Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 5D mkII test billeder
Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-12-08 18:34

Imaging Resource har lagt nogle test-billeder med Canon 5D mkII op:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E5D2/E5D2A7.HTM

Man kan sammenlingne med andre kameraer på
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E5D2/E5D2A7.HTM

Man kan f.eks. at ved ISO 3200 ligger den meget tæt på 1Ds mkIII, med lidt
mindre støj og _lidt_ mindre detalje.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 06-12-08 21:33

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.imaging-resource.com/PRODS/E5D2/E5D2A7.HTM
>
> Man kan f.eks. at ved ISO 3200 ligger den meget tæt på 1Ds mkIII, med lidt

Det har du ret i.
Begge klarer sig rigtigt flot på iso 3200, synes jeg.
Det er imponerende.

mvh Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-12-08 19:23

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Begge klarer sig rigtigt flot på iso 3200, synes jeg.
> Det er imponerende.

Det kan også være interessant at se en sammenligning mellem 5D mkII, 1Ds
mkIII, 700D og A900
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&message=30279489
som Hans Kruse har lavet med udgangspunkt i RAW filerne fra Imaging
Resources.
D700 har mindst støj, men også mindst detaljer.

Man kan som bekendt handle mindre støj mod mindre detaljer.
Det er gjort med Noise Ninja på
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&message=30281320
hvor 5D mkII har mindst støj men fortsat flest detaljer i mange områder, men
færrest i de mørke områder (f.eks. pensel hårene).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 06-12-08 21:37

> [...]
> http://www.imaging-resource.com/PRODS/E5D2/E5D2A7.HTM
>
> Man kan f.eks. at ved ISO 3200 ligger den meget tæt på 1Ds mkIII, med lidt

Det er i øvrigt lige så interssant at se dem på lav iso.
Ikke disse testbilleder, hvor det kan være svært at vurdere, men min fordom
er, at 1ds er entydigt bedre på lav iso. Der er mere "natural feel" over
dem. Tror jeg.

mvh Michaelbs

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-12-08 22:49

"Michaelbs"

> [...]
> er entydigt bedre på lav iso. Der er mere "natural feel" over dem. Tror jeg.

Det er da et skræmmende udsagn )
Billederne loader ufatteligt langsomt, men det
der var tålmodighed til og som jeg syns var
relevant, var at se 5d2 i forhold til a900, 1d2
og 1ds3 på 200 iso. 1ds3 klarer sig bedst på
alle områder, med mindre man foretrækker det
"glattere look" fra 5d2, det er glat og det går ud
over specielt den røde farve. a900 er bestemt ikke
"glat", men behandler farverne meget li 1ds3 også
den hvide klarer sig bedre her (fedt for bryllups
fotografer) til gengæld er det ikke glad for grøn,
og den har hvad der ligner "anarkistiske" pixler.
1d2 klarer sig ret godt i betragtning af det er så
gammelt og har så meget mindre opløsning, så
jeg vil gætte at 1ds2, stadig kan spille med også.
Jeg er ikke i tvivl om a de fleste vil foretrække
5d2 og ofre lidt af de detaljer for "glatheden"
i forhold til de andre. Der er ikke noget i de
test billeder der ville få mig til at opgradere eller
skifte, tværtimod er jeg over glad for både 1d2
og 1ds2. Som Mogens har skrevet tidligere, de
er lidt af et scoop på brugt markedet, når vi kun
snakker billedkvalitet. Så min konklution, der er
sku ikke sket ret meget. -max-

Fra : Michaelbs

Dato : 06-12-08 22:59

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> og 1ds3 på 200 iso. 1ds3 klarer sig bedst på
> alle områder, med mindre man foretrækker det
> "glattere look" fra 5d2, det er glat og det går ud

Det er lige præcist det "glattere look" jeg mener - som modsætning til
"natural feel", som jeg kaldte det.
Jeg tror vi er enige. :)
Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-08 08:28

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

> [...]
> og 1ds2. Som Mogens har skrevet tidligere, de
> er lidt af et scoop på brugt markedet, når vi kun
> snakker billedkvalitet. Så min konklution, der er

Dxomark prøver at sætte tal på teknisk billedkvalitet. Hvis man trykker på
"Print" over graferne i stedet for "Screen" får man et udtryk for kvaliteten
på et ca. A4 print.

Hvis man sammenligner 1Ds mkIII, 1Ds mkII og 1D mkII
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Compare-cameras/(appareil1)/191|0/(appareil2)/192|0/(appareil3)/187|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon/(brand3)/Canon
viser den også at "de gamle" hænger meget godt på.

Hvis man gør det samme for Nikons samtidige modeller (D3 (fordi D3X ikke er
med endnu), D2X og D2H) vil man se langt større fremskridt (det var den
positive formulering) - de gamle halter langt efter.

Hvis man ser generelt på kurverne, er der den sammenhæng som mange af os
efterhånden har oplevet, at større sensorer giver bedre billedkvalitet (det
er jo heldigvis ligesom i de glade filmdage).
Kun de allerbedste APS-C kameraer, f.eks. Nikon D90 (hvorfor klarer den sig
væsentligt bedre end D300 ?) og Samsung GX 20 kan hamle op med den gamle
Canon 1Ds mkI som er 6 år ældre.
Tilsvarende ligger de bedste 4/3 sensor kameraer nede sammen med gamle APS-C
kameraer som Nikon D70 og Canon 300D.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-12-08 22:06

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

Dxomark for 5D mkII er blevet offentligtgjort:
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Canon/EOS-5D-Mark-II
med en samlet placering lige under 1Ds mkIII og over Sony A900, ud fra den
vægtning som de nu laver

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Vollert

Dato : 11-12-08 15:51

Mogens Hansen havde fået den ide at fortælle:
> [...]
> med en samlet placering lige under 1Ds mkIII og over Sony A900, ud

Man vist godt sige dxomark er ret ligegyldigt her.
78,9 til A900, 79 til 5DII og 80,3 til 1Ds III. gad vide hvor meget 0,1
dxomark er ??

--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-12-08 16:06

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Man vist godt sige dxomark er ret ligegyldigt her.
> 78,9 til A900, 79 til 5DII og 80,3 til 1Ds III. gad vide hvor meget 0,1
> dxomark er ??

Ja - det må være fuldstændigt ligegyldigt.
Hvis man ser på Nikon D3 og D700 er der også 0.1 imellem dem, selvom de
efter alle de oplysninger jeg har set har fuldstændigt samme sensor og
billedbehandlingssystem.

Som udgangspunkt syntes jeg "print" sammenligningen giver mest mening, fordi
det er normaliserede data.
Dog kunne det være interessant, hvis de ikke kun havde det for A4 størrelse
med f.eks. A1.

Iøvrigt mener jeg ikke man skal lægge for meget i den skala DxOMark har
lavet - man kan jo ikke så simpelt sige om det ene er bedre end det andet.
Jeg kan f.eks. ikke forestille mig andet end at Sony A900 giver bedre
detaljegengivelse til store forstørrelser ved lav ISO end Nikon D3. Omvendt
klarer Nikon D3 nok høj ISO bedre end Sony A900.
Hvad bør så vægte højest ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-12-08 07:30

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

Rob Galbraith har offentliggjort måling af CF kort performance for Canon 5D
mkII
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9784
og det ser som forventet (ud fra måling på 50D) fint ud med over 30MB/sek.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : KsK