Vindues-isolering med akrylplader
Fra : Peter BP

Dato : 05-12-08 19:16

Jeg overvejer at sætte akryl-forsatser i de af mine vinduer der ikke er
med termoruder.

Dertil var jeg på Silvan's hjemmeisde og beskue deres priser; hvilke for
5 mm akrylplader er i min mening overmåde høje. For 3 mm tykkelse plader
er de derimod væsentligt mere spiselige.

Så kunne jeg godt tænke mig at høre om nogle her har erfaringer med at
sætte sådanne akrylforsatser på deres ruder og vinduer. Gør det en
mærkbar forskel i indeklima og varmeudgifter?

venligst,
pbp

Fra : Leonard

Dato : 05-12-08 19:35

Peter BP wrote:

> Så kunne jeg godt tænke mig at høre om nogle her har erfaringer
> med at sætte sådanne akrylforsatser på deres ruder og vinduer.
> Gør det en mærkbar forskel i indeklima og varmeudgifter?

Forsatsruder gør en mærkbar forskel, men jeg har dog aldrig set dem i
akryl. Har du overvejet at bruge rigtigt glas?

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Peter BP

Dato : 05-12-08 20:11

On Fri, 05 Dec 2008 18:34:49 +0000, Leonard wrote:

> Forsatsruder gør en mærkbar forskel, men jeg har dog aldrig set dem i
> akryl. Har du overvejet at bruge rigtigt glas?

Hej Leonard,

nej, faktisk ikke. jeg vil tro at ægte glas vil kræve en glarmesters
involvering, hvorimod akryl kan jeg skære selv i de passende størrelser
med en stiksav.

vh
- p

Fra : Leonard

Dato : 05-12-08 20:45

Peter BP wrote:

> nej, faktisk ikke. jeg vil tro at ægte glas vil kræve en
> glarmesters involvering, hvorimod akryl kan jeg skære selv i de
> passende størrelser med en stiksav.

Hvis du kan skære akryl pænt med en stiksav, så er du dygtigere end
mig. Det smelter sammen om klingen. En fuksvans kan bruges.
Nogen siger jo, at glas er ligeså nemt at skære som gipsplader. Et
rids og et knæk er hvad der skal til, men jeg må tilstå, at jeg
aldrig har prøvet med glas, kun gips.

Jeg har svært ved at forestille mig, at akryl kan holdes pænt og
gennemsigtigt i længere tid, det er et ret blødt materiale, der
hurtigt bliver ridset.

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-12-08 03:41

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message
> Nogen siger jo, at glas er ligeså nemt at skære som gipsplader.

Jeg vil påstå, at det er nemmere end gips, forudsat man har en god
glasskærer.

>Et
> rids og et knæk er hvad der skal til, men jeg må tilstå, at jeg
> aldrig har prøvet med glas, kun gips.

Ja, men når man har 'knækket' gipsen, skal man skære på bagsiden, deraf min
'påstand'.
Eet 'snit' til glas, og (mindst) 2 til gips.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Rasmus

Dato : 14-12-08 11:07

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in news:493984c9$0$90262$14726298
@news.sunsite.dk:

> Peter BP wrote:

..

> Hvis du kan skære akryl pænt med en stiksav, så er du dygtigere end
> mig. Det smelter sammen om klingen. En fuksvans kan bruges.

Har du prøvet en stiksav, hvor hastigheden kan justeres?

Vi skærer fint nylon, plexiglas og lexan plade på arbejde, med en stiksav.

Fra : Leonard

Dato : 14-12-08 16:45

Rasmus wrote:

> Har du prøvet en stiksav, hvor hastigheden kan justeres?
>
> Vi skærer fint nylon, plexiglas og lexan plade på arbejde, med en
> stiksav.

Nej, det har jeg ikke prøvet. Jeg vidste ikke det fandtes og har heller
ikke brug for en.

Fra : Rasmus

Dato : 17-12-08 21:46

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in news:49452a05$0$90275$14726298
@news.sunsite.dk:

> Nej, det har jeg ikke prøvet. Jeg vidste ikke det fandtes og har heller
> ikke brug for en.

Jamen så kan du se bort fra mit indlæg!

Fra : Niels Munk

Dato : 27-12-08 17:38

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message

> Hvis du kan skære akryl pænt med en stiksav, så er du dygtigere end
> mig. Det smelter sammen om klingen.

Jeg har netop skåret en masse 5mm akryl fra Silvan med en stiksav. Der var
nu intet der smeltede. Det kræver bare en ny/skarp klinge. Derudover skal du
slå pendulfunktionen fra, ellers river den det på oversiden.

/Niels Munk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-12-08 22:14

Peter BP skrev:
> [...]
> sætte sådanne akrylforsatser på deres ruder og vinduer. Gør det en
> mærkbar forskel i indeklima og varmeudgifter?

Glas er bedre, og du kan jo bare købe de størrelser du skal bruge.
Montering og indramning er også væsentlig. De skal være tætte indadtil.
Og jo, undersøgelser i praksis har vist at forsatsrammer kan overgå
termoruder. De er bare mere i vejen.

--
Niels

Fra : Peter BP

Dato : 05-12-08 23:40

On Fri, 05 Dec 2008 22:13:40 +0100, Niels P Sønderskov wrote:

> [...]
> Montering og indramning er også væsentlig. De skal være tætte indadtil.
> Og jo, undersøgelser i praksis har vist at forsatsrammer kan overgå

Jeg takker for alle de gode svar. :)

God weekend til alle.

- p

Fra : Jan Pedersen

Dato : 06-12-08 18:27

> Dertil var jeg på Silvan's hjemmeisde og beskue deres priser; hvilke for
> 5 mm akrylplader er i min mening overmåde høje. For 3 mm tykkelse plader
> er de derimod væsentligt mere spiselige.

Hej

Jeg satte selv nogle op i kældreren sidste år.

MÃ¥le op og bestilte her http://www.glas-direkt.dk/plexiglas.php?p_id=26

så kom de i de mål jeg skulle bruge nemt og let...

Mvh Jan