Mac/Windows netværk
Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 18:51

Hej

Det er otte år siden, jeg sidst har konfigureret et blandet netværk, og
nu skal jeg til det igen.

Setup: 1 stk. Windows Vista (Home Premium) - 1 stk. Windows XP (SP2) -
1, måske 2 stk. Macintosh, OS X, 10.4/10.5 på PPC.

Alle kablet, og derudover en MacBook Pro, Mac OS X, 10.4/10.5 - trådløs.

Lejligheden er murstensbyggeri fra 1880´erne, og der er to vægge til den
trådløse fra de kablede (otte meter), og lejligheden ligger meget højt
(seks etager over jorden).

Vil en Airport Extreme, eventuelt suppleret med en switch, være et godt
valg, eller skal jeg se mig om efter andet?

Og hvad skal jeg /iøvrigt/ være opmærksom på, nu til dags?

På forhånd tak

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 19:06

Morten Lind skrev:
> Vil en Airport Extreme, eventuelt suppleret med en switch, være et godt
> valg, eller skal jeg se mig om efter andet?

Du trækker da kabler. Er det ikke det bedste, mindes jeg svagt du
holder på?

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 19:11

> Du trækker da kabler. Er det ikke det bedste, mindes jeg svagt du
> holder på?

Der går s´gu´ da også kabler ind i Airport´en - derfor skrev jeg, at det
hele - pånær MacBook´en - bliver kablet.

Tror du ikke, du skulle spise aftensmad?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 19:20

Morten Lind skrev:

> Der går s´gu´ da også kabler ind i Airport´en - derfor skrev jeg, at det
> hele - pånær MacBook´en - bliver kablet.

Jamen så sætter du da airporten hvor den dækker det hele. Det er skam
ikke så svært. Du prøver at sætte den i midten, og går rundt med
MacBook'en indtil du er overbevist om der er signal nok alle vegne. Det
rækker længere end du tror, hvis der ikke er elektrisk ledende materiale
i væggene.

> Tror du ikke, du skulle spise aftensmad?

NÃ¥ja, det var en plan.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 19:26

> [...]
> MacBook'en indtil du er overbevist om der er signal nok alle vegne. Det
> rækker længere end du tror, hvis der ikke er elektrisk ledende materiale

Fedt nok - jeg vil jo gerne have en lufthavn i vinterresidensen, også

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 19:10

> [...]
> valg, eller skal jeg se mig om efter andet?
>
> Og hvad skal jeg /iøvrigt/ være opmærksom på, nu til dags?

Hvis den bare skal være "på" altså alm. surf osv. så er en Airport
Extreme rigelig .. masser af signal i sådan en fætter.

Hvis det skal gå hurtigt, ja, så må du igang med murboret.*

/thomas

* har selv lige trukket kobber over loftet så min Stue mini kan overføre
til "serveren" på mindre end en eftermiddag ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 19:22

> Hvis den bare skal være "på" altså alm. surf osv. så er en Airport
> Extreme rigelig .. masser af signal i sådan en fætter.

Ja, det véd jeg - jeg har jo selv én i kolonihavehuset - den bedste og
nemmeste router, jeg har haft i hænderne.

> [...]

> * har selv lige trukket kobber over loftet så min Stue mini kan overføre
> til "serveren" på mindre end en eftermiddag ..

Tak - der er altså ikke sket noget ekstraordinært de seneste otte år,
jeg skal læse op på, kan jeg forstå

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 19:23

> Ja, det véd jeg - jeg har jo selv én i kolonihavehuset - den bedste og
> nemmeste router, jeg har haft i hænderne.

> Tak - der er altså ikke sket noget ekstraordinært de seneste otte år,
> jeg skal læse op på, kan jeg forstå

næh ... det er bare blevet nemmere ..

/thomas

Fra : Morten Lind