Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hastighed på Nikon D3X
Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-12-08 12:45

Ifølge
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9318-9761
er der lidt ekstra kommentarer, når man skal beskrive D3X's hastighed.

5 fps i full-frame (og 7 fps i crop) kræver at man optager JPEG eller 12 bit
NEF (RAW). Det svarer til hvad Sony A900 præsterer.
Angiveligt falder hastigheden til 1.8 fps (!!!) i full-frame (og 2.6 i crop)
hvis man bruger 14 bit NEF. Det er langt fra hvad Canon 1Ds mkIII og 5D mkII
præsterer.

Det minder mere om hvad man ser i D300 end D3/D700.

Jeg har ikke set nogle oplysninger om buffer-dybde endnu. Der findes 2
forskellige i D3 (standard og udvidet med ekstra betaling).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-12-08 15:19

Mogens Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har ikke set nogle oplysninger om buffer-dybde endnu. Der findes 2
> forskellige i D3 (standard og udvidet med ekstra betaling).

Det er antageligt ikke bufferen, men den faktiske hastighed, med hvilken
AD converteren på/omkring ssensoren kan levere data. Jeg er ikke
overrasket. Det svarer til lidt under 50Ms/s i 14 bit. Regner man om til
hvad mellemformat kameraer kan, er det sammenligneligt. Der er ikke ret
meget, der gror ind i himlen,

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-12-08 16:44

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er antageligt ikke bufferen, men den faktiske hastighed, med hvilken
> AD converteren på/omkring ssensoren kan levere data.

Det antager jeg også.
Kommentarer om buffer dybden er blot at jeg har ikke set nogen specifikation
på det endnu - måske er der nogen af jer andre som har set noget. Det undrer
mig noget, når kameraet angiveligt _meget_ snart kan leveres.

> Jeg er ikke overrasket. Det svarer til lidt under 50Ms/s i 14 bit. Regner
> man om til hvad mellemformat kameraer kan, er det sammenligneligt. Der er
> ikke ret meget, der gror ind i himlen,

Jeg er meget overrasket, hvis det forholder sig som Rob Galbraith beskriver.

Det er helt sikkert meget data der skal samples hurtigt- og det skal være
præcist (elektronernes skal tælles med en præcision på 3-8 stk!) og det må
ikke bruge ret meget strøm.

Men Canon 1Ds mkIII, som er det kamera D3X skal sammenlignes med, klarer 5
billeder/sek i 14 bit med 21 MPixel (13% færre pixel).

En helt anden snak er om 14 bit overhovedet giver reel information i forhold
til 12 bit. Flere kilder tyder på at der ikke er information i dem:
http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html#bitdepth
http://www.clarkvision.com/imagedetail/digital.sensor.performance.summary/

Ydermere gælder der at et par trin over basis ISO, er der helt sikkert ikke
information i de sidste bit - det er bare støj.

Har du lavet nogen sammenligning af 12-bit og 14-bit NEF med din D3 ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-12-08 16:57

Mogens Hansen wrote:

> Ydermere gælder der at et par trin over basis ISO, er der helt sikkert ikke
> information i de sidste bit - det er bare støj.

Det må man jo forvente... 12 rigtige og to tillægstal, kalder vi det,
der hvor jeg har min daglige gang I mit fag er støj ikke et problem,
men en mulighed for at midle over tid og få endnu mere information. Den
holder bare ikke til billeder.

> Har du lavet nogen sammenligning af 12-bit og 14-bit NEF med din D3 ?

Nej, jeg har altid brugt 14 bit og ikke-tabsgivende kompression, ud fra
den betragtning, at plads på harddiskene ikke er et problem, og jeg vil
ikke om to år opdage, at jeg teoretisk kunne have gjort det bedre. Hvem
ved, måske sker der fremskridt på konverterings software, så man kan
hente bedre resultater.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-08 17:55

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> specifikation på det endnu - måske er der nogen af jer andre som har set
> noget. Det undrer mig noget, når kameraet angiveligt _meget_ snart kan

Nu er Rob Galbraith side blevet opdateret med netop den information, og det
ser ret imponerende ud:
* FX Format, Lossless Compressed 14 bit NEF (1.8 fps): 28 frames
* FX Format, Lossless Compressed 12 bit NEF (5 fps): 24 frames
* FX Format, JPEG Fine (5 fps): 44 frames

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen