Citrusplanter
Fra : Lau

Dato : 06-12-08 19:19

Hej NG

Jeg har to citrus planter i min vinterstue, og er på nippet til at smide dem
ad helvede til......
de fedter alt til, med en fedtet nektar, er det normalt? eller er der noget
galt med planterne? og hvad kan jeg evt. gøre ved det?

med venlig hilsen
Birgitte

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-12-08 00:49

"Lau" <lauremovethis@pc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> noget
> galt med planterne? og hvad kan jeg evt. gøre ved det?

Det er nok ikke nektar, men snarere afføring fra skjoldlus. Du burde kunne
se lusene som ca. 2 mm små "skjolde", typisk på grenene. Her hjælper kun et
systemisk insektmiddel, da lusene har et skjold, som du ikke kan
gennemtrænge med almindlige sprøjtemidler.
Hjælpen hedder Calypso:
http://www.bayergarden.dk/da/produkter/insektsmidler_til_planter/Calypso.html
Det kan købes i havecentre, bl.a. Bilka.
God fornøjelse

--
mvh/ Preben
slet SLETDETTE hvis du svarer direkte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-12-08 08:27

On Sun, 7 Dec 2008 00:48:35 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

> [...]
>systemisk insektmiddel, da lusene har et skjold, som du ikke kan
>gennemtrænge med almindlige sprøjtemidler.

Calypso er fint men måske nok lidt upraktisk hvis det er indendørs.
Man kan få nogle små 'pinde' eller piller, også mod bladlus, som man
stikker i jorden i potteplanterne. Det er også et systematisk middel som
tager skjoldlus.
Jeg kan desværre ikke huske hvad de hedder.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-12-08 12:49

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> tager skjoldlus.
> Jeg kan desværre ikke huske hvad de hedder.

Jeg flytter dem bare udendørs, når jeg sprøjter, og så spiser jeg ikke
citronerne de første 6 uger efter.
Du mener vel systemisk og ikke systematisk, ikke sandt?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-12-08 14:22

On Sun, 7 Dec 2008 12:48:50 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Du mener vel systemisk og ikke systematisk, ikke sandt?

Jo. Mine tanker er ikke helt koordineret med mine fingre.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 07-12-08 11:58

Tak for hjælpen