Strømforbrug på skærme
Fra : Søren

Dato : 14-12-08 08:38

Hej

Er der nogen der kan hjælpe med hvad strømforbruget er på en gammeldags
Apple Studio Display 21" skærm. ?
Det var dem der havde et gråt halvgennemsigtigt kabinet ?

Vi har stadig nogle af dem tilbage i firmaet og vil prøve at se om
strømforbruget alene kan forsvare at købe f.eks 24" fladskærme.

Søren

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-12-08 09:20

Søren wrote:
> [...]
>
> Vi har stadig nogle af dem tilbage i firmaet og vil prøve at se om
> strømforbruget alene kan forsvare at købe f.eks 24" fladskærme.

Hej Søren

Der er kun én vej - mål det selv.

Fabrikantens opgivne er max. for strømforsyningen maksimale forbrug
alene. Det vil næsten altid være højere end det typiske forbrug, som dog
varierer meget med den anvendte lysstyrke.

Ifølge understående links bruger LED/lysdiode-bagbelyste LCD-skærme
typisk mindre strøm. De fleste ældre LCD-skærme anvender
gasudladningslamper (koldkatodelysstofrør) (CCFL). Normalt har
gasudladningslamper+deres strømforsyning en kortere levetid end
LED/lysdiode bagbelysning.

-

Iøvrigt kan op til 40% af forbruget være standby-forbrug! Så kig også på
fabrikantens standby effekt opgivelser, medmindre I anvender
el-spareskinner til skærme og andet tilsluttet it-udstyr:

25. oktober 2006, Computere sluger oceaner af strøm efter arbejdstid:
http://www.computerworld.dk/art/36241

Energiberegner pc & skærme:
http://www.eu-energystar.org/da/da_008p.shtml

-

Der er beregningseksempler i bunden:
http://www.elsparefonden.dk/offentlig-og-erhverv/produkter/it-og-kontorudstyr/skaerme/find-skaerme

-

Monitor Teknologi
- Uddybende information om monitor teknologi:
http://www.flatpanels.dk/monitorteknologi.php
Citat: "...
Til sammenligning kan en nuværende fladskærm med CCFL lamper kan vise 72
% og først med LEDs er fladskærme i stand til at fremvise en større
procentdel end CRT skærmes 84 %.
Det er klart, at mængden af farver ikke er af betydning, hvis de ikke
fremvises korrekt, men det giver da hvert fald muligheder og potentiale.

LEDs er også i stand til at producere end ren hvid farve i stedet for
den lidt gullige, som kan fremkomme på LCD TFT skærme nu til dags. LED
giver ydermere større fleksibilitet, hvad angår lysintensiteten idet de
kan reguleres mere frit.
Med LEDs er det også muligt at få en langt mere homogen lysfordeling
over panelet og en længere levetid - helt op til 100.000 og 1.000.000
timer, hvor man med fluorescerende lamper typisk har en levetid på
mellem 50.000-60.000 timer.
...."

Jun 6th 2007, MacBook Pro backlight comparison: LED vs CCFL:
http://www.engadget.com/2007/06/06/macbook-pro-backlight-comparison-led-vs-ccfl/
Citat: "...
Yes, we're aware CCFL displays eventually wear down and lose their
brightness, but either there really is a huge difference in CCFL and
LED, or the 8-month old MBP we tested against in the photos had really
worn down. Our suspicion is that it's a bit of both.
Reader Comment
The 15" LED MacBook Pros extends battery life 30-60 minutes when
compared to the older MacBook Pros. This includes battery savings from
the LED itself as well as the new Santa Rosa chipset.
...."

September 05, 2008, Flat Panel Trends - Thin is In and Speed Kills:
http://www.audioholics.com/education/display-formats-technology/flat-panel-tv-trends
Citat: "...
Some trends we observed overall:
* LED-based LCD panels looked, to us, just as black as the best
plasma displays we've seen
Let me make this implicitly clear: LCD displays running with Triluminos
RGB LED backlights are just as good as any plasma display I've seen
to-date. The XBR 8's are using this new LED backlight system and it
allows the display to perform local dimming and produce incredible
real-world contrast.
The differences between LED backlit and florescent backlit displays is
amazing.
...."

April 26, 2006, LED technology makes flat-panel displays brighter
New backlighting technology creates more vibrant colors and sharper
images for users:
http://www.infoworld.com/article/06/04/26/77771_HNdisplaysbrighter_1.html
Citat: "...
LEDs use less power, saving battery life. In laptops, power savings is
far more important than plug-in devices, and screens tend to be a major
battery drainer. LED backlights reduce power usage by at least 10
percent compared to older technologies, Liu said.
...."

2007?, CI Lumen Enhances LCD Brightness with Low-Power LED Backlighting:
http://news.thomasnet.com/fullstory/501229
Citat: "...
In addition to the advantages of LED backlighting for sunlight
readability applications, the solid-state nature of LEDs also makes them
more suitable to harsh environmental conditions, such as extreme cold,
shock and vibration.
CI Lumen's LED backlighting technology at 1000 nits would consume only
24W of power, while a solution using cold cathode fluorescent lamps
(CCFLs) of equivalent brightness would require 65W.
LED backlighting creates a number of advantageous side effects. Because
LEDs do not require an inverter, EMI emissions can be reduced.
Additionally, no heater is needed as with CCFLs so LEDs can be turned on
to full brightness immediately.
...."

hilsen

Glenn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-08 13:18

Søren wrote:
> [...]
>
> Vi har stadig nogle af dem tilbage i firmaet og vil prøve at se om
> strømforbruget alene kan forsvare at købe f.eks 24" fladskærme.

Hm, svjh. bruger den omk. 230w, når den arbejder og omk. 65w i standby.
- Det er (desværre) en af de CRT skærme i den klasse, der bruger mest
overhovedet. - Jeg har vist en teknisk servicemanual et eller andet
sted... - Til sammenligning bruger min 28" ViewSonic 64w ved drift og 7w
i standby.

mvh. Erik Richard