Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anbefaling af billedbehandlingsprogram
Fra : Jørgen Kærsgaard

Dato : 20-12-08 16:00

Hej

Jeg står for at skulle anskaffe noget software til billedbehandling, jeg
overvejer samtidig (og helt uafhængigt af behovet for billedbehandling) at
anskaffe en Macbook. Hvad er gruppens anbefaling af program? Er der noget
godt shareware eller vil MAC-vejen være at foretrække.

VH
Jørgen

PS. Kameraet er et Nikon D90

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-12-08 16:39

On 2008-12-20 16:00:29 +0100, "Jørgen Kærsgaard"
<jkaersgaard@webspeed.dk> said:

> [...]
> anskaffe en Macbook. Hvad er gruppens anbefaling af program? Er der noget
> godt shareware eller vil MAC-vejen være at foretrække.

Med iPhoto som følger med alle Mac'er kan du lave billedbehandling til
husbehov, og når det handler om billedbehandlig, så findes der et hav
af freeware, shareware og købe software til Mac.

MacOSX er bygget på FreeBSB som er en Unix variant, og derfor kan
Mac'er også køre en lang række af de open source progrrammer, som er
udviklet til Linux

Et godt sted at tjekke op på hvad der findes af software til Mac er
http://www.pure-mac.com/

Og hvis du vil ha' en kvalificeret snak om mac, så kan jeg anbefale

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-08 17:39

Hej Jørgen

Jørgen Kærsgaard wrote:
> [...]
> anskaffe en Macbook. Hvad er gruppens anbefaling af program? Er der noget
> godt shareware eller vil MAC-vejen være at foretrække.

Der er masser af godt software på Mac siden - både freeware, shareware
og alm. købevarer...

GraphicConverter 6.3 (shareware)
View, edit, convert most image formats.
http://www.lemkesoft.com/xd/public/content/index._cGlkPTE5Mw_.html

Det er et fantastisk godt program til mange formål. - Jeg har selv brugt
det på Mac siden ver. 1.5. Udover selve mulighederne for både redigering
og konvertering, kan GC også bruges som scannerprogram både via egne
TWAIN plugins og via Photoshops 'Aquire plugins' Demo kan downloades fra
hjemmesiden.

GIMP 2.6.3 (freeware, kræver X11)
Create and alter photos and graphics manually or via scripting.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10322178

God og ret udbygget redigeringsprogram. Endnu kræver programmet, at man
bruger Linux hjælpeprogrammet 'X11' på Mac OS X, men det fungerer ganske
godt. Funktionerne i GIMP 2.6.3 svarer ca. til Photoshop 6.x/7.x. En
native OS X version er under udvikling.

Seashore 0.1.9 (freeware, kræver X11)
Cocoa image editor based on GIMP
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25311

SeaShore er en reduceret version af GIMP Graphics 2.x. Den har kun de
basale funktioner, men er egentlig ganske handy, selvom den også kræver
brug af X11 på OS X. - Det skal lige tilføjes, at X11 følger med OS X.

Adobe Photoshop Elements 6 (shareware/commercial)
Repair or enhance your digital photographs with ease, using Adobe's
consumer-level image editor.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10057458

Ganske godt program. Fungerer godt på Mac og er forholdsvis nem at
bruge. Features i ver. 6.x svarer ca. til en Photoshop 5,5/6.0 Demo kan
downloades via linket og fungerer i 30 dage.

Og så er der selvfølgelig de store CS pakker fra Adobe, men de er
hundedyre, hvis man ikke har brug for så meget andet... Photoshop kan
dog købes selvstændig, men er forholdmæssigt dyrere, end hvis man køber
hele pakken. Alternativt kan du jo prøve, om du kan finde en brugt CS1,
CS2, CS3. Alle tre fungerer fint på en Intel baseret Mac med OS X 10.5.x.

Desuden kan du jo grossgrade, hvis du i forvejen har enten en Photoshop
til windows, Photoshop Elements eller en CS til Windows. Versionskrav og
priser kan du se på www.adobe.com. Du kan også hos Adobe downloade en
fuld 30-dages prøvepakke af nyeste CS4, eller Photoshop CS4 Extended,
hvis du kan nøjes med det. - Gælder i øvrigt både Mac og Windows
versionerne...

Inkscape 0.46 (freeware, kræver X11)
vector graphics (SVG) drawing tool
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27526
Inkscape (OS X) 0.45 (freeware, OS X native)
Draw images fully compliant with XML, SVG, and CSS standards.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10653048

Hm, der er jo så også Inkscape, men det er nok mest et tegneprogram, men
er faktisk ikke helt tosset til ukompliceret billedredigering, men her
er redigeringsfeatures ret så begrænset, men kan da bruges i en snæver
vending. Hvis du vil prøve den, vil jeg anbefale X11 versionen, da den
nye native version ikke helt fungerer stabilt endnu.

> PS. Kameraet er et Nikon D90

Intet problem. Det styres helt af de indbyggede USB drivere sammen med
"Apple RAWCamera Support". Ny version er lige frigivet med bl.a.
forbedret kompatibilitet med alle Nikons DSLR. Kan hentes her:
http://support.apple.com/downloads/ eller via den automatiske
softwareupdate i OS X.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-12-08 19:33

Erik Richard Sørensen wrote:

> GIMP 2.6.3 (freeware, kræver X11)

Findes også til Windows.

> bruger Linux hjælpeprogrammet 'X11' på Mac OS X, men det fungerer ganske

What?

X11 er X Window System - GUI til Unix og Unix-lignende operativsystemer.
Det er _ikke_ en Linux-ting.
http://en.wikipedia.org/wiki/X_Window_System

> brug af X11 på OS X. - Det skal lige tilføjes, at X11 følger med OS X.

X11 er native GUI til Unix. OS X er Unix (BSD).
http://en.wikipedia.org/wiki/X_Window_System#Implementations

Jesper Poulsen

Fra : Per Z

Dato : 22-12-08 08:46