Emfang med ekstern motor?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 05-12-08 18:49

Vi har et gammelt og støjende udtræksemfang, som vi gerne vil skifte ud.
jeg har førsøgt at orientere mig online, bl.a.a på
http://www.lavpriskoekken.dk, som har mange fabrikater og modeller, men jeg
finder kun nogen med intern motor med et støjniveau ned til 43 Db. Jeg har
ingen anelse om hvor højr 43 Db lyder, men hvis man placerer motoren
udenfor, må den da næsten blive lydløs?

Kan nogen henvise til modeller med ekstern motor eller en meget effektiv og
støjsvag med indbygget motor?
--
/ Mikkel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-12-08 19:25

> Kan nogen henvise til modeller med ekstern motor eller en meget effektiv
> og
> støjsvag med indbygget motor?

Vi har en ekstern motor, og ja, den er støjsvag. Det er luften, der skal
suges gennem filteret ikke.

Mvh Maria

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 05-12-08 20:32

On Fri, 5 Dec 2008 19:25:29 +0100, Maria Frederiksen wrote:

> Vi har en ekstern motor, og ja, den er støjsvag.

Yep.

> Det er luften, der skal
> suges gennem filteret ikke.

Jo, for hunnan da - IKKE de gule ærter!
--
/ Mikkel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-12-08 22:08

Mikkel Mikkelsen skrev:
> [...]
> udenfor, må den da næsten blive lydløs?
>
> Kan nogen henvise til modeller med ekstern motor eller en meget effektiv og

Prøv at kigge efter ventilation i stedet for emfang.

--
Niels

Fra : CC

Dato : 05-12-08 23:06

"Mikkel Mikkelsen" skrev i en meddelelse

> Kan nogen henvise til modeller med ekstern motor eller en meget effektiv
> og
> støjsvag med indbygget motor?

Kast et blik her:
http://www.thermex.dk/Default.aspx?ID=1582

Fra : Elmand

Dato : 06-12-08 14:29

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> udenfor, må den da næsten blive lydløs?
>
> Kan nogen henvise til modeller med ekstern motor eller en meget effektiv og

Køb et emfang uden motor. På loftet monteret du en kanalventilator CK 160 C
d.v.s
160 mm rør fra emfang.- Mellem emfang og ventilator monterer du en lyddæmper.
Det er nemlig ikke motoren der i sig selv støjer. Det er skovlbladene på
motoren(ventilatoren) der slår mod luften, og det ændrer ikke ret meget selvom
du flytter motoren væk, derfor en lyddæmper.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-08 19:08

Hej Mikkel.

Vi har for et par år siden købt et emfang fra Trepol.
(http://www.trepol.dk/)
Det er med ekstern motor, denne er placeret i skunken og suger helt
fantastisk.

Emfanget suger omkring 1.100 m³/h uden larm.
Når det startes lyder en svag summen, som en turbine der starter, og man kan
høre luften hvisle svagt.
Et helt fantastisk emfang, men heller ikke billigt.

Vi købte det efter et par kedelige emfang med indbygget motor.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Torben

Dato : 08-12-08 21:55

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote in message
> [...]
> Et helt fantastisk emfang, men heller ikke billigt.
>
> Vi købte det efter et par kedelige emfang med indbygget motor.

Jeg kan kun tilslutte mig, har også et trepol emfang, det er super
effektivt, min har motoren indbygget i ydervæggen, hvor der bare ses en stor
rist, 1000 m3 er det, og det siger ikke meget.
Men som Ole også skriver så koster det noget 15 - 20.000,- installeret, med
lyddæmpene rør. Hvis det ikke er en mulighe at montere motor i skunk eller
på luft, så kan du vælge at lave en ekstra lyddæmpning med en rørkasse af
MDF, det er effektivt - det vigtigste er at der er så få knæk på slangen som
muligt, jeg har fx. kun 1 knæk, og før jeg lavede kassen hang røret en del
på midten og det larmede, efter kasse kom på, kan man kun høre suget ved
risten.

-TT