Er WPA muligt påAirport
Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-08 01:16

Se emne.

Som er godt træt af Apple i dag. Har brugt en arbejdsdag på at sætte det
trådløse op, foranlediget af at jeg skulle kunne bruge WPA. Men nej. Så
havde jeg glemt at Apple har glemt at indsætte et dollartegn i deres
WEP-kodeord-felt. Alle andre steder behøver jeg ikke at fortælle dette,
men i Expressen er det nødvendigt. Suk.

Men, spørgsmålet er nu, kan extreme kører med Expresserne som ekterne
WDS-ting.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-08 01:18

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> men i Expressen er det nødvendigt. Suk.
>
> Men, spørgsmålet er nu, kan extreme kører med Expresserne som ekterne

Jeg glemte lige at understrege, at jeg har brug for at vide det, fra en
som rent faktisk har prøvet det. Ellers gider jeg ikke rode mere med
det.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Esben

Dato : 12-12-08 10:16

> [...]

> Jeg glemte lige at understrege, at jeg har brug for at vide det, fra en
> som rent faktisk har prøvet det. Ellers gider jeg ikke rode mere med

Jeg kører med Express i WDS med Extreme (den hvide) de kan ikke køre WPA
når de kører WDS!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-08 11:42

> [...]

> Jeg glemte lige at understrege, at jeg har brug for at vide det, fra en
> som rent faktisk har prøvet det. Ellers gider jeg ikke rode mere med

jeg har kørt med en extreme og 2 express i WDS med WPA ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-08 22:32

> jeg har kørt med en extreme og 2 express i WDS med WPA ...

Tak.
Med AE som bridge (Ekstern WDS)?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-08 23:06

> Tak.
> Med AE som bridge (Ekstern WDS)?

Den skal du lige forklare ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-08 01:17

> Den skal du lige forklare?

Jeg bruger min WRT54G som WDS hovedstation, og AE'erne som eksterne
baser. De eksterne baser accepter opjobling af trådløst udstyr. De
fungere som repeatere og som AP'ere.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Esben

Dato : 13-12-08 17:08

> jeg har kørt med en extreme og 2 express i WDS med WPA ...

Du må have en firkantet Extreme, right?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-08 19:12

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Du må have en firkantet Extreme, right?

Vi mangler også lige at høre om de to AE kørte som ekterne WDS, for
ellers er der tale om en helt anden situation, end den jeg efterspørger.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-08 15:29

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Vi mangler også lige at høre om de to AE kørte som ekterne WDS, for ellers
> er der tale om en helt anden situation, end den jeg efterspørger.

De fungerede som wireless repeatere ... altså de tillod klienter og
extendede netværket samtidigt.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-08 15:29

> Du må have en firkantet Extreme, right?

netop

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-12-08 01:29

Flemming Rubini skrev:

> Men, spørgsmålet er nu, kan extreme kører med Expresserne som ekterne
> WDS-ting.

Hvis det er Apple mod Apple tror jeg faktisk Airport Assistenten kan
hitte ud af at sætte det op helt uden din hjælp (næsten).

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-08 01:40

> Hvis det er Apple mod Apple tror jeg faktisk Airport Assistenten kan
> hitte ud af at sætte det op helt uden din hjælp (næsten).

WPA var lige smuttet ud.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-12-08 08:43

Flemming Rubini skrev:

> WPA var lige smuttet ud.

Nåh, svært skal det være, hva?

Alt det der WPA noget er bare noget teleselskaberne har opfundet for at
man ikke nasser på hinandens forbindelser men køber sin egen.

Sig til hvis du får det til at virke :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-08 11:03

> Nåh, svært skal det være, hva?
>
> Alt det der WPA noget er bare noget teleselskaberne har opfundet for at
> man ikke nasser på hinandens forbindelser men køber sin egen.
>
> Sig til hvis du får det til at virke :)

Ja det var godt nok en sur opgave. Sådan kan det gå når man bevæger sig
ud i kanten af hvad man ved. Apple skriver faktisk at WDS og WPA er
selvmodsigende. Men de skriver også at hver især kan køre WPA i en WDS
kontekst. Så de bevæger sig på kanten.

AH sagde at hvis man vil være flink overfor naboerne så bruger man WEP.

Tilbage er så hvor er den væsentligste sikkerhedsbarriere, hvis man
hverken bruger WPA eller WEP?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-12-08 01:15

Flemming Rubini:

> [...]
> ud i kanten af hvad man ved. Apple skriver faktisk at WDS og WPA er
> selvmodsigende. Men de skriver også at hver især kan køre WPA i en WDS

Det kunne jeg godt tænke mig at læse. Har du et link?

> AH sagde at hvis man vil være flink overfor naboerne så bruger man WEP.

Ja ja. Det var jo nærmest så en tanke. Min nabo her hvor vi bor har en
åben Linksys AP og hver gang jeg bruger en ny bærbar eller PC Card har
jeg problemet, at forbindelsen hopper på hans LAN. Han har internet og to
drenge...

> Tilbage er så hvor er den væsentligste sikkerhedsbarriere, hvis man
> hverken bruger WPA eller WEP?

Altså, ældre udstyr kan mange gange godt WPA-PSK (TKIP). Der kræver bare
en firmware opdatering - og selvføgelig, at producenten (Apple) gider
lave sådan een.

Det er ikke usædvanligt, at sådan udstyr kan benytte WPS-PSK (TKIP) som
AP, men ikke i WDS mode. Min TEW-510APB kan f.eks ikke. Det gider
producenten Trendnet ikke. Derfor bruger jeg en nyere Asus, der kan WDS.

Så din løsning kunne være, hvis din Airport kan firmware opgraderes til
WPS-PSK (TKIP) som AP, at bruge ethernet som DS (Distribution System) i
stedet for trådløs - altså i stedet for "W" i WDS.

Med andre ord, hvis det er tilfældet, træk et kabel fra din router hen
til din Airport.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-08 01:29

> Flemming Rubini:

> at

> Det kunne jeg godt tænke mig at læse. Har du et link?

Der findes flere eksempler, ikke værd at hæfte sig så meget ved. Masser
har forsøgt forgæves af bruge WPA på WDS-netværk.

> [...]
> åben Linksys AP og hver gang jeg bruger en ny bærbar eller PC Card har
> jeg problemet, at forbindelsen hopper på hans LAN. Han har internet og to

Okay, jeg troede det var en velbgrundet intuition

> Altså, ældre udstyr kan mange gange godt WPA-PSK (TKIP). Der kræver bare
> en firmware opdatering - og selvføgelig, at producenten (Apple) gider
> lave sådan een.

AE kører fint det hele, bare ikke i WDS.

> Det er ikke usædvanligt, at sådan udstyr kan benytte WPS-PSK (TKIP) som
> AP, men ikke i WDS mode. Min TEW-510APB kan f.eks ikke. Det gider
> producenten Trendnet ikke. Derfor bruger jeg en nyere Asus, der kan WDS.

Og altså heller ikke Apples udstyr.

> Så din løsning kunne være, hvis din Airport kan firmware opgraderes til
> WPS-PSK (TKIP) som AP, at bruge ethernet som DS (Distribution System) i
> stedet for trådløs - altså i stedet for "W" i WDS.

Godt tænkt at kable her, men så vil jeg hellere prøve en extreme. Den
skulle være meget kraftigere og hurtigere end en WRT54G (Jeg ved det
ikke.)

> Med andre ord, hvis det er tilfældet, træk et kabel fra din router hen
> til din Airport.

Frist ikke, frist ikke, jeg har udsættelser nok på programmet Det
skulle da lige være med en lille marcipangris

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-08 01:57

> Der findes flere eksempler, ikke værd at hæfte sig så meget ved. Masser
> har forsøgt forgæves af bruge WPA på WDS-netværk.

Hvo jeg glemte sgu da at sætte et eksempellink ind:
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/firmware_hardware/airportexp
ressfirmware611forwindows.html
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-12-08 17:10

Flemming Rubini:

> Hvo jeg glemte sgu da at sætte et eksempellink ind:
> http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/firmware_hardware/airpo
> rtexp ressfirmware611forwindows.html

Men men men, der står jo, at en Airport Express understøtter WPA
personal med WDS.

Har du ikke opdateret firmware? Version 6.1.1 til Express og 5.1 til
Extreme.

Aha! Eller bruger du mon ASCII tegn i WPA nøglen? Brug kun Hex tal.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-08 19:12

> [...]
> Extreme.
>
> Aha! Eller bruger du mon ASCII tegn i WPA nøglen? Brug kun Hex tal.

Det du læser er helt almindelig forhandler pis, pardon my french.
Alle gør sådan, skriver det kunderne efterspørger. Ofte fordi
forhandleren har fået at vide af producenten, at funktionen findes, men
ofte når man ikke at skrive det nødvendige software til at håndtere
funktionen. De kan altså med nogen grund sige muligeheden findes, synes
de, men faktisk er den ikke blevet implementeret for slutbrugeren. Jeg
tror balndt andet at årsagen er, vanskeligheder med at time salg og
distribution med hardwareproducenten. Som på sin side har problemer med
koordination mellem salg og systemudvikling til rent faktisk at give
kunderne mulighed for at "dreje på alle knapperne."

Jeg har stået i den situation mange gange.
Men jeg kunne forestille mig at Apple måske i den nyeste Extreme, har
mulighed for at bruge WPA sammen med WDS hvor AE bruges som ekstern
base.

Der er rigtigt mange mennesker der har prøvet min ønskede opsætning, og
har skrevet samme slags rapporter som mig.

Vi skal også huske at logikken bag det rent faktisk forholder sig sådan
er at WDS er afhængig af ukrypterede MAC-adresser. WDS kører ikke med
ip-adresser men med MAC-adresser. Derved er mit ønske selvmodsigende, da
anvendelsen af WDS og WPA samtidigt er selvmodsigende.

Det ændrer ikke på at jeg som forbruger efterspørger denne muligehed, og
ikke kan se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre forholdsvist
nemt. Det er jo bare at tillade hardwarekodning af MAC-adresser der
indgår i WDS-netværket. Når de variable er sat, kan man jo tillade
kodning af trafikken i øvrigt. Men nu nærmer jeg mig den tynde is.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-12-08 19:55

Look what the cat dragged in - Flemming Rubini:

> [...]
> koordination mellem salg og systemudvikling til rent faktisk at
> give kunderne mulighed for at "dreje på alle knapperne."

Er? Det er jo derfor man kan hente opdateringer.

> [...]
>
> Der er rigtigt mange mennesker der har prøvet min ønskede
> opsætning, og har skrevet samme slags rapporter som mig.

Jeg syntes du skal prøve med kun Hex tegn i nøglen.

> [...]
> ikke med ip-adresser men med MAC-adresser. Derved er mit ønske
> selvmodsigende, da anvendelsen af WDS og WPA samtidigt er

MAC adressen krypteres aldrig i 802.11. Det bliver den ikke når der
er tale om IBSS eller BSS.

Du kan se det på følgende måde; hvis MAC adressen osse blev
krypteret, skal alle noder der overhovedet kan modtage signal og data
pakker bruge tid og regnekraft på alle pakker for at se om pakken er
bestemt til den selv. Desuden er det unødvendigt.

> [...]
> af MAC-adresser der indgår i WDS-netværket. Når de variable er
> sat, kan man jo tillade kodning af trafikken i øvrigt. Men nu

Ja, bl.a fordi MAC adresserne ikke bliver krypteret i 802.11. Det er
derfor et MAC adresse filter ikke kan bruges som sikkerhed.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 12:01

> Look what the cat dragged in - Flemming Rubini:

> Er? Det er jo derfor man kan hente opdateringer.

Apple har været så venlig at komme med disse opdateringer, men de virker
som ikke mht. WPA på WDS selvom de væver i teksten omkring det.

Jeg opdager lige at du skriver man skal skrive sin WPA nøgle som HEX,
jeg håber sørme ikke du har ret. For så er vi mange enfant terribles
derude som bare har kunnet læse manualen. Normalt har det ikke været
nødvendigt, så hvorfor det lige skulle være nødvendigt fordi jeg bruger
WDS har jeg ikke tænkt. Så nu har du sat mig til at stave manualerne
igennem grundigt.

> Jeg syntes du skal prøve med kun Hex tegn i nøglen.

Ser jeg først du skriver nu. Jeg må se om jeg kan prøve det medens jeg
spiser brunch

> MAC adressen krypteres aldrig i 802.11. Det bliver den ikke når der
> er tale om IBSS eller BSS.

Sammenligningen gik på WPA, eller har jeg misforstået noget? Lad være at
svare, fordi du har allerede givet mig indtryk af at jeg ikke slipper
udenom manualen

> [...]
>
> Ja, bl.a fordi MAC adresserne ikke bliver krypteret i 802.11. Det er
> derfor et MAC adresse filter ikke kan bruges som sikkerhed.

Jeg har det også som Bambi på isen

Nu er jeg godt nok spændt om vi, der ikke læser IKEA manualer, skal
ændre fundamental opfattelse Afsted til læsningen om WPA og HEX ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 12:09

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Ser jeg først du skriver nu. Jeg må se om jeg kan prøve det medens jeg
> spiser brunch

Manualen siger:
"Indtast en ASCII-adgangskode på 8 til 63 ASCII-tegn."

Og klikker man på nøgle-ikonet dukker der et værktøj op som hjælper med
valg af adgangskode. Smart. Bare ikke en HEX-konverter. Men det
udelukker jo ikke du har ret. Arbejder videre.....

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-12-08 13:57

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Manualen siger:
> "Indtast en ASCII-adgangskode på 8 til 63 ASCII-tegn."

Så vidt jeg har forstået det, så bliver ASCII konverteret til Hex som så
bliver konverteret til en binær streng.

Så bruger man Hex er der et led mindre hvor det kan gå galt. Det virker
især med udstyr fra forskellige producenter, hvor jeg ellers havde
problemer med at bruge ASCII.

Det er osse ud fra den betragtning, at Hex er ASCII. Der er bare kun 16
tegn at ta' af. Så må systet selv finde ud af om det "vil opfatte" det
som ASCII eller Hex. Og jeg slipper for problemer. Det vil alligevel ta'
længere end historisk tid at bryde koden.

Jeg henter mine på Steve Gibson hjemmeside og de er på 63 Hex tal. Jeg
bruger copy-paste. Jeg har 7 nøgler (og 7 AP/Repeater dimser) i brug.

> Og klikker man på nøgle-ikonet dukker der et værktøj op som hjælper med
> valg af adgangskode. Smart. Bare ikke en HEX-konverter. Men det
> udelukker jo ikke du har ret. Arbejder videre.....

Nu - efter at ha' læst lidt op om WDS - er jeg kommet i tvivl, om du vil
forstærke signalet (med "flip-flop" og den halve hastighed) eller om du
skal lave en trådløs bro?

Jeg opfatter ikke broen som WDS, fordi jeg har et par rigtig gamle APer
der kan danne trådløs "bro" og hvor man netop skal indtaste MAC
adresser, men det er der åbenbart andre der gør.

--
.rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 14:06

> Nu - efter at ha' læst lidt op om WDS - er jeg kommet i tvivl, om du vil
> forstærke signalet (med "flip-flop" og den halve hastighed) eller om du
> skal lave en trådløs bro?

Førstnævnte. Jeg bruger AE'en som ekstern base i WDS-netværket, ikke som
relay.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-12-08 15:53

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Førstnævnte. Jeg bruger AE'en som ekstern base i WDS-netværket, ikke som
> relay.

Det er lidt selvmodsigende når du skriver "ikke som relay".

Altså, din Airport Express sidder i en stikkontakt og der er ingen kabel
i RJ45 stikket - undtagen når du skal ind og lave konfigurationen?

Din AExp skal så, når det virker, ha' trådløs forbindelse dels til en
anden AEexp/xt, hvor der er kabel og dette kabel sidder så i den anden
ende i en router eller switch hvorfra der er forbindelse til resten af
netværket, enten LAN eller/og internetskyen, dels til en computer, der
er forbundet trådløst til (den førtsnævnte) AExp og som skal sende
datapakker ud på LANet eller internet.

Det er det jeg forstår ved WDS.

Problemet opstår så, når sidstnævnte AExp/xt bruger WPA som kryptering.

Det ka' godt lade sig gøre, jf min Asus WL-330gE (der svarer til
førstnævnte AExp) der repeater signalet til/fra min D-Link DWL-G700AP
(der svarer til sidstnævnte AEexp/xt). I førstnævnte AExp skal det
selvfølgeligt være muligt at indtaste samme WPA krypteringsnøgle som der
benyttes i sidstnævnte AExp/xt.

Hvorfor nu det, når MAC adresserne i data pakkerne der sendes trådløst
ikke er krypterede? Joh, for førstnævnte AExp skal associere med
sidstnævnte AExp/xt kræver det, at førstnævnte AExp har nøglen, ellers
bliver den afvist af sidstnævnte AExp/xt. Når associationen er på plads
og der er datatrafik, sender førstnævnte AExp bare data pakken videre
til sidstnævnte AExp/xt som acceptere pakken og sender selv pakken
videre over kablet som en ethernet data pakke. Det sker selvfølge i den
modsatte rækkefølge når data sendes den anden vej.

En trådløs "konvolut" (802.11 data frame) har plads til op til 4 MAC
adresser. De benyttes alle 4 i WDS. Ellers benyttes der kun 3.

Men, det virker (sandsynligvis) ikke (altid) med WPA-PSK (TKIP) når
sessionsnøglen ikke er statisk. Det er noget der (sandsynligvis kan)
bestemmes i sidstnævnte AExp/xt. Med WPA-PSK (TKIP) benyttes ikke selve
nøglen til krypteringen - modsat i WEP og det var der svagheden kom ind
- men en afledt nøgle (the session key) som "forhandles på plads" når
der associeres.

(Forbeholdene skyldes, at det muligvis kan lade sig gøre med at
sessionsnøglen fornyes når udstyret er fra samme producent, her Apple).

Men prøv at slå key renewal fra i sidstnævnte AExp/xt, hvis det kan lade
sig gøre og se om det ikke hjælper. Man ser ofte at "Key renewal" er sat
til 3600 - sekunder, der svarer til en time.

--
.rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-08 00:24

> Det er lidt selvmodsigende når du skriver "ikke som relay".
>
> Altså, din Airport Express sidder i en stikkontakt og der er ingen kabel
> i RJ45 stikket - undtagen når du skal ind og lave konfigurationen?

Ja.

> [...]
> netværket, enten LAN eller/og internetskyen, dels til en computer, der
> er forbundet trådløst til (den førtsnævnte) AExp og som skal sende

NEJ.

Jeg har sammenlagt to to-væreslses lejligheder. I midten af de to, i
gangen sidder routeren (WRT45G). I hver af de to lejligheders dagligstue
står en trådlås bærbar som kobler sig op via AE'en (Apple option:
"Ekstern WDS" (betegnelse i "Airport-værktøj" som er nyeste SW, Men ikke
"relay.") også kaldet "Sekundær base" i ældre
"Airport-indstillingsassistent".

> Problemet opstår så, når sidstnævnte AExp/xt bruger WPA som kryptering.

Ja, min erfaring siger at WEP er muligt, og min hypotese er at WPA bør
være muligt. Hvorimod WPA2 ikke er muligt.

> [...]
> (der svarer til sidstnævnte AEexp/xt). I førstnævnte AExp skal det
> selvfølgeligt være muligt at indtaste samme WPA krypteringsnøgle som der

De har vundet en Fiz Kabooom æble.

> [...]
> videre over kablet som en ethernet data pakke. Det sker selvfølge i den
> modsatte rækkefølge når data sendes den anden vej.

Du elaborerer over at nøglen kan forsvinde som hypotese?

> [...]
> sig gøre og se om det ikke hjælper. Man ser ofte at "Key renewal" er sat
> til 3600 - sekunder, der svarer til en time.

Okay det giver god mening. Ikke at jeg vil påstå at jeg forstår den
dybere mening. Jeg troede nøglen var statisk, i modsætning til i AES.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 14:28

Fizz Ka-Booooooommmmm ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 17:44

> Så bruger man Hex er der et led mindre hvor det kan gå galt. Det virker
> især med udstyr fra forskellige producenter, hvor jeg ellers havde
> problemer med at bruge ASCII.

Nu har jeg lige opdaget en anden fejlkilde.
Skriver jeg en 63 lang HEX-streng ind i DD-WRT via Firefox, konverteres
den i browseren til en af af længden 64. Det opdager man kun hvis man
tjekker det efter opdateringen. Dette sker ikke på andre platforme eller
i Safari. Dælme forvirrende.

AE accepterer kun længden 63, så om den konvertere bagved det vides
ikke. Men det kunne være årsagen, at de får forskellige længde., da jeg
ikke opdagede den programfejl.

Nu er der simpelthen for mange fejlkilder.

Men det ser ud til som sædvanligt at Expressen kører men blinker gult.

Ufatteligt tidspilde. Og utroligt ringe version af Airport-værktøjet i
forhold til tidligere, hvor man havde helt styr på hvilke type
adgangskoder man arbejdede med.

Denne sti er betrådt, og jeg kan med garanti sige, at det ikke kan lade
sig gøre at bruge Airport Express som ekstern WDS også kaldet sekundær
base med WPA. Kablet eller trådløs spiller ingen rolle. Jeg har prøvet
alle kombinationer i alt. Derimod kan man bruge WEP.

Har man dette behov, skal man gå efter at købe den sidste nye WiFi
router på markedet, og dele netværket op i et superhurtigt og et
traktornet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 13:34

> Jeg syntes du skal prøve med kun Hex tegn i nøglen.

Det har jeg ikke prøvet før, da det hverken på min WRT54G kræves i
modsætning til på WEP. (Der er en udmærket ASCII->HEX converter i GUI'et
til DD-WRT).
Den HEX-kode jeg kunne generere der smed jeg så ind i AE'en. Med
foranstillet dollartegn. Det er no-go. No cigar.

Pyh, ikke nogen IKEA-manualer til mig

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 18:29

> MAC adressen krypteres aldrig i 802.11. Det bliver den ikke når der
> er tale om IBSS eller BSS.

Jeg brugte ellers denne kilde:
http://arstechnica.com/reviews/hardware/airportexpress.ars/4

hvor man bladnt andet også kan læse:

"One note: when using the AirPort Express as a WDS, you are limited to
either using 128-bit WEP or turning off security altogether. This was
not mentioned on the AirPort Express pages on apple.com, although it is
addressed in the manual. WPA is generally not supported over bridged
connections on WiFi products due to the fact that WPA encrypts the MAC
addresses which WDS relies on for communication. Keep this limitation in
mind when using the Express as a bridge."
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-08 18:45

> [...]

> addresses which WDS relies on for communication. Keep this limitation in
> mind when using the Express as a bridge."

har du set dato'en på den artikel ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 18:59

> http://arstechnica.com/reviews/hardware/airportexpress.ars/4

Ja. Den er dog stadig den mest præcise.

Nu har jeg selv droppet projektet.

Er der nogen der ønsker at lege, er her opgaven:

Det kunne for sjovs skyld være interessant at sætte en AE op i et
WDS-netværk, og sætte den op som, af Apple kaldt: "ekstern WDS" under
anvendelse af WPA.
1) Start Airport-værktøjet
2) Airport -> Opret forbindelse til WDS-netværk
3) WDS -> Ekstern WDS
Routerens wireless MAC-adresse sættes ind som primær adresse.

4) Trådløs -> Trådløs sikkerhed -> WPA Personal

etc.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 14-12-08 19:28

> [...]
> 3) WDS -> Ekstern WDS
> Routerens wireless MAC-adresse sættes ind som primær adresse.
>
> 4) Trådløs -> Trådløs sikkerhed -> WPA Personal

Jeg hører også gerne.....

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-08 20:27

> [...]
> 3) WDS -> Ekstern WDS
> Routerens wireless MAC-adresse sættes ind som primær adresse.
>
> 4) Trådløs -> Trådløs sikkerhed -> WPA Personal

Ja ... det har jeg haft til at virke mellem 2 express og en Extreme ...
med WPA ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 20:52

> Ja ... det har jeg haft til at virke mellem 2 express og en Extreme ...
> med WPA ..

Kan du huske og du bruge en 64 lang nøgle eller en 8 til 63 lang?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-08 22:08

> Kan du huske og du bruge en 64 lang nøgle eller en 8 til 63 lang?

ja .. jeg har bare brugt en simpel ascii streng ... 10 eller 12
karakterer.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-12-08 19:34

> [...]

> addresses which WDS relies on for communication. Keep this limitation in
> mind when using the Express as a bridge."

Det - at MAC adresserne krypteres - er forkert.

Nu har jeg i øvrigt fundet (ved at Google med: 802.11 WDS) et dokument
om hvordan begrebet "WDS" ofte bliver misforstået:

<http://www.ieee802.org/1/files/public/802_architecture_group/802-11/4-a
ddress-format.doc>

Det er et MS Word dokument.

Jeg har for ikke så længe siden været i en diskussion om netop dette
spørgsmål i dk.edb.netvaerk.traadloest, at WDS forudsætter at alle 4 MAC
adressefelter benyttes.

(Foto'erne som jeg henviser til er taget ned, men jeg kan godt lægge dem
ud igen).

Men jeg har en mistanke om, at det der driller hos dig er Airport
Express Assistant. Det kan jo værre det er der, at der er en "bug".

Kan du ikke gå uden om Assistant? Er det muligt at forbinde direkte til
AExp's konfigurations side? På samme måde som man gør med f.eks en
WRT-54G, med en browser og få kontakt uden om Assistant? Eller med en
SNMP klient?

--
.rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 19:59

> [...]
> AExp's konfigurations side? På samme måde som man gør med f.eks en
> WRT-54G, med en browser og få kontakt uden om Assistant? Eller med en

Det tror jeg er et meget godt gæt. For jeg har bemærket at der er lag på
lag at "hjælpe"-programmer, så man en gang imellem skriger efter en
kommandoprompt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-08 19:25

> Flemming Rubini:

> Men men men, der står jo, at en Airport Express understøtter WPA
> personal med WDS.

Du får lige en kortsvars version:

Ja, men det passer bare ikke. Og det står faktisk ikke helt eksplicit,
der er anvendt den sædvanlige snedighed i formuleringerne, som jeg
efterhånden har bemærket er standard i sådanne situationer. Og et sprog
der er nemt at skrive for,
....................................................en jurist.

> Har du ikke opdateret firmware? Version 6.1.1 til Express og 5.1 til
> Extreme.

Jo da, og det er meget nemt i dag, da det er et menupunkt i
Airport-værktøj.

> Aha! Eller bruger du mon ASCII tegn i WPA nøglen? Brug kun Hex tal.
Har du set den irriterende undersøgelse der viser at kvinder er
hurtigere end mænd til at samle IKEA-møbler? Fordi de læser manualen.
Men når man som jeg har rodet med dette i tyve år, så læser jeg da ikke
manualen for at sætte en adgangskode ind, når det er et nyt
Appleprodukt. Jeg forventer da, at når de har fjernet hex-muligheden, er
det fordi de selv sætter dollartegnet ind. Det er da meget nemt at
konstatere hvis det mangler i strengen, såfremt det er nødvendigt.
I ældre udgaver af airporthåndteringssoftware, kunne du vælge
foranstillet ascii, hex, eller bare wep adgangskode. Den mulighed findes
ikke i nuværende version. OG derfor tænkte jeg, fint at de nu kan
håndtere det. Hvilket jo da er normalt på i fx XP Pro. Du kan nok se
jeg har høje forventninger og stor tillid til mine medmennesker, og
Apple

... som åbenbart ikke vil korte svar ))

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-12-08 01:59

Flemming Rubini:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
>
> Frist ikke, frist ikke, jeg har udsættelser nok på programmet Det
> skulle da lige være med en lille marcipangris

Re: din anden posting her tidligt lørdag, så skal du ikke regne med
hverken 50 Mbps eller 20 Mbps med eksisterende trådløs udstyr - med
mindre du har f.eks Apples seneste udstyr på alt.

Med 802.11g udstyr får du højst ca 12 - 18 Mbps. Og tilsvarende mindre -
3 - 4 Mbps - med 802.11b udstyr.

Har du et blandet trådløs netværk, så vil dit 802.11b udstyr trække
hastigheden på dit 802.11g udstyr ned til noget der ligner sidstnævnte -
3 til 4 Mbps. De skal dele nøjagtig den samme frekvens.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-08 02:04

> [...]
> hastigheden på dit 802.11g udstyr ned til noget der ligner sidstnævnte -
> 3 til 4 Mbps. De skal dele nøjagtig den samme frekvens.

Tak for hjælpen. Jeg havde lige brug for at se det regnestykke, for at
få en hel sikker fornemmelse på at 20 Mb er rigeligt. De 50 Mb er da
billigt nok for fyrre kroner mere om måneden, men jeg skal nok ikke se
video on demand foreløbig, og selv dér tror jeg 20 Mb er nok selvom WDS
halvere hastigheden. Jeg har fjorten dages fortrydelsesret.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-08 23:33

> Alt det der WPA noget er bare noget teleselskaberne har opfundet for at
> man ikke nasser på hinandens forbindelser men køber sin egen.

Det har såmænd også altid været mit indtryk. Som de fleste her ved, har
jeg også altid haft svært ved at se den store værdi i at sikre sit
trådløse netværk. Jeg tror ærligt talt ikke, risikoen for noget misbrug
er særligt stor.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 12:01

> [...]
> jeg også altid haft svært ved at se den store værdi i at sikre sit
> trådløse netværk. Jeg tror ærligt talt ikke, risikoen for noget misbrug

Det er vel også afhængig af om man hører gangsterrap udenfor sine
vinduer eller fuglesang. Jeg tænker du hører til den sidste kategori.
Jeg bor i Danmarks tættest befolkede område, Indre Østerbro i København,
og de fleste ville nok foretrække at have min. WEP og gerne WPA2 på
deres trådlåse net.
Forsikringsmæssigt ville et eventuelt misbrug, sikkert også blive set i
lyset af om man har gjort nok.
Og så er der lige de erhvervsgrupper, der forventes at gå med livrem og
seler, på grund af tavshedspligt etc.
Inden for flyvning taler man om sikkerhed som skiver af emmentalerost.
Det drejer sig om at huller ikke sidder ud for hinanden, men det sker jo
ind i mellem, hvorfor man må have så mange skiver at det bliver mindre
sandsynligt.

Det smukkeste ville dog være, hvis man kunne forklare sikkerhed så godt,
at alle turde åbne for deres trådløse net, og stole på at de inderste
lag var gode nok.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-08 13:00

> [...]
> Jeg bor i Danmarks tættest befolkede område, Indre Østerbro i København,
> og de fleste ville nok foretrække at have min. WEP og gerne WPA2 på

Det har du selvfølgelig ret i. Og så alligevel. Som regel slutter
sætningen der, hvor din slutter. Der er aldrig nogen, der kan forklare,
hvorfor de vil foretrække det. Hvad skulle der ske, hvis nogen lige ser
efter e-mail over ens net? Jeg kender da flere, der i perioder har
benyttet sig af andre trådløse netværk uden problemer, ud over at de
ikke kendte SMTP-serveren på det pågældende netværk. Jeg gjorde det da
selv i en periode, når jeg besøgte mine forældre. Nu har de selv fået
trådløst netværk.

> Forsikringsmæssigt ville et eventuelt misbrug, sikkert også blive set i
> lyset af om man har gjort nok.

Jeg har bare meget svært ved at se, hvordan et forsikringsselskab på
nogen måde kunne blive blandet ind i det. De erstatter vel ikke noget,
hvis nogen skulle hacke sig ind på min computer? Og skulle nogen sende
noget ulovligt via mit trådløse netværk, så går de vel heller ikke i
fængsel for mig.

> Det smukkeste ville dog være, hvis man kunne forklare sikkerhed så godt,
> at alle turde åbne for deres trådløse net, og stole på at de inderste
> lag var gode nok.

Bestemt. Jeg synes da, det er en smuk tanke at dele sit netværk med
andre, der lige kommer forbi.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-08 13:18

Okay, lad mig prøve at stille det op som en udfordring:

En maskine ønskes anvendt til følsomme persondata (SPSS-ting,
journalnotater.)

Denne maskine er trådløst forbundet med det trådløse netværk på
Universitetet. Hjemme er den trådløst forbundet til Internet.

Hvad ville være den rimelige sikring af maskinen?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-12-08 13:25

Flemming Rubini skrev:

> Denne maskine er trådløst forbundet med det trådløse netværk på
> Universitetet. Hjemme er den trådløst forbundet til Internet.
>
> Hvad ville være den rimelige sikring af maskinen?

VPN mellem dig og de andre følsomme maskiner.

SÃ¥ betyder det andet mindre.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-08 13:32

> VPN mellem dig og de andre følsomme maskiner.
>
> Så betyder det andet mindre.

Det er også det, mit sygehus benytter til de medarbejdere, der har
bærbare computere med hjem. Det opstillede scenario er jo noget yderst
specielt. Som hovedregel må vi i hvert fald ikke have personfølsomme
data liggende på vores egne computere. Når jeg taler om sikkerhed på
trådløse netværk taler jeg naturligvis om de 99% af os, som er helt
almindelige privatpersoner, som bare sende almindelige e-mail, ser på
hjemmesider og gemmer lidt musik og feriebilleder.
--
Henrik Münster
Esbjerg