Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hurtig lukketid
Fra : Thomas Voller

Dato : 18-12-08 14:53

Hej fotoeksperter.

Jeg sad som glad amatør og funderede over dette billede på 1x.com:
http://1x.com/photos/popular/day/20778/
Som man kan se i teksten under billedet har kameraet været 1/1250 sekund om
at tage billedet på ISO 400 og F4. For sjov prøvede jeg at indstille mit EOS
450D med samme indstillinger og gå ud i den skarpe vintersol for at tage et
billede til sammenligning. Det blev kulsort. Der var intet at se ud over
sort, selv om jeg stod midt i solen.

Hvordan kan en fotograf tage et veleksponeret billede af nogle dansere med
så hurtig eksponeringstid, når mit billede ender i sort, selv i skarp sol.
Har objektivet noget at sige og hvordan ser man på et objektiv hvor
lysfølsomt det er?

Mvh. Thomas.

Fra : HCS [4030]

Dato : 18-12-08 15:03

"Thomas Voller" <voller@nospam.voller.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så hurtig eksponeringstid, når mit billede ender i sort, selv i skarp sol.
> Har objektivet noget at sige og hvordan ser man på et objektiv hvor

Du kan ikke overføre og bruge den samme blænde, tid og ISO som han har
gjort. Lyset har været meget kraftigere da han tog billedet den 4. april.
Det kan du også se på de kraftige skygger der er på billedet.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

www.pbase.com/hcstune

Fra : Thomas Voller

Dato : 18-12-08 15:46

"HCS [4030]" <hcstune-no-spam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke overføre og bruge den samme blænde, tid og ISO som han har
> gjort. Lyset har været meget kraftigere da han tog billedet den 4. april.
> Det kan du også se på de kraftige skygger der er på billedet.

Det har jo selvfølgelig nok en del at sige. Tak for hjælpen.

Mvh. Thomas.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-12-08 15:13

> [...]

> så hurtig eksponeringstid, når mit billede ender i sort, selv i skarp sol.
> Har objektivet noget at sige og hvordan ser man på et objektiv hvor

Hej

Den valgte belysningstid på billedet du linker til, er helt i
overensstemmelse med hvad der bruges i direkte sol. At du står i solen
betyder jo ikke at dit motiv er belyst af solen, var det det?
Havde du taget dækslet af objektivet?
Vis os billedet med exif-data, så kan vi bedre hjælpe dig!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Thomas Voller

Dato : 18-12-08 15:46

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> Den valgte belysningstid på billedet du linker til, er helt i
> overensstemmelse med hvad der bruges i direkte sol. At du står i solen
> betyder jo ikke at dit motiv er belyst af solen, var det det?

Det var det, men som en anden skribent påpeger var solen måske kraftigere da
billedet på 1x blev taget.

> Havde du taget dækslet af objektivet?

Joh, så langt havde jeg trods alt tænkt.

> Vis os billedet med exif-data, så kan vi bedre hjælpe dig!

Nu har jeg slettet det igen. Det var bare sort med en svag antydning af det
vejskilt jeg fotograferede, men jeg observerede noget spøjst da jeg kiggede
på billedet. Kameraet havde ændret blænden til F5,6 da det tog billedet,
selv om jeg manuelt havde indstillet til F4. Giver det nogen mening?
Objektivet skulle kunne klare F3,5:
http://photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=3430&MenuItemID=556

I øvrigt tak for svaret, jeg har fået svar på om der var et bestemt objektiv
eller fototrick der muliggjorde sådan en hurtig lukketid, men det er
simpelthen et spørgsmål om at have lys nok...

Mvh. Thomas.

Fra : Bo Hellum

Dato : 18-12-08 15:48

> [...]
> billedet, selv om jeg manuelt havde indstillet til F4. Giver det nogen
> mening? Objektivet skulle kunne klare F3,5:

Ja, det kan klare 3,5 ved brændevidde 18, men zoomer du til brændevidde 55,
så får du blænde 5,6.

Hygge

Bo

Fra : Thomas Voller

Dato : 18-12-08 15:52

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan klare 3,5 ved brændevidde 18, men zoomer du til brændevidde
> 55, så får du blænde 5,6.

Man bliver da også så klog...
Tak.

Mvh. Thomas.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-12-08 15:16

"Thomas Voller" <voller@nospam.voller.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvordan kan en fotograf tage et veleksponeret billede af nogle dansere med
> så hurtig eksponeringstid, når mit billede ender i sort, selv i skarp sol.

Jeg kiggede lige på et tilfældigt billede fra i sommers.
Det er taget på 1/1250 sek, f/5.6 og ISO 100.
Det vil sige at der var 3 blænder (8 gange) mere lys end det billede du
henviser til.

Du kan bruge "Sunny 16 rule"
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16
som siger f/16 og 1/ISO lukketid.
Det bliver for det billede du henviser til f/16 og 1/400 sek (ISO 400), som
giver samme eksponering som giver samme eksponering som f/4.0 og 1/6400 sek.
Altså igen er lysintensiteten på motivet ca. 2½blænde mindre end en høj
sommer dag.

Endelig er der den mulighed at billedet er taget med flash (adskellige
flash, væk fra kameraet med high-speed sync).

> Har objektivet noget at sige

Både og.
For at bruge f/4.0 skal objektivet kunne det. Det vil sige det skal være
f/4.0 eller bedre (f.eks. f/2.8) og et f/5.6 objektiv kan ikke klare det.

Hvis det krav er opfyldt, spiller det ikke nogen rolle om det er et f/4.0
eller f/1.2 objektiv der bliver brugt - f/4.0 er f/4.0 under alle
omstændigheder.

> og hvordan ser man på et objektiv hvor lysfølsomt det er?

Det er typiske en del af navnet - først står brændvidden og derefter
maksimal blænde.
Et 85/1.2 objektiv har maksimal blænde f/1.2 (meget lysstærkt), et
70-200/2.8 har maksimal blænde f/2.8 (rimeligt lysstærkt) og et
70-300/4.5-5.6 har maksimal blænde f/4.5 ved 70mm brændvidde og maksimal
blænde f/5.6 ved 300mm.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Voller

Dato : 18-12-08 15:50

> Du kan bruge "Sunny 16 rule"
> http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16
> som siger f/16 og 1/ISO lukketid.

Tak for hjælpen, den havde jeg ikke hørt om før.

Mvh. Thomas.