/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Leverer Shell en ringere vare?
Fra : Mogens


Dato : 14-12-08 22:55

Skæbnen vil, at jeg i denne week-end har kørt nøjagtig den samme strækning
på 2 forskellige benzinmærker Shell og Statoil. Og dette under næsten de
samme temperaturmæssige og trafikale betingelser. 600 km motorvej hin und
zurück med fartpilot - hastighed 139 GPS-km/t stort set konstant.

Resultatet blev det, at min TDI 170 kørte 13,7 km/l på Shell-brændstoffet,
mens den kørte 14,4 km/l på Statoil. Undrer mig en del...



 
 
Ukendt (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-12-08 23:03

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

>Resultatet blev det, at min TDI 170 kørte 13,7 km/l på Shell-brændstoffet,
>mens den kørte 14,4 km/l på Statoil. Undrer mig en del...

vindretning ?



--
Jan_stevns

Kåre (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 14-12-08 23:25


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:lj0bk4pnlnc349fnl62n0pv38fusa99tgg@news.tele.dk...
> "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :
>
>>Resultatet blev det, at min TDI 170 kørte 13,7 km/l på Shell-brændstoffet,
>>mens den kørte 14,4 km/l på Statoil. Undrer mig en del...
>
> vindretning ?

Det er nok ligegodt når han snakker om "hin und zurück" ???

mvh
Kåre



BJ (14-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 14-12-08 23:31


"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:494587a7$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>> vindretning ?
>
> Det er nok ligegodt når han snakker om "hin und zurück" ???

Er vindretningen statisk ?

mvh/Bjørn J.



Kåre (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 14-12-08 23:41


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:494588b1$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:494587a7$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> vindretning ?
>>
>> Det er nok ligegodt når han snakker om "hin und zurück" ???
>
> Er vindretningen statisk ?

Over en periode, ja så kan man tilnærme den at være statisk.
Han skriver godt nok ikke om det er ud og hjem samme dag, men sådan læser
jeg "hin und zurück": altså som at han bare har kørt ud og hjem
efterfølgende.
Det tager jo ikke andet end 4-5 timer med 140 i timen. Selvfølgelig kan
vinden vende, men det er ret sandsynligt at den i den periode har været
sådan, sammenlignelig.
Det er jo bare et gæt.

mvh
Kåre



BJ (14-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 14-12-08 23:50


"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:49458b66$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> Over en periode, ja så kan man tilnærme den at være statisk.
> Han skriver godt nok ikke om det er ud og hjem samme dag, men sådan læser
> jeg "hin und zurück": altså som at han bare har kørt ud og hjem
> efterfølgende.

.....i løbet af weekenden (den strækker sig vist (mindst) over lørdag og
søndag.

> Det er jo bare et gæt.

Jep: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm

Vinden kan vende og dreje sig samt ændre styrke helt hen i vejret.

mvh/Bjørn J.



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 05:07


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:49458d1c$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> ....i løbet af weekenden (den strækker sig vist (mindst) over lørdag og
> søndag.

De 2 køreture foregik fredag hin und zurück samt søndag hin und zurück :)



BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 18:06


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:pJk1l.4801$U5.35795@newsb.telia.net...

KLIP

>> ....i løbet af weekenden (den strækker sig vist (mindst) over lørdag og
>> søndag.
>
> De 2 køreture foregik fredag hin und zurück samt søndag hin und zurück :)

Så kan både belægningssituationen, vejret, vindretning, vindpåvirkning og
ikke mindst barometertryk have haft en stor indvirkning på resultatet...;)

mvh/Bjørn J.



Claus U (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Claus U


Dato : 15-12-08 18:42

BJ skrev:

> Så kan både belægningssituationen, vejret, vindretning, vindpåvirkning
> og ikke mindst barometertryk have haft en stor indvirkning på
> resultatet...;)

Hmm - jeg er vist uvidende på det område og google er ikke den store
hjælp. Hvordan påvirker barometertrykket ens benzinforbrug?
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 18:51


"Claus U" <usenet@dumbass.dk> skrev i en meddelelse
news:den.15.12.2008.klokken.18.41.55.sendte.claus.u.et.indlaeg@cykeltyven.dk...

KLIP

>> Så kan både belægningssituationen, vejret, vindretning, vindpåvirkning
>> og ikke mindst barometertryk have haft en stor indvirkning på
>> resultatet...;)
>
> Hmm - jeg er vist uvidende på det område og google er ikke den store
> hjælp. Hvordan påvirker barometertrykket ens benzinforbrug?

Hmm...begge Mogens potter er med tvangsfodring, så det indvirker ikke her.

Hvis du ikke har en tvangsfodret potte, skal du læse her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Naturally-aspirated_engine

mvh/Bjørn J.



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 19:37


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:49468e22$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så kan både belægningssituationen, vejret, vindretning, vindpåvirkning og
> ikke mindst barometertryk have haft en stor indvirkning på resultatet...;)

Så du tror ikke på det eller hur?



BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 19:43


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:wtx1l.4841$U5.35987@newsb.telia.net...

KLIP

>> Så kan både belægningssituationen, vejret, vindretning, vindpåvirkning og
>> ikke mindst barometertryk have haft en stor indvirkning på
>> resultatet...;)
>
> Så du tror ikke på det eller hur?

Tror på hvad om Shell sælger bedre diesel i DK og dårligere Diesel i D ?



BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 19:46


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4946a4b8$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>> Så kan både belægningssituationen, vejret, vindretning, vindpåvirkning
>>> og ikke mindst barometertryk have haft en stor indvirkning på
>>> resultatet...;)
>>
>> Så du tror ikke på det eller hur?
>
> Tror på hvad om Shell sælger bedre diesel i DK og dårligere Diesel i D ?

Rettelse...da jeg nu ved, hvor du har kørt og tanket.

Jeg kan næppe forestille mig Shell og Statoil har forskel i
dieselkvaliteten.

Hvor mange liter diesel drejer det om i forskel ?



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 19:48


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4946a580$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg kan næppe forestille mig Shell og Statoil har forskel i
> dieselkvaliteten.

Kunne jeg heller ikke...

> Hvor mange liter diesel drejer det om i forskel ?

43,79 - 41.66 = 2,13 liter (teoretisk). Som sagt var det bilens computers
optegnelse, jeg tidligere forevigede



BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 19:51


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:qDx1l.4844$U5.35947@newsb.telia.net...

KLIP

>> Jeg kan næppe forestille mig Shell og Statoil har forskel i
>> dieselkvaliteten.
>
> Kunne jeg heller ikke...
>
>> Hvor mange liter diesel drejer det om i forskel ?
>
> 43,79 - 41.66 = 2,13 liter (teoretisk). Som sagt var det bilens computers
> optegnelse, jeg tidligere forevigede

Så kan jeg sagtens finde på flere grunde på forskellen..



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 19:51


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4946a698$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så kan jeg sagtens finde på flere grunde på forskellen..

Jeg ved, hvad du mener, men så stor en forskel har ingen af de andre biler
udvist i nyere tid...



BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 19:55


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:0Gx1l.4845$U5.35725@newsb.telia.net...

KLIP

>> Så kan jeg sagtens finde på flere grunde på forskellen..
>
> Jeg ved, hvad du mener, men så stor en forskel har ingen af de andre biler
> udvist i nyere tid...

Er op til 7% fejlvisning = fejlberegning ikke tilladeligt ?

Husk..du er jo skiftet over 100% til VAG-koncernens produkter..



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 20:13


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4946a7a7$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Er op til 7% fejlvisning = fejlberegning ikke tilladeligt ?

Står der ik' noget om.

> Husk..du er jo skiftet over 100% til VAG-koncernens produkter..

Jeg har modtaget en Seat, ja...



BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 21:25


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:F_x1l.4847$U5.35999@newsb.telia.net...

>> Er op til 7% fejlvisning = fejlberegning ikke tilladeligt ?
>
> Står der ik' noget om.

Det gør der ikke i nogen betjeningsvejledning til noget bilmærke, men er dog
alm. anerkendt som værende normen/maks.

Nøjagtigheden kan således svinge fra gang til gang.



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 21:28


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4946bc93$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nøjagtigheden kan således svinge fra gang til gang.

Der står på et andet forum, at der kan være opimod 10% fejlvisning på
instrumentet. Jeg vil prøve generelt at skifte til Statoil den næset tid :)



BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 21:39


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:l5z1l.4851$U5.36016@newsb.telia.net...

KLIP

>> Nøjagtigheden kan således svinge fra gang til gang.
>
> Der står på et andet forum, at der kan være opimod 10% fejlvisning på
> instrumentet. Jeg vil prøve generelt at skifte til Statoil den næset tid
> :)

Det skal du ikke finde dig i...sig noget til dem..



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 21:42


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4946bffb$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det skal du ikke finde dig i...sig noget til dem..

Seat? - he he. Kunne nævne det den 22/12, hvor den skal til 15.000 km
service. Håber ikke kørslen bliver ved i det omfang, fordi så skal jeg jo
til service hver 2. mdr



BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 21:50


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:Giz1l.4853$U5.35860@newsb.telia.net...

KLIP

>> Det skal du ikke finde dig i...sig noget til dem..
>
> Seat? - he he. Kunne nævne det den 22/12, hvor den skal til 15.000 km
> service. Håber ikke kørslen bliver ved i det omfang, fordi så skal jeg jo
> til service hver 2. mdr

Du må have en ny 01.01.2009..



Fly Christensen (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 15-12-08 22:59

On Mon, 15 Dec 2008 20:42:14 GMT, "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk>
wrote:

>
>"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:4946bffb$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Det skal du ikke finde dig i...sig noget til dem..
>
>Seat? - he he. Kunne nævne det den 22/12, hvor den skal til 15.000 km
>service. Håber ikke kørslen bliver ved i det omfang, fordi så skal jeg jo
>til service hver 2. mdr

Årrh! Er det nu, at vi skal åbne en dåse medlidenhed?

Fly

Mogens (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 16-12-08 05:57


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:0mkdk452gfu892nt3fug81lm44ib62s1ub@4ax.com...

> Årrh! Er det nu, at vi skal åbne en dåse medlidenhed?

Nøh, ikke nødvendigvis. Det er dog ret mange km på kort tid, ik'



Klaus D. Mikkelsen (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 15-12-08 23:04

Mogens skriver:
>
> Seat? - he he. Kunne nævne det den 22/12, hvor den skal til 15.000 km
> service. Håber ikke kørslen bliver ved i det omfang, fordi så skal jeg jo
> til service hver 2. mdr

15.000??

Kører den ikke med op til 30 mellem eftersynene ?



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Mogens (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 16-12-08 05:45


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4946D459.62E1C5EB@du.kan.finde.den...

> 15.000??
> Kører den ikke med op til 30 mellem eftersynene ?

Nix, computeren kalder på service, som ikke er baseet på km (som f.eks.
Peugeot), men på km...



Mogens (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 16-12-08 05:55


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:RmG1l.4858$U5.36122@newsb.telia.net...

> Nix, computeren kalder på service, som ikke er baseet på km (som f.eks.
> Peugeot)

Der skulle stå: ...som ikke er baseret på det aktuelle kørselsmønster...



Klaus D. Mikkelsen (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-12-08 06:09

Mogens skriver:
>
> Nix, computeren kalder på service, som ikke er baseet på km (som f.eks.
> Peugeot), men på km...

Underligt.....specielt da eksempelvi Altea FR kører med op til 30.000
mellem service.

Men de skal nok tjene lidt flere pene "hinsidan".

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Mogens (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 16-12-08 06:12


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:494737FE.2A8C934D@du.kan.finde.den...

> Underligt.....specielt da eksempelvi Altea FR kører med op til 30.000
> mellem service.

Op til?
Jeg kan ikke tro, at der er forbrugsvendt serviceintervaller på den...

> Men de skal nok tjene lidt flere pene "hinsidan".

Nope - bilen er dansk.



Klaus D. Mikkelsen (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-12-08 06:24

Mogens skriver:
>
> Op til?
> Jeg kan ikke tro, at der er forbrugsvendt serviceintervaller på den...

Det kan jeg.....

Selvsamme som 2 liters motoren med 140 HK i en Touran...

> Nope - bilen er dansk.

Golf:
http://www.volkswagen.dk/upload/Personbiler/Golf/PDF%20dokumenter/VW_Golf-Tekn.data-www_2.08.pdf
læs side 1 af 4:

"LongLife-service
Det tekniske fremskridt har gjort det muligt at reducere behovet for
vedligeholdelse
væsentligt. Med Volkswagens LongLife-service sikrer du din
bils trafik- og driftssikkerhed på en pålidelig og enkel måde. Det
specielle
er, at der ved beregningen af serviceintervallerne bliver taget højde
for
de forhold, som den enkelte bil kører under, og førerens kørestil. Den
variable serviceindikator minder dig automatisk og altid i rette tid om
næste olieskift. Takket være denne teknik får du fleksible
serviceintervaller
på op til 30.000 km ogmaksimalt 2 år. Samtidig erman garanteret minimum
15.000 km og et år mellem service. Den første serviceinspektion
skal laves efter 3 år eller 60.000 km og efterfølgende hvert 2. år."

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Mogens (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 16-12-08 21:55


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:49473B89.B93D25BC@du.kan.finde.den...

> Det kan jeg.....
> Selvsamme som 2 liters motoren med 140 HK i en Touran...
> Golf:
> http://www.volkswagen.dk/upload/Personbiler/Golf/PDF%20dokumenter/VW_Golf-Tekn.data-www_2.08.pdf
> læs side 1 af 4: "LongLife-service
> Takket være denne teknik får du fleksible serviceintervaller på op
> til 30.000 km ogmaksimalt 2 år. Samtidig erman garanteret minimum
> 15.000 km og et år mellem service. Den første serviceinspektion
> skal laves efter 3 år eller 60.000 km og efterfølgende hvert 2. år."

Ifm. udlevering af bilen sagde forhandleren, at jeg skulle være opmærksom på
de faste serviceintervaller på 15.000 km. Desuden har bilen - vha. MFA'en og
ifm. at man sætter tænding på - angivet de resterende km til service. Min
Leon er nyeste udgave, kaldet "model 2009..."



Klaus D. Mikkelsen (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-12-08 22:44

Mogens skriver:
>
> Ifm. udlevering af bilen sagde forhandleren, at jeg skulle være opmærksom på
> de faste serviceintervaller på 15.000 km. Desuden har bilen - vha. MFA'en og
> ifm. at man sætter tænding på - angivet de resterende km til service. Min
> Leon er nyeste udgave, kaldet "model 2009..."

I mange af modellerne vælger man om man vil køre longlife
serviceintervaller på op til 30kkm, eller "shortlife" som er fast 15kkm
mellem service. Det skal dog programmeres i styringen.

Som her eksempelvis:
http://dk.openobd.org/seat/leon_1m.htm

Læs under "instrument"


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Mogens (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 16-12-08 23:30


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:49482104.2C73B07B@du.kan.finde.den...

> I mange af modellerne vælger man om man vil køre longlife
> serviceintervaller på op til 30kkm, eller "shortlife" som er fast 15kkm
> mellem service. Det skal dog programmeres i styringen.
> Som her eksempelvis:
> http://dk.openobd.org/seat/leon_1m.htm
> Læs under "instrument"

På Seat-forum nævner man, at serviceintervaller er een af forskellene mellem
VW og Seat. Det ku se ud til, at afgørelsen vedr. olien er afgjort på
fabrikken, overordnet set...



Klaus D. Mikkelsen (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-12-08 23:36

Mogens skriver:
>
> På Seat-forum nævner man, at serviceintervaller er een af forskellene mellem
> VW og Seat.

Viste var netop fra en Leon..... (så du de 50kkm seriveinterval?)

> Det ku se ud til, at afgørelsen vedr. olien er afgjort på
> fabrikken, overordnet set...

Ved begge kan man vælge selv (eller værkstedet kan).

Tjek lige hvad servicebogen siger.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Mogens (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 16-12-08 23:50


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:49482D66.5B0AEF78@du.kan.finde.den...

> Tjek lige hvad servicebogen siger.

15.000
(mener jeg - gider ikke gå derned)



Mogens (22-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-12-08 23:11


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:PgW1l.4893$U5.36025@newsb.telia.net...

> 15.000

Det er sån.

Værkføreren sagde idag, at en VW kører med serviceeftersyn ift.
kørselsmønstret, idet den har en række sensorer monteret, hvilket Seat ikke
har. Og derfor skal Seat ind for hver 15.000 km/årligt, hvor VW serviceres
ift. kørestilen...



Klaus D. Mikkelsen (22-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-12-08 23:14

Mogens skriver:
>
> Værkføreren sagde idag, at en VW kører med serviceeftersyn ift.
> kørselsmønstret, idet den har en række sensorer monteret, hvilket Seat ikke
> har. Og derfor skal Seat ind for hver 15.000 km/årligt, hvor VW serviceres
> ift. kørestilen...

Det er derfor Seat er så billige.....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Mogens (22-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-12-08 23:17


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4950113D.4E2B9CDD@du.kan.finde.den...

> Det er derfor Seat er så billige.....

Eller sagt på en anden - dette er een af årsagerne til den reducerede pris
ift. VW. Jeg ved ikke, om Seat er speciel billig - man får jo en del for
pengene...



Brian (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 16-12-08 16:42

BJ wrote:

> Nøjagtigheden kan således svinge fra gang til gang.

Det var pokkers - hvad er det der får den til at svinge fra gang til gang ?
Man må da nærmest gå ud fra at det er de "samme" parametre der bruges til at
lave beregningerne hver gang ?

Sådan noget som åbningstid på dyserne, hvor langt pedalen er trykket ned,
hastighed, omdrejninger og den slags, er vel relativ præcise data ?

/Brian




BJ (16-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 16-12-08 17:16


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4947cc5d$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> BJ wrote:
>
>> Nøjagtigheden kan således svinge fra gang til gang.
>
> Det var pokkers - hvad er det der får den til at svinge fra gang til gang
> ? Man må da nærmest gå ud fra at det er de "samme" parametre der bruges
> til at lave beregningerne hver gang ?

Elektronikken er vel ikke lavet i kørecomputeren og dens følere af klasse-A
komponenter.....

mvh/Bjørn J.



Klaus D. Mikkelsen (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 15-12-08 23:07

BJ skriver:
>
> Er op til 7% fejlvisning = fejlberegning ikke tilladeligt ?
>
> Husk..du er jo skiftet over 100% til VAG-koncernens produkter..

Som næsten per default er 8% for "positive" i målingerne.

Det kan så godt være at speedometret viser forkert i
hastighedsangivelse, men nustiller man MFA'en og lader den vise
gennemsnitshastighed samtidig med at man holder den på fartpiloten - ja
så viser MFA'en rigtigt...... been there, done that, got the t-shirts
(jeps - i flertal)


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Per Henneberg Kriste~ (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 16-12-08 00:48


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4946D4EF.C7BBFFDC@du.kan.finde.den...
> BJ skriver:
>>
>> Er op til 7% fejlvisning = fejlberegning ikke tilladeligt ?
>>
>> Husk..du er jo skiftet over 100% til VAG-koncernens produkter..
>
> Som næsten per default er 8% for "positive" i målingerne.
>
> Det kan så godt være at speedometret viser forkert i
> hastighedsangivelse, men nustiller man MFA'en og lader den vise
> gennemsnitshastighed samtidig med at man holder den på fartpiloten - ja
> så viser MFA'en rigtigt...... been there, done that, got the t-shirts
> (jeps - i flertal)

Prøv at tjekke igen. Min km-tæller viser omkring 3% for lidt i forhold til
gps´en.
Speedometeret 3% for meget.
Og gennemsnitshastigheden passer også meget godt, som du beskriver det.


--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


Mogens (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 16-12-08 05:47


"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4946eca4$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Det kan så godt være at speedometret viser forkert i
>> hastighedsangivelse, men nustiller man MFA'en og lader den vise
>> gennemsnitshastighed samtidig med at man holder den på fartpiloten - ja
>> så viser MFA'en rigtigt...... been there, done that, got the t-shirts
>> (jeps - i flertal)

Det må være op til VAG at udføre - tak for anvisningen

> Prøv at tjekke igen. Min km-tæller viser omkring 3% for lidt i forhold til
> gps´en. Speedometeret 3% for meget.

Mit speedometer er asymetrisk med en ikke enslydende inddeling. Det viser
typisk 5 km/t for meget, hvilket er checket med min GPS



Klaus D. Mikkelsen (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-12-08 06:10

Mogens skriver:
>
> Mit speedometer er asymetrisk med en ikke enslydende inddeling. Det viser
> typisk 5 km/t for meget, hvilket er checket med min GPS

I Golfen er det 4%, i Touranen 8%.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Nicolai (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 16-12-08 22:45

>> De 2 køreture foregik fredag hin und zurück samt søndag hin und zurück :)
>
> Så kan både belægningssituationen, vejret, vindretning, vindpåvirkning og
> ikke mindst barometertryk have haft en stor indvirkning på resultatet...;)

Hørt



Preben Riis Sørensen (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 15-12-08 20:23


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev
>
> De 2 køreture foregik fredag hin und zurück samt søndag hin und zurück :)
>

Og du mener hermed at det er besynderligt, at vinden kan dreje sådan under
turen, at det den ene dag giver en anelse mere medvind, og dermed nogle få %
mindre forbrug?

Jeg synes da at det ville være mere underligt hvis der ingen forskel var.
Våd vej kunne have givet samme forskel, hvis man kunne se bort fra vind.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
Preben@esenet.dk



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 20:29


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4946ae8f$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Og du mener hermed at det er besynderligt, at vinden kan dreje sådan under
> turen, at det den ene dag giver en anelse mere medvind, og dermed nogle få
> % mindre forbrug?
> Jeg synes da at det ville være mere underligt hvis der ingen forskel var.
> Våd vej kunne have givet samme forskel, hvis man kunne se bort fra vind.

Det er helt hen i vejret.
Forskellen fortsætter kan jeg se - nu vil jeg så prøve Statoil igen..




Thorbjørn Ravn Ande~ (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 14-12-08 23:03

Mogens skrev:
> Skæbnen vil, at jeg i denne week-end har kørt nøjagtig den samme strækning
> på 2 forskellige benzinmærker Shell og Statoil. Og dette under næsten de
> samme temperaturmæssige og trafikale betingelser. 600 km motorvej hin und
> zurück med fartpilot - hastighed 139 GPS-km/t stort set konstant.
>
> Resultatet blev det, at min TDI 170 kørte 13,7 km/l på Shell-brændstoffet,
> mens den kørte 14,4 km/l på Statoil. Undrer mig en del...

Ved den hastighed har vindmodstand nok en del at sige. Hvordan var
vinden de to dage?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Henning (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 14-12-08 23:06

On Sun, 14 Dec 2008 21:54:40 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Skæbnen vil, at jeg i denne week-end har kørt nøjagtig den samme strækning
>på 2 forskellige benzinmærker Shell og Statoil. Og dette under næsten de
>samme temperaturmæssige og trafikale betingelser. 600 km motorvej hin und
>zurück med fartpilot - hastighed 139 GPS-km/t stort set konstant.
>
>Resultatet blev det, at min TDI 170 kørte 13,7 km/l på Shell-brændstoffet,
>mens den kørte 14,4 km/l på Statoil. Undrer mig en del...

Hvordan var vinden?


TG (14-12-2008)
Kommentar
Fra : TG


Dato : 14-12-08 15:20

On Dec 14, 10:54 pm, "Mogens" <nyhedsgrupperS...@jubii.dk> wrote:
> Skæbnen vil, at jeg i denne week-end har kørt nøjagtig den samme strækning
> på 2 forskellige benzinmærker Shell og Statoil. Og dette under næsten de
> samme temperaturmæssige og trafikale betingelser. 600 km motorvej hin und
> zurück med fartpilot - hastighed 139 GPS-km/t stort set konstant.
>
> Resultatet blev det, at min TDI 170 kørte 13,7 km/l på Shell-brændstoffet,
> mens den kørte 14,4 km/l på Statoil. Undrer mig en del...

OK, du snakker en variation på ca. 5%, men hvad er måleusikkerheden,
kan du reproducere det. Husk på at det er et meget spinkelt
beregningsgrundlag, 2 x 1 måling. Der skal ikke ret meget variation
til før du kan nå et udsving på 5%. Hvis du kigger på dit "daglige"
forbrug fra én leverandør kommer du også nemt ud i 5% variation.

/TG

BikeManiac (14-12-2008)
Kommentar
Fra : BikeManiac


Dato : 14-12-08 16:15

> OK, du snakker en variation på ca. 5%, men hvad er måleusikkerheden,

Der er også flg muligheder:

1. Hvis bilen ikke har stået helt vandret i begge tilfælde
(=luftlommer i tanken alt efter tankens udformning)

2. Tankes der op indtil man ser brændstoffet? Hvis ikke kan pistolerne
koble fra på forskellige tidspunkter.

3. Rigtige entusiaster tanker langsomt op hvis det er diesel. Når
diesel kommer ud med høj fart skummer det nede i tanken så bliver den
for hurtigt fuld uden at være det.

Lucas

mugge (15-12-2008)
Kommentar
Fra : mugge


Dato : 15-12-08 01:21


Den havde jeg ikke hørt før..........Er det rigtigt? Nogen der kan
verificere? Bare inden jeg gør mig selv til grin på tanken.............

mugge


"3. Rigtige entusiaster tanker langsomt op hvis det er diesel. Når
diesel kommer ud med høj fart skummer det nede i tanken så bliver den
for hurtigt fuld uden at være det.

Lucas"



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 05:10


"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4945a2e0$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Den havde jeg ikke hørt før..........Er det rigtigt? Nogen der kan
> verificere? Bare inden jeg gør mig selv til grin på tanken.............

Ja, den er god nok.

Nu er beregningen jeg nævner ikke udført på den måde. Den er udlæst af
bilens instrument desangående. On board computeren viser hhv. øjeblikkelig
forbrug som gennemsnitligt forbrug. Og det er sidstnævnte, jeg har udlæst,
Vinden var iøvrigt sidevind - begge dage...



Klaus G. (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 15-12-08 06:55

> Den havde jeg ikke hørt før..........Er det rigtigt? Nogen der kan
> verificere? Bare inden jeg gør mig selv til grin på tanken.............
Hehe.

Prøv at fylde en 20-25liters dunk, så er du bestemt ikke i tvivl om at det
kan skumme en del. Hvis jeg ved at der kan være en ~40liter i tanken, så
sætter jeg fuld skrue på de første 35liter, den sidste 5liter får så på
langsomste auto-hold på håndtaget. Når den klikker fra, så fylder jeg lige
det sidste manuelt. Tager ikke specielt lang tid.


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery



mugge (15-12-2008)
Kommentar
Fra : mugge


Dato : 15-12-08 07:36


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4945f131$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den havde jeg ikke hørt før..........Er det rigtigt? Nogen der kan
>> verificere? Bare inden jeg gør mig selv til grin på tanken.............
> Hehe.
>
> Prøv at fylde en 20-25liters dunk, så er du bestemt ikke i tvivl om at det
> kan skumme en del. Hvis jeg ved at der kan være en ~40liter i tanken, så
> sætter jeg fuld skrue på de første 35liter, den sidste 5liter får så på
> langsomste auto-hold på håndtaget. Når den klikker fra, så fylder jeg lige
> det sidste manuelt. Tager ikke specielt lang tid.
>
>
> --
> Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
> www.seth-enoch.dk/gallery
>

Det skal jeg da have testet næste gang jeg tanker, bliver spændende at se om
der bliver nogen forskel (der er ikke bc i dieselbilen så der aflæser jeg
forbruget på den gammeldags måde).

mugge



Klaus D. Mikkelsen (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 15-12-08 16:39

"Klaus G." skriver:
>
> Prøv at fylde en 20-25liters dunk, så er du bestemt ikke i tvivl om at det
> kan skumme en del. Hvis jeg ved at der kan være en ~40liter i tanken, så
> sætter jeg fuld skrue på de første 35liter, den sidste 5liter får så på
> langsomste auto-hold på håndtaget. Når den klikker fra, så fylder jeg lige
> det sidste manuelt. Tager ikke specielt lang tid.

Ikke på vilkår om jeg gider.

Fuld kanld på håndtaget og når den slår fra, er vi færdige.

Nogle eksperimenterer også med at holde på udluftningsventilen og kan
dermed få 5-10 liter mere i tanken...



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus G. (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 15-12-08 20:14

> Ikke på vilkår om jeg gider.
Fair nok.

> Fuld kanld på håndtaget og når den slår fra, er vi færdige.
Jamen så er der jo mange der ikke længere kan prale med at de kan køre så og
så langt på en tankfuld :)

Men når der nu var diesel til 6,29kr i sidste uge, så skal der dælme fyldes
op :D

> Nogle eksperimenterer også med at holde på udluftningsventilen og kan
> dermed få 5-10 liter mere i tanken...
Den metode kender jeg ikke. Men får man brændstof på fingrene, så nejtak.
Diesel er noget værre fedtet stads!


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery



BikeManiac (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BikeManiac


Dato : 15-12-08 10:58

> Nogle eksperimenterer også med at holde på udluftningsventilen og kan
> dermed få 5-10 liter mere i tanken...

Ah hva?? Og så få sjasket fingrene til i brændstof?

Lucas

Per Tolbøll (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Per Tolbøll


Dato : 15-12-08 19:32

> Skæbnen vil, at jeg i denne week-end har kørt nøjagtig den samme strækning
> på 2 forskellige benzinmærker Shell og Statoil. Og dette under næsten de
> samme temperaturmæssige og trafikale betingelser. 600 km motorvej hin und
> zurück med fartpilot - hastighed 139 GPS-km/t stort set konstant.
>
> Resultatet blev det, at min TDI 170 kørte 13,7 km/l på Shell-brændstoffet,
> mens den kørte 14,4 km/l på Statoil. Undrer mig en del...

Hvor har du tanket ? - I Danmark, øst eller vest for Storebælt ?

/Per



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 19:40


"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse
news:4946a28c$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvor har du tanket ? - I Danmark, øst eller vest for Storebælt ?

Begge gange i Kbh - men kørslen foregik i Sverige...



Ukendt (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-12-08 20:00

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

>Begge gange i Kbh - men kørslen foregik i Sverige...

Du skal vist være glad for at Kling og Klang har snorksovet ;)


--
Jan_stevns

Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 20:11


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:88adk4tlqo03jn9j5hgnjg3knj6asgudqc@news.tele.dk...

> Du skal vist være glad for at Kling og Klang har snorksovet ;)

På grund af hastigheden? Nøh, de plejer blot at signalere "reducer venligst
farten" med hånden



Ukendt (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-12-08 21:33

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

><jan_stevns> skrev i en meddelelse
>news:88adk4tlqo03jn9j5hgnjg3knj6asgudqc@news.tele.dk...

>> Du skal vist være glad for at Kling og Klang har snorksovet ;)

>På grund af hastigheden? Nøh, de plejer blot at signalere "reducer venligst
>farten" med hånden

Det bliver nok ikke ved - hørte lige de pga Sveseta'ens kurs mod
afgrunden er ved at indføre præstationsløn derovre ;)

--
Jan_stevns

Per Tolbøll (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Per Tolbøll


Dato : 15-12-08 23:01

>> Hvor har du tanket ? - I Danmark, øst eller vest for Storebælt ?
>
> Begge gange i Kbh - men kørslen foregik i Sverige...

Hmm - jeg kender ikke forretningsgangen på Sjælland, men vest for Storebælt
var det samme suppe til alle: Det blev fremstillet på "Raffi" i Fredericia
og hældt på tankvogne fra Shell, Statoil, Metax, Hår og hvad de nu hed
allesammen. Den eneste forskel var det additiv, som de forskellige selskaber
hældte i benzinen.

Noget lignende gør sig formentlig gældende på Sjælland, derfor tror jeg
grundbenzinen er den samme - kan det tænkes du evt har fået 98 oktan (med
bedre brændværdi) ved den ene tankning (bare et vildt gæt!)

/Per



BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 23:17


"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse
news:4946d390$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> - kan det tænkes du evt har fået 98 oktan (med bedre brændværdi) ved den
> ene tankning (bare et vildt gæt!)

Det ville ikke have hjulpet på brændstoføkonomien på hans dieselpotte.

mvh/Bjørn J.



Fly Christensen (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 15-12-08 21:28

On Sun, 14 Dec 2008 21:54:40 GMT, "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk>
wrote:

>Skæbnen vil, at jeg i denne week-end har kørt nøjagtig den samme strækning
>på 2 forskellige benzinmærker Shell og Statoil. Og dette under næsten de
>samme temperaturmæssige og trafikale betingelser. 600 km motorvej hin und
>zurück med fartpilot - hastighed 139 GPS-km/t stort set konstant.
>
>Resultatet blev det, at min TDI 170 kørte 13,7 km/l på Shell-brændstoffet,
>mens den kørte 14,4 km/l på Statoil. Undrer mig en del...
>
Der skal vel kun en enkelt eller to lastbiler til før, at forbruget
bliver højere.

Fly

Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 21:30


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:acfdk4tk4td86hiu1ep9phut4sqea6og7r@4ax.com...

> Der skal vel kun en enkelt eller to lastbiler til før, at forbruget
> bliver højere.

Jep, men heller ikke dét kan redde sagen. Den gik kortest på literen, da der
var de færreste lastbiler på motorvejen...



Fly Christensen (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 15-12-08 21:45

On Mon, 15 Dec 2008 20:29:50 GMT, "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk>
wrote:

>
>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
>news:acfdk4tk4td86hiu1ep9phut4sqea6og7r@4ax.com...
>
>> Der skal vel kun en enkelt eller to lastbiler til før, at forbruget
>> bliver højere.
>
>Jep, men heller ikke dét kan redde sagen. Den gik kortest på literen, da der
>var de færreste lastbiler på motorvejen...

Helt klart for lidt Windschatten...

Fly

BJ (15-12-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-12-08 21:51


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:8bgdk4911qg96jjfu020lsa9ik9v7cdujb@4ax.com...

KLIP

>>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
>>news:acfdk4tk4td86hiu1ep9phut4sqea6og7r@4ax.com...
>>
>>> Der skal vel kun en enkelt eller to lastbiler til før, at forbruget
>>> bliver højere.
>>
>>Jep, men heller ikke dét kan redde sagen. Den gik kortest på literen, da
>>der
>>var de færreste lastbiler på motorvejen...
>
> Helt klart for lidt Windschatten...

Ingen Windschatten for Raser...



Mogens (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-12-08 21:51


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4946c2d2$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ingen Windschatten for Raser...

Det var i alt fald ikke på dén tur, jeg blev Drängler des Jahres



claus b.p. (16-12-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 16-12-08 00:30


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:Agf1l.4796$U5.35736@newsb.telia.net...
> Skæbnen vil, at jeg i denne week-end har kørt nøjagtig den samme strækning
> på 2 forskellige benzinmærker Shell og Statoil. Og dette under næsten de
> samme temperaturmæssige og trafikale betingelser. 600 km motorvej hin und
> zurück med fartpilot - hastighed 139 GPS-km/t stort set konstant.
>
> Resultatet blev det, at min TDI 170 kørte 13,7 km/l på Shell-brændstoffet,
> mens den kørte 14,4 km/l på Statoil. Undrer mig en del...
Jeg håber da du følger op på det, selv om jeg personligt tror der er andre
grunde til ændringen i forbrug. Kører selv jævnligt fra Kbh. til
Frederikshavn, og så lang en strækning byder på masser af forskelligheder i
de trafikale udfordringer fra gang til gang. Også selv om den gennemsnitlige
hastighed over hele strækningen er rimelig ens. (Hvad den selvfølgelig ikke
altid kan være) Iøvrigt vil fx. lidt forskel i antiskumningsadditivet i
dieselen sikkert kunne gøre en betydelig forskel, ligesom der måske ikke
altid er tale om 0,1% tolerance på pumpemålerne...
Noget andet er at i disse dage kan 0,5 km nemt betyde 30kr's forskel i
prisen på en tankfuld, og der er det vist ikke Shell og Statoil der står
først for? (Har desværre "kun" været nede på 6,99kr. pr. liter i går).

/Claus



Mogens (16-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 16-12-08 05:51


"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4946e885$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg håber da du følger op på det...

Jow jow

> selv om jeg personligt tror der er andre grunde til ændringen i forbrug.

Hvilke?

> Kører selv jævnligt fra Kbh. til Frederikshavn, og så lang en strækning
> byder på masser af forskelligheder i de trafikale udfordringer fra gang
> til gang. Også selv om den gennemsnitlige hastighed over hele strækningen
> er rimelig ens. (Hvad den selvfølgelig ikke altid kan være)

Med hvilken registreret effekt?

> Noget andet er at i disse dage kan 0,5 km nemt betyde 30kr's forskel i
> prisen på en tankfuld, og der er det vist ikke Shell og Statoil der står
> først for? (Har desværre "kun" været nede på 6,99kr. pr. liter i går).

Jeg interesserer mig ikke for udgiften - det være mere det tekniske element,
der var interessant...



claus b.p. (18-12-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 18-12-08 10:22


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:DsG1l.4860$U5.36057@newsb.telia.net...
>
> "claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4946e885$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jeg håber da du følger op på det...
>
> Jow jow
>
>> selv om jeg personligt tror der er andre grunde til ændringen i forbrug.
>
> Hvilke?
De tekniske: Temperatur, luftfugtighed, vejbanens og dækkenes tilstand under
forskellige forhold samt selvfølgelig vinden.
De menneskelige: Ganske små humørsvingninger, træthed og sult og stress
giver forskel på kørestil, og dermed hvor tungt foden hviler på speederen.
De andre trafikanter: Mængden og måden der køres på. Mon ikke de fleste
kender det at man af og til synes der er ekstremt mange klaphatte på vejene
af og til. Andre gange glider det bare.
>
>> Kører selv jævnligt fra Kbh. til Frederikshavn, og så lang en strækning
>> byder på masser af forskelligheder i de trafikale udfordringer fra gang
>> til gang. Også selv om den gennemsnitlige hastighed over hele strækningen
>> er rimelig ens. (Hvad den selvfølgelig ikke altid kan være)
>
> Med hvilken registreret effekt?
Min Mercedes E220 CDI aut. kan variere helt fra 12 til 15 km/l på samme
strækning.
Jeg kan selvfølgelig se forskel når der er meget trafik, så hastigheden går
op og ned, og ikke mindst forskel på sommer og vinter.
Det der springer meget i øjnene er den meget lange tid motoren er om at opnå
effektiv driftstemperatur når det er koldt. Det kan umiddelbart ses på
tripcomputeren. Ved start fra København en vinterdag kan jeg svjh. nå til
Køge før snittet kommer meget over 10km/l.

/Claus



Mogens (17-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 17-12-08 20:11


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:Agf1l.4796$U5.35736@newsb.telia.net...

> Skæbnen vil, at jeg i denne week-end har kørt nøjagtig den samme strækning
> på 2 forskellige benzinmærker Shell og Statoil. Og dette under næsten de
> samme temperaturmæssige og trafikale betingelser. 600 km motorvej hin und
> zurück med fartpilot - hastighed 139 GPS-km/t stort set konstant.
> Resultatet blev det, at min TDI 170 kørte 13,7 km/l på Shell-brændstoffet,
> mens den kørte 14,4 km/l på Statoil. Undrer mig en del...

Idag var det så til 2 x 450 km - og resultatet blev (sidevind):
13,7 km/l nordpå (Shell DK) - og 14,7 km/l sydpå (Shell S).
He he...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408945
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste