Foder.
Fra : Steffan Scheel-Pouls~

Dato : 15-12-08 21:02

Hej NG.
Der er nok blevet skrevet en del om dette, men alligevel.

Jeg har en golden retriever på 6 mdr. han får Royal canin. Jeg mener jeg
giver 499 kr for 12 kg hos dyrlægen.
Nu så jeg at der var Pedigree på tilbud forleden dag, hvor godt er det ?

Er der noget man skal holde sig langt fra ? Bilka har noget som hedder
"Dyrlægens Fuldfoder" navnet lyder godt, men.... Der er jo ofte en
sammenhæng mellem pris og kvalitet. Der er vel en grund til, at den ene
slags koster 41 kr pr kg og den anden 9,-

Mvh Steffan

Fra : Ivan Madsen

Dato : 15-12-08 21:09

On Mon, 15 Dec 2008 21:01:41 +0100, "Steffan Scheel-Poulsen"
<steffan@scheel-poulsen.dk> wrote:

> [...]
>sammenhæng mellem pris og kvalitet. Der er vel en grund til, at den ene
>slags koster 41 kr pr kg og den anden 9,-

Du kan være heldig, at din hund trives fint på "Bilka-foder". Foder er
nærmest et religiøst spørgsmål - vi selv betaler i dyre domme for
Hills, fordi var har set pels-problemer blive løst ved dette foder.
Samtidig har vi utroligt stabile maver - men det kan andre hunde opnå
med det billige foder. Jeg har personligt kastet op mod 14 kg af en
anden blanding i skraldespanden, da jeg ikke var pjattet med ikke at
kunne samle op efter mine hunde )
Jeg er overbevist om, at andre har samme holdning til DERES foder -
respekt for det , men vi fortsætter med Hills til vore OES'ere og
anbefaler hvalpekøbere det samme.
Der er rent fysisk ikke de store forskelle på næringsindholdet, så det
handler mest om, hvordan hundene håndterer det.

Fra : Pwh

Dato : 15-12-08 21:11

Steffan Scheel-Poulsen, skrev:
> [...]
> jeg giver 499 kr for 12 kg hos dyrlægen.
> Nu så jeg at der var Pedigree på tilbud forleden dag, hvor godt er

Prøv at læse http://www.taenk.dk/?sid=2&cid=3440

Selv holdt jeg for 2 år siden op med at fodre med tørkost,
mine to Labblandinger bliver råfodret (Barfet)

/Jens

Fra : Hm

Dato : 15-12-08 21:57

"Steffan Scheel-Poulsen" <steffan@scheel-poulsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammenhæng mellem pris og kvalitet. Der er vel en grund til, at den ene
> slags koster 41 kr pr kg og den anden 9,-

Giv hunden et ordentlig foder til den er udvokset -personligt ville jeg
vente til ca. 2 års alderen, så kan du godt forsøge med andet foder, hold
dig fra Pedigree, men husk på, at der for det meste kommer lige så meget ud
som du putter ind af et billigt foder.

Hvis hunden trives og har en fin pels, ville jeg blive ved det foder, selv
når hunden bliver over 2 år.

Hanne/ som ikke køber billigt foder til sin tæve på 3 år

Fra : jopa

Dato : 15-12-08 22:23

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev

> hold dig fra Pedigree,

Hvorfor ?

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-12-08 22:27

In news:RqSdnav1FZE4KtvUnZ2dnUVZ8uGdnZ2d@posted.nordit,
Steffan Scheel-Poulsen <steffan@scheel-poulsen.dk> typed:
> [...]
> sammenhæng mellem pris og kvalitet. Der er vel en grund til, at den
> ene slags koster 41 kr pr kg og den anden 9,-

Hej Steffan.

Jeg ville fortsætte med Royal Canin, så ved du hvad du får for pengene. Pris
og kvalitet hænger jo næsten altid sammen, som du selv skriver. Pedigree er
absolut ikke et lødigt foder, det indeholder en masse korn som fyldstof, så
det ville jeg ikke gå over til hvis jeg var dig.

Alt det der har betegnelsen "Dyrlægens o.s.v., skal lyde som om det er
anbefalet af dyrlæger, og det er det vist langt fra.

Jeg har ikke hund mere "kun" kat, og hun får det bedste (og dyreste) jeg kan
købe hos dyrlægen. Det indeholder alt hvad hun har brug for. Du kan
alternativt prøve Olivers foder. Det er der mange der bruger, og det er også
et godt kvalitetsfoder. Du kan bestille det på nettet, og det bliver bragt
fragtfrit til din dør. Hvis din hund ikke kan lide det, kan du returnere
resten (også fragtfrit), og det bliver derefter afhentet på din bopæl, og du
får så pengene retur. Nemmere kan det vist ikke være.

http://www.olivers.dk/ESEShop.aspx

15 kg. til voksne hunde koster 399,- kr. Det er jo mindre end hvad du giver
nu.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Pwh

Dato : 16-12-08 06:13

Tove Krieger, skrev:

> http://www.olivers.dk/ESEShop.aspx
>
> 15 kg. til voksne hunde koster 399,- kr. Det er jo mindre end hvad du
> giver nu.

Man skal også lige huske at se på fodermængden,
de billigere mærker skal man ofte give mere af
så det i sidste ende er dyrere at fodre med.

Olivers anbefalede jeg også til at starte med.
Men efter at Angel, som voksede op på det, har fået lidt
slidgigt i højre skulder tør jeg ikke anbefale det mere da
jeg ikke har nogen anelse om der er en sammenhæng der.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 16-12-08 07:08

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> slidgigt i højre skulder tør jeg ikke anbefale det mere da
> jeg ikke har nogen anelse om der er en sammenhæng der.

Min erfaring er, at man ikke engang kan regne med den fodermængde der er
angivet. Jeg gik fra Royal Canin til Olivers, fordi jeg troede jeg kunne
spare penge. Bl. a. skal Vizla ifølge fabrikanternes data kun have 280 g/dag
Olivers mod 360 g/dag RC. Men jeg kunne slet ikke holde sul på hende med
Olivers. Selv 360 g/dag Olivers er ikke nok, og skal jeg op på over 400
g/dag, er der ikke meget tilbage af besparelsen.

Og forresten omvendt med kattene, de bulnede ud da vi gik over til Olivers.
Så vi går nu tilbage til RC til kattene.

Nu vil jeg så prøve Orijen til Vizla, det indeholder ikke masser af ris og
majs, sådan som både Olivers og Royal Canin gør. Det er så ikke billigt, men
det vil jo også afhænge af doseringen, som jeg ikke kender endnu.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 16-12-08 11:14

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Nu vil jeg så prøve Orijen til Vizla, det indeholder ikke masser af ris og
> majs, sådan som både Olivers og Royal Canin gør. Det er så ikke billigt,
> men det vil jo også afhænge af doseringen, som jeg ikke kender endnu.

Der er jo også Henne Petfood som er rigtig godt med masser af laks.

Køber det selv ind i mellem.
30 kg for 500,- leveret
http://www.henne-pet-food.dk/

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 16-12-08 22:46

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Der er jo også Henne Petfood som er rigtig godt med masser af laks.
>
> Køber det selv ind i mellem.
> 30 kg for 500,- leveret
> http://www.henne-pet-food.dk/

Kender det godt. Men det indeholder også majs og ris.

Mvh
Søren

Fra : ager

Dato : 17-12-08 07:27

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> majs, sådan som både Olivers og Royal Canin gør. Det er så ikke billigt,
> men det vil jo også afhænge af doseringen, som jeg ikke kender endnu.

Hej Søren
Har du set dette her?

http://www.hund1.dk/produkt_vis.php?p_id=17&prod_id=119

For mig at se, er det noget nær det ultimative når vi taler tørfoder.

Jeg har hørt rigtig meget god omtale af det, og jeg har det selv i huset som
godbidder.
mine to handyr, som ellers ikke gider røre tørfoder, eller godbidder i det
hele taget, æder det med stor lyst.

bare lige et input.. (-;

Mvh. Marie

Fra : Søren LH

Dato : 17-12-08 21:58

"ager" <big@city.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> http://www.hund1.dk/produkt_vis.php?p_id=17&prod_id=119
>
> For mig at se, er det noget nær det ultimative når vi taler tørfoder.

Hvorfor er det ultimativt? Det indeholder jo også majs og ris.

> [...]
> som godbidder.
> mine to handyr, som ellers ikke gider røre tørfoder, eller godbidder i det

OK, tak for det. Jeg havde nu faktisk også lagt mærke til det.

Mvh
Søre

Fra : ager

Dato : 18-12-08 06:40

> "ager" <big@city.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor er det ultimativt? Det indeholder jo også majs og ris.

Ja det er der, men også så mange andre gode ting, som jeg ikke har set i
andre fodertyper, sammensætningen er god synes jeg.

> OK, tak for det. Jeg havde nu faktisk også lagt mærke til det.

så sent som i går faldt jeg i snak med en dame med en herlig fransk
bulldoghan, hun var så glad efter 3 mdr på kingsmoore, hunden skulle have
været aflivet pga. svær allergi, men så havde hun vist vundet en sæk
kingsmoore, og gav hunden det som foder, for den skulle jo alligevel aflives
så til helvede med skrap foderplan...
hunden var blevet så fin, både hud og pels vendte tilbage.
Og jeg har "hørt" det før, at det fungerer godt til de mere sarte hunde,
uden at de egentlig reklamere med at det.

Det lyder for mig som at det er noget der fungerer godt for hundene, at det
bliver optaget godt og omsat fornuftigt i kroppen.

Mvh. Marie -Som synes der er en jungle af tørfoder derude..

Fra : Søren LH

Dato : 18-12-08 08:03

> [...]
> Og jeg har "hørt" det før, at det fungerer godt til de mere sarte hunde,
> uden at de egentlig reklamere med at det.

Tak, det vil jeg notere mig. I første omgang starter jeg nu med Orijen, men
jeg vil da gerne kunne gå over til at danskproduceret foder, Orijen kommer
fra Canada.

Mvh
Søren

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-12-08 12:17

In news:gi7dd7$26s5$1@newsbin.cybercity.dk,
Pwh <kkkjhh@email.dk> typed:

> [...]
> slidgigt i højre skulder tør jeg ikke anbefale det mere da
> jeg ikke har nogen anelse om der er en sammenhæng der.

Hej Jens.

Jeg tror ikke at foderet har noget at gøre med slidgigt. I Olivers er der jo
alt hvad en hund har brug for incl. Omega 3 og 6 fedtsyrer, som har en
gavnlig virkning på gigt. Der er jo også den mulighed at man som tilskud kan
give Arthroflex (eller hvad det nu hedder), Glucosamin og andre ting som har
en dæmpende virkning på slidgigt og lignende. Det er jo videnskabeligt
bevist at det virker. Der er flere her i gruppen som giver deres hunde det,
og hvor det viser sig at have hjulpet.

Fra : Pwh

Dato : 16-12-08 21:01

Tove Krieger, skrev:

> Hej Jens.
>
> Jeg tror ikke at foderet har noget at gøre med slidgigt. I Olivers er
> der jo alt hvad en hund har brug for incl. Omega 3 og 6 fedtsyrer,
> som har en gavnlig virkning på gigt.

Du må ikke misforstå mig Tove.
Men jeg føler mig ikke overbevist som dig om at Olivers
indeholder alt hvad en hund skal bruge, bare fordi de skriver det.
Føler mig bedere tilpas ved at styrer det selv nu.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-12-08 22:04

In news:gi91en$2qlq$1@newsbin.cybercity.dk,
Pwh <kkkjhh@email.dk> typed:

> [...]
> indeholder alt hvad en hund skal bruge, bare fordi de skriver det.
> Føler mig bedere tilpas ved at styrer det selv nu.

Jamen, dine vovser har det jo også godt på barf, som sikkert er en rigtig
god måde at fodre på.

Fra : jopa

Dato : 16-12-08 22:10

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev

> Jamen, dine vovser har det jo også godt på barf, som sikkert er en rigtig
> god måde at fodre på.

Jeg bemærkede ordet "sikkert"

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-12-08 22:33

In news:49481909$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
jopa <admin@jp-web.invalid> typed:
> "Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev

> Jeg bemærkede ordet "sikkert"

Man kan da heller ikke skjule noget for dig.

Jeg aner intet om barf, så derfor skrev jeg sikkert.

Fra : jopa

Dato : 16-12-08 22:38

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev
> Jeg aner intet om barf, så derfor skrev jeg sikkert.

Jeps det er du så ikke den eneste der ikke gør.
Men lad blot Jens blive i troen her op til Jul

Milo har allerede spurgt om han må åbne en af sine 10 Julegaver før tid.
Han kan ikke vente det lille pus.
Ligger lige nu og knaller brikker i dobbeltsengen efter en kæmpe portion
stegt flæsk og persillesovs
I går fik han gule ærter og medister

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-12-08 22:51

In news:49481fc2$0$90262$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> tid. Han kan ikke vente det lille pus.
> Ligger lige nu og knaller brikker i dobbeltsengen efter en kæmpe

ROFL

Fra : Pwh

Dato : 17-12-08 09:31

jopa, skrev:

> [...]
> tid. Han kan ikke vente det lille pus.
> Ligger lige nu og knaller brikker i dobbeltsengen efter en kæmpe

Han nyrer sætter uden tvivl pris på god salt mad

/Jens (som ikke behandler sine hunde som skraldespande)

Fra : Pwh

Dato : 17-12-08 09:29

jopa, skrev:
> "Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev

> Jeg bemærkede ordet "sikkert"

Det er da fair nok af Tove at skrive det.
Jeg har da ingen garanti for at den måde jeg fodrer på er god,
men det føler jeg bestemt heller ikke jeg har med Olivers/Hills/ect.
Forskellen er at jeg nu selv tager et ansvar for mine hunde mht fodring,
med tørfoder bliver jeg nød til at stole på andre.

/Jens

Fra : Allan Nielsen

Dato : 16-12-08 01:37

On 15 Dec., 21:01, "Steffan Scheel-Poulsen" <stef...@scheel-
poulsen.dk> wrote:
> [...]
> sammenhæng mellem pris og kvalitet. Der er vel en grund til, at den ene
> slags koster 41 kr pr kg og den anden 9,-

Vi fodrer også vores schæfer på 5 mdr med Royal Canin til 499,- pr 12
kg.
Dog får vi hver gang rabat på 100,-. Dvs. 399,- for 12 kg. (Hos
Hjallerup Maskinforretning i Hjørring)

Planen er, at hun fortsætter på det gode (dyre) foder indtil hun er
omkring 1-1½ år gammel. Derefter tror jeg der skal eksperimenteres med
nogle lidt billigere alternativer. Jeg tror det aller vigtigste er, at
hun i vækstperioden får et godt foder, som indeholder alle de
vitaminer m.m. som hun har brug for.

Udover tørfoderet får hun også lidt BARF af og til

/Allan

Fra : Pwh

Dato : 16-12-08 21:04

Allan Nielsen, skrev:

> Udover tørfoderet får hun også lidt BARF af og til
>
> /Allan

Jamen gør dog som jeg, skift til råfodring totalt

/Jens