"Synet, godkendt - og rådden"
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-08 13:59

http://fpn.dk/motor/bil/article1541406.ece

"Af CARL BUUS
Offentliggjort 13.12.08 kl. 12:59

Trods en ren synsattest fra bilsynsfirmaet Applus i Valby er en læsers bil
så gennemtæret, at det næppe kan betale sig at udbedre skaderne.

Den 1. oktober 2008 købte Anders Pausgaard, Vejle, en Mitsubishi Galant 2,0
4x4 af en privatmand i København for 28.000 kr. Vognen var pæn, det
mekaniske lød godt, og da bilen var synet og godkendt den 26. juni 2008,
mente køberen ikke, at der var særlig grund til at gå undervognen nærmere
efter.

Men det burde han have gjort, idet undervognen havde så alvorlige
gennemtæringer, at det var svært at forestille sig, at den kun tre måneder
tidligere var synet og godkendt af Applus i Valby. Anders Pausgaard viste
forleden sin bil frem for motorredaktionen, som lod lederen af Morgenavisen
Jyllands-Postens autoværksted, Jesper Svith, gennemgå Mitsubishien.

Og i modsætning til Applus havde han ikke svært ved at se så alvorlige
tæringer over det meste af undervognen, at det efter hans mening burde have
medført krav om en gennemgribende istandsættelse. Gennemtæringer i bærende
dele, vanger og traverser, paneler og bundplader. Manglende ankerplade for
bremseskive ved baghjul og meget andet.

»Man har svært ved at tro, at den bil overhovedet har været fremstillet til
syn,« siger Jesper Svith.

Klage afvist
Køberen havde tidligere reklameret over det mangelfulde syn til Applus,
Vejle, men blev afvist med, at reklamationsfristen hos Applus er fire uger,
og at denne var overskredet. Motorredaktionen forelagde derefter sagen for
direktør Arne Willerslev, Applus, der i første omgang tilbød, at man foretog
et omsyn hos Applus i Vejle. Og at synsgebyret ville blive tilbagebetalt,
hvis det viste sig, at man havde godkendt bilen på et forkert grundlag.

Men omsynet blev aldrig til noget. Bilen blev ikke indkaldt, og i en ny
samtale med direktør Arne Willerslev forlød det pludselig, at de billeder,
som driftlederen for Applus i Vejle havde taget i forbindelse med
reklamationen umiddelbart efter 1. oktober og sendt til Applus' hovedkontor
i Rødovre, var tilstrækkelige til, at Applus kunne afvise sagen.

Direktøren nævnede også, at når der efterfølgende var ofret 11.000 kr. på
bilen, kunne man ikke regne med resultatet.

De 11.000 kr. er imidlertid brugt på ny køler, ny bærekugle og nyt tankrør.
Rustangrebene er de samme, som bilen blev godkendt med. Og driftslederen for
Applus i Vejle har ikke set bilen, siden den blev inspiceret og fotograferet
på Jyllands-Postens værksted.

Godkendelsen er o.k.
Men Arne Willerslev fastholder, at man har set tilstrækkeligt, og siger:

»Vi har set billederne af de påståede rustskader. Det er helt o.k., at bilen
er blevet godkendt. Der er ikke foregået noget uregelmæssigt.«

Forelagt den aktuelle sag siger ingeniør Leif Lorentzen, Færdselsstyrelsen,
at man kan anke et synsresultatet til Færdselsstyrelsen, idet styrelsen har
det overordnede ansvar for de udførte syn og godkendelser. Er
Færdselsstyrelsen derefter enig med bilejeren og afviser godkendelsen, kan
der anlægges sag mod Applus.

Ejeren af den tærede Mitsubishi har ikke afgjort, om godkendelsen af bilen
skal ankes. "

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-12-08 14:48

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> http://fpn.dk/motor/bil/article1541406.ece

Der var også for nyligt en sag i TV, hvor en kvinde i Slagelse (tror jeg det
var) havde købt en Opel Corsa, som også var nysynet hos Applus.
Efterfølgende skulle hun have lavet service, hos hendes lokale mekanikker.
Han ringede så til damen og fortalte, at han på det kraftigeste frarådede
hende at køre i bilen, den var bundrådden.
Og den var virkeligt bundrådden, vanger og alt nedenunder var totalt væk,
endda meget tydeligt.
Men Applus afviste sagen og sagde at de ikke var et "forsikringsselskab" for
bilhandler.
Der kunne højest blive tale om, at kvinden fik refunderet synsgebyret.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-12-08 15:16

> [...]
> for bilhandler.
> Der kunne højest blive tale om, at kvinden fik refunderet synsgebyret.

Så vidt jeg erindrer, så er det selvsamme firma, som ellers har HÆNGT i
pressen konstant, og gjort sig selv til grin med påstande om, at vi ville
blive meeeget meget mere sikre, hvis alle motorcykler skulle tvinges ind til
syn hvert andet år..
Det fik det heldigvis ikke gennemført, der var nogle fornuftige politikere
for en gangs skyld

Een ting ved jeg dog, jeg handler ikke hos Applus Bilsyn.
Min lokale, Svendborg Synshal, er super gode. God professionel behandling og
ufattelig hurtig betjening.. men det vigtigste er sgu at jeg har på
fornemmelsen, at de ikke ville lade mig køre derfra på et køretøj som er
uforsvarligt at køre på.

Mvh Anders

Fra : oz3bto

Dato : 14-12-08 07:04

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse
klip
klip

> [...]
> og ufattelig hurtig betjening.. men det vigtigste er sgu at jeg har på
> fornemmelsen, at de ikke ville lade mig køre derfra på et køretøj som er

Mindes da stadig BT bilsalg og deres aftale med en synshal.. Ellere rettere
en person der.. Bare der ikke var udvendige synlige ting der kunne dumpe
bilen så gik den igennem.. Forstået på den måde at kunne man ikke se noget
galt på afstand og bilen ellers kunne bremse lidt ja så var den synet..
Var/er vist ikke det enste sted det sker

Jeg kender da en synshal hv or man slipper med en del.. selvfølgelig ikke
uforsvarlige ting.. Men oser den for meget eller mangler der lidt lys måske
en utæthed på potten eller andre småting der ville give en ommer slipper
man igennem med.. Dog siger han så at det skal laves
Iøvrigt også samme sted hvor han lige justere lygterne hvis de ikke er som
de skal være.. Gør opmærksom på ting man nok skal have kikket lidt på som
egentlig ikke har noget med syn at gøre..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-08 15:19

Per Beer Hansen skrev:

> Der kunne højest blive tale om, at kvinden fik refunderet synsgebyret.

Ingen "applaus" dér!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-12-08 19:30

> Ingen "applaus" dér!

Deres nye motto: "Gør (A)pplus dage til minus dage

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus G.

Dato : 13-12-08 17:16

> [...]
> for bilhandler.
> Der kunne højest blive tale om, at kvinden fik refunderet synsgebyret.
Har jeg tilgengæld læst på et dansk bilforum, om en som brokkede sig. Der
blev så sendt en mand afsted fra deres hovedkontor et sted, som gennemgik
bilen. Der kunne han godt se at den var bundrådden, så de betalte al plade
arbejde, som løb op i en 15kkr..

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-12-08 19:31

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> bilen. Der kunne han godt se at den var bundrådden, så de betalte al plade

Svjh var der endda en person ude fra færdselstyrelsen og se på bilen, men
Applus fastholdt deres behandling af sagen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport