Maling af panel-loft
Fra : Mogens

Dato : 10-12-08 17:31

Hej.

Mit egepanel-loft i stuen. er noget mørkt, panelerne er rigtig fine de er
lakeret, har tænkt på om de kan males med et godt resultat ?

En anden mulighed jeg har tænkt på er, om det kan lade sig gøre at
fuldspartle hele loftet, montere filt og male dette ?

Vil gerne høre om nogen har prøvet nogen af disse ting ?

Venlig hilsen

Fra : Carsten

Dato : 10-12-08 19:37

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Mit egepanel-loft i stuen. er noget mørkt, panelerne er rigtig fine de er
> lakeret, har tænkt på om de kan males med et godt resultat ?

vi har "malet" vores med TripTrap panel-hvid. De skal have 2-3 gange. Måske
du kan nøjes med 2 gange hvis du køber den der hedder "ekstrahvid". Vi
undlod at slibe først men er faktisk ret tilfredse med resultatet alligevel.

Carsten

Fra : jones_net

Dato : 11-12-08 00:11

On Dec 10, 5:30 pm, "Mogens" <m...@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> fuldspartle hele loftet, montere filt og male dette ?
>
> Vil gerne høre om nogen har prøvet nogen af disse ting ?

Malerdelen vil jeg ikke sige noget klogt om!

Det kan nok ikke betale sig at begynde på udspartlingen - så hellere
sætte 1 eller 2 lag gipsplader på, og så spartle og putte filt på
disse.
Bemærk dog, at du måske også skal lege elektrikker i forbindelse med
dine lampeudtag...

/J

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-12-08 01:03

On Dec 11, 8:10 am, jones_net <jones...@gmail.com> wrote:

> Malerdelen vil jeg ikke sige noget klogt om!
>
> Det kan nok ikke betale sig at begynde på udspartlingen - så hellere
> sætte 1 eller 2 lag gipsplader på, og så spartle og putte filt på
> disse.

1 lag burde være nok.

> Bemærk dog, at du måske også skal lege elektrikker i forbindelse med
> dine lampeudtag...

Der finde nogle ringe som kan monteres på lampeudtagene for at føre
dem ned plant med loftet,

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : John V.

Dato : 13-12-08 12:04

> [...]
> fuldspartle hele loftet, montere filt og male dette ?
>
> Vil gerne høre om nogen har prøvet nogen af disse ting ?

Hvis du vil have et helt dækkende, altså hvidt loft kan man sagtens det.
Jeg vil ikke anbefale du spartler det, da der vil være stor sandsynlighed
for at det revner i de fleste samlinger - også med filt på, så hellere leve
med at de eksisterende samlinger er synlige. Dette er samtidig den nemmeste
og billigste måde at lave det på.
Jeg vil IKKE anbefale du bruger panelhvid, eller en af de andre typer
laserende malinger oven på noget der er lakeret i forvejen, det er meget
svært at få det pænt.
Hvis du er meget krakilsk og ikke vil se på de gamle samlinger, kan man
sætte et lag gips udenpå og spartle det op, men det kræver at loftet er helt
plant, så vil det være bedre at tage de gamle plader ned og ellers håbe på
at underlaget er egnet til opsætning af gips, da dette ellers også skal
laves.

MHT. det at male det, hvis der har været røget eller der står en
brændeovn/pejs, skal du bruge maling der er egnet til dette formål. En sådan
kan man få hos en Sigma forhandler, det hedder Isotop og koster en mindre
formue, til gengæld rækker det langt, dækker godt og sidder godt fast.
Regner du med at der ikke vil komme gennemslag af nogen art, kan du jo prøve
på et lille stykke loft for at teste det, inden du køber malingen, alle
slags plastikmaling kan bruges til denne test.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Stavepladen

Dato : 16-12-08 17:04

Jeg har lige brugt Trip Trap's Panelhvid på profilbrædder.
Hvis jeg skal sige det pænt, vil jeg bruge den som en slags grunner ...
Dvs der kommer en alm hvis lofts maling oven på