Pladespiller USB fra vinylcomputer
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-12-08 19:25

Harald Nyborg sælger en Lenco pladespiller. Det er vist nok den her:

http://www.lenco.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=4%3Al-3
867-usb&catid=1%3Aplatenspelers&Itemid=3&lang=en

Nedsat fra 895 kr. til 495 kr.

Det er ikke til at se, om den kan bruges med Mac OS.

Er der nogen, der har erfaringer eller kan komme med et bedre forslag?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Karl Antz

Dato : 14-12-08 21:33

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er ikke til at se, om den kan bruges med Mac OS.
>
> Er der nogen, der har erfaringer eller kan komme med et bedre forslag?

Det er kun et spørgsmål om den medfølgende software. Jeg har en Numarwk
usb-pladespiller, og der skal ikke installeres nogen driver.
Audacityfølger iflg manualen på weblinket med i både windows- og
macversion. Så du kan roligt investere
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-12-08 21:38

Karl Antz skrev:

> [...]
> usb-pladespiller, og der skal ikke installeres nogen driver.
> Audacityfølger iflg manualen på weblinket med i både windows- og

Vil du vurdere lydkvaliteten? Har nemlig allerede en god pladespiller
til anlægget :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-12-08 01:17

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Vil du vurdere lydkvaliteten? Har nemlig allerede en god pladespiller
> til anlægget :)

Hverken Numark ellr Lenco kommer op på siden af en god pladespiller, men
de er faktisk forbavsende gode i forhold til prisen. Iflg. det, jeg har
hørt og læst om Lenco'en, så er den en smule bedre end Numark modellen,
men det er så lidt, at det næppe vil kunne høres.

Men har du bare en god Sony, Pioneer, Technics eller lignende std.
pladespiller - eller en af de rigtig gode ala AR, Luxman, Technics 1200,
Thorens, Rega osv., kan hverken Lenco'en eller Numark være med i kvalitet.

Hvis du vil overspille nogle af dine LP til computeren, kan det gøres
ret enkelt.

Med Amadeus Pro - FÃ¥ fat i en adapter med 2x RCA hunstik + en 3,5mm
stereo minijack, og slut den direkte til computerens 3,5mm LINE IN. Og i
Amadeus Pro vælger du så at bruge den indbyggede software RIAA. Det
giver en kvalitet, der ligger noget over det, Numark og Lenco'en kan levere.

Hvis du vil have optimal kvalitet, så sæt en ledning med 2x RCA hanstik
til din forstærkers båndoptager _udgang_ / PLAY OUT. Stikket til
computeren skal stadig være en 3,5mm stereo minijackstik. Sæt REC SEL på
forstærkeren til PHONO, og du har nu signal direkte til computerens LINE
IN. Programmæssigt kan du så vælge, hvilket, du synes bedst om. -
Audacity er godt nok gratis, men ikke så god som hverken Amadeus II
eller Amadeus Pro. - Hertil kommer så også, at Amadeus II/Pro har langt
flere efterbehandlingsmuligheder end Audacity som fx. støjfiltre,
31-bånds oktav EQ, RIAA justering osv.osv.. - Og så ikke mindst har
Amadeus Pro også muligheden for at arbejde i RAW Audio format, men det
kræver nok, at man er rimelig dus med programmet og RAW i det hele
taget.....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-12-08 02:00

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
> computeren skal stadig være en 3,5mm stereo minijackstik. Sæt REC SEL på
> forstærkeren til PHONO, og du har nu signal direkte til computerens LINE

Det er nok den vej jeg vil gå, da jeg tror min forstærkers
RIAA-forstærker er bedre end en softwarebehandling af det samplede (man
skal først sample til sidst :)

Jeg skal så lige hitte ud af den fikseste måde at løse
samplingsproblemet på - har også diverse lydkort med indgange på.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-12-08 02:22

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er nok den vej jeg vil gå, da jeg tror min forstærkers
> RIAA-forstærker er bedre end en softwarebehandling af det samplede (man
> skal først sample til sidst :)

Tja, en hardware RIAA vil næsten altid være bedre end en
softwarebaseret. Risikoen for at opsamle 'hvid støj' på en software RIAA
er større end på en god HW RIAA. - Men der findes da topprofessionelle
software baserede RIAA programmer, men så er det også til priser, som
Hr. Hairer nok ikke hverken kan eller vil betale..-)

> Jeg skal så lige hitte ud af den fikseste måde at løse
> samplingsproblemet på - har også diverse lydkort med indgange på.

Har du noget ala M-Audio Delta 1010, Delta 66 PCI eller i den stil, vil
det altid være bedre end et onboard lydkort. - På min QS kører jeg med
en Delta 66 og på MacPro'en bruger jeg en Behringer FControl FCA-202
Firewire adapter + en Behringer mixer sammen med en rigtig god ekstern
RIAA enhed til min technics SLP-1210MkIV. - Begge systemer kører faktisk
særdeles godt. - Bare en skam, MacPro'en ikke kan bruge alm. SCSI, - så
var Delta'en monteret mædewuns.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-12-08 08:43

> [...]
> RIAA enhed til min technics SLP-1210MkIV. - Begge systemer kører faktisk
> særdeles godt. - Bare en skam, MacPro'en ikke kan bruge alm. SCSI, - så

Tak for de mange interessante opfølninger på mit spørgsmål. Der er lagt
op til nogle interessante juleferiesysler.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Karl Antz

Dato : 15-12-08 09:00

> Det er nok den vej jeg vil gå, da jeg tror min forstærkers
> RIAA-forstærker er bedre end en softwarebehandling af det samplede (man
> skal først sample til sidst :)

numark'en indeholder en vældig god forforstærker; og du kan vælge om du
vil bruge den eller lydanlæggets - i så fald via line-udgangen
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 15-12-08 09:00

> Vil du vurdere lydkvaliteten? Har nemlig allerede en god pladespiller
> til anlægget :)

Jeg købte min Numarwk fra Aage Jensen i kbh - med en
kvalitets-ortofon-pickup; og jeg er særdeles tilfreds.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Snorre Berg

Dato : 15-12-08 00:24

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
>
> Det er ikke til at se, om den kan bruges med Mac OS.
>
> Er der nogen, der har erfaringer eller kan komme med et bedre forslag?

Applikasjonen Audacity følger med, og den finnes både for Mac og
Windoze. Open Source.

http://audacity.sourceforge.net/

EZ Audio Converter er en annen applikasjon jeg har testet ut til dette
formål, og den var i alle fall enkel å bruke.

Jeg tør ikke være for skråsikker, men vil tro signalene fra USB-utgangen
på spilleren vil kunne tolkes av enhver plattform. Det som gjelder er å
finne en god applikasjon til å ta seg av jobben med konvertering til det
formatet du vil ha.