Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskyttelseglas til objektiver?
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-12-08 18:29

Hello,
Jeg var ved at kigge på nogle beskyttelsesglas, men kom til at se der findes
et canon beskyttelses glas og et UV filter.
Er der noget negativt ved at vælge UV filteret? (så vidt jeg kunne læse på
sedlen skulle give skarpere billeder i stærk solskin).

/Dennis

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-12-08 18:39

"Dennis Pedersen" skrev i en meddelelse
> Jeg var ved at kigge på nogle beskyttelsesglas, men kom til at se der
> findes et canon beskyttelses glas og et UV filter.

Hvorfor beskyttelsesglas ?

Et ekstra lag glas vil altid give større fare for reflekser.

Og hvor mange kender du personligt, der har fået ridset en frontlinse på
objektivet ?

Jeg kender mange (incl mig selv), der brugt kameraer i mange år uden
beskyttelse - men ingen, der nogensinde har fået en ridse.

Men man hører da, at det kan da ske - mest fra fotohandlere, der gerne
vil sælge et ekstra filter

Men det er i mine øjne et religionsspørgsmål, om man bruger det eller
ej.

> Er der noget negativt ved at vælge UV filteret? (så vidt jeg kunne
> læse på sedlen skulle give skarpere billeder i stærk solskin).

Ikke på digitalkameraer - de vil/kan selv korrigere.....

Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 06-12-08 15:45

> [...]
> Er der noget negativt ved at vælge UV filteret? (så vidt jeg kunne læse på
> sedlen skulle give skarpere billeder i stærk solskin).

Der er faktisk to sider af den sag...

Hvis du bruger FILM så kan dine billeder blive bedre i stærk solskin, ved
digital er det fuldstændigt ligegyldigt da der sidder et kombineret UV og IR
filter lige foran sensoren!
Men hvis ikke dit filter er multicoated så kan du faktisik risikere at få
dårligere billeder i stærkt solskin fordi det ekstra lag glas kan give
flares (reflekser) som står som enten en lys-spejling i dit billede eller
forringet kontrast, eller begge dele!

Brian

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 06-12-08 17:58

Det kan give meget dårlige resultater at anvende protect filtre, specielt i
situationer hvor en lyskilde er med i billedet, eller i situationer hvor en
stærk lyskilde er tilstede lige uden for synsfeltet (fx. en ekstern slave
flash, solen, eller en kraftig lampe). En modlysblænde kan dog hjælpe en
smule på de værste af problemerne.

Der er dog meget stor forskel på filtre, og resultaterne er også afhængige
af objektivets kvalitet, og forskellige kombinationer af objektiv og filter
kan give forskellige resultater.

Et bedre alternativ til et protect filter er at have modlysblænden monteret
altid, da det er meget vanskeligt at ridse et objektiv når modlysblænden er
monteret. Iøvrigt er det generelt meget vanskeligt at ridse et objektiv,
specielt de dyre som ofte har en meget robust coating på det forreste linse
element.

Jeg har fotograferet en del med UV filter, og det hænder at billeder må
kasseres på grund af uønskede flares, oftest på grund af lyskilder såsom
stearinlys og lamper i billedet. Problemet er særligt stort når der anvendes
ekstern slave flash. Jeg har dog aldrig fået ridser i filteret (men til
gengæld masser af snavs og fedt). Der har således ikke rigtig været den
store grund til at have filteret på. Omvendt er det til mange opgaver
sjældent at jeg har måtte kassere billeder. Men som sagt afhænger det af
situationen.

Mvh.
Anja