Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt prøvebillede
Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 16-12-08 18:52

Jeg har netop fået lavet en serie tryk i ca. A4-format af nogle fotos fra
digitalkamera. Jeg fik dem leveret af www.pixum.dk. Da jeg havde
billedbehandlet de fotos i forvejen via PS elements så valgte jeg ikke at
lade pixum gøre egne optimeringer (det kunne man vælge ved bestilling).

De modtagne billeder er rimelige (jeg har ikke så megen erfaring med det)
MEN, de mørke områder i billedet er blevet nærmest helt sorte uden konturer,
til forskel for dem jeg kan se på min skærm. Jeg har ikke gjort det i at
kalibrere min skærm (en CRT Samsung SyncMaster 957p). Men husker på et
tidspunkt at have lavet en kalibrering med et downloaded program - men altså
uden en sensor andet end mit øje. Jeg har læst om, at man kan gøre det her
væsentligt bedre med indkøbt hardware og software.

Nu forestiller jeg mig, at til mit behov behøver man måske ikke så meget -
men et digitalt genereret testbillede i jpg-format ville være godt for mig.
Der kunne være nogle farver og en gråskala og nogle linier eller lignende,
så man også kan teste opløsning. Dels kunne jeg se hvordan min skærm klarer
dette og dels kunne jeg sende det med til pixum eller andre
print-leverandører for at se, hvordan de klarede det her. Jeg har ledt lidt
på nettet og fandt denne:

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=1059 og klik ved
Digitalmagasinets testbillede

Men her er ingen linier til at se opløsning. Jeg kan dog se alle gråtoner
rimeligt på min skærm. Jeg håber andre kan hjælpe med noget bedre - også
gerne andre forslag "til husbehov".

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Viggo

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 16-12-08 19:45

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:
> [...]
> uden en sensor andet end mit øje. Jeg har læst om, at man kan gøre det her
> væsentligt bedre med indkøbt hardware og software.

Har desværre oplevet det samme :( Det gælder også foto.com

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix