Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pris for fotos
Fra : Gert.Medom-web

Dato : 17-12-08 04:21

Hej i Gruppen.

Jeg skrev forleden til et forlag og forespurgte, om de kunne bruge et
billede fra en kirkegård til en kommende udgivelse.

Det kunne de og oveni er de interesserede i et andet billede også. Nu
melder spørgsmålet sig, hvordan prissætter man dem?

Jeg er som amatørfotograf ikke inde i, hvilket format trykkeriet skal
bruge, så jeg tænker på at sælge dem lidt billigere som raw-filer.

Kan i hjælpe mig med lidt råd omkring disse ting?

Tak på forhånd!

Hilsen Gert Medom
http://www.gertmedom.net

Fra : Bo Hellum

Dato : 17-12-08 12:46

"Gert.Medom-web" <Gert.Medom@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Gert

Jeg kan kun tale for mig selv så det vil jeg gøre

Jeg tager 400,- ex moms pr billede til firmaer uanset hvem det er. Jeg har
solgt billeder til Mærsk, National Geo, og andre store firmaer og prisen er
også 400,- ex moms når et lille galleri køber et billede af mig f.eks. Ser
ingen grund til at lave forskel. Jeg ved at mange fotografer tager 1000,- og
meget mere pr billede, men det synes jeg er optrækkeri. Man skal
selvfølgelig se det i forhold til opgavens art. Bliver man nu bestilt til en
opgave så er prisen en helt anden. Skal man nu bruge 8 timer et sted og du
ved de kun skal bruge et billede, jamen så laver man en fast pris på
opgaven.

Hygge
Bo

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-12-08 13:06

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan kun tale for mig selv så det vil jeg gøre
>
> Jeg tager 400,- ex moms pr billede til firmaer uanset hvem det er.

Er du momsregistreret, ellers er det en meget dårlig ide at nævne moms i
forbindelse med privat handel!

Hvis du får 400,- plus moms, så er det bedrageri hvis du ikke afleverer
momsen til skat, efter min bedste overbevisning

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 17-12-08 13:39

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.megapixels.dk
> Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!

Ja, jeg oprettede skagensbilleder.dk pr 1.1.08 med moms nummer osv så der er
ingen problem på den side.

Billederne bliver uploaded til en speciel webside jeg har for presse og
reklame. Der ligger billederne i fuld størrelse klar til download, kun dem
der har aftale med mig får linket til den "uofficielle" side. De samme
billeder ligger på skagensbilleder.dk i "alm" størrelse. Så det er normalt
den vej presse/reklame går ind og finder de billeder de skal bruge, derefter
logger de ind på den anden side og henter dem de skal bruge.

Hygge
Bo

Hygge

Bo

Fra : Gert.Medom-web

Dato : 17-12-08 05:03

On 17 Dec., 12:45, "Bo Hellum" <b...@hellums.dk> wrote:
> [...]
> opgave så er prisen en helt anden. Skal man nu bruge 8 timer et sted og du
> ved de kun skal bruge et billede, jamen så laver man en fast pris på

Hej Bo.

Tak for dit hurtige svar.

Spørgsmålet er stillet for at få en fornemmelse af hvad man med
rimelighed kan bede om for billeder. Jeg er ikke interesseret i at
score kassen på dem, men da jeg for nylig solgte et billede til et
firma med pyntegenstande havde jeg en fornemmelse af, at medarbejderen
jeg aftalte salget med "rev hånden af mig" da jeg sagde 250,- for raw
billedet.

Hvordan leverer du så de billeder du sælger, hvis jeg må spørge om
det?

Hilsen Gert Medom

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-12-08 13:11

On 17 Dec., 12:45, "Bo Hellum" <b...@hellums.dk> wrote:

Hvordan leverer du så de billeder du sælger, hvis jeg må spørge om
det?

Filen sendes vel vedhæftet en mail med "kontrol for modtagelse" (jeg ved
ikke hvad det kaldes)

Fra : Gert.Medom-web

Dato : 17-12-08 05:42

On 17 Dec., 13:39, "Bo Hellum" <b...@hellums.dk> wrote:

> [...]
> den vej presse/reklame går ind og finder de billeder de skal bruge, derefter
> logger de ind på den anden side og henter dem de skal bruge.

Hej Igen.

Jeg tænkte på om du gør noget specielt mht filformat og farverum,
eller om du bare gemmer i jpg?

Hilsen Gert Medom
http://www.Gertmedom.net

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-12-08 13:43

Gert.Medom-web <Gert.Medom@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hej Igen.
>
> Jeg tænkte på om du gør noget specielt mht filformat og farverum, eller om

Det mest "flinke" er nok at give dem tiff'er i RGB ...

/thomas

Fra : Bo Hellum

Dato : 17-12-08 13:51

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Det mest "flinke" er nok at give dem tiff'er i RGB ...
>
> /thomas

Ja, så meget plads har jeg heller ikke, haha. Nej de får dem i jpg i fuld
størrelse. Har de andre ønsker så finder vi ud af det, men ingen har på
noget tidspunkt ønsket tiff, selv da mærsk skulle bruge et billede på 4x3
meter på et af deres nye skibe var jpg i fuld størrelse tilstrækkeligt. Det
skal dog siges at når jeg selv bestiller print i stor størrelse så leverer
jeg dem i tiff til min reklamemand.

Hygge

Bo

Fra : Torben Andresen

Dato : 18-12-08 13:15

> Hej Igen.

> Jeg tænkte på om du gør noget specielt mht filformat og farverum,
> eller om du bare gemmer i jpg?

Pressefotografforbundet har et kort skriv vedr. levering af digitale
billeder:
http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/leveringsstandard.php

/Torben

Fra : Gert Medom

Dato : 20-12-08 12:04

"Torben Andresen" <ta@sdu.dk> skrev i en meddelelse

> Pressefotografforbundet har et kort skriv vedr. levering af digitale
> billeder:
> http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/leveringsstandard.php
>
> /Torben
Tusind tak. Der er et stykke vej før jeg kan det men nyttigt at få
konkretiseret det!

Fra : KsK

Dato : 17-12-08 19:01

"Gert.Medom-web" <Gert.Medom@gmail.com> skrev i meddelelsen
Hej i Gruppen.

Kan i hjælpe mig med lidt råd omkring disse ting?

Tak på forhånd!

Hilsen Gert Medom
http://www.gertmedom.net

jeg deltog i en konkurence på nette af holdt af Sony ericsson hvor jeg fik
en Mobil 905c i bytte mod at de måtte offenlig gøre det i 2 stk magasiner +
Blæs det om på husmuren i stor størelse fed telefon den der SE905c 8
megapixels

KsK

Fra : Gert Medom

Dato : 20-12-08 12:06

Jeg takker for de mange gode svar der har været.

Nu er jeg igang med forhandlinger med forlaget, vi er enige om prisen, men
skal finde ud af levering og brugsret mm..

God jul iøvrigt alle sammen!!