Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF kort til Canon EOS 400D
Fra : Ukendt

Dato : 15-12-08 19:28

Jeg skal have nogle nye kort til 'subj', men hvor hurtige kort kan et 400D
udnytte ? Jeg har pt et 'Transcend 133x' kort, som eftet web'en skullde
skrive med 21,5 mb/s. men jeg synes engang imellem det godt kunne være lidt
hurtigere.

Jeg vil købe nogle 'sandisk', men de kommer i II, III og IV, som er hhv 15,
30 og 45 mb/s

Men hvor meget kan kameraet udnytte ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-12-08 19:33

"Bjarke M. Christensen"
> [...]
> synes engang imellem det godt kunne være lidt hurtigere.
>
> Jeg vil købe nogle 'sandisk', men de kommer i II, III og IV, som er hhv 15, 30 og 45

Dit kamera kan ikke udnytte mere end det du allerede har.
Behold kortet, køb et nyt kamera - hohoho glædelig jul.
-max-

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-08 21:21

Men hvad er max kameraet kan skrive? kan man nøjes med 15 mb/sec eller
bliver det langsommere end 21,5 ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 15-12-08 21:33

On Mon, 15 Dec 2008 21:20:51 +0100, Bjarke M. Christensen wrote:

> Men hvad er max kameraet kan skrive? kan man nøjes med 15 mb/sec eller
> bliver det langsommere end 21,5 ?

Kig lidt på http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

400d fremgår ikke direkte af listen, men jeg kan foranlediges til at tro
at det har nogenlunde samme hastighed som et 30d. Så at kortet er
hurtigere betyder ikke ret meget, da det er kameraets forbindelse til
kortet der bestemmer den.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-12-08 21:41

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:4946bc22$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Men hvad er max kameraet kan skrive? kan man nøjes med 15 mb/sec eller
> bliver det langsommere end 21,5 ?

Du kan få et indtryk af det ved at kigge på
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9424
og 400D er langsommere end 450D.
Kig også på
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp
hvor det ser ud som om det kan overføre mindre end 10MB/sek, hvilket svarer
meget godt til hvad Canon DSLR fra den periode overfører (5D skriver ca.
7MB/sek).

Som Max skrev, er dit nuværende kort givetvis rigeligt hurtigt i forhold til
kameraet.
Den eneste fordel du kan få ved et hurtigere kort (uden at skrifte kamera)
er at det kan tømmes hurtigere til computeren - hvis du har en hurtig læser.

De nyeste kameraer (f.eks. Sony A900, Nikon D700, Canon 50D) er væsentligt
hurtigere til at skrive - de ligger på omkring 30MB/sek.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 22:25

Mogens Hansen wrote:

> er at det kan tømmes hurtigere til computeren - hvis du har en hurtig læser.

Med en passiv adaptor til IDE kan det tømmes med 133MiB/s, såfremt
kortet kan følge med til det.

Jesper Poulsen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-12-08 06:57

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Med en passiv adaptor til IDE kan det tømmes med 133MiB/s, såfremt
> kortet kan følge med til det.

En simpel PCMCIA adaptor er ikke værd at bruge (på Windows). De er langsomme
og bruger en hel CPU.
En god USB læser, en special PCMCIA eller et PCExpress kort er _langt_
bedre.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-12-08 15:58

Mogens Hansen wrote:

> En simpel PCMCIA adaptor er ikke værd at bruge (på Windows). De er langsomme
> og bruger en hel CPU.

Jeg omtaler ikke PCMCIA, for det er den nærmeste omvej. Uanset, så er
interfacet logisk set det samme (CF/PCMCIA/IDE/ATA).

Du læser ikke det jeg skriver.
En passiv adaptor til _IDE_.

> En god USB læser, en special PCMCIA eller et PCExpress kort er _langt_
> bedre.

Nej. CF _er_ IDE (logisk set). Derfor er det rigeligt med en passiv
adaptor der kan konvertere det fysiske CF-stik til et fysisk IDE-stik.

USB kan ikke følge med IDE.

Jesper Poulsen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-12-08 16:09

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
> Mogens Hansen wrote:

[8<8<8<]

> Nej. CF _er_ IDE (logisk set). Derfor er det rigeligt med en passiv
> adaptor der kan konvertere det fysiske CF-stik til et fysisk IDE-stik.

Hvilken almindeligt tilgængelig adaptor gør det på en måde som er nemt
tilgængelig i relation til fotografi (f.eks. at man kan tage CF kortet ud og
ind mens computeren kører) ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 16-12-08 17:56

Mogens Hansen skrev:

> [...]
> tilgængelig i relation til fotografi (f.eks. at man kan tage CF kortet ud og

Jeg ved ikke om det kan købes herhjemme, men denne findes på nettet:
<http://www.addonics.com/products/flash_memory_reader/adidecf.asp>

Men med hot-swap skal man over i SATA:
<http://www.addonics.com/products/flash_memory_reader/adsacf.asp>

Så er det i det mindste ikke interfacet som er den begrænsende faktor.
Så mangler vi bare et kamera der understøtter RAID-0 på to (eller fire)
kort...

--
Vh Kurt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-12-08 18:55

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg ved ikke om det kan købes herhjemme, men denne findes på nettet:
> <http://www.addonics.com/products/flash_memory_reader/adidecf.asp>

Den slags kender jeg godt - på arbejdet har vi brugt dem i industri PC'er
længe, hvor CF kortet bruges som disk.

Men er de velegnet til fotobrug ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 16-12-08 19:39

Mogens Hansen skrev:
> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Den slags kender jeg godt - på arbejdet har vi brugt dem i industri PC'er

Ikke IDE-versionen men SATA-versionen med hot-swap i et kabinet til
montering i forpladen vil sikkert være meget fin. Men den er jo
begrænset til én korttype og den er ikke mobil som en ekstern USB
kortlæser...

Det mest åbne spørgsmål er nok hot-swap funktionaliteten. Med en
USB-kortlæser bekymrer jeg mig ikke om sikker fjernelse af kortet - det
bliver bare flået ud og det er der aldrig problemer med. Det er muligt
at SATA-enheden er mere krævende, og det kommer sikkert også an på
SATA-controlleren. Det vil være lidt irriterende at skulle bruge skub-ud
funktionen hver gang kortet skal fjernes...

--
Vh Kurt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-12-08 19:41

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det mest åbne spørgsmål er nok hot-swap funktionaliteten. Med en
> USB-kortlæser bekymrer jeg mig ikke om sikker fjernelse af kortet - det
> bliver bare flået ud og det er der aldrig problemer med.

Det er også min erfaring.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-12-08 15:25

Mogens Hansen wrote:

> Hvilken almindeligt tilgængelig adaptor gør det på en måde som er nemt
> tilgængelig i relation til fotografi (f.eks. at man kan tage CF kortet ud og
> ind mens computeren kører) ?

Det gør de alle. Det er et spørgsmål om OS og ikke om hardware.

Jesper Poulsen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-12-08 15:38

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det gør de alle. Det er et spørgsmål om OS og ikke om hardware.

På hvilke OS bliver et CF kort i sådan en adaptor opfattet som et removable
medie ?
Vil f.eks. Lightroom detektere at et CF kort er blevet sat i sådan en
adaptor, og frigive kortet efter endt download af billeder ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : J

Dato : 17-12-08 15:44

> [...]
> Vil f.eks. Lightroom detektere at et CF kort er blevet sat i sådan en
> adaptor, og frigive kortet efter endt download af billeder ?

Husk, at Poulsen er et geni, der altid har ret.

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-12-08 16:03

J skrev:

> Husk, at Poulsen er et geni, der altid har ret.

Og det modsatte er ikke tilfældet?

--
Kh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://www.slagskygger.dk -

Fra : J

Dato : 17-12-08 20:04

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Og det modsatte er ikke tilfældet?

Poulsen har altid ret. Det kan ikke diskuteres.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-12-08 22:11

J wrote:

> Husk, at Poulsen er et geni, der altid har ret.

Og du er en troll.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-12-08 22:11

Mogens Hansen wrote:

> På hvilke OS bliver et CF kort i sådan en adaptor opfattet som et removable
> medie ?

Under Linux kan jeg mounte og unmounte alle drev, uanset om der er tale
om ATA, IDE, SATA eller SCSI.

Og Linux bruger ikke BIOS' detektion af drev - den detekterer selv.

Al hardware kan probe's efter opstart - også harddiske.

> Vil f.eks. Lightroom detektere at et CF kort er blevet sat i sådan en
> adaptor, og frigive kortet efter endt download af billeder ?

Kender ikke Lightroom.

Jesper Poulsen