VMWAre, Iso-images?
Fra : samir

Dato : 12-12-08 09:46

Hej gruppe,

skal til at instalere windåse under VMWare.

Jeg har windows liggende som en iso fil. Kan jeg få mac til at mounte
den som en CD/CD-drev? Så ville jeg slippe for at brænde en dvd.....

samir

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-12-08 21:02

samir skrev:
> Hej gruppe,
>
> skal til at instalere windåse under VMWare.
>
> Jeg har windows liggende som en iso fil. Kan jeg få mac til at mounte
> den som en CD/CD-drev? Så ville jeg slippe for at brænde en dvd.....

Ja. Lav den virtuelle maskine først, og gå så ind i egenskaberne på det
virtuelle CD-drev. Tror godt du kan resten selv derfra.

Fra : Lyrik

Dato : 14-12-08 01:51

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ja. Lav den virtuelle maskine først, og gå så ind i egenskaberne på det
> virtuelle CD-drev. Tror godt du kan resten selv derfra.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvis du skal installere Windowssystemer med floppy opstartsdisketter og du
ingen floppydrev har, så skal du bruge virtuelle floppydisketter til opstart
med CD understøttelse på ikke bootbare CD-er.
Jeg har fremstillet .vfd floppydiske kun for at opdage at få dem afvist i
VMWARE. Nu vil den pludselig have dem i .fdd!;) SÃ¥ a pro pos: Hvad er fdd?
og hvor er den lille maskine der laver fdd?

Sjovt nok er VirtualPC til Windows gratis! Den ligner VMWARE og Parallels,
men til forskel kan den tage .vfd altså Virtual Floppy Disk. Derfor lykkedes
det mig at installere en Windows 95 på den og mit elskede skakprogram
"PowerChess," som nu er abandonware og som ikke kan køre andre steder end
W95 uden at crashe.
Det skakprogram kan ikke erstattes. Der findes ikke tilsvarende. SÃ¥ vidt jeg
ved i hvert fald. Og det kommer aldrig igen.

Mit næste projekt bliver at insstallere den under vmware eller Parallels på
Mac.

Første hurdle er .vfd til .fdd. Jeg synes også at de har uendelige nykker
når man skal importere virtuelle diske fra en anden maskine. det er som om
det hele er grået ud. Nå! Men jeg finder nok ud af det.

God Jul fra
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-12-08 02:12

Lyrik skrev:

> Mit næste projekt bliver at insstallere den under vmware eller Parallels
> på Mac.

Hvis du har det kørende under Virtual PC, så kan vmware så vidt jeg
husker arbejde direkte med det virtuelle harddiskbillede.

Du gør det altså færdigt under Windows, og flytter filerne over på OS X
og ser om der er nogen af dem der kan spise den direkte.

Hvis du ikke kan få det til at virke, vil jeg godt hjælpe dig.

Fra : Lyrik

Dato : 14-12-08 18:42

Den 14.12.2008 kl. 02:12 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com>:

> [...]
> og ser om der er nogen af dem der kan spise den direkte.
>
> Hvis du ikke kan få det til at virke, vil jeg godt hjælpe dig.
,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg siger tak for din hjælpsomhed. Jeg prøver at overføre den.

--
God Jul fra Jens

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-01-09 13:39

samir skrev:
> Hej gruppe,
>
> skal til at instalere windåse under VMWare.
>
> Jeg har windows liggende som en iso fil. Kan jeg få mac til at mounte
> den som en CD/CD-drev? Så ville jeg slippe for at brænde en dvd.....

VMware kan selv bruge ISO-filer istedet for fysiske drev.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-09 14:17

Frank E. N. Stein skrev den 12-01-2009 13:39:

> VMware kan selv bruge ISO-filer istedet for fysiske drev.

Fusion er faktisk RET god til det - den der automatiske
installationsprocedure kører som smurt i olie.

Jeg migrerede min oldgamle XP licens fra en fysisk til min vmware i
weekenden, og benyttede lejligheden til at lege med slipstreaming (den
er så gammel at der ikke er NOGEN servicepacks på installationsmediet)
og det er virkelig ganske let og smertefrit. Aftestning af de
genererede ISO'er er SÅ nem med Fusion :)

Til gengæld opdagede jeg at Fusion ikke understøtter kloning. Øvøvøv.
Dvs det er bare en Player, ikke en Workstation.

/Thorbjørn