Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 2x TC og 135 f2
Fra : Jan

Dato : 14-12-08 00:26

hej

Ikke for at tage debatten om TCer op igen, men jeg prøvede lige min Canon 2x
mkII TC på min nye 135mm f2 og det er da absolut brugbart, men det jeg
egentlig ville høre til er AF hastighed.
Det er langt bedre end jeg hade regnet med, man får en 270mm f4 og jeg vil
mene at AF fungerer fuldt ud lige så hurtigt og faktisk mere præsis en med
min Sigma 100-300 f4 HSM zoom. for slet ikke at tale om hvis jeg sætter en
1,4 tc på den eller en 2x så bliver den meget upræsis.

Skyldes det mon den højere lysstyrke. eller er det bare sigma der er
dårligere på det punkt. Eller er det fordi det er en Zoom, der af den grund
ikke har så super en AF
huset er en 1D mkII.

har nogen erfaringer med en canon 300mm f4 og TC AF speed, hvordan vil det
være i forhold, eller for den sags skyld andre objektiver med fast
brændvide.

Fra : Jan

Dato : 14-12-08 00:32

> har nogen erfaringer med en canon 300mm f4 og TC AF speed, hvordan vil det
> være i forhold, eller for den sags skyld andre objektiver med fast
> brændvide.

Eller jeg kan også spørge om fastbrændvide bare har bedre Af gennerelt og er
det kun dem med højeste lysstyrke der giver god AF speed med TC monteret.

har nogen erfaringer med det.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-12-08 06:52

"Jan" <jandamkjaer@gmail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Eller jeg kan også spørge om fastbrændvide bare har bedre Af gennerelt og
> er det kun dem med højeste lysstyrke der giver god AF speed med TC
> monteret.

Det kan man slet ikke sige generelt.
F.eks. syntes jeg at 70-200/2.8L IS fokuserer _meget_ hurtigt - mindst lige
så hurtigt som 300/4.0L IS.
Autofokus på 300/4.0L IS + 1.4xTC syntes jeg fungerer bedre end 70-200/2.8L
IS + 1.4xTC.
85/1.2 (som både er fastbrændvidde og meget lysstærk) fokuserer temmeligt
langsom.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-08 01:31

Jan wrote:
> Ikke for at tage debatten om TCer op igen, men jeg prøvede lige min
> Canon 2x mkII TC på min nye 135mm f2 og det er da absolut brugbart, men
> det jeg egentlig ville høre til er AF hastighed.

Det undrer mig overhovedet ikke, at du fornemmer en mere præcis og
hurtigere fokusering med en Canon 2x TC fremfor en 1,4x. - Jeg véd ikke
hvorfor, men mine erfaringer med Canons 2x TC (lånte én) er, at den er
klart bedre med faste brændvidder end en 1,4x.

> [...]
> en med min Sigma 100-300 f4 HSM zoom. for slet ikke at tale om hvis jeg
> sætter en 1,4 tc på den eller en 2x så bliver den meget upræsis.

Der er altid forskel på faste brændvidder og så zooms - eller mere
korrekt varioobjektiver, da blænden jo ændres i takt med zoomfaktoren. -
Hvis du havde ne ægte Zoom - fx. en Sigma 28-70mm/f:2,8 vil du opleve
noget i retning af det, du oplever med din 2x TC.

> Skyldes det mon den højere lysstyrke. eller er det bare sigma der er
> dårligere på det punkt. Eller er det fordi det er en Zoom, der af den
> grund ikke har så super en AF
> huset er en 1D mkII.

Det er først og fremmest pga., at det er en zoom. På en zoom er der
flere data, der skal overføres til motoren end på en fastbrændvidde
optik. - og så er selv en Sigma 100-300mm HSM ikke det hurtigste
objektiv at arbejde med. - Jeg har haft den almindelige
100-300mm/4,0-5,6 DL, og den var så sløv at arbejde med, at jeg blev
træt af den. - Den var såmænd skarp nok, når først den havde låst
fokuseringen, men den kunne da godt tage et par omgange, inden den fandt
fokuspunktet.

Hvis du skal have noget bedre i Sigma, skal du nok over i fx. en EX-DG
eller en APO version af den nye DG, - men så koster det jo altså også
knapper....

> har nogen erfaringer med en canon 300mm f4 og TC AF speed, hvordan vil
> det være i forhold, eller for den sags skyld andre objektiver med fast
> brændvide.

Jeg har selv ingen fastbrændvidde objektiver længere til mine EOS
(analoge), men jeg mener godt, mine EOs 5n og 30Vn godt kan sammenlignes
lidt med din 1D MkII rent mekanisk....

Mine foretrukne objektiver at arbejde med, er en Canon 28-80mm/f:3,5-4,5
en Sigma EX 18-35mm/f:3,5-4,5, en Tamron XR-ID 24-105mm/f:3,5-5,6GA
(Gold Anniversary Edition), en Sigma 28-200/f:3,5-5,6, en næsten ny
Sigma DL 75-300mm/4,0-5,6 og så ikke mindst mine Sigma 28-70mm/f:2,8.

Jeg har brugt dem mest uden TC, men har nu fået fat i en Kemko 2x TC, og
den er faktisk ret god og hurtig. og så kan den bruges på alle EF
objektiver til EOS/EOSD - Jeg har ikke umiddelbart bemærket de store
forskelle i fokuseringshastighed på især objektiver med brændvidder
under 200mm - fx. den 28-200mm + TC. Selvfølgelig vil de altid fokusere
hurtigst, jo kortere brændvidde. - Det gør alle zooms - både på mine EOS
huse, min Yashica 230AF og Minolta 7xi.

Jeg har lige prøvet en Sigma APO 70-300mm/f:4,0-5,6 sammen med TC'eren.
- På 600mm tog den lige et par omgange, inden den låste fokuspunkt på
min EOS 5n, og kun en enkelt omgang på min EOs 30Vn og 50E. - Forskellen
skyldes nok, at min 5n står til at låse fokusering, når den rammer
fokuspunkt, mens mine 30Vn/50E står til 'Continuous', - og der skal jo
ikke flyttes mange millimeter med en 600mm, før den er ude af fokus. -
Faktisk kniber det mig at holde den helt stille pga. min venstre skulder
ikke er, som den burde være, - så et stativ bliver et must for mig nu.

Men såsnart jeg zoomede ned omk. de 200-250mm reagerer den normalt og
kører også kun en enkelt omgang, inden den har fundet fokuspunkt.

Har også prøvet at sammenligne lidt me mine Sigma 28-70mm og min Canon
28-80mm. Her er Sigma'en klart hurtigere, selvom Canon objektivet er en
af de nyeste 28-80 USM versioner. og tager jeg den Canon 28-90mm, jeg
også har, er det stadig Sigma'en, der er hurtigst, - selvom både 28-80mm
og 28-90mm er højst 4 år gamle - altså blandt de nyeste std. zooms. -
Den eneste af mine objektiver, der er hurtigere, er min 18-35mm. - Her
når man knap at røre udløseren for at fokusere, før den har fundet og
låst / bippet på fokuspunkt.

Af andre objektiver, jeg har prøvet, må jeg nok sige, at det absolut
hurtigste AF objektiv, jeg nogensinde har haft i hænderne er en Tokina
70-300mm/f:3,5 sammen med en Canon RT. - Prøvede samme type optik på en
Yashica 200AF, og selvom Yashica'en faktisk er ret hurtig til at
fokusere til trods for, der ingen motor er i objektiverne, så er en EOS
RT altså så meget hurtigere, at det kunne mærkes. Sammenligningen
dengang blev lavet med originale Yashinon 28mm/f:2,8 og en 50mm/f:1,7 og
med de tilsv. EF 28mm og 50mm på RT'eren. - Tokina objektivet var rent
faktisk hurtigere end 50mm objektiverne - selv i et halvdårligt oplyst
butikslokale.... - Bortset fra det, har jeg mange gange fortrudt, jeg
ikke købte den RT'er, - og nu er det næsten umulig at finde dem til en
overkommelig pris..-(

Så, hvis jeg skal lave en slags konklussion, må det vel være, at det er
en kombination af først og fremmest objektivets lysstyrke i kombination
med TC'erens kvalitet og ikke så meget, om det er fast brændvidde eller
zoom. - Og så også, at mærket på objektivet også kan have en hel del at
sige...

Som sagt, - har jeg ingen EOSD, men har dog en Olympus SP-510 digicam +
en TCON17 tele adapter. Her har jeg bemærket, at uden teleadapteren, er
SP-510 ret hurtig til at fokusere, men med TCON17 på 500-650mm er den
ret langsom. Det samme gælder, hvis jeg sætter min WCON07 på
SP-510'eren, så bliver den også langsommere, men dog ikke nær så meget
som med TCON17. - Og det undrer mig noget, da både TCON17 og WCON07 er
forsatsoptik....

mvh. Erik Richard

Fra : Jan

Dato : 14-12-08 08:37

[...]

En Sigma 100-300 f4 er med fast blænde i hele zoom området.

> [...]

Hvis du skal have noget bedre i Sigma, skal du nok over i fx. en EX-DG
eller en APO version af den nye DG, - men så koster det jo altså også

Det er jo så den jeg har Sigma 100-300 f4 EX DG APO IF HSM

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-08 15:50

Jan wrote:

> En Sigma 100-300 f4 er med fast blænde i hele zoom området.

> Det er jo så den jeg har Sigma 100-300 f4 EX DG APO IF HSM

Ups.! - Jeg læste det som den alm. EX f:4,0-5,6 model. - Så har jeg
ikke et reelt gæt på, hvorfor den opfører sig sådan - udover, at den
måske ikke 'vil samarbejde' med din 2x TC. - Har du evt. mulighed for at
låne en Kemko 2x TC og afprøve den sammen med objektivet?

Apropos TC - er din 2x en af de gamle Canon eller er det en Type II? -
Jeg har en Canon-bekendt, der hævder, at den gamle Canon 2x TC er bedre
end den nye TC Type II.

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-12-08 06:52

"Jan" <jandamkjaer@gmail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Skyldes det mon den højere lysstyrke. eller er det bare sigma der er
> dårligere på det punkt.

135/2.0 + 2xTC bliver til en 270/4.0 - altså samme lysstyrke som din Sigma
zoom.

[8<8<8<]
> har nogen erfaringer med en canon 300mm f4 og TC AF speed, hvordan vil det
> være i forhold, eller for den sags skyld andre objektiver med fast
> brændvide.

Jeg har brugt 300/4.0L IS + 1.4xTC mkII på 1D(s) mkII i en del tid, og det
fungerer ganske udemærket. Autofokus kan f.eks. godt følge med til at
fotografere heste i konkurrence.
Jeg har dog lige solgt min 300/4.0L IS til fordel for en 100-400/4.5-5.6L IS

Jeg syntes autofokus fungerer mærkbart dårligere på 70-200/2.8L IS med
1.4xTC end uden.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan

Dato : 14-12-08 08:33

> 135/2.0 + 2xTC bliver til en 270/4.0 - altså samme lysstyrke som din Sigma
> zoom.

Ja men ikke når jeg sætter TC på zoomen, sigmaen fungere fint uden TC, men
bliver markant dårligere med TC og næsten ubrugelig med en 2x TC, den kan
slet ikke bestemme sig.

> [...]
> fotografere heste i konkurrence.
> Jeg har dog lige solgt min 300/4.0L IS til fordel for en 100-400/4.5-5.6L

Det lyder til at være i retning af hvad jeg opleve med 135ern.

Er der der mon nogen der har kendskab til 2.8 versionen og evt. en 2x tc

> Jeg syntes autofokus fungerer mærkbart dårligere på 70-200/2.8L IS med
> 1.4xTC end uden.

Ja ok, men hvordan er den, hvis du sammenholder den med 300 f4 + tc

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-12-08 13:18

"Jan" <jandamkjaer@gmail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Er der der mon nogen der har kendskab til 2.8 versionen og evt. en 2x tc

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/400v400.shtml

[8<8<8<]
> Ja ok, men hvordan er den, hvis du sammenholder den med 300 f4 + tc

Jeg syntes at autofokus på 300/4.0+1.4TC fungerer bedre end
70-200/2.8+1.4TC.
70-200/2.8+1.4TC kan godt bruges til f.eks. at fotografere heste i
konkurrence. Men der er ingen tvivl om at en 100-400/4.5-5.6L IS er en bedre
løsning.

--
Venlig hilsen

Mogens Hanse

Fra : Jan

Dato : 15-12-08 06:46

> [...]
> 70-200/2.8+1.4TC kan godt bruges til f.eks. at fotografere heste i
> konkurrence. Men der er ingen tvivl om at en 100-400/4.5-5.6L IS er en

hvad med 300 f2.8 har nogen kendskab til den med en 2x, er AF langsom eller
fornuftig

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 15-12-08 07:46

"Jan" <jandamkjaer@gmail.dk> skrev i en meddelelse

> hvad med 300 f2.8 har nogen kendskab til den med en 2x, er AF langsom
> eller fornuftig

Hvordan 1DII opfører sig med TC'ere og f/2,8 tør jeg ikke sige, men jeg kan
på 5D mærke en stor forskel i hastighed og præcision med 400/2,8. Med
300/2,8 og 1,4xTC som jeg havde før gik det noget bedre. Men med 400/2,8 og
2,xTC er der makant forskel. Til gengæld er skarpheden faktisk OK: Desværre
kan man på afstand godt opleve, at billederne bliver lidt uldne, den
fungerer bedst tæt på.

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-08 13:02

> [...]
> og 2,xTC er der makant forskel. Til gengæld er skarpheden faktisk OK:
> Desværre kan man på afstand godt opleve, at billederne bliver lidt uldne,

Det jeg så læser her er at AF er langsomt men dog brugbart med 400 f2.8 + 2x
tc, men det var lidt hurtigere med 300 f2.8 dog var der her kun med 1.4x tc.
så man kan måske formode at en 300 f2.8 + 2x tc vil være ca. det samme som
400ern

Er den ikke lidt tung den 400

men self. er du 29 og bodybuilder så....

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 15-12-08 19:33

"Jan" <jddxxxthorpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme som 400ern
>
> Er den ikke lidt tung den 400
>
> men self. er du 29 og bodybuilder så....

Du har ganske ret. Jeg ville gerne prøve AF på en 1D-serie, da jeg regner
med, at det bliver mit næste kamera, alene pga. et mere avanceret AF-system.
Men ellers læser du det korrekt, AF er langsommere med 2xTC. Men med 5D skal
man også vide, at centerpunktet bliver 3 gange mere præcist med f/2,8 eller
bedre.
Jo 400mm'eren er tung, jeg har dog vænnet mig til den, men da jeg fik den
havde jeg vist ikke helt overvejet, hvor tung den var. Lad os bare sige, at
ved jævnligt brug, bliver et medlemsskab af fitness.dk overflødigt. Med
mindre man er en tøs og anvender stativ Nej, jeg er begyndt at bruge
stativ noget mere, det giver bedre billeder. Det giver så bare mere at slæbe
på, og jeg synes rygsækken er tung i forvejen.
Men sig til, så er du velkommen til at prøve hvordan det virker.

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-08 09:16

> [...]
> slæbe på, og jeg synes rygsækken er tung i forvejen.
> Men sig til, så er du velkommen til at prøve hvordan det virker.

Det kunne da være spændende at se og afprøve det. Jeg har en 1D mkII, så
kunne du jo prøve det samtidigt. hvor bor du.

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 16-12-08 09:41

> Det kunne da være spændende at se og afprøve det. Jeg har en 1D mkII, så
> kunne du jo prøve det samtidigt. hvor bor du.

Jeg bor i det Sønderjyske, hvis det er, så sender du bare en mail til mig,
så aftaler vi bare nærmere. Min mail er sass@-slet-mail.tele.dk
(slet -slet-).

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-12-08 12:58

"Jan"

> [...]
> zoom. for slet ikke at tale om hvis jeg sætter en 1,4 tc på den eller en 2x så bliver

135érn er meget skarp og fungerer fint med TC - og ja den store
lysfølsomhed betyder noget for AF hastigheden. Hvis du med
præsition mener at den kan søge lidt frem og tilbage, så hænger
det også sammen med blænde åbningen, og derfor vil Sigmaen
ind imellem søge når du bruger TC. Sigmaen siges allers at opføre
sig som Canon 300/4 mht. AF hastighed.
TC 1,4x snupper 1 blænde, 2x så ryger der 2 blænder og så
begynder det at knibe med AF under vanskelige lysforhold forhold.

Jeg har skudt 135érn med 1,4x og var meget meget imponeret
over skarphed og kontrast. AF hastighed spekulerede jeg ikke
over, men det er da ikke utænkeligt den er en anelse hurtigere,
end din Sigma, da der jo kommer en blænde mere lys igennem.

Problemet med begge dine objektiver er at de ikke har IS, imo
gør det så feks. Canon 300/4 en del mere brugbar i mange situationer,
eller Canon 100-400/4,5-5,6. Imo er fordelene ved IS så store
at jeg mener objektiver uden IS er en uddøende race. Vi kan så
bare krydse fingre for at Canon oa. lytter til deres kunder og bygger
IS ind i kommende kamera modeller. -max-

Fra : Jan

Dato : 14-12-08 14:35

> [...]
> TC 1,4x snupper 1 blænde, 2x så ryger der 2 blænder og så
> begynder det at knibe med AF under vanskelige lysforhold forhold.

Ja men jeg vil da sige at 135 er så god med en 2x at man faktisk ikke mærker
det, og i forhold til sigmaen er der langt. Med en 2x kan den nærmest ikke
fokusere, den fiser frem og tilbage ind og ud af fokus, jeg har dog kun
prøvet dem begge med 2x i dårligt lys, så måske sigmaen bliver bedre hvis
lyset er bedre.

> [...]
> bare krydse fingre for at Canon oa. lytter til deres kunder og bygger
> IS ind i kommende kamera modeller. -max-

IS er da et most, men man kan nu godt fotografere uden.
Man kan jo prøve at tænke nogle år frem når 6400 iso er
standardindstillingen, har man så den store behov for IS.

Fra : Michaelbs

Dato : 14-12-08 19:51

"Jan" <jandamkjaer@gmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 1,4 tc på den eller en 2x så bliver den meget upræsis.
>
> Skyldes det mon den højere lysstyrke. eller er det bare sigma der er

Der er som sådan ikke noget galt med Sigmaen. Der er bare det at Canon 135L
er ufatteligt god. En af de absolutte perler i Canons store objektiv serie.

mvh Michaelbs