Leopard server og Timemachine backup
Fra : Franz Berliner

Dato : 14-12-08 18:59

Hejsa

Virker Timemachine backup af klienter på Leopard server kun over
lokalnetværk eller kan det også gøres via internet?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-12-08 19:28

Franz Berliner skrev:
> Hejsa
>
> Virker Timemachine backup af klienter på Leopard server kun over
> lokalnetværk eller kan det også gøres via internet?

Jeg kan ikke svare på spørgsmålet men du fik mig til at fundere. Hvad
er det for en funktionalitet du snakker om - kan en server lave
automatisk backup af de tilknyttede klienter? Det er da smart :D

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-12-08 21:27

> Jeg kan ikke svare på spørgsmålet men du fik mig til at fundere. Hvad
> er det for en funktionalitet du snakker om - kan en server lave
> automatisk backup af de tilknyttede klienter? Det er da smart :D

Hver klient bliver oprettet som et diskimage på serveren og så sørger
Timemachine på klienterne ellers for at der bliver lavet backup til det.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=ServerAdmin/10.5/en/c2fs36.
html

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-08 20:31

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Hejsa
>
> Virker Timemachine backup af klienter på Leopard server kun over
> lokalnetværk eller kan det også gøres via internet?

Principielt ja, da TM over netværk bare er et afp share du mounter og
bruger som TM destination ... men da en TM backup over WAN bliver
udlideligt langsomt er der vist ikke nogen der har prøvet endnu ..

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-12-08 21:15

> Principielt ja, da TM over netværk bare er et afp share du mounter og
> bruger som TM destination ... men da en TM backup over WAN bliver
> udlideligt langsomt er der vist ikke nogen der har prøvet endnu ..

Så langsomt er det vel heller ikke. Hvis man laver den første backup på
lokalnet er det jo ikke så frygtelig mange data der skal flyttes de
andre gange.

Der er tale om bærbare computere og det er primært mail og tekstfiler
der skal backes op.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-08 22:07

> [...]
> andre gange.
>
> Der er tale om bærbare computere og det er primært mail og tekstfiler

Så skal du være meget selektiv mht. hvad du inkluderer i din backup...
og det image du mounter tager også noget båndbredde at få mountet. Men
hvis du f.eks. har 20/20 i hver ende så er det nok ok

/thomas