Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et par spørgsmål om SD-kort
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 05-12-08 23:23

Jeg kigger lidt på et Panasonic FX37, og kan se i deres manual at jeg
skal bruge SD-kort, SDHC-kort eller et MultiMediaCard.

1) Prøver at finde en pris på edbpriser.dk, men jeg skal vælge mellem
micro- eller mini SD. Hvilket et af dem skal jeg bruge?

2) Hvad er forskellen på SD og SDHC?

3) Er der et mærke man skal gå efter inden for SD-kort? Er der mærker
man skal holde sig fra?

Mvh
Anders

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-12-08 23:56

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev :

>1) Prøver at finde en pris på edbpriser.dk, men jeg skal vælge mellem
>micro- eller mini SD. Hvilket et af dem skal jeg bruge?

Ingen af dem.

Du skal vælge Secure Digital (som SD står for) eller Secure
Digital HC.
>2) Hvad er forskellen på SD og SDHC?

Størrelsen, SD er op til 2 GB, SD-HC er større.

>3) Er der et mærke man skal gå efter inden for SD-kort? Er der mærker
>man skal holde sig fra?

Sandisk ville jeg vælge, men ellers Lexar og Kingston er også
ganske udmærede.

PS. Til en anden gang hører den type spørgsmål hjemme i
--
Kerim

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 06-12-08 00:00

Kerim Ellentoft skrev:

> Ingen af dem.

Men hvorfor kan jeg så ikke vælge SD som korttype på edbpriser? Er det
bare mig der ikke kigger godt nok efter?

> Du skal vælge Secure Digital (som SD står for) eller Secure
> Digital HC.
>
> Størrelsen, SD er op til 2 GB, SD-HC er større.

Okay. Det er jo meget simpelt. Men lidt underligt de behøver at give det
to forskellige navne.

> Sandisk ville jeg vælge, men ellers Lexar og Kingston er også
> ganske udmærede.

Tak for det:)

> PS. Til en anden gang hører den type spørgsmål hjemme i

Troede d.f.f.indkoeb handlede om hvor man køber ting billigst og hvilket
kamera man skal vælge frem for et andet.
De to første spørgmål her er vel mere af teknisk karakter?

Tak for hjælpen.

Anders

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-12-08 00:22

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev :

>Men hvorfor kan jeg så ikke vælge SD som korttype på edbpriser? Er det
>bare mig der ikke kigger godt nok efter?

Det står jo lige under dit spørgsmål.
--
Kerim

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 06-12-08 07:28

Kerim Ellentoft skrev:

> Det står jo lige under dit spørgsmål.

Det havde jeg ikke lige set.

Mvh
Anders

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 06-12-08 00:02

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1) Prøver at finde en pris på edbpriser.dk, men jeg skal vælge mellem
> micro- eller mini SD. Hvilket et af dem skal jeg bruge?

Uden at ha tjekket kameraet nogen steder, så tror jeg ikke at du hverken
skal bruge micro eller mini SD

> 2) Hvad er forskellen på SD og SDHC?

Det er overførsel hastigheden, du kan overføre data hurtigere med SDHC

MVh

Per

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 06-12-08 00:09

den rigtige fotograf skrev:
> "Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse

Tror måske jeg har fundet det rigtige på edbpriser. Kan det ikke passe
det er det der hedder Secure Digital og Secure Digital HC?

> Uden at ha tjekket kameraet nogen steder, så tror jeg ikke at du hverken
> skal bruge micro eller mini SD

> Det er overførsel hastigheden, du kan overføre data hurtigere med SDHC

se det var jo en ny forklaring. Altså ikke noget at gøre med der kan
være mere på et SDHC end på et SD?

Mvh
Anders

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-12-08 00:18

Anders T. Nielsen wrote:

> [...]
> det er det der hedder Secure Digital og Secure Digital HC?

> se det var jo en ny forklaring. Altså ikke noget at gøre med der kan

SDHC findes foruden "normal" størrelse osse i mini og micro. Det er
udelukkende den fysiske udforming, der er forskel. Men mange "normal"
kort er faktisk bare en adapter, hvor der er skubbet et mini eller et
microkort ind i. Og har du en adapter, kan du jo bruge hvad du vil. Jeg
har osse været ude for at bestille et micro kort, og fået det leveret,
monteret i en adapter.

Bo //

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-12-08 00:24

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev :

>se det var jo en ny forklaring. Altså ikke noget at gøre med der kan
>være mere på et SDHC end på et SD?

Jo, SD er ikke større end 2 GB.

Begge typer er hurtige nok på dit kamera.
--
Kerim

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-12-08 03:24

Ikke korrekt. HC står for High Capacity, hvilket vil sige at der kan
være mere end de 2 GB på som SD formatet oprindeligt blev specificeret
til.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 06-12-08 07:29

Tak for hjælpen til alle:)

Mvh
Anders

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-12-08 10:46

"Anders T. Nielsen"

> 3) Er der et mærke man skal gå efter inden for SD-kort? Er der mærker man skal holde sig
> fra?
>
> Mvh
> Anders

Dette er en go side om flash kort.
www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Jeg bruger selv Transcend CF kort, men de laver
også SD. Eksempelvis koster et SD16 GB kun
en trediedel i tyskland end den bedste pris på
edbpriser. Den slags prisforskel har jeg ikke
set tidligere. 10-30% ok det lam ,am forstå,
men mere end 60% mindre for samme vare.
Tjek priserne her: www.preissuchmaschine.de
Husk at tjekke forsendelses priser, nogle tager
mere i forsendelse end prisen for kortet. -max-

Fra : Michaelbs

Dato : 06-12-08 11:55

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Tjek priserne her: www.preissuchmaschine.de
> Husk at tjekke forsendelses priser, nogle tager
> mere i forsendelse end prisen for kortet. -max-

Hvis man har et hurtigt CF kort i slot 1 til Raw
og et langsomt SDHC kort i slot 2 til Jpg (1ds mk III).
Hvordan påvirker det så bufferhastigheden samlet i forhold til kun at have
CF kortet sat i?

mvh Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-12-08 12:44

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvis man har et hurtigt CF kort i slot 1 til Raw
> og et langsomt SDHC kort i slot 2 til Jpg (1ds mk III).
> Hvordan påvirker det så bufferhastigheden samlet i forhold til kun at have
> CF kortet sat i?

Det ved jeg ikke. Jeg ville frygte at kameraets buffer ikke bliver frigivet
hurtigere end det langsommeste kort.

Jeg ville kigge på
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9256

Der kan man se at de hurtigste SDHC kort er langsommere end end de hurtigste
CF kort.
Man kan også se at Sandisk Extreme III SDHC kort er blandt de hurtigste, og
lidt hurtigere end de væsentligt dyrere Sandisk Ducati SDPlus. Man kan også
se at de lidt billigere Sandisk Ultra II er væsentligt langsommere - men det
ligner ikke de nye 15MB/sek modeller.

Altså ville jeg helt banalt bruge nogle Sandisk Extreme III SDHC i samme
størrelse som CF kortene (det er nemmest at holde styr på), med mindre at
man kan få bekræftet at de nye Sandisk Ultra II er næsten lige så hurtige.

Hvorfor Sandisk ?
Jeg har aldrig haft problemer med dem, og de er prismæssigt pænt konkurrence
dygtige.
Jeg havde på et tidspunkt et Transcend CF kort, som fungerede fint i
kameraet, men gav min (måske lidt specielle) kortlæser problemer.

Der kan man også konstatere at Sandisk Extreme III CF (de nye 30 MB/s) kun
er marginalt langsommere end de væsentligt dyrere Sandisk Extreme IV og
Sandisk Ducati.

Jeg bruger kombineret CF og SDHC kort i mine kameraer. Der bruger jeg
henholdsvis Sandisk Ultra II (15 MB/sek) og Sandisk Extreme III (30 MB/sek)
2GB, 4GB og 16GB afhængig af hvad der var til at få på. Jeg bemærker ingen
forskel på om der er 1 eller 2 kort i kameraerne.
1D(s) mkII skriver væsentligt langsommere end mkIII (som igen skriver
væsentlig langsommere end Nikon D3 og de helt nye kameraer som Sony A900 og
Canon 50D), så der er det ikke nogen væsentlig fordel ved at bruge Extreme
III i stedet for Ultra II.

Du skal være velkommen til at prøve mine SD(HC) kort for at få svar: 2GB
Extreme III (20 MB/sek), 4GB Ultra II (10MB/sek), 16B Ultra II (15 MB/sek).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 06-12-08 16:57

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Du skal være velkommen til at prøve mine SD(HC) kort for at få svar: 2GB
> Extreme III (20 MB/sek), 4GB Ultra II (10MB/sek), 16B Ultra II (15

Mange tak for et grundigt svar.
mvh Michaelbs

Fra : jagge

Dato : 06-12-08 13:27

> 3) Er der et mærke man skal gå efter inden for SD-kort? Er der mærker
> man skal holde sig fra?

kig på transcend der får man meget hastighed for pengene. Gå efter 100
til 150x alt efter brug. Det er en idikator for hastigheden men jeg tror
ikke der er præcise specifikationer.

Venlig hilsen

Jakob