RAM vil ikke huske?
Fra : Morten Lind

Dato : 07-12-08 18:52

Hmm....kan man sætte RAM forkert i?

Jeg har købt 8 x 2 GB RAMklodser til min PPC 2,3GHz dual core G5.

Det er Kingstonklodser: PC2 - 4200 DDR2-533 ECC, altså rimelig gode
RAMmoduler.

Jeg har monteret dem, men min åndssvage G5 vil ikke vide af halvdelen.

Jeg har så byttet rundt på klodserne et par gange, men ligegyldigt, hvad
jeg gør & hvordan jeg gebærder mig, vil maskinen ikke genkende mere end
8 GB RAM.

Jeg er klar over, at maskinen vil have klodserne parvis, men da de alle
er ens, har den jo også fået det, som den vil ha´ det.

Hvad pokker gør jeg forkert?

M.

Fra : Bruno

Dato : 07-12-08 19:41

Morten Lind wrote:
> [...]
> RAMmoduler.
>
> Jeg har monteret dem, men min åndssvage G5 vil ikke vide af halvdelen.

Jeg er ikke Mac hardware ekspert, men skal man tro Crucials ram guide så
kan din maskine max udrustes med 8 GB ram!

> Hvad pokker gør jeg forkert?

Jeg er bange for, at det du gør forkert er du har glemt at checke hvad
din maskine kan håndtere.

Mvh
Bruno

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-12-08 20:16

Bruno <x@c.d> wrote:

> Jeg er ikke Mac hardware ekspert, men skal man tro Crucials ram guide så
> kan din maskine max udrustes med 8 GB ram!

Crucial siger 16 GB max for en 2,3 GHz med DDR2 RAM.

Fra : Esben

Dato : 07-12-08 22:38

> Crucial siger 16 GB max for en 2,3 GHz med DDR2 RAM.

Mactracker siger max 8 GB, men jeg kan se Kingston selv siger 16 GB, så
måske Thomas har ret i at det skal være non-ECC RAM - det er i hvert
fald det den flg. Kingston er født med.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 04:25

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Mactracker siger max 8 GB, men jeg kan se Kingston selv siger 16 GB, så
> måske Thomas har ret i at det skal være non-ECC RAM - det er i hvert
> [...]

Nej, nej - det er en "late 2005"model - den kan tage 16 GB ECC RAM.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-12-08 10:40

> Nej, nej - det er en "late 2005"model - den kan tage 16 GB ECC RAM.

ja .. det siger specene faktisk ... hvis du havde blandet ecc og non-ecc
så gav det mere mening .. men måske bare du har døde slots ...

prøv at tage 1 par og sæt dem i det ene par slot efter det andet og se
hvad der sker.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 15:08

> [...]
> så gav det mere mening .. men måske bare du har døde slots ...
>
> prøv at tage 1 par og sæt dem i det ene par slot efter det andet og se

Tak, det besluttede jeg mig også at prøve, og det går igang nu, kl.:
15:13:25.

Fra : Bruno

Dato : 07-12-08 23:31

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Crucial siger 16 GB max for en 2,3 GHz med DDR2 RAM.

Sjovt, det var ikke hvad der stod da jeg slog op. (Eller havde jeg nok
ikke skrevet 8 GB)

Har du et link?

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-12-08 20:34

> Det er Kingstonklodser: PC2 - 4200 DDR2-533 ECC, altså rimelig gode
> RAMmoduler.

Jeg ved ikke om det er det ... men normalt så bruger vi non-ECC ram i
dem ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-08 22:55

On 2008-12-07 20:34:15 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Jeg ved ikke om det er det ... men normalt så bruger vi non-ECC ram i
> dem ...

Generationen med DDR2 og PCIe /kan/ håndtere ECC.

Morten, hvad siger System Profiler til din ram bestykning? Hvis den
genkender dine ECC klodser vil du kunne se om der er fejl på én eller
flere.

Hvad skal du iøvrigt med 16GB ram i en PPC du alligevel ikke kan bruge
til virtualiserede miljøer? Langt de fleste programmer af den type jeg
antager du anvender takker af ved 3GB - det gælder også Photoshop.

SÃ¥vist jeg husker ligger du ikke og fedter med 64bit versioner af eks
Finalcut eller Mathematica.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-12-08 23:04

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvad skal du iøvrigt med 16GB ram i en PPC du alligevel ikke kan bruge
> til virtualiserede miljøer? Langt de fleste programmer af den type jeg

Den kan vel køre Virtual PC :)

Kan OS X i øvrigt ikke lave diskbuffering af de Gb der ikke bruges så
man vinder lidt alligevel?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-08 23:11

On 2008-12-07 23:04:27 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Kan OS X i øvrigt ikke lave diskbuffering af de Gb der ikke bruges så
> man vinder lidt alligevel?

Jo i moderart omfang, men jeg er ret sikker på at Morten aldrig kommer
til at lave noget på den maskine hvor man kan mærke forskellen mellem 8
og 16GB.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 18:58

> Jo i moderart omfang, men jeg er ret sikker på at Morten aldrig kommer
> til at lave noget på den maskine hvor man kan mærke forskellen mellem 8
> og 16GB.

Jeg tror, du har ret - men som jeg skrev tidligere, lod jeg mig
besnakke, og pyt - for nu virker det, og dét er jeg glad for

Jeg har iøvrigt slet ikke forstand på at lave den slags underlige
buffertingester.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 04:40

> [...]

> Morten, hvad siger System Profiler til din ram bestykning? Hvis den
> genkender dine ECC klodser vil du kunne se om der er fejl på én eller

Sådan siger/viser systemprofil:
<http://home20.inet.tele.dk/mortenlind/systemprofilRAM.png>

> Hvad skal du iøvrigt med 16GB ram i en PPC du alligevel ikke kan bruge
> til virtualiserede miljøer? Langt de fleste programmer af den type jeg
> antager du anvender takker af ved 3GB - det gælder også Photoshop.

He, ja, det har du da ret i - jeg lod mig besnakke af en sælger. Nå, men
det er da alligevel træls, at de ikke kan "ses".

> Såvist jeg husker ligger du ikke og fedter med 64bit versioner af eks
> Finalcut eller Mathematica.

Rigtigt

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-12-08 07:33

> Sådan siger/viser systemprofil:
> <http://home20.inet.tele.dk/mortenlind/systemprofilRAM.png>

> He, ja, det har du da ret i - jeg lod mig besnakke af en sælger. Nå, men
> det er da alligevel træls, at de ikke kan "ses".

Hvor mange RAMchips er der på hver DIMM? Der må max være 18.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 15:07

> Hvor mange RAMchips er der på hver DIMM? Der må max være 18.

Ups - jeg aner ikke, hvad du mener?

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-12-08 19:00

> Ups - jeg aner ikke, hvad du mener?

Hvor mange sortgrå klodser er der på hver side af dine DIMMer?

Fra : N/A

Dato : 08-12-08 19:08

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 19:08

> Hvor mange sortgrå klodser er der på hver side af dine Dimmer?

På de nye? Der var/er vistnok otte på hver side.....? nu har jeg jo
lukket maskinen

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-12-08 22:01

> På de nye? Der var/er vistnok otte på hver side.....? nu har jeg jo
> lukket maskinen

Det må være 9 på hver side når det er ECC.

Men nu virker det jo, så lad være med at pille!

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 04:45

> Det må være 9 på hver side når det er ECC.
>
> Men nu virker det jo, så lad være med at pille!

Yep

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 18:51

> Såvist jeg husker ligger du ikke og fedter med 64bit versioner af eks
> Finalcut eller Mathematica.

Næeh, men det er jo en 64bit maskine, og måske kommer Mac OS X, 10.6 som
UniverselBinary i 64bit?

Og så er det da OK at ha´ skidtet fyldt op, ikke sandt?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-12-08 18:56

On 08/12/08 18.51, Morten Lind wrote:

> Næeh, men det er jo en 64bit maskine, og måske kommer Mac OS X, 10.6 som
> UniverselBinary i 64bit?

Måske er månen en grøn ost? Ved du egentlig noget om vin? Jeg er lidt
spændt på, hvad du vælger... ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 19:22

> Måske er månen en grøn ost? Ved du egentlig noget om vin? Jeg er lidt
> spændt på, hvad du vælger... ;)

Hæ, hæ....

Ja, måske til det første - nej til det andet(jeg ved noget om øl, gælder
det?) Jeg er også spændt.

Hvis det nu skulle være, at jeg har blandet ting sammen og udtrykt og
udstillet min kolossale uvidenhed udi computeres sammenhæng mellem
teknik og programmel, vil du så ikke være så god at belære mig?

På forhånd tak

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-12-08 19:42

On 08/12/08 19.21, Morten Lind wrote:

> Hæ, hæ....
>
> Ja, måske til det første - nej til det andet(jeg ved noget om øl, gælder
> det?) Jeg er også spændt.

Øl er også fint. Jeg ved ikke en masse om det, men klart mere end vin.
Om jeg får øl eller vin er for så vidt mig ligemeget ;)

> Hvis det nu skulle være, at jeg har blandet ting sammen og udtrykt og
> udstillet min kolossale uvidenhed udi computeres sammenhæng mellem
> teknik og programmel, vil du så ikke være så god at belære mig?

Morgen, jeg er slet ikke så teknisk. Den slags lærer man ikke noget om
under humanistiske studier. Begreberne giver vist fint mening i
sammenhængen ... jeg sån' set kun interesseret i at se om den bliver UB
eller ej.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 19:51

> [...]
> under humanistiske studier. Begreberne giver vist fint mening i
> sammenhængen ... jeg sån' set kun interesseret i at se om den bliver UB

Ølfabrikken har en umanérlig hyggelig øl: Sort Jul. Let smag af anis og
lakrids. Sort som natten, narkotisk som kloroform, da den holder over 8
%.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 20:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Ølfabrikken har en umanérlig hyggelig øl: Sort Jul. Let smag af anis og
> lakrids. Sort som natten, narkotisk som kloroform, da den holder over 8
> %.

Øh, anis /og/ lakrids? To sider af samme smag, ikke?

Hvor skaffer man den øl?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 20:11

> Øh, anis /og/ lakrids? To sider af samme smag, ikke?
>
> Hvor skaffer man den øl?

Øllet er svøbt nænsomt ind i en silkeskjorte af lakrids, og har fået
en kant med et puddevår af nykværnet anis ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 20:19

> Øllet er svøbt nænsomt ind i en silkeskjorte af lakrids, og har fået
> en kant med et puddevår af nykværnet anis ...

Hæ, hæ....bon appetit

M.

Fra : Snorre Berg

Dato : 09-12-08 10:59

Flemming Rubini skrev:

> Ølfabrikken har en umanérlig hyggelig øl: Sort Jul. Let smag af anis og
> lakrids. Sort som natten, narkotisk som kloroform, da den holder over 8
> %.

La meg med det samme temaet er inne inne på øl få foreslå en dansk
schläger; Ravnsborg Rød fra Nørrebro Bryghus.
Styrken er ikke så overveldende, men smaken er derimot så nært det
perfekte at bryggeren må ha ha opplevd gudommlig intervensjon da han
komponerte ølet.

Med vørdnad
--
Snorre Berg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-08 15:36

> [...]

> Ølfabrikken har en umanérlig hyggelig øl: Sort Jul. Let smag af anis og
> lakrids. Sort som natten, narkotisk som kloroform, da den holder over 8

http://shop.gourmetbryggeriet.dk/varer.aspx?utm_source=oelfabrikken&utm_
medium=henvisning&utm_content=oelfabrikken&utm_campaign=oelfabrikken

http://oelfabrikken.dk/hvor/forhandlere/
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 19:53

> jeg sån' set kun interesseret i at se om den bliver UB
> eller ej.

Hvilket jeg efterhånden utallige gange har udtrykt, at jeg tror, den
bliver

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-12-08 19:04

Morten Lind skrev:

> Næeh, men det er jo en 64bit maskine, og måske kommer Mac OS X, 10.6 som
> UniverselBinary i 64bit?

Det RIGTIGT spændende er om den kan køre på en G5. Hold ikke vejret :D

> Og så er det da OK at ha´ skidtet fyldt op, ikke sandt?

Som udgangspunkt er det altid rart med en masse RAM.

Det vil du nok også finde ud af :)

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 19:28

> Det RIGTIGT spændende er om den kan køre på en G5. Hold ikke vejret :D

Ku´ ikk´ falde mig ind - det kan man jo dø af Hvorfor skulle den
ikke kunne køre på en G5?

> Som udgangspunkt er det altid rart med en masse RAM.

Ja, det siger I jo alle.

> Det vil du nok også finde ud af :)

Sikkert, tak for tilliden - jeg er jo Guds barn og er derfor vant til at
klare mig selv

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-12-08 19:33

> Ku´ ikk´ falde mig ind - det kan man jo dø af Hvorfor skulle den
> ikke kunne køre på en G5?

Fordi vinstokken siger at Snow Leopard riskerer at blive Intel only ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 19:39

> Fordi vinstokken siger at Snow Leopard riskerer at blive Intel only ...
>
> /thomas

Nu bliver I s´gu´ for indforståede - vinstokken?????? - men det tror jeg
iøvrigt ikke på.

Apple laver ikke et Intelonly styresystem. Men det vil tiden og kun
tiden jo vise, ikke sandt?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-12-08 19:50

> Nu bliver I s´gu´ for indforståede - vinstokken?????? - men det tror jeg
> iøvrigt ikke på.

<http://www.phrases.org.uk/meanings/heard-it-through-the-grapevine.html>

vinstok = grape vine

> Apple laver ikke et Intelonly styresystem. Men det vil tiden og kun
> tiden jo vise, ikke sandt?

De developer builds der er sluppet ud har været Intel only .. men nu ser
vi hvad der sker ... med den sidste PPC mac er jo efterhånden ... 3, 4
år gammel når snow leopard kommer ud ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 20:17

> <http://www.phrases.org.uk/meanings/heard-it-through-the-grapevine.html>

> vinstok = grape vine

Hæ, dén side kendte jeg ikke, tak Men jeg tror ikke, at grapevine
betyder vinstok.

Jeg tror, grapevine betyder drue/druer, men OK - jeg véd det ikke.

> De developer builds der er sluppet ud har været Intel only .. men nu ser
> vi hvad der sker ... med den sidste PPC mac er jo efterhånden ... 3, 4
> [...]

Yep - vi ser, hvad der sker - den sidste PPC-Mac er den serie, jeg har
én af. De kom lige inden årsskiftet 2005/2006.

Tanke: Det er vel nemmere at sende Intel only ud til udviklerne for at
finpudse.

Når resultatet foreligger, er det vel ikke så svært at udvide til UB?
Men igen - jeg har ikke en hujende fis forstand på slige sager

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 20:21

http://www.merriam-webster.com/dictionary/grapevine

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 20:30

> http://www.merriam-webster.com/dictionary/grapevine

Nåeh - sådan noget udenlandsk noget for jungletrommer, rygtesmede,
telegrafen m.m.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-12-08 20:32

> [...]
> én af. De kom lige inden årsskiftet 2005/2006.
>
> Tanke: Det er vel nemmere at sende Intel only ud til udviklerne for at

For at tune og fejlsøge ordentligt vil jeg mene at der skal ligge en UB
udgave ret tidligt ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 21:21

> For at tune og fejlsøge ordentligt vil jeg mene at der skal ligge en UB
> udgave ret tidligt ...

> /thomas

OK - det har du mere forstand på, end jeg.

M.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-12-08 21:38

> Hæ, dén side kendte jeg ikke, tak Men jeg tror ikke, at grapevine
> betyder vinstok.
>
> Jeg tror, grapevine betyder drue/druer, men OK - jeg véd det ikke.

Det betyder vinstok.

Den sjoveste forklaring på grapevine (sladder):

http://en.wikipedia.org/wiki/Grapevine_(gossip)
The term grapevine can be traced to Civil War days when vinelike telegraph
wires were strung from tree to tree across battlefields and used by Army
Intelligence.[4] The messages that came over these lines were often so
confusing or inaccurate that soon any rumor was said to come from the
grapevine. Usually, grapevines flow around water coolers, down hallways,
through lunch rooms, and wherever people get together in groups.[5] The
lines of communication seem to be haphazard and easily disrupted as the
telegraph wires were, however, they transmit information rapidly and in many
cases faster and with a stronger impact than the formal system allows.

- Mikael

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 21:42

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]

> cases faster and with a stronger impact than the formal system allows.

Tak Mikael - så det er, som jeg sagde andetsteds, jungletrommer m.m.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 21:53

> Tak Mikael - så det er, som jeg sagde andetsteds, jungletrommer m.m.

Jeg gad nok se dig hænge jungletrommer op, som i en guirlande af
vinblade ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 04:46

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg gad nok se dig hænge jungletrommer op, som i en guirlande af
> vinblade ...

Sådan nogle små babynogle

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-12-08 09:32

Morten Lind skrev:

> Sådan nogle små babynogle

Kan købes!

http://www.geekalerts.com/drum-your-way-through-donkey-kong/

De er dog sjovest med en GameCube så man kan få spillet noget!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 18:20

On 2008-12-08 19:28:20 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Ku´ ikk´ falde mig ind - det kan man jo dø af Hvorfor skulle den
> ikke kunne køre på en G5?

Fordi Apple i rigtig god tid /har/ meldt ud at 10.6 bliver intel 64bit
only. 32bit intel og alle PPC varienter er no-go.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 18:44

> Fordi Apple i rigtig god tid /har/ meldt ud at 10.6 bliver intel 64bit
> only. 32bit intel og alle PPC varienter er no-go.

OK - så må jeg jo bøje mig i støvet og investere i en Intel Mac,
medmindre jeg bedre kan lide min PPC-platform, for den holder jo ikke op
at virke.

Særlig ikke nu, hvor Adobe har sendt CS4 på gaden til både Windows,
Intel-Mac og PPC-Mac - på dansk.

Så holder min maskine da i ti år mere

Og måske får Apple kolde fødder, hvem ved? Ingen af os, i hvert fald

M.

Fra : Snorre Berg

Dato : 09-12-08 19:10

Morten Lind skrev:

> [...]
> Intel-Mac og PPC-Mac - på dansk.
>
> Så holder min maskine da i ti år mere
>
> Og måske får Apple kolde fødder, hvem ved? Ingen af os, i hvert fald

På den annen side, er der overhodet noen grunn til at Apple skulle
vurdere PPC igjen?

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 19:20

Snorre Berg <snorrebergfake@gmail.com> wrote:

> På den annen side, er der overhodet noen grunn til at Apple skulle
> vurdere PPC igjen?

Ja, eller en helt /anden/ chip - Intel er ikke godt for Apple.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-12-08 19:24

Morten Lind skrev:

> Ja, eller en helt /anden/ chip - Intel er ikke godt for Apple.

Vrøvl. Intel er fint. God batteritid, og folk køber dem fordi de kan
køre Windowsprogrammer i god hastighed. Det sælger faktisk.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 19:35

> Vrøvl. Intel er fint. God batteritid, og folk køber dem fordi de kan
> køre Windowsprogrammer i god hastighed. Det sælger faktisk.

Hvorfor tror du, at folk køber dem, fordi de kan køre Windowsprogrammer?

På mit arbejde er der mindst tre switchere, og ingen af dem kører
Windows på deres nye Mac´er.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 19:54

> Hvorfor tror du, at folk køber dem, fordi de kan køre Windowsprogrammer?
>
> På mit arbejde er der mindst tre switchere, og ingen af dem kører
> Windows på deres nye Mac´er.

Men de ved at hvis det går helt galt så _kan_ maskinen sættes til at
køre windows .. det giver en tryghed som visse folk kan lide ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 20:14

> Men de ved at hvis det går helt galt så _kan_ maskinen sættes til at
> køre windows .. det giver en tryghed som visse folk kan lide ...

> /thomas

Hvorfor tror du, at de véd det?

Vores controller købte en iMac igår - han vidste da ikke, at den kunne
køre Windows.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 20:16

> Hvorfor tror du, at de véd det?
>
> Vores controller købte en iMac igår - han vidste da ikke, at den kunne
> køre Windows.

ok .. mange bruger det som sovepude at de kan hoppe af igen .. ikke alle
natugrligvis ;)

For nogle er det bare en bonus når de finder ud af det bagefter.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 20:26

> ok .. mange bruger det som sovepude at de kan hoppe af igen .. ikke alle
> natugrligvis ;)
>
> For nogle er det bare en bonus når de finder ud af det bagefter.
>
> /thomas

Godt så - der findes nemlig en verden ude i virkeligheden udenfor denne
snævre kreds

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-12-08 20:07

Morten Lind skrev:

> Hvorfor tror du, at folk køber dem, fordi de kan køre Windowsprogrammer?

Der er folk der køber en Mac som ellers ikke ville have købt en Mac
FORDI den kan køre Windowsprogrammer. Jeg indrømmer gerne at det tæller
på plussiden i min verden. Jeg prøvede for sjov at installere XP (de
der tredive dage uden aktivering) og den kører altså ret stærkt i
sammenligning med min pind-bærbar - den er så også plaget med Symantec -
suk.

Forstår du forskellen på det jeg sagde og det du tror jeg sagde?

> På mit arbejde er der mindst tre switchere, og ingen af dem kører
> Windows på deres nye Mac´er.

Spørgsmålet er ikke hvad de GØR, men hvad de besluttede udfra dengang de
købte.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 20:12

> [...]
> suk.

> Forstår du forskellen på det jeg sagde og det du tror jeg sagde?

Det går jeg da ud fra

> Spørgsmålet er ikke hvad de GØR, men hvad de besluttede udfra dengang de
> købte.

At købe verdens flotteste hightech-computer.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 20:13

On 2008-12-09 19:09:41 +0100, Snorre Berg <snorrebergfake@gmail.com> said:

> PÃ¥ den annen side, er der overhodet noen grunn til at Apple skulle
> vurdere PPC igjen?

Nej ikke pt. skiftet til x86 btyder at apple ikke længere skal kaste en
mindre formue efter udvikling og adaptering af chipsæts og ej heller
behøver trygle leverandørene om "special purpose" CPU varianter. Jeg
tror Apple har lært af lektien med FReescal og IBM der som CPU
leverandører kun interesserede sig for CPU'er til servere og embeded
devices.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 20:09

On 2008-12-09 18:44:05 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> [...]
> at virke.
>
> Særlig ikke nu, hvor Adobe har sendt CS4 på gaden til både Windows,

Det er ikke helt korrekt. CS4 Design suiterne er ganske rigtigt til
både PPC og Intel. CS4 aftereffects mm er intel only.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 20:32

> Det er ikke helt korrekt. CS4 Design suiterne er ganske rigtigt til
> både PPC og Intel. CS4 aftereffects mm er intel only.

Ja, ja - det gav jeg dig jo også ret i for tre timer siden, så det er
fuldstændigt korrekt - læser du ikke det hele?

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 18:18

On 2008-12-08 18:51:09 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Næeh, men det er jo en 64bit maskine, og måske kommer Mac OS X, 10.6 som
> UniverselBinary i 64bit?

Næppe. Apple har sagt at 10.6 bliver intel 64 bit only. En række i
Adobes CS4 generation er allerede intel only. PPC er død.

> Og så er det da OK at ha´ skidtet fyldt op, ikke sandt?

Din computer kommmer ikke til at køre 10.6, desværre.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 18:31

> Næppe. Apple har sagt at 10.6 bliver intel 64 bit only.

Ja, ja - lad os nu vente og lad os nu se...

> En række i
> Adobes CS4 generation er allerede intel only. PPC er død.

Ja, en række - men de vigtige programmer, jeg bruger - Illustrator,
InDesign, Acrobat & Photoshop er altså stadig til PPC, /og/ på dansk i
CS4.

Så PPC er altså ikke død endnu.

> Din computer kommmer ikke til at køre 10.6, desværre.

Vi får se.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-12-08 18:40

> Din computer kommmer ikke til at køre 10.6, desværre.

Du må ikke fortælle Morten den slags - han holder hårdnakket på at
antikvarisk udsøgte computere kan køre det sidste nye :)

Jeg tror til gengæld den kører 10.5 som en drøm nu. Ellers er der jo
Ubuntu når den ikke orker mere :)

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 19:01

> [...]
> antikvarisk udsøgte computere kan køre det sidste nye :)
>
> Jeg tror til gengæld den kører 10.5 som en drøm nu. Ellers er der jo

Du er nu også så omsorgsfuld, Thorbjørn - tak for det

Jeg befinder mig nu fremrende på Mac OS X, 10.4.11, for mine programmer
virker.

Min bror er på X, 10.5.5 og hans Illustrator går ned konstant - det gør
min ikke

Jeg går /måske/ på Mac OS X, 10.5, når jeg har min CS4 i hånden, klar
til at installere.

Jeg har iøvrigt heller ikke bidt mærke i noget specielt ved Mac OS X,
10.5.x, bortset fra TimeMachine, så måske skal jeg bare vente på X,
10.6?

Om ikke andet, så for at gøre Morten R.Knudsens ord til skamme - /det/
ville være go´ humor

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-12-08 19:13

Morten Lind skrev:

> Du er nu også så omsorgsfuld, Thorbjørn - tak for det
>
> Jeg befinder mig nu fremrende på Mac OS X, 10.4.11, for mine programmer
> virker.

Ikke din stavetjækker da.

> Min bror er på X, 10.5.5 og hans Illustrator går ned konstant - det gør
> min ikke

Han har sikker syge RAM-kredse så :)

> Om ikke andet, så for at gøre Morten R.Knudsens ord til skamme - /det/
> ville være go´ humor

Tjoh. Jeg er faktisk tilbøjelig til at give ham ret. Det vil være en
stor overraskelse hvis 10.6 kan køre på PowerPC, men det vil da være
dejligt for dig hvis den gør :)

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 19:30

> Ikke din stavetjækker da.

Kunne da aldrig finde på at bruge det afskyelige instrument, bvadr -
grimt og ubrugeligt, men når de nye mennesker siger "glimragende" - (&
det gør blandt andre MRK), så tillader jeg mig at sige "fremrende".

Det må vel være det samme?

> Han har sikker syge RAM-kredse så :)

Det har han så ikke - CS2 fungerer ikke så godt under Mac OS X, 10.5.x.

> Tjoh. Jeg er faktisk tilbøjelig til at give ham ret. Det vil være en
> stor overraskelse hvis 10.6 kan køre på PowerPC, men det vil da være
> dejligt for dig hvis den gør :)

Ja, det vil det, og det vil være endnu dejligere, hvis alle falder ned
af stolene, fordi det skete, men lad os nu vente det trekvarte år; så
får vi se, hvem der får ret, ikke sandt?

Fortæl mig iøvrigt, /hvorfor/ det ville være en stor overraskelse? I mit
billede af Apple ville/vil det være det naturligste af alt.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-12-08 20:02

Morten Lind skrev:

> Det har han så ikke - CS2 fungerer ikke så godt under Mac OS X, 10.5.x.

Nåh, jamen så må han jo købe en PC :)

Sad iøvrigt ellers og fedtede med SVG i dag for at kunne lave logoer i
vilkårlige størrelser uden at skulle investere i en eller anden
vektorpakke. Det var faktisk ret nemt med Inkscape - nok noget for dig
når du nu er et legebarn som supplement til Adobe.

> Ja, det vil det, og det vil være endnu dejligere, hvis alle falder ned
> af stolene, fordi det skete, men lad os nu vente det trekvarte år; så
> får vi se, hvem der får ret, ikke sandt?

Jada. Den tid den glæde. Personligt er jeg ligeglad, da ingen af de
PowerPC maskiner jeg har er kraftige nok til at trække mere end 10.3.

> Fortæl mig iøvrigt, /hvorfor/ det ville være en stor overraskelse? I mit
> billede af Apple ville/vil det være det naturligste af alt.

Af den simple grund at det er dyrt at lave operativsystemer, og det er
ekstra dyrt at lave dem på flere platforme. Kan man nøjes med een i
stedet for to, sparer man penge. Aktionærene er glade.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 20:20

> Nåh, jamen så må han jo købe en PC :)

Ikke nødvendigt - vi opgraderer begge til CS4. Så støtter vi også Adobe,
der jo har haft et dårligt salg af pakken

> [...]
> vektorpakke. Det var faktisk ret nemt med Inkscape - nok noget for dig
> når du nu er et legebarn som supplement til Adobe.

Yep, men foretrækker nu Illustrator - kender dog godt Inkscape, fint,
fint.

> Af den simple grund at det er dyrt at lave operativsystemer, og det er
> ekstra dyrt at lave dem på flere platforme. Kan man nøjes med een i
> stedet for to, sparer man penge. Aktionærene er glade.

Måske er Apple ligeså glade for deres kernekunder, som du er for den
kapitalistiske teori?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-12-08 21:09

Morten Lind skrev:

> Yep, men foretrækker nu Illustrator - kender dog godt Inkscape, fint,
> fint.

Illustrator er ganske fint. Jeg har boet i Illustrator 8 i en længere
periode, og fundet det et godt og solidt program.

Jeg er dog alt for nærig med mit behov til at købe de store pakker, men
det kan være det kommer.

> Måske er Apple ligeså glade for deres kernekunder, som du er for den
> kapitalistiske teori?

Jorden kalder Morten. Apple er et AKTIESELSKAB i et kapitalistisk land.
Aktier betyder aktionærer og aktionærer vil gerne se UDBYTTE.

Hvad tror du man tjener flest penge på - at udvikle operativsystemer til
udfasede systemer, eller udvikle operativsystemer til nye systemer og
henvise ejerne af de udfasede systemer til at købe et nyt system?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 20:07

On 2008-12-09 19:30:26 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Det har han så ikke - CS2 fungerer ikke så godt under Mac OS X, 10.5.x.

CS2 er unsupported på 10.5.

> [...]
>
> Fortæl mig iøvrigt, /hvorfor/ det ville være en stor overraskelse? I mit
> billede af Apple ville/vil det være det naturligste af alt.

Fordi Apple har meldt ud til 3.parts udviklere at 10.6 hverken kan køre
på 32bit Intel, 32bit PPC eller 64bit PPC.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 20:23

> CS2 er unsupported på 10.5.

Ja, som jeg siger.

> Fordi Apple har meldt ud til 3.parts udviklere at 10.6 hverken kan køre
> på 32bit Intel, 32bit PPC eller 64bit PPC.

OK - det siger du, og så er det sikkert rigtigt. Jeg tror dig.

Men jeg tror ikke på budskabet.

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-12-08 19:18

On 09/12/08 19.00, Morten Lind wrote:
> Jeg har iøvrigt heller ikke bidt mærke i noget specielt ved Mac OS X,
> 10.5.x, bortset fra TimeMachine, så måske skal jeg bare vente på X,
> 10.6?

Overhalingen af GUI'et alene er pengene værd. Jeg installerede 10.4 på
en maskine i går. Phuij - jeg havde helt glemt, det ser SÅ ondt ud.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 20:04

> Næppe. Apple har sagt at 10.6 bliver intel 64 bit only. En række i
> Adobes CS4 generation er allerede intel only. PPC er død.

Jeg ved at det er det som alle tænker og siger, og udleder af hvad der
kommer af devolper builds af 10.6, men Apple har vel ikke sagt noget
officelt endu har de ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 22:51

On 2008-12-09 20:04:16 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Jeg ved at det er det som alle tænker og siger, og udleder af hvad der
> kommer af devolper builds af 10.6, men Apple har vel ikke sagt noget
> officelt endu har de ?

Jeg er ret sikker på at det blev nævnt på WWDC sammen med previewet at
10.6's specs.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 16:13

> [...]
>
> Jeg er klar over, at maskinen vil have klodserne parvis, men da de alle
> er ens, har den jo også fået det, som den vil ha´ det.

Så kom jeg lidt længere - først ud med fire stk. klodser - genstart: BIB
BIB (firmwarelyd) og blæsere helt amok.

Tvangslukning.

Ud med to mere, så der resterede 2 x 2 GB RAM i yderste slot/bank i hver
side - ligesom de to, der var monteret fra købet i sin tid.

Kaos - blæsere på 3000 omdrejninger, og absolut /intet/ skærmsignal.

Tvangslukning.

Ud med det hele - genindsatte de oprindelige klodser i de oprindelige
slots, altså: 2 x 256 i hvert sit yderste slot - 2 x 1 GB i de næste
slots, én i hver gruppe.

Så tænkte jeg, at jeg hellere måtte prøve de nye igen, så jeg fyldte
resten af slots´ene op med 4 x 2 GB.

Nydelig genstart - ingen underlige BIBlyde - fint skærmsignal og
systemprofilen ser sådan ud:

<http://home20.inet.tele.dk/mortenlind/systemprofilRAM2.png>

Interesserede bedes lægge mærke til, at man godt kan blande almindelig
og ECC RAM.

I de to slots, der er "tomme" sidder der altså 2 x 2 GB RAM, men nu tror
jeg, jeg er ved at løbe tør for ideer.

Jeg vil på falderebet prøve at lade 1blokkene bytte plads med 2blokkene,
eller samme stunt med 256blokkene, men umiddelbart ser det jo ud til, at
det er de to inderste slots, der ikke vil noget, men igår sagde de to
næstinderste jo det samme, så det tror jeg ikke på.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 16:49

> [...]
> det er de to inderste slots, der ikke vil noget, men igår sagde de to
> næstinderste jo det samme, så det tror jeg ikke på.

Lidt længere:

<http://home20.inet.tele.dk/mortenlind/systemprofilRAM3.png>

Stadig de to inderste slots, der ikke vil noget - nu skifter jeg
1blokkene.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 17:12

> [...]
>
> <http://home20.inet.tele.dk/mortenlind/systemprofilRAM3.png>
>
> Stadig de to inderste slots, der ikke vil noget - nu skifter jeg

Længere endnu:

Godt så - som man siger - dette stunt er sjovt, og jeg tror, jeg lærer
noget.

Se blot her:

<http://home20.inet.tele.dk/mortenlind/systemprofilRAM4.png>

Nu er der kontakt i alle slots´ene - altså naturligvis ingen fejl i
RAMkontakterne, vel? Det er jo en æbleting

Nu vil jeg prøve at bytte 1-klodserne ud med de to sidste 2-klodser -
jeg melder tilbage.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 16:52

> Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
<udmærket opgaveudfordringsbeskrivelse>

Min intuition siger mig (uden at have undersøgt det) at ram'ene skulle
have været parret fra fabrikken. (Du kunne evt. forsøge lave en parring
på kryds og tværs som del af dine afprøvninger.)

Som improvisation ville jeg lave en testprotokol således:

Kryds & Tværs (sæt labels på dine ram som de sidder nu, 1-2Gb, 2-2Gb,
3-2Gb, 4-2Gb, 5-1GB,, 6-1Gb, 7-256Mb, 8-256Mb)

Byt rundt efter følgende protokol:

67: 1
68: 3
69: 2
70: 4
71: 5
72: 6
73: 7
74: 8

Givet fejl prøv i stedet:

67: 1
68: 4
69: 2
70: 3
71: 5
72: 6
73: 7
74: 8

Givet fejl fjern 5, 6, 7, 8.

Kører maskinen først her, ville jeg konkludere at du har ramt loftet.

Et andet forsøg kunne være:

1. test: Kan maskinen kører med de 4 X 2Gb fordelt i hver sin bank.
67: 2 Gb
68: 2 Gb
69: N
70: N

71: 1 Gb
72: 1 Gb
73: 2 Gb
74: 2 Gb

Genstart.

Givet sort skærm eller fejl, så fjern 71 og 72.

Genstart.

Køre maskinen nu, vil jeg mene at du rammer loftet uden parring.
Det eneste du kan gøre med et du har, er at foretage parring på kryds og
tværs, som du udførte først.

Beskrivelse:
Ovenstående protokol afprøver om du kan lykkes med selv at lave en
parring. Den afprøver også om maskinen kan læse 8 Gb i en bank, hvilket
udelukker ram-fejl.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 16:55

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> <udmærket opgaveudfordringsbeskrivelse>

Jeg glemte lige, drop de to 256 Mb i afprøvningen, for enkelthedens
skyld. Det ville en matematiker nok gøre (er ikke matematiker)

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 17:05

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg glemte lige, drop de to 256 Mb i afprøvningen, for enkelthedens
> skyld. Det ville en matematiker nok gøre (er ikke matematiker)

Tak Flemming - tjek min beskrivelse af udviklingen, der går den rette
vej

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 17:20

> Tak Flemming - tjek min beskrivelse af udviklingen, der går den rette
> vej

Det ser fint ud. Er konklusionen ikke at du skal droppe de to 256 Mb,
det ser ud til at give allokeringsforvirring?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 17:41

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Det ser fint ud. Er konklusionen ikke at du skal droppe de to 256 Mb,
> det ser ud til at give allokeringsforvirring?

Jep - det lykkedes:

<http://home20.inet.tele.dk/mortenlind/systemprofilRAM5.png>

Jeg er jo ikke tekniker, så min lægmandskonklusion, baseret på praktisk
erfaring med denne oplevelse er:

1. RAMklodserne er i orden.

2. RAMkontakterne/-slots´ene/-banks´ene, eller hvad man nu kalder de der
skinner, RAM sidder i, er i orden.

3. Jeg begyndte med at hive de gamle klodser ud og erstattede dem med de
nye.

4. Ikke godt.

5. Genskabte originalinstallationen og tilførte ny RAM i et sæt ad
gangen.

6. Det var godt.

7. Derefter erstattede jeg originalinstallationens fire klodser med de
nye - parvis, begyndende med de mindste.

8. Jeg udførte hver manøvre enkeltvis, det vil sige, at jeg
afmonterede/monterede ét par - startede - tjekkede og gentog processen.

9. Jeg er glad for, at jeg har en æbleting, men jeg synes nu, det var
nemmere i "gamle" dage.

10. Pyt med det - så lærte jeg også noget idag, og det er jo en god ting

11. Stor tak til Jer, der interesseret bidrog

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-12-08 17:47

Morten Lind skrev:

> Jep - det lykkedes:
>
> <http://home20.inet.tele.dk/mortenlind/systemprofilRAM5.png>

Tillykke. Nu kan du garanteret jonglere med MEGET store datafiler og
lave lyd og alting :)

> 9. Jeg er glad for, at jeg har en æbleting, men jeg synes nu, det var
> nemmere i "gamle" dage.

Tjah, når maskinen er sippet med RAM så må man jo hitte ud af hvorfor,
og så er omhyggelighed en dyd.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 18:38

> Tillykke. Nu kan du garanteret jonglere med MEGET store datafiler og
> lave lyd og alting :)

Tak, tak Men som MRK jo rigtigt sagde, er det begrænset, hvilke
applikationer, der kan /udnytte/ kræfterne.

De "tungeste" ting, jeg roder med, er Illustrator-, Photoshop- &
InDesignfiler i CS2(snart CS4), og så lidt iMovie og QuickTime Pro.

> Tjah, når maskinen er sippet med RAM så må man jo hitte ud af hvorfor,
> og så er omhyggelighed en dyd.

Ja Og omhyggeligheden fik det på plads. Satans, så er jeg jo nødt
til at betale regningen, hæ, hæ.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-12-08 19:03

Morten Lind skrev:

> [...]
>
> De "tungeste" ting, jeg roder med, er Illustrator-, Photoshop- &
> InDesignfiler i CS2(snart CS4), og så lidt iMovie og QuickTime Pro.

Hov, iMovie kan sikkert godt udnytte alt den RAM. Mon ikke også CS4 kan.

Om ikke andet kan du formentlig mærke at den ikke kværner så meget på
disken mere.

> Ja Og omhyggeligheden fik det på plads. Satans, så er jeg jo nødt
> til at betale regningen, hæ, hæ.....

Pjat, du er så økonomisk bevidst - hæhæ - at det kan du sagtens betale.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 19:32

> Hov, iMovie kan sikkert godt udnytte alt den RAM. Mon ikke også CS4 kan.

Se, se - altså godt for noget.

> Om ikke andet kan du formentlig mærke at den ikke kværner så meget på
> disken mere.

Det har den nu aldrig gjort.

> Pjat, du er så økonomisk bevidst - hæhæ - at det kan du sagtens betale.

Jaeh - det kan jeg vel.....

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 18:28

On 2008-12-08 19:02:37 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Hov, iMovie kan sikkert godt udnytte alt den RAM. Mon ikke også CS4 kan.

VDr iMovies øvre grænse kan jeg ikke udtale mig men jeg tror at man
render i andre flaskehalse inden kan kan læse 16GB efter et projekt.

Mht CS4 er der ikke noget at hente. Pt er carbon 32bit only og apple
har droppet 64bit Carbon fra deres developer roadmap. Applikationerne i
CS4 Design suiten er alle 32bit carbon, Adobe har vist følt sig en
smule røvrendt af at Apple droppede 64bit carbon som Adobe havde
planlagt for CS4. Jeg mener at limit i Photoshop CS2/CS3/CS4 er 3.2GB
ram til applikationer og dokumenter.

> Om ikke andet kan du formentlig mærke at den ikke kværner så meget på
> disken mere.

Det vil han kunne mærke

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 19:08

> Tak, tak Men som MRK jo rigtigt sagde, er det begrænset, hvilke
> applikationer, der kan /udnytte/ kræfterne.

Gad vide om du kunne have glæde af ram-diske? Du har jo da lidt ram
tilovers

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-08 19:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Gad vide om du kunne have glæde af ram-diske? Du har jo da lidt ram
> tilovers

Hmm...jeg véd ikke, hvad RAMdiske er, og jeg har kun 2 x 1 GB + 2 x 256
MB RAMklodser tilovers.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-08 00:14

> Hmm...jeg véd ikke, hvad RAMdiske er, og jeg har kun 2 x 1 GB + 2 x 256
> MB RAMklodser tilovers.

ROTFL

Jeg har da også nogle gamle RAM-klodser liggende. Dem må du gerne få, så
du kan bygge dig en fin, stor RAM-disk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 04:42

> ROTFL
>
> Jeg har da også nogle gamle RAM-klodser liggende. Dem må du gerne få, så
> du kan bygge dig en fin, stor RAM-disk.

Tak som byder, hæ, hæ Men så fik jeg slået det op, det havde jeg
nemlig glemt, så nu forstår jeg bedre

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 04:55

> Tak som byder, hæ, hæ Men så fik jeg slået det op, det havde jeg
> nemlig glemt, så nu forstår jeg bedre

Gad vide om der taget patent på RAM-klodser. Mon ikke at man også vil
kunne sælge nogen af dem, lavet af vingummi og lakrids?
Og så kunne man tage til RAM-land med børnene.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 07:38

Morten Lind skrev:

> Tak som byder, hæ, hæ Men så fik jeg slået det op, det havde jeg
> nemlig glemt, så nu forstår jeg bedre

Brugte du så pincet til at få RAM-klodserne ud af dit cd-drev igen?

Jeg frygter det værste

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 16:55

> Brugte du så pincet til at få RAM-klodserne ud af dit cd-drev igen?
>
> Jeg frygter det værste

Er det da et kvalifikationskrav at vide, hvad en RAMdisk er?

(Ja, arbejdsdagen blev for lang, så humoren er kun undervejs).

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 17:15

> Er det da et kvalifikationskrav at vide, hvad en RAMdisk er?
>
> (Ja, arbejdsdagen blev for lang, så humoren er kun undervejs).

Føler du dig RAMt så har dagen været for lang

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 17:55

> Føler du dig RAMt så har dagen været for lang

Ja, ku´ ikke RAMme tiden

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 17:58

> Ja, ku´ ikke RAMme tiden

og så er det vist til til en RAMme øl )

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 18:20

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> og så er det vist til til en RAMme øl )

Hæ, hæ....så transformerer jeg mig da til en RAMbuk

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 17:54

Morten Lind skrev:

> Er det da et kvalifikationskrav at vide, hvad en RAMdisk er?
>
> (Ja, arbejdsdagen blev for lang, så humoren er kun undervejs).

Kan godt høre du er moden til at have en morfar (jysk for middagslur)
med i næste lønforhandling.

Nej, det er ikke et kvalifikationskrav, men det overrasker mig du ikke
kendte begrebet :)

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 18:25

> Kan godt høre du er moden til at have en morfar (jysk for middagslur)
> med i næste lønforhandling.

Go´ idé Men den skal være indeholdt i samme arbejdstid, og man skal
selv kunne disponere over den - så ka´ jeg droppe den og gå tidligere
hjem - ligesom med frokosten

> Nej, det er ikke et kvalifikationskrav, men det overrasker mig du ikke
> kendte begrebet :)

Ja, da jeg fik det tjekket, vidste jeg også godt, hvad det er -
Betegnelsen sagde mig bare ikke noget. Har det heddet noget andet
engang?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 18:47

Morten Lind skrev:

> Go´ idé Men den skal være indeholdt i samme arbejdstid, og man skal
> selv kunne disponere over den - så ka´ jeg droppe den og gå tidligere
> hjem - ligesom med frokosten

Jeg kan godt høre du er stærkt presset mht at møde FØR du holder fri.

> Ja, da jeg fik det tjekket, vidste jeg også godt, hvad det er -
> Betegnelsen sagde mig bare ikke noget. Har det heddet noget andet
> engang?

Tjah, det afhænger vel af hvem man spørger. Som udgangspunkt, vil jeg
sige nej.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 19:05

> Jeg kan godt høre du er stærkt presset mht at møde FØR du holder fri.

Hæ, hæ, - dét var du s´gu´ et par år om at opdage, men respekt

Ligegyldigt nu, ikke sandt?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-08 13:12

> Tak som byder, hæ, hæ Men så fik jeg slået det op, det havde jeg
> nemlig glemt, så nu forstår jeg bedre

Det var bestemt ikke for at være ondsindet. Jeg syntes bare, det var
lidt for morsomt, til at jeg kunne lade være med at kommentere det. Jeg
så lige for mit indre blik, at du sad med en masse RAM-klodser og ville
lave en disk af dem. Jeg kan se, at du er kommet i tanker om, hvad en
RAM-disk er.
Var det ikke forholdsvist almindeligt at bruge det på en Mac i
gamle dage? Jeg synes da, det var noget man kunne læse vejledninger om.
Der blev dog også advaret om, at det kunne være lidt risikabelt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 13-12-08 13:40

> [...]
> gamle dage? Jeg synes da, det var noget man kunne læse vejledninger om.
> Der blev dog også advaret om, at det kunne være lidt risikabelt.

He, he...kender du ikke det? : Ordet sagde mig simpelthen intet - heller
ikke, da jeg slog det op og fandt ud af, at jeg jo godt vidste, hvad det
var - men ordet! - Gone with the wind.....

Du er iøvrigt aldrig ondsindet, så overfor mig behøver du ikke forklare

Jeg griner selv af billedet af babymorten på gulvet med alle
klodserne*GG*

Glædelig jul til dig & dine, Henrik

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-08 19:59

> He, he...kender du ikke det? : Ordet sagde mig simpelthen intet - heller
> ikke, da jeg slog det op og fandt ud af, at jeg jo godt vidste, hvad det
> var - men ordet! - Gone with the wind.....

Sådan har jeg det også tit - når jeg er på arbejde

> Du er iøvrigt aldrig ondsindet, så overfor mig behøver du ikke forklare

Tak for tilliden. Jeg er nogle gange lidt bekymret for, om det jeg
skriver virker hårdere, end det er ment. Jeg er vokset op med Monty
Python og den slags, så det meste jeg skriver, er med et glimt i øjet.

> Jeg griner selv af billedet af babymorten på gulvet med alle
> klodserne*GG*

Præcis min tanke

> Glædelig jul til dig & dine, Henrik

Tak i lige måde.