Gulvvarmesystem - 2 forskellige fabrikante~
Fra : Kragelund

Dato : 09-12-08 19:50

Hej Gruppe!

Jeg har købt et hus fra 1998, hvor der er gulvvarme med 4 kredse på. Sagen
er den, at der ikke er nogen form for styring af gulvvarmen, ud over on/off
på ventilen.

Jeg kunne godt tænke mig at kunne styre temperaturen en smule i mine
badeværelser, og køkken alrum - ud over at jeg selvfølgelig kan justrere mit
fremløb fra gasfyret.

Manifolden er en TA, men jeg er i den situation (pga ansættelsesforhold) at
jeg får en rigtig god pris på Danfoss produkter. Derfor er jeg naturligvis
mest interesseret i at købe et danfoss system til gulvvarme regulering.

Danfoss oplyser mig at de ikke har termoaktuatorer der passer på en TA
manifold.

Derfor har jeg, som jeg ser det, følgende muligheder:

1. Jeg kan skifte manifolden til en danfoss, og dermed købe et komplet
danfoss system, med rumfølere, masterenhed, termoaktuatorer. Jeg er dog ikke
helt klar over hvor omfattende en operation det er... udluftning af system
osv.

2. Jeg kan købe Danfoss rumfølere og masterenhed. Termoaktuatoren kan jeg
købe ved TA. Danfoss påstår at der ikke skulle være nogle problemer i at
bruge en 24v TA termoaktuator sammen med en danfoss masterenhed. Dette er
naturligvis den nemmeste løsning, men er der nogen der har erfaring med
noget lignende? Jeg kan bare forestille mig situationen hvor skidtet ikke
virker ordenligt, og både danfoss og TA vil skyde skylden videre....

3. Findes der et komplet TA system? Jeg synes ikke at kunne finde rumfølere
og masterenheder ved TA - måske er det bare mig der er halvblind

Et par links:
Lidt billeder fra mit skab: http://www.kragelund.com/gulvvarme/
Danfoss Masterenhed:
http://dk.varme.danfoss.com/Product/088U0205_MNU17445856.html
TA termoaktuatorer - der er 2, og jeg ved ikke hvilken type jeg skal bruge :
model TSE:
http://212.247.229.45/da/Produktkatalog/Room-temperature-control/Actuators/TSE/
model TSE-M:
http://212.247.229.45/da/Produktkatalog/Room-temperature-control/Actuators/TSE-M/

Så blev det alligevel en ret lang post. For at opsummere en smule:

Hvilken løsning mener I er den bedste? 1, 2, 3 eller måske noget helt andet?

Er der nogen der har prøvet at køre danfoss master enhed sammen med andre
termoaktuatorer?

På forhånd mange tak!

Jakob

Fra : Kragelund

Dato : 12-12-08 22:24

"Kragelund" <SPAM@NO_SPAM_kragelund.com> wrote in message

> [...]
> regulering.
>
> Danfoss oplyser mig at de ikke har termoaktuatorer der passer på en TA

Nå, jeg har selv løst problemet, men jeg kan jo lige så godt lige skrive
lidt, så andre kan finde google indlægget på et senere tidspunkt.

Det viser sig at TA aldrig selv har lavet en manifold. De har solgt wirsbo
systemer, med et TA logo på. Dermed passer wirsbo telestater direkte på
ventilerne.

De er nu blevet installeret sammen med et danfoss system, og det ser da ud
til at virke!

God weekend

Jakob