Fødselspsykose ??
Fra : Sanne

Dato : 25-12-08 22:46

Hejsa.

Jeg har en veninde, hvis tæve har fået et kuld hvalpe for første gang i
morges.

Under fødsel viste hun kun interesse for efterbyrden, som hun til gengæld
var meget interesseret i.

Hun slikkede overhovedet ikke hvalpene, men hun lod dem heldigvis die.

Nu begynder hun så småt at virke mere interesseret i hvalpene, men minder
mest af alt om en tæve med en form for fødselspsykose.

Hun vil hverken spise, drikke eller ud i haven for at blive luftet.

Men hvad værre er, har hun forandret sig fra den sødest og kærligste tæve
til en tæve, ejeren slet ikke kan komme i nærheden af.

Vi tænker, at det er fordi fødslen har været lidt for hård ved hende og hun
ikke ved helt præcis hvad det er der foregår.

Hvor bekymret skal vi lige være for hendes væremåde ??

Mvh

Sanne

Fra : qfha

Dato : 27-12-08 00:22

On 25 Dec., 22:46, "Sanne" <lochn...@worldonline.dk> wrote:
> [...]
> ikke ved helt præcis hvad det er der foregår.
>
> Hvor bekymret skal vi lige være for hendes væremåde ??

Hej Sanne
Tæven er jo forstegangsfødende og er derfor meget forvirret over hvad
der er sket. Hos de fleste tager instinkterne over meget hurtigt og de
går igang med deres rolle som hundemor. Andre er længere om det.
Efterbyrden bliver af mange spist. Personligt mener jeg, man kun skal
lade den spise en eller to.Ved flere får de dårlig mave. Den er god
for de ting som tæven har brug for i forbindelse med fødsel og
diegivning.
Det der er vigtigt på nuværende tidspunkt er, at tæven bliver tilset
af en dyrlæge, som mærker efter at alle hvalpe er ude, samt giver
hende en indsprøjtning så livmoderen kan trække sig sammen. Samt få
tjekket, at alle hvalpe er ok(hareskår, brok o.lign).
Tæven vil ofte ikke have noget at spise efter fødslen,men har bestemt
brug for kræfter til mælk og hvalpe. Kræs derfor om hende med evt.
kogt fisk eller havresuppe. Det er hvad der er muligt at få i dem lige
efter fødslen.
Hvis tæven stadig ikke slikker hvalpene, er det vigtigt at overtage
den rolle. Stryg derfor hvalpenes maver efter de har spist med en
fugtig klud og tø deres bagdel med samme.
Gå på biblioteket når de åbner og lån bogen "Min hund skal have
hvalpe" den kan hjælpe med mange af de spørgsmål som dukker op i
forbindelse med en hundefødsel.
Ang luftning passer hun blot på hvalpene, men hun skal jo ud så lok
hende ud af kurven.
Du er velkommen tilbage, hvis der er flere spørgsmål.
mvh
qfha