Døråbning sunket i hængselssiden
Fra : Steen

Dato : 08-12-08 09:25

Hej NG,
Vi har en skæv døråbning i vores hus (fra 1927). Døren er helt retvinklet,
men dørkarmen er sunket i hængselssiden. Eller også har den løftet sig i
nøglesiden - eller både og. I hvert fald er der et stort gab (ca. 10 mm)
over døren i nøglesiden og et lige så stort gab under døren i
hængselsssiden.
Skiver i hængslerne vil selvfølgelig kun gøre det værre. Mit eget forslag
er at montere en trækile foroven og forneden i hele dørens bredde og
tykkelse, ca. 5 mm i den ene side og og ca. 15 mm. i den anden side. Men kan
det gøres på en anden og bedre måde?

mvh og tak
Steen
Steen Hoffmannn

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 08-12-08 12:54

Steen skrev:
> [...]
> er at montere en trækile foroven og forneden i hele dørens bredde og
> tykkelse, ca. 5 mm i den ene side og og ca. 15 mm. i den anden side. Men kan

Det lyder lidt omvendt, men pyt. Jeg foreslår du gør som hvis det var en
ny dør. Først skal hængselsiden af karmen være i lod. Derefter retter du
karmen op så den får form som et rektangel igen i stedet for det
nuværende parallelogram. Derefter kan dørens placering eventuelt
justeres med skiver.

--
Niels

Fra : Steen

Dato : 09-12-08 00:16

Hej Niels
Hvad nu hvis murværket er sunket? Så er der jo ikke plads til at løfte
karmstykket i nøglesiden.
Der blvier også en del tilpasning med at få palen tila t passe i
karmstykket.
Samt at få gererichterne tila t sidde pænt.

mvh
Steen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-12-08 09:08

Steen skrev:

> Hvad nu hvis murværket er sunket? Så er der jo ikke plads til at løfte
> karmstykket i nøglesiden.

Så er vi jo på den og må gå videre med muligheden for at sænke
hængselsiden, og hvis der heller ikke er plads til det, at gøre hele
døren en centimeter lavere. Det går vel for vidt at rette selve huset op

> Der blvier også en del tilpasning med at få palen tila t passe i
> karmstykket.
> Samt at få gererichterne tila t sidde pænt.

Det slipper du nok ikke for, men 10 mm er vel ikke så galt?

--
Niels

Fra : Steen

Dato : 10-12-08 00:36

OK - tak for råd.
mvh
Steen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-12-08 00:39

Steen wrote:
> Hej Niels
> Hvad nu hvis murværket er sunket? Så er der jo ikke plads til at løfte
> karmstykket i nøglesiden.

Nu må du bestemme dig. Først fortæller du, at karmstykket i nøglesiden
sidder for højt og nu vil du løfte den side for at tilpasse til døren?

Men der er kun en god vej at gå: Hiv indfatningen af, afmonter karmen og
genmonter den sådan, at døren passer. Sæt så indfatninger på igen og sæt
eventuelt fejelister ved bundstykket for at skjule spalten under den ene
side.

Erik Ginnerskov