nytårsaften bedøvelse?
Fra : Spilopmager

Dato : 17-12-08 17:31

Hej NG.

Vores puddelhvalp på 4 mdr skal opleve sin første nytårsaften.

Har hørt fra andre hundeejere at det er en god ide at bedøve hunden. Men det
er vel kun, hvis den er alene hjemme?
Og er det generelt noget man "bare gør"??
Hvor får man i givet fald medicinen fra? Man kan vel ikke bare give den ½
"menneskesovepille"??

Ja.. det var bare lige et par spørgsmål fra en 1.gangs hundeejer.

Godt nytår

/Spilopmager

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-12-08 17:38

"Spilopmager" <spilopmager@hotmail.com> writes:

> Har hørt fra andre hundeejere at det er en god ide at bedøve hunden.
> Men det er vel kun, hvis den er alene hjemme?

Nogen hunde kan have gavn af det, andre får det værre, fordi deres
krop bliver bedøvet, men hjernen ikke gør. Så de er bange, men kan
ikke give udtryk for det.

> Og er det generelt noget man "bare gør"??
> Hvor får man i givet fald medicinen fra? Man kan vel ikke bare give
> den ½ "menneskesovepille"??

Nej, man går til dyrlægen og får nogle piller.

> Ja.. det var bare lige et par spørgsmål fra en 1.gangs hundeejer.

Jeg synes I skal planlægge at være hjemme hos den bette eller at kunne
tage den med, så I er sammen med den. Hvis den bliver bange, skal I
vise at det ikke er farligt, men ikke ynke den. I kan evt. prøve at
vænne den til lyden af fyrværkeri vha. en CD, som I måske kan låne på
biblioteket.

Vores Siri gør af fyrværkeri når hun er ude, men er hun inde så sover
hun fra det. Vi plejer at være hjemme hos hende og så have gået en
rigtig god og lang tur om eftermiddagen. Da vi boede i Århus tog vi ud
i hundeskoven i Trige, så hun kunne tumle med de andre hunde. Nu tager
vi os bare en god geocachingtur. :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Sybil

Dato : 17-12-08 18:29

"Spilopmager" <spilopmager@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> "menneskesovepille"??
>
> Ja.. det var bare lige et par spørgsmål fra en 1.gangs hundeejer.

Det er jo ikke sikkert at den bliver bange.
Vores er ligeglade med lyden, men gør af lysglimtene, så vi trækker bare
gardinerne for. Meget bedre end at bedøve.

Er der ikke nogle der fyrer af i øjeblikket nær jer? Se hvordan den reagerer
og tag stilling til hvad I gør bagefter, evt. sammen med dyrlægen.

Mvh

Majken

Fra : oz3bto

Dato : 17-12-08 19:32

"Spilopmager" <spilopmager@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "menneskesovepille"??
>
> Ja.. det var bare lige et par spørgsmål fra en 1.gangs hundeejer.

Lad dog være med at bedøve kræet.- I erisikere at gøre den endnu mere
bange.. Giv den en chance eller aflever den på en pension langt uden for
div. byer

At bedøve den kan gøre det hele meget værre

Hvordan ville du selv have det hvis du var ved halv bevisthed og skulle
opleve nytåret for første gang

Fra : ager

Dato : 17-12-08 20:36

> [...]
> "menneskesovepille"??
>
> Ja.. det var bare lige et par spørgsmål fra en 1.gangs hundeejer.

Jeg vil også som de andre sige, lad være med at "bedøv" hunden.
gør dit yderste for at det bliver en god aften for hunden, uden at gør det
store ud af at gøre den opmærksom på krudtet, giv den et godt marvben at
hygge sig med, noget der virkelig er godt og skal bruges tid på, afled den,
hvis den viser tegn på ængstelse og overdreven opmærksomhed på krudtet, giv
den lidt leg i som belønning, guffer, eller hvad den nu finder godt.

skal du absolut give den noget oven i, som beroligerer, kan du give den
baldrian tabletter, det er et naturpræparat, som ikke bedøver eller sløver,
men bare beroligerer og ligger en dæmper på nerverne. de kan købes i håndkøb
på apoteket, og der skal doseres halv dosis med start flere timer før det
går løs.

Mvh. Marie

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-12-08 20:57

On Wed, 17 Dec 2008 20:35:47 +0100, "ager" <big@city.dk> wrote:

> [...]
>på apoteket, og der skal doseres halv dosis med start flere timer før det

og lige et tillæg herfra - sørg for så vidt muligt, at de nødvendige
lufteture foretages, når der ikke er for meget skyderi udenfor.(ofte
er der en pause i løbet af aftenen - fra de "små" går hjem til "de
store" tager over - i hvert fald her) Giv evt. hunden en ordentlig tur
sidst på eftermiddagen, så den er hammertræt (hvis det kan gøres uden
risiko for det store skyderi) og lad den så hygge sig med et marvben
eller lign. Så kan det være, den kan vente til ved 2-tiden, hvor de
fleste "bang-bang"-ekvilibrister er gået til ro eller har fundet en ny
kasse øl.

Fra : MaG

Dato : 17-12-08 21:01

Vores Lab på godt 9 år er rystende bange når det er nytår, hun drøner rundt
i hele huset, kradse på dørene og kører helt op og ryster og det hele køre
på hende fra om eftermiddagen når det første krudt bliver skudt af til ca.
kl 2 om natten når det meste er overstået! Hun er blevet mere og mere bange
hen over årene og vi har altid været sammen med hende på denne dag....

Vi har for første gang bestemt at denne gang skal hun have "krudt-piller",
hun får nogen der beroliger hende og nogle der er angst hæmmende, vi sakl
starte på pillerne om formiddagen og så hver 4 time frem til ca midnat. Vi
er meget spændte på hvordan nytåret bliver for hende denne gang. Men håber
det bedste.

Tag en sank med jeres dyrlæge om hvad i gør bedst for jeres lille hvalp!

Julehilsen
Maria

Fra : ager

Dato : 18-12-08 06:31

"MaG" <maria@fredslund.biz> skrev i meddelelsen
> [...]
> er meget spændte på hvordan nytåret bliver for hende denne gang. Men håber

Jeg kan varmt anbefale at få fat i et hundebur af en art, dæk det til med et
tæppe, og giv evt hunden noget beroligende efter dyrlægens anvisning, eller
baldrian.
lad hende få et godt marvben ell. lign. med i buret.

Det er sådan et godt trick, hunden føler sig tryg derinde i hulen, der er
afskærmet mod "farerne" og i kan placere buret i nærhenden af jer, så hun
kan se og høre jer.

Mvh. Marie - hvis ene hund bor i et bur nytårsaften

Fra : Pwh

Dato : 18-12-08 07:59

ager, skrev:

> [...]
> anvisning, eller baldrian.
> lad hende få et godt marvben ell. lign. med i buret.

Det kan jeg tilslutte mig.
Tyson som hader fyrværkeri har sin gamle hundehule
at trække sig tilbage i, den hænger jeg så et tæppe
for indgangen af så han kan gemme sig for lysglimtene.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 17-12-08 21:48

> [...]
> "menneskesovepille"??
>
> Ja.. det var bare lige et par spørgsmål fra en 1.gangs hundeejer.

Nej, hunden skal da ikke have beroligende medicin før I konstaterer at der
er et problem. Min hund er totalt indifferent overfor fyrværkeri - selv de
største brag lige over hovedet, så det er ikke en naturlov at hunde er bange
for fyrværkeri.

Jeg forsøgte at vænne hunden til fyrværkeri helt fra starten. Når jeg i
december måned gik tur med hunden, og der var nogen der affyrede fyrværkeri
et sted, gik jeg i den retning og hen mod brag og lysglimt, indtil hunden
viste lidt opmærksomhed/nervøsitet ved det. Så gik jeg ikke længere, men
blev på dette sted et stykke tid og "nød" fyrværkeriet. Efterhånden kunne
jeg komme nærmere og nærmere. Når hunden viser nervøsitet eller andet, er du
som hundefører og leder totalt uanfægtet. Jeg lagde netop mærke til at
hunden kunne kigge op på mig, når der kom et stort brag. Jeg ignorerede det
bare, og det gjorde hunden så også. Som om den tænker "Når far mener det er
ok, så er det sikkert ok".

Held og lykke med det.

Mvh
Søre

Fra : jopa

Dato : 17-12-08 22:01

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev>

> [...]
> bange for fyrværkeri.
>
> Jeg forsøgte at vænne hunden til fyrværkeri helt fra starten.

Nu er der sikkert forskel på schæfer og puddel.
Min er også totalt ligeglad nærmest modsat overfor knald.
Han forbinder det sikkert med skydning af skadereder som han har været med
til siden hvalp.

Forøvrigt testede jeg som noget ganske naturligt om han var skudræd inden
jeg købte ham.

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : ager

Dato : 18-12-08 06:28

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> er et problem. Min hund er totalt indifferent overfor fyrværkeri - selv de
> største brag lige over hovedet, så det er ikke en naturlov at hunde er

Nej, der er nemlig stor forskel.
nu har jeg tre hunde, og de reagerer meget forskelligt.

Den lille Cairn er nærmest frådende rasende og styrter efter raketterne hvis
han fik muligheden. Han fik i de tidligere år et vildfarent heksehyl imellem
benene, og det tændte ham af, og har gjort det siden.
tæven reagerer lidt ængsteligt, men kun fordi at den lille opfører sig som
han gør.
Den store han er så fløjtende ligeglad, og synes det er vældigt hyggeligt
med al det festivas og synes åbenlyst at de to andre tosser er for langt ude
med hysteriet.

Mvh. marie

Fra : lh

Dato : 18-12-08 06:30

Giv ikke din hun beroligende. Det er hundens første nytår og I ved ikke
hvordan den reagere. Så alene dét gør at ikke skal berolige med medicin på
nuværende tidspunkt.
Min forrige hund var en nytårsaften et mareridt for. Og det selvom jeg var
hjemme og ikke havde skyggen af skyts selv. Min nuværende hund har indtil nu
været helt ligeglad og det håber jeg også hun er i år.
Men I kan forberede jer. Lad for det første være med at lade hunden være
alene. Hold den indendørs. Få luftet af inden der for alvor bliver skudt af.
Skulle det koste en ekstra tissetår indendørs er det værd at tage med hvis
det kan forhindre den i at komme ud i det værste skyderi.
Lad selv være med at have bordbomber og lign. Tag hensyn til den lille hund.
Ynk den ikke når der skydes af. Se hvordan den reagere. Er den ligeglad så
er I det også! Ros den hvis den reagere og det ikke er negativt. Afled
opmærksomheden med at lege med den f.eks.
Man kan gøre en del selv for at forhindre de bliver bange. Men nogen hunde
er jo så generelt mere nervøse end andre. Men vent og se hvordan det går.
Medicin skal og bør være den sidste udvej.

lh
www.lene1960.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-12-08 07:45

> [...]
> "menneskesovepille"??
>
> Ja.. det var bare lige et par spørgsmål fra en 1.gangs hundeejer.

Først og fremmest, skal i selv opføre jer helt normalt.

Hvis den indtil nu, ikke har vist tendens til at frygt for fyrværkeri, så
lad være med at skabe den.

Og hvad der end sker, lad være med at virke medlidende, eller ynkende på
hunden, da det kun gør dennes frygt værre. Men som før sagt, bare opføre jer
normalt.... Ja faktisk er det bedre at skælde hunden ud for sin frygt,
fremfor at udtrykke jeres medlidenhed, eller ynk.... Ved at udtrykke de to
sidste, fortæller i jo hunden, at den har god grund til at være bange....
Men lad være med at behandle problemet, før det er der.... For det er ingen
spøg, hvis den er bange for det, lige som der sjældent er hverken hoved
eller hale i hundens frygt...

Jeg har selv haft en Schæfer, der var dødsensræd for fyrværkeri.... Men den
klarede fint skud, og kunne ellers have F 16 fly flyvende om ørerne på den,
uden at vise bare mindste tegn på frygt..... Men fyrværkeri, og den var et
rystende nervevrag.

M.V.H....Benny..

Fra : hanzen

Dato : 18-12-08 11:50

> [...]
> "menneskesovepille"??
>
> Ja.. det var bare lige et par spørgsmål fra en 1.gangs hundeejer.

Vores gamle Golden var ikke ret glad for fyrværkeri.
I løbet af eftermiddagen den 31 plejede jeg at sætte mig og dele en øl med
ham. Så var han forholdsvis rolig og kom fint igennem aftenen.
Nu er han desværre væk og vi har fået en anden, så nu må vi se hvordan han
opfører sig. Jeg håber næsten vi skal genoplive den gamle nytårstradition
med eftermiddagsbajeren. Det var en rigtig hyggelig stund når "drengene"
drak nytårsbajer og hvor jeg skiftevis hældte øl i mit glas og hans skål.

--
hilzen
hanzen

Fra : ager

Dato : 18-12-08 12:11

"hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> drak nytårsbajer og hvor jeg skiftevis hældte øl i mit glas og hans skål.

rigtige hunde elsker øl.. ((-;

Mvh. Marie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-12-08 10:44

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse

> "hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg håber næsten vi skal genoplive den gamle nytårstradition

> rigtige hunde elsker øl.. ((-;
>
> Mvh. Marie

Det bliver bare alt for dyrt....

Jeg tror min tidligere Sct. Bernhard ville kunne drikke os under bordet...

Og jeg tror gerne han ville

M.V.H....Benny..

Fra : Hm

Dato : 18-12-08 12:52

"hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> drak nytårsbajer og hvor jeg skiftevis hældte øl i mit glas og hans skål.

Efter hvad jeg husker, tror jeg faktisk også Jens brugte dette trick

Hanne/ som nu tænker -gad vide om det var fordi, Jens trængte til en tår !!!

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-12-08 13:34

In news:494a398b$0$90268$14726298@news.sunsite.dk,
Hm <mishm8116@gmail.com> typed:
> "hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> skrev i en meddelelse

> Efter hvad jeg husker, tror jeg faktisk også Jens brugte dette trick

Det synes jeg også at kunne huske.

> Hanne/ som nu tænker -gad vide om det var fordi, Jens trængte til en
> tår !!!

Uden tvivl. Det er da en god undskyldning.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 18-12-08 13:39

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hm <mishm8116@gmail.com> typed:

> Det synes jeg også at kunne huske.

> Uden tvivl. Det er da en god undskyldning.

Jeg har faktisk læst et sted - husker ikke lige hvor - at det med at give øl
til hundene er den rene gift for dyret. Det vi tror er at den får en
bimmelim på og den bliver rolig, det skulle være forgiftningen den reagere
på.
Jeg syntes man skal lade være med at give dyrene alle de ting vi selv går og
fylder os med, og som vi jo godt ved ikke er sundt.
Vent med at give den lille fyr noget som helst og se hvordan hunden tager
nytåret.

lh

Fra : jopa

Dato : 18-12-08 15:17

"lh" <mail@mail.tele.dk> skrev

> Jeg syntes man skal lade være med at give dyrene alle de ting vi selv går
> og fylder os med, og som vi jo godt ved ikke er sundt.

Min får da hver aften sin sædvanlige guldøl og en Gl Dansk inden vi hopper i
høkassen sammen

Det eneste problem er hans snorken

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : hanzen

Dato : 18-12-08 15:22

"lh" <mail@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bimmelim på og den bliver rolig, det skulle være forgiftningen den reagere

Ja det er der sikkert "eksperter" der mener.

Min kammerat havde for mange år siden en foxterrier lignende hund der
elskede øl. Lige indtil "Carlo" kom til at drikke en hel påskebryg. Han
væltede på stedet. Han var syg og fuld i 3 dage, og fra den dag var det
umuligt at lokke øl i hunden.
2 år efter døde han.
Så øl er sikkert farligt for hunde.
Han blev kun 23.
--
hilzen
hanzen

Fra : Pwh

Dato : 18-12-08 16:32

lh, skrev:

> [...]
> give øl til hundene er den rene gift for dyret. Det vi tror er at den
> får en bimmelim på og den bliver rolig, det skulle være forgiftningen

Det var nemlig lige precis det Jeg blev belært om da jeg fik ideen
med at give Tyson en ½ bajer nytårsaften.
Faktisk ventede jeg blot på samme ramaskrig denne gang

> Jeg syntes man skal lade være med at give dyrene alle de ting vi selv
> går og fylder os med, og som vi jo godt ved ikke er sundt.

De argumenter tog jeg til mig sidste år,
og jeg lader mig vanligvis ikke sådan lige overbevise
Så nogen må have argumenteret ret overbevisende for
at det er en dårlig ide at give hunde alkohol.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-12-08 23:11

In news:gidqe5$1j0j$1@newsbin.cybercity.dk,
Pwh <kkkjhh@email.dk> typed:

> [...]
> Så nogen må have argumenteret ret overbevisende for
> at det er en dårlig ide at give hunde alkohol.

Hvis det er for smagens skyld kan man jo altid stikke den en alkoholfri.:

http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1008922.ece

Jeg tror dog ikke at ½ alm. øl vil lave den helt store ravage. Det behøver
jo ikke at være guldøl..

Fra : hanzen

Dato : 19-12-08 07:47

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> In news:gidqe5$1j0j$1@newsbin.cybercity.dk,
> Pwh <kkkjhh@email.dk> typed:

> Hvis det er for smagens skyld kan man jo altid stikke den en alkoholfri.:

Så havde jeg ikke delt med ham.

> http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1008922.ece
>
> Jeg tror dog ikke at ½ alm. øl vil lave den helt store ravage. Det behøver
> jo ikke at være guldøl..

Min kone påstår stædigt at jeg snød hunden og drak det meste selv, men det
benægter jeg selvfølgelig.
½ øl til en voldsom stor Golden på næsten 50 kg gør ikke nogen skade. Cola
var udelukket da han ikke gad drikke det sprøjt.
Jeg tror mere det var den afslappede stemning der gjorde at han blev
roligere. Det kan ikke være så farligt når vi sidder stille og hygger os
selvom det siger bumbum udenfor.
--
hilzen
hanzen

Fra : hanzen

Dato : 18-12-08 15:17

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Efter hvad jeg husker, tror jeg faktisk også Jens brugte dette trick
>
> Hanne/ som nu tænker -gad vide om det var fordi, Jens trængte til en tår

Det var dog en grim mistro.
Den slags gør man naturligvis for hundens skyld.
--
hilzen
hanzen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-12-08 10:45

> [...]
> >

> Efter hvad jeg husker, tror jeg faktisk også Jens brugte dette trick
>
> Hanne/ som nu tænker -gad vide om det var fordi, Jens trængte til en tår

Mener du, det var derfor han drak af Tyson's skål ??

M.V.H....Benny..

Fra : jytte

Dato : 18-12-08 13:39

On 18 Dec., 16:31, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> Det var nemlig lige precis det Jeg blev belært om da jeg fik ideen
> med at give Tyson en ½ bajer nytårsaften.
> Faktisk ventede jeg blot på samme ramaskrig denne gang

Intet ramaskrig herfra, det er jo op til folk selv

> De argumenter tog jeg til mig sidste år,
> og jeg lader mig vanligvis ikke sådan lige overbevise
> Så nogen må have argumenteret ret overbevisende for
> at det er en dårlig ide at give hunde alkohol.

Wauw jeg bliver da helt stolt

> /Jens

Jytte M

Fra : Søren Høyer Hansen

Dato : 21-12-08 22:52

Hej Spilopmager

Først tillykke med din nyr hund, en puddel. Det er jo en klog hund, den kan
du få meget glæde af.

Mht, nytårspiller ville jeg i første omgang observere hvordan hunden
reagerer på fyrværkeri. Hvis den ingen tegn viser på angst er der heller
ingen grund til at du giver den medicin.
Det vigigste i den sammenhæng, er at DU viser hunden at lydene fra
fyrværkeriet ikke er farlige. Det er netop nu, den første nytårsaften at du
virkelig skal lægge et arbejde i det. Udsæt ikke hunden for unødig kontakt
med fyrvækeriet. Sørg for at lufte og aktivere den godt i løbet af
eftermiddagen, så I ikke behøver nogen lang gå tur i løbet af aftenen. Træk
gardinerne for, så den ikke ser nær så mange lysglimt. Lad evt fjernsyn
eller radio køre. Og vigitgst igen: DU må på ingen måde ynke eller give
hunden opmærksomhed hvis den bliver bange. Lad som om at det er det
naturligste i verden. Måske kan du finde yndligslegetøjet frem og på den
måde aflede opmærksomheden fra fyrværkeriet.

Hvis du alligevel vil give den noget medicin skal du kontakte din dyrlæge.
I dag kan man få et produkt der hedder meprobamat. Det er et angstdæpende
stof, der gør at hunden ikke er bange, men ellers er sig selv. I mange år
har man netop "bedøvet" hunden med det resultat at man får en slingrende og
mærkelig hund. Den uønskede effekt har dette produkt ikke.

Hvis du vil slippe for at bruge medicin overhovet, kan man benytte sig af
Zylkene. Et nyt kosttilskud der giver trykhed. Det hjælper nok ikke så meget
hvis man har en meget bange hund, men kan måske bruges som forebyggende, for
at hunden ikke skal lære at blive bange.

Sidst: giv ALDRIG hunden (eller katten for den sags skyld) menneske medicin.
Det kan få fatale følger.

Mvh Veterinærsygeplejersken.