Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hastigheder på SDHC kort
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 14-12-08 10:30

Hejsa, jeg har købt et nyt digitalt kamera (Panasonic FZ28) og mangler nu et
hukommelseskort. I manualen står der at jeg skal have et kort med mindst 10
Mb/s, men når jeg kigger på diverse websider, står der ikke altid noget om
hastigheden på kortet. Der står ind i mellem hastighedsklasse 2, 4 eller 6,
men det modsvarer blot hastigheden i Mb/s, så selv ikke klasse 6 kort er vel
ikke godt nok jf min manual?

Der er også noget med skrivehastigheden kan angives som fx 66x. Det skulle
modsvare 10 Mb/s og det er jo det jeg gerne vil have, men den oplysning er
endnu sværere at finde end blot hastighedsklassen. (se nederst i dette
indlæg).

Kender nogen en god oversigt med forståelige data for hastighederne for
forskellige kort eller kan nogen ligefrem anbefale et godt kort jeg kan købe
(og gerne også et sted med en rimelig pris).

Lars

Følgende oplysning står der på Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_digital#SD_Speed_Class_Ratings
There are different speed grades available which are measured with the same
system as CD-ROMs, in multiples of 150 kB/s (1x = 150 kB/s). Basic cards
transfer data up to six times (6x) the data rate of the standard CD-ROM
speed (900 kB/s vs. 150 kB/s). High-speed cards are made with higher data
transfer rates like 66x (10 MB/s), and high-end cards have speeds of 200x or
higher. Note that maximum read speed and maximum write speed may be
different, with maximum write speed typically lower than maximum read speed.
Some digital cameras require high-speed cards (write speed) to record video
smoothly or capture multiple still photographs in rapid succession. The SD
card specification 1.01 allows for a maximum speed of 66x. Higher speeds of
up to 200x are defined by specification 2.0.

The following table lists some common ratings and their respective maximum
transfer rates.

Rating Speed (MB/s)
6x 0.9
32x 4.8
40x 6.0
66x 10.0
100x 15.0
133x 20.0
150x 22.5
200x 30.0

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-12-08 10:55

On Sun, 14 Dec 2008 10:30:05 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

>Der er også noget med skrivehastigheden kan angives som fx 66x. Det skulle
>modsvare 10 Mb/s og det er jo det jeg gerne vil have, men den oplysning er

På EDB Priser er der nogle der angiver. F.eks.:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=392099&searchArea=products&Soegeord=sdhc
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433268&searchArea=products&Soegeord=sdhc

De fleste Sandisk angiver det også. Jeg har Extreme III 8 GB (20
MB/s):
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=409291&searchArea=products&Soegeord=sdhc
Den kommer meget praktisk med en læser ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-12-08 12:43

"Lars Thomsen Nielsen"

> [...]
> eller kan nogen ligefrem anbefale et godt kort jeg kan købe (og gerne også et sted med

www.robgalbraith.com har nok nettets mest brugte oversigt.

På preissuchemachine.de kan du være heldig at finde goe
priser, jeg bruger Transcend og er tilfreds, man må sige de
er billige, eller hvad.. -max-

http://www.preissuchmaschine.de/preisvergleich/produkt.cgi?suche=transcend+sdhc&sourceid=mozilla-search

http://www.preissuchmaschine.de/in-Speichermedium/SDHC/Transcend-SDHC-16GB-Class-6-TS16GSDHC6.html

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 20-12-08 16:41

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev:

> [...]
> forskellige kort eller kan nogen ligefrem anbefale et godt kort jeg kan
> købe (og gerne også et sted med en rimelig pris).

Hej Lars

Jeg har stået lidt i samme problem. Har netop købt et Panasonic Lumix TZ5.
Her ønsker fabrikanten også, at jeg anvender et kort 10 MB/s af hensyn til
videooptagelse med høj opløsning og billedfrekvens. Den er (1280 x 720p, 30
fps).

Jeg fik et 4 GB Transcend kort SDHC Class 6 med fra UK, hvor jeg købte
kamera. Her har jeg taget en video med højeste hastighed uden problemer.

Jeg har desuden købt et 8 GB Scandisk SDHC kort Type Video HD.

Når jeg ser på indholdet af de få videofiler, som jeg har produceret, så er
den gennemsnitlige datahastighed 2,8 - 3,2 MB/sek. Der med ikke sagt at
datahastigheden kan være højere, men kamera har jo også en intern buffer på
50 Mb i form af RAM-lager, som måske også tages i anvendelse.

Jeg har testet de to kort med en kortlæser via USB-forbindelse. Her får jeg
disse skrivehastigheder:

4 GB Transcend Class 6 - 3,75 MB/s
8 GB Scandisk Video HD - 7,5 MB/s

Så det er min fornemmelse, at Panasonics anbefaling er lidt i overkanten af
hvad der er nødvendigt.

Mvh. Viggo