Problem med placering af menu
Fra : tinegade

Dato : 22-12-08 11:07

Jeg har lige brug for lidt hjælp her!!!

Jeg har problemer med at få min menu på tinegade.dk til at stå
rigtigt - men kun i nogle browsere!

Siden validerer, på denne pc ser det fint ud, men på en anden
(med samme version af explorer, 7.0.5730.13) står menuerne oven i
hinanden!

Menuen er pt. kortet lidt ned så man kan kun trykke på "Skovbo's
Calina". Det der så kommer frem står i nogle browsere så langt
til venstre at det står oven i "hovedmenuen".

Nogle der kan se nogle fejl i det??

På forhånd tak,

Tine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : tinegade

Dato : 22-12-08 14:09

Jeg har selv løst problemet ved at omstrukturere hele toppen af
siden.

God jul.

Fra : jopa

Dato : 22-12-08 14:09

"tinegade" <tinegade@gmail.com> skrev

> Jeg har problemer med at få min menu på tinegade.dk til at stå
> rigtigt - men kun i nogle browsere!

Tabeldesign fucker let op, og det er ikke noget jeg gider rode med
Design/layout laves med CSS <div> samme gælder positionering af billeder
fonts med mere

HTML kun til indhold/tekst.

Brug en CSS løsning til din menu og lad være med at putte den i tabeller.
Det gjorde man i forrige århundrede.
Check evt CSS menuer her
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/index.php

Så smider du menuen i en <div> hvor du kan tilrette/positionere den i dit
style

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-12-08 17:07

"tinegade" <tinegade@gmail.com> skrev

> Jeg har problemer med at få min menu på tinegade.dk til at stå
> rigtigt - men kun i nogle browsere!

OT:
Min første tanke var: "Så smid dog et link".
Men så slog det mig, at html.dk vist nok konverterer ovenstående til et
link.
Men på min skærm skal man virkelig nærlæse for at finde en adresse, som jeg
så kan copy/paste ind i min browsers adresselinje.

http://www.hitsurf.dk/privat/nyhedsgrupper_wm.jpg

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-12-08 17:57

Philip Nunnegaard skrev:
> "tinegade" <tinegade@gmail.com> skrev

> OT:
> Min første tanke var: "Så smid dog et link".
> [...]

Det er dit mailprogram som gør det rigtigt, og html.dk som har en sloppy
coding. Den må netop ikke konervertere uden http:// (eller ftp://) foran
domænet - sådan har jeg lært det. Thunderbird konverterer det heller
ikke til et link.

Hm. Men jeg er rent faktisk i tvivl med Google, som jeg selvfølgelig
også kom til at tænke på... men prøv at overveje en sætning, hvor der
bare mangler et mellemrum efter punktum.Det vil så også blive
konverteret? Vil give en del muligheder for fejl, hvis det gør.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-12-08 18:29

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev

> [...]
> mangler et mellemrum efter punktum.Det vil så også blive konverteret? Vil
> give en del muligheder for fejl, hvis det gør.

Mit gæt: Nej.
Hvis det var mig der skulle programmere det, ville jeg udelukkende kigge på
om et ord sluttede med .dk eller .com og i øvrigt havde noget stående foran
punktummet. Så hvis folk skrev domæne.at, ville det bare stå uden link.

Personligt ville jeg dog slet ikke kaste mig ud i det. Ved at undlade det,
efterlader jeg dermed også en mulighed for brugeren til _ikke_ at gøre det
til link.

Endnu mere OT:
Jeg oplevede for nylig i et webforum, at jeg skulle linke til et par
YouTube-videoer.
Den konverterede begge videoer til en embedded sag.

Uanset hvad jeg gjorde for at undgå det (f.eks. ved at udelade http://
foran), lavede den det.
Jeg endte med at skrive en undskyldende bemærkning nederst i mit indlæg om
at jeg egentlig ikke ville fucke sidens performance op med at poste hele 2
embeddede videoer, men at det eneste alternativ tydligvis var slet ikke at
linke til dem. De to videoer var nødvendige for at få sammenhæng i mit
indlæg.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-12-08 06:10

On Mon, 22 Dec 2008 18:29:24 +0100, "Philip Nunnegaard"
<nunnenospam@hitsurf.dk> wrote:

> [...]
>punktummet. Så hvis folk skrev domæne.at, ville det bare stå uden link.

Hvorfor må østrigerne nu ikke være med
<url: http://www.iana.org/domains/root/db/>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-12-08 14:31

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev

> Hvorfor må østrigerne nu ikke være med
> <url: http://www.iana.org/domains/root/db/>

Fordi med min begrænsede viden ville jeg skulle lave en if- eller
replace-sætning for hvert tl-domæne, så i stedet for 200-300 sådanne
sætninger nøjes jeg med et par stykker.

Jeg ved godt at det muligvis kunne laves mere elegant og generelt med noget
regexp/pregmatch, men så langt rækker min viden ikke p.t., og jeg har
(endnu) ikke rigtigt orket at sætte mig grundigt nok ind i det. Derfor rene
replace/if-sætninger kombineret med noget explode().

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-12-08 16:29

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
> har (endnu) ikke rigtigt orket at sætte mig grundigt nok ind i det.
> Derfor rene replace/if-sætninger kombineret med noget explode().

Ja, også sådan jeg har gjort også (på en tld-whitelist), for det er
lettere at holde rede i. RegExp kan være ret så krævende;)

Nu er vi vidst ret så off-topic, men...

Noget a la
\b(f|ht)tp://[A-Z0-9.-]+\.[A-Z]{2,4}\b

Som svjks bør lave følgende:
1. Søger efter et ord
2. Første del af ordet, skal være enten ftp:// eller http://
3. Derefter kan der være både . og - og bogstaver og tal, så mange, man
nu lyster
4. Derefter skal der være 2-4 tegn, som skal være bogstaver (ved ikke,
om .co.uk vil virke - det bør det for så vidt, men også f.eks. .co.ukuk,
som ikke er lovligt)

Der tages ikke højde for pattern til TLD, så man kan lave .dk men også
andre, som måske ikke er lovlige
Der tages ikke højde for underbiblioteker - det næste ville vel være at
tjekke for /
Der tages ikke højde for querystring ? og &
Der tages ikke højde for ID-henvisning med #

Til gengæld, så tror jeg ikke, hvis man bruger den, at man kan injecte,
fordi det netop kun er base-URLen som godtages.

Lad os sige, man har en kommentar-rutine, hvor koden leder efter alle
ord, som er/kan være URLer (som ovenfor), men udbygger den med både
underbiblioteker og querystring osv. og så automatisk omslutter med en a
href. Her er det jo yderst vigtigt, at en ondsindet bruger med en
kommentar ikke kan snige ' ind f.eks. som kan bruges til SQL-injection.
Så kan man risikere, at folk sender automatiske injection-forsøg fra en
ellers helt uskyldig side, bare de trykker på det link... altså bla.
check for, at alt efter ? er indenfor en given ramme/pattern.

MVH
Rune Jensen