Link-problemer
Fra : Martin W

Dato : 20-12-08 20:06

Hej alle guruer.

Jeg er meget grøn i HTML-sammenhæng, men håber alligevel at I vil
tage jer tid til at svare.

Sagen er den, at jeg er ved at lave et site i HTML, og jeg i den
forbindelse har 5 overordnede menupunkter, som er placeret
horisontalt. Jeg har lavet dem som links - indtil videre til en
random hjemmeside - og det fungerer sådan set ok. MEN, jeg har
følgende problemer/udfordringer:

1: der kommer ikke en hånd frem i stedet for pil-cursoren, når
jeg kører cursoren hen over linksne.

2: Jeg har en drøm om, at der skal komme en kasse bag linksne ved
mouse roll over. Men jeg har ikke kunnet få det til at fungere
endnu (der skal ikke bare komme farve lige bag teksten, men der
skal være et lidt større område bag teksten, som får en anden
farve ved mouse roll over).

Som sagt er jeg ret grøn, så en evt. hjælp må meget gerne være
skrevet udførligt :)

På forhånd mange tak for hjælpen!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-12-08 20:33

On 20 Dec., 20:06, Martin W <martin_wei...@hotmail.com> wrote:

> 1: der kommer ikke en hånd frem i stedet for pil-cursoren, når
> jeg kører cursoren hen over linksne.

Og bruger du :hover? i CSS? Virker linket ellers, bare uden hånd? Hvis
det gør - og det ikke er JavaScript indblandet ellers - kan det have med
bl.a. line-height at gøre. I hvilke browsere opstår problemet? Har du
lavet linksne på lister eller ud i én køre?

> [...]
> endnu (der skal ikke bare komme farve lige bag teksten, men der
> skal være et lidt større område bag teksten, som får en anden

OK du er nødt til at komme med et link til dine forsøg - vi er nødt til
at vide, _hvordan_ du har lavet det for at kunne spore os ind på, hvor
der (måske) er fejl. Ellers er der alt for mange fejlmuligheder.

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin W

Dato : 21-12-08 09:16

Hej Rune, tak for dit svar.

Ja, jeg bruger CSS, men når jeg tester siden kommer den gule bjælke med
activeX-advarslen også op..

Min HTML ser ud som nedenstående:

   <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

   <head>
   <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

   <title>Her er overskriften</title>

   </head>

   <h1 align="left">Behandling</h1>
   </a>

   <h3 align="left">Om mig</h3>
   </a>

   <h4 align="left">Priser</h4>
   </a>

   <h5 align="left">Kontakt</h5>
   </a>

   <h6 align="left">Forside</h6>
   </a>

   <h2> Testteksten Testteksten Testteksten Testteksten Testteksten
Testteksten Testteksten Testteksten Testteksten
   Testteksten Testteksten Testteksten Testteksten Testteksten
   Testteksten Testteksten Testteksten Testteksten Testteksten
   Testteksten Testteksten </h2>

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-12-08 09:40

"Martin W" <martin_weibel@hotmail.com> skrev

> Min HTML ser ud som nedenstående:

Det var ikke koden, men et link til siden der blev spurgt efter.

Se hvorfor her:
http://www.html-faq.dk/help.asp

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-12-08 12:21

On 21 Dec 2008 08:16:18 GMT, Martin W <martin_weibel@hotmail.com> wrote:

>Hej Rune, tak for dit svar.
>
>Ja, jeg bruger CSS, men når jeg tester siden kommer den gule bjælke med
>activeX-advarslen også op..

Det gør den i IE, hvis du tester fra fil-systemet og ikke fra en server
- uanset om der er problemer eller ej.

>Min HTML ser ud som nedenstående:

Som Philip skriver: Send et link, så er det meget lettere at hjælpe dig.
Men der er i hvert afld et oplagt problem:

>   <h1 align="left">Behandling</h1>
>   </a>

a er et inline element, h1 er et blokelement.
Inline elementer må ikke indeholde blokelementer.

<h1 align="left"><a href="http://www.bold.dk"
target="_blank">Behandling</a></h1>

Dernæst vil du opdage, at du har flere problemer, hvis du validerer
siden.
- align er ikke tilladt i strict - brug CSS
- target er ikke tilladt i strict - fjern den, den generer dine brugere.

Validering er altid første skridt, hvis man har problemer.
<url: http://validator.w3.org/>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-12-08 05:07

On 21 Dec., 12:21, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> a er et inline element, h1 er et blokelement.
> Inline elementer må ikke indeholde blokelementer.
>
> <h1 align="left"><a href="http://www.bold.dk"
> target="_blank">Behandling</a></h1>

Jeg kan tilføje lidt.

H1 og H-tags iøvrigt betegner overskrifter, som overskrifter på en
avisartikel. På hjemmesiden er det overskrifter til selve indholdet,
f.eks. et Blogindlæg. Derfor vil det ikke være brugbare på links i
menuer.

Links lister, som menuer jo er, kan laves med liste-tags. Den mest
brugte til det er <ul>, uordnet liste, som ikke nummererer hvert
listepunkt men bare markerer det.

<ul>
</ul>

....om det vises horisontalt eller vertikalt, og om der er
listepunktmarkeringer eller ej, er et layoutspørgsmål, derfor skal der
bruges CSS, hvis der skal ændres på udseendet.

Men ja, upload din side, det vil være nemmere at svare på alle
spørgsmål så -

MVH
Rune Jensen