Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D90 sotware
Fra : Mogens

Dato : 05-12-08 20:28

Cameralabs.com skirver under "Bad points" om D90'eren bl.a. at: Remote &
RAW software costs extra.

Hvad skal man bruge af ekstra software - ud over det som er indeholdt i
pakken - for at kunne fremkalde RAW filer og foretage nødvendige
justeringer?

Er det medfølgende Nikon SW o.k., eller er det Photoshop Elements,
Lightroom eller Photoshop CS man skal bruge? Elements er jo prismæssigt
til at overse, men er det nok?

Er en glad amatør, så jeg har ikke behov for proff. redigering.

Fra : PA

Dato : 06-12-08 10:40

"Mogens" <mail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at overse, men er det nok?
>
> Er en glad amatør, så jeg har ikke behov for proff. redigering.

Det medfølgende Nikon SW er komplet ubrugelig.

Nikon D90 kræver de nyeste udgaver af redigeringsoftware.

Photoshop Elements 7,Photoshop CS 4 , Lightroom2,1
eller NX 2,1 alle gode til D90 raw .

MVH Per

Fra : Mogens

Dato : 06-12-08 11:46

PA wrote:

> [...]
>
> Nikon D90 kræver de nyeste udgaver af redigeringsoftware.
>
> Photoshop Elements 7,Photoshop CS 4 , Lightroom2,1

Takker. Jeg ved man kan downloade prøveversioner af alle disse
programmer, men det er jo temmeligt omfattende at sætte sig ind i disse
formodentlig meget omfattende programmer. Derfor:
1) Vil NX, Elements og Lightroom give fremkaldelser af samme kvalitet?
2) Er der væsentlige forskelle i performance/stabilitet?
3) Kan et af programmerne specielt fremhæves som værende let til at
redigere "kurver" både for billedet som helhed og i udvalgte områder?

Fra : PA

Dato : 06-12-08 12:07

> [...]
> 3) Kan et af programmerne specielt fremhæves som værende let til at
> redigere "kurver" både for billedet som helhed og i udvalgte områder?

De kloge vil sikkert sige at Nikon NX 2,1 giver den
bedste udpakning af D90 NEF filer.
Jeg er personlig meget glad for NX 2,1.
ikke det hurtigste,men nemt at bruge.

MVH Per

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-12-08 12:54

PA skrev:

> De kloge vil sikkert sige at Nikon NX 2,1 giver den
> bedste udpakning af D90 NEF filer.
> Jeg er personlig meget glad for NX 2,1.
> ikke det hurtigste,men nemt at bruge.

En af de ting, der har irriteret mig ved NX og som har gjort at jeg ikke
gad prøve ordentlig til, er, at når man browser billeder kan man ikke få
et ordentligt preview - enten åbner man eller også nøjes man med thumbs.
Har jeg overset noget?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : PA

Dato : 06-12-08 13:38

> [...]
> Har jeg overset noget?
>
> --
> -and gallantly handed her my very last piece of gum-

NX2 kan du med en lille skyder(knap)
ændre thumbs fra lille til 9x13 preview.

Per

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-12-08 14:36

PA skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> NX2 kan du med en lille skyder(knap)
> ændre thumbs fra lille til 9x13 preview.
>
> Per

OK, kunne være man skulle prøve den

http://olelarsen.eu/84/index.html