Fejl F4 på en Gorenje WA152 vaskemaskine
Fra : Lars Hansen

Dato : 10-12-08 14:31

Hejsa

Min vaskemaskine gik i dag i fejl F4 som betyder heater-fejl.

Nogen idé til hvordan jeg checker om det er varmelegemet eller termostaten
der er strøget??

På forhånd tak
Lars Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-12-08 15:39

Lars Hansen wrote:

> Nogen idé til hvordan jeg checker om det er varmelegemet eller
> termostaten der er strøget??

Hvis der er spænding efter termostaten, taler sandsynligheden for at
varmelegemet er stået af. Hvis termostaten ikke åbner for spænding til
varmelegemet, er det nok termostaten.

Erik Ginnerskov

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-12-08 13:08

> Hvis der er spænding efter termostaten, taler sandsynligheden for at
> varmelegemet er stået af. Hvis termostaten ikke åbner for spænding til
> [...]

Det er selvfølgelig også en måde at finde fejlen på, men jeg kom til at
tænke mig om inden jeg gik i gang.
Jeg ohm´ede varmelegemet og der var absolut ingen gennemgang overhovedet.
En hurtig udregning på et 2000 W´s varmelegeme med en spænding på 230 volt
giver jo ca. 26 ohm.

Ud med varmelegemet og ganske rigtigt, det var sort to steder lige overfor
hinanden.
Nyt originalt Gorenje-varmelegeme bestilt; 280,- incl. levering......
Sidste gang var det kullene der var slidt ned; 230,- incl. levering.
Så alt i alt på 8 år; 510,- i vedligeholdelse på en vaskemaskine der vasker
mindst én maskine per dag i gennemsnit.....det er sgisme da meget godt gået
af en maskine til 6500,-.

God weekend og glædelig jul til alle i gruppen.

Las Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-12-08 13:33

Lars Hansen wrote:

> [...]
> overhovedet. En hurtig udregning på et 2000 W´s varmelegeme med en
> spænding på 230 volt giver jo ca. 26 ohm.

Med tilstrækkelig teknisk indsigttil at foretage den slags beregninger er
det også en mulig vej at søge fejlen på. Jeg kan som uddannet radiomekaniker
i øvrigt bekræfte din beregning - jeg fik 26,45 ohm.

> [...]
> vasker mindst én maskine per dag i gennemsnit.....det er sgisme da
> meget godt gået af en maskine til 6500,-.

Det er da meget godt klaret.

> God weekend og glædelig jul til alle i gruppen.

I lige måde.

Erik Ginnerskov