Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af objektiv
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-08 22:30

Hej gruppe,

SÃ¥ fik jeg endelig liv i det gamle Olympus OM10 - ny film og friske
batterier var alt så nu er der da noget der klikker og lader som om det
tager billeder.

Men jeg kan spotte en passe fremmedpartikler inde i selve objektivet og
ligeså på matskiven (tror jeg nok) og spejlet.

Skal jeg droppe den prof. hjælp pga. prisen og gøre det selv eller kan
det godt betale sig at indsende?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-12-08 15:30

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev
> Men jeg kan spotte en passe fremmedpartikler inde i selve objektivet og
> ligeså på matskiven (tror jeg nok) og spejlet.

Kun partiklerne i objektivet ligger i strålegangen. De vil
sandsynligvis kun betyder en anelse reduceret kontrast.
Olympus objektiver har dog altid haft, eller havde ihvertfald
før i tiden, en del kontrast at gi' af. Med mindre partiklerne
generer dig enormt, vil jeg anbefale at du lader dem være.

Peter Schrøder

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-12-08 03:20

> [...]
>før i tiden, en del kontrast at gi' af. Med mindre partiklerne
>generer dig enormt, vil jeg anbefale at du lader dem være.

Jeg vil prøve, at få filmen fremkaldt når den er brugt og se hvor
slemt det står til.

Takker for dit, beroligende, svar - det er måske ikke så slemt igen
som jeg først antog da jeg så skidtet

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-12-08 08:32

Martin Johansen [6000] wrote:

> Takker for dit, beroligende, svar - det er måske ikke så slemt igen
> som jeg først antog da jeg så skidtet

Skidtet fylder også procentvis mindre på et full frame kamera end på et
med cropfactor. Det ser måske voldsomt ud, men det får mindre
indflydelse på et OM end på et 4/3.

Jesper Poulsen