Utætte unioner
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-12-08 19:46

Hej

Har været ved at slå gang i vores nye gulvarme og det fungerer sådan set
godt nok, på anlægget er også sat en varmvandsbeholder der er tilkoblet med
3/4" unioner, og jeg er sgu ved at rykke armene af mig selv i forsøg på at
stramme dem tætte, er det mig der er en slap svans, eller er det bare næsten
umuligt?

Stef

Fra : Klaus Bahner

Dato : 09-12-08 21:41

Hej!

> [...]
> stramme dem tætte, er det mig der er en slap svans, eller er det bare næsten

Man behøver egentlig ikke at stramme unionerne specielt kraftig (og
bestemt ikke 3/4" unioner) før de bliver tætte.
- Måske bruger du det forkerte værktøj. Det kræver nok to forholdsvis
kraftige rørtænger for at spænde en union.
- Eller unionerne er defekte (ridset/rusten konus).
- Eller der sider skidt på konusen.
- Hvis de to uniondele er fra forskellige producenter (f. eks. fordi man
ikke gad skifte begge dele) kan der meget nemt opstår lækager, fordi
konusens udforming er ikke normeret, dvs. enhver producent laver den
efter sin egen facon og det er kun et lykkelig sammentræf hvis de passer
til hinanden.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 09-12-08 21:54

Klaus Bahner skrev:
> [...]
> konusens udforming er ikke normeret, dvs. enhver producent laver den
> efter sin egen facon og det er kun et lykkelig sammentræf hvis de passer

.. . . . Eller også fordi at det ikke er en union, men derimod en
forskruning, der burde have en gummipakning/tætnings-skive imellem
pakfladerne :-/

--
Armand.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-12-08 00:47

> . . . . Eller også fordi at det ikke er en union, men derimod en
> forskruning, der burde have en gummipakning/tætnings-skive imellem
> pakfladerne :-/

Det er unioner

Stef

Fra : Armand

Dato : 10-12-08 01:14

Stefan Jacobsen skrev:

> Det er unioner

OK!

Skævt fanget gevind??

--
Armand.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-12-08 00:46

> [...]
> konusens udforming er ikke normeret, dvs. enhver producent laver den efter
> sin egen facon og det er kun et lykkelig sammentræf hvis de passer til

Der er brugt 2 store rørtænger og spritnye unioner fra samme producent

Stef

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-12-08 19:36

Klaus Bahner wrote:

> [...]
> fordi konusens udforming er ikke normeret, dvs. enhver producent
> laver den efter sin egen facon og det er kun et lykkelig sammentræf

Eller hvis de to rør som union-halvdelene sidder på, sidder skævt i
forhold til hinanden.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 11-12-08 21:17

> Eller hvis de to rør som union-halvdelene sidder på, sidder skævt i
> forhold til hinanden.

Det ene er 25mm pex, så de burde ikke være problemet. Der må bare flere
armkrafter til

Stef

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-12-08 19:16

Stefan Jacobsen wrote:

> Det ene er 25mm pex, så de burde ikke være problemet. Der må bare
> flere armkrafter til

Det hjælper ikke.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-12-08 00:06

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Det hjælper ikke.

Baseret på?

Stef

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-12-08 19:40

Stefan Jacobsen wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Baseret på?

Hvis den ikke bliver tæt ved let sammenspænding med værktøj, er der
noget andet galt. Måske er den blevet voldet så pakfladerne ikke længere
passer sammen (urunde), eller der er slået mærker i. Skil ad og
kontroller for skader, hvis det er mærker kan de i reglen udbedres.