/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nærlys + dem nedenunder.,o)
Fra : Ukendt


Dato : 13-12-08 00:16

En Alfa 146 m.fl. har de der lygter nederst på kofangeren.
Er det tågelygter ? Hjælpe i tåge gør de dog ikke, MEN,
kan man få en bøde på kr. 500,- for at ha' dem tændt
samtidig med alm. nærlys ?
Det ser jo fedt ud med dem tændt (mener nogle),
men er det uluvligt ?
Det blænder jo ikke.



 
 
Henrik Stidsen (13-12-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-12-08 02:01

"Eque" <-> wrote in news:4942f0a5$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> En Alfa 146 m.fl. har de der lygter nederst på kofangeren.
> Er det tågelygter ? Hjælpe i tåge gør de dog ikke, MEN,
> kan man få en bøde på kr. 500,- for at ha' dem tændt
> samtidig med alm. nærlys ?
> Det ser jo fedt ud med dem tændt (mener nogle),
> men er det uluvligt ?
> Det blænder jo ikke.

Har du en eller anden form for dødsønske siden du skriver sådan noget i den
her gruppe? ;)

Spøg til side, hvis det er tågelygter så gælder reglerne for tågelygter
uanset om du syns de hjælper eller blænder. Sandsynligvis er det
tågelygter.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Ukendt (13-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-12-08 02:10


"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9B73147A574B9henrikstidsendk@130.225.247.90...

> Har du en eller anden form for dødsønske siden du skriver sådan noget i
> den
> her gruppe? ;)

Tåbelygte-debatten ? *S*.
Tjah..de ni liv er mig bekendt alle i behold.,o)

> Spøg til side, hvis det er tågelygter så gælder reglerne for tågelygter
> uanset om du syns de hjælper eller blænder. Sandsynligvis er det
> tågelygter.

De må godt anvendes alene uden nærlyset så ?



Klaus G. (13-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 13-12-08 12:18

> De må godt anvendes alene uden nærlyset så ?
Ja, i alm. klart vejr. Er det diset, i skumringen eller andre ligende
tilstande. Så skal de slukkes og nærlyset tændes igen.


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery



Klaus D. Mikkelsen (13-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 13-12-08 15:55

"Klaus G." skriver:
>
> Ja, i alm. klart vejr. Er det diset, i skumringen eller andre ligende
> tilstande. Så skal de slukkes og nærlyset tændes igen.

Eller bare noget der ligner regnvejr (=80% af tiden i Damark).


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (13-12-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 13-12-08 17:20

In article <4943CCB7.BDE51E19@du.kan.finde.den>,
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> "Klaus G." skriver:
> >
> > Ja, i alm. klart vejr. Er det diset, i skumringen eller andre ligende
> > tilstande. Så skal de slukkes og nærlyset tændes igen.
>
> Eller bare noget der ligner regnvejr (=80% af tiden i Damark).

Du skulle prøve, at cykle hver dag.. så opdager man, at det ikke regner
så tit som man tror...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Klaus D. Mikkelsen (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-12-08 00:22

"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Du skulle prøve, at cykle hver dag.. så opdager man, at det ikke regner
> så tit som man tror...

Det kender jeg udemærket. Ud over someersæson'en havde jeg altid
regntøjet med.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 14-12-08 01:48

In article <4944437F.FAD34D6D@du.kan.finde.den>,
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" skriver:
> >
> > Du skulle prøve, at cykle hver dag.. så opdager man, at det ikke regner
> > så tit som man tror...
>
> Det kender jeg udemærket. Ud over someersæson'en havde jeg altid
> regntøjet med.

Har jeg aldrig... men mit cykeltøj kan så også modstå det meste :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

ShutEye (14-12-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 14-12-08 01:46

>> Eller bare noget der ligner regnvejr (=80% af tiden i Damark).
>
> Du skulle prøve, at cykle hver dag.. så opdager man, at det ikke regner
> så tit som man tror...

Den kender jeg godt!
Min udgave er "Vejret er altid dårligere når man sidder indenfor og kigger
ud på det".
Når man så kommer derud ...



apollo14 (13-12-2008)
Kommentar
Fra : apollo14


Dato : 13-12-08 18:21

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Klaus G." skriver:
>> Ja, i alm. klart vejr. Er det diset, i skumringen eller andre ligende
>> tilstande. Så skal de slukkes og nærlyset tændes igen.
>
> Eller bare noget der ligner regnvejr (=80% af tiden i Damark).

Har du beviser på det ;)

Klaus D. Mikkelsen (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-12-08 00:22

apollo14 skriver:
>
> Har du beviser på det ;)

Ja, lige nu sner det (det er næsten regnvejr

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Henrik Stidsen (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 14-12-08 02:17

"Eque" <-> wrote in news:49430b73$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>> Har du en eller anden form for dødsønske siden du skriver sådan noget i
>> den
>> her gruppe? ;)

> Tåbelygte-debatten ? *S*.
> Tjah..de ni liv er mig bekendt alle i behold.,o)

Ja at du overhovedet tænker på at have dem tændt og formaster dig til at
påstå de ikke blænder ;)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Ukendt (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-12-08 09:55


"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9B74173ADC667henrikstidsendk@130.225.247.90...
> "Eque" <-> wrote in news:49430b73$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>>> Har du en eller anden form for dødsønske siden du skriver sådan noget i
>>> den
>>> her gruppe? ;)
>
>> Tåbelygte-debatten ? *S*.
>> Tjah..de ni liv er mig bekendt alle i behold.,o)
>
> Ja at du overhovedet tænker på at have dem tændt og formaster dig til at
> påstå de ikke blænder ;)

Din bil må være sænket isåfald.
Er det ikke meningen, tågelys lysr
så tæt på vejen som muligt, 'under tågen' ?



alexbo (13-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-12-08 07:33


"Eque" <-> skrev

> En Alfa 146 m.fl. har de der lygter nederst på kofangeren.
> Er det tågelygter ? Hjælpe i tåge gør de dog ikke, MEN,
> kan man få en bøde på kr. 500,- for at ha' dem tændt
> samtidig med alm. nærlys ?
> Det ser jo fedt ud med dem tændt (mener nogle),
> men er det uluvligt ?

Det er lige så lovligt som at køre 80 km/t.

mvh
Alex Christensen




Ukendt (13-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-12-08 10:20


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:494357d7$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Eque" <-> skrev
>
>> En Alfa 146 m.fl. har de der lygter nederst på kofangeren.
>> Er det tågelygter ? Hjælpe i tåge gør de dog ikke, MEN,
>> kan man få en bøde på kr. 500,- for at ha' dem tændt
>> samtidig med alm. nærlys ?
>> Det ser jo fedt ud med dem tændt (mener nogle),
>> men er det uluvligt ?
>
> Det er lige så lovligt som at køre 80 km/t.
>

Så skal man huske at slukke dem ved bygrænsen.



oz3bto (14-12-2008)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 14-12-08 07:17


"Eque" <-> skrev i en meddelelse
news:4942f0a5$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> En Alfa 146 m.fl. har de der lygter nederst på kofangeren.
> Er det tågelygter ? Hjælpe i tåge gør de dog ikke, MEN,
> kan man få en bøde på kr. 500,- for at ha' dem tændt
> samtidig med alm. nærlys ?
> Det ser jo fedt ud med dem tændt (mener nogle),
> men er det uluvligt ?
> Det blænder jo ikke.
>


Du syntes måske ikke at de blænder men fakta er at 9 ud af 10 (mindst)
blænder.. Jeg tilbringer mindst 40 timer på landevejene i mørke om ugen og
som vi jo ved i DK så er vejene tit våde også er det at tågelyset ofte
blænder
Selv på min 4WDer hvor tågelygterne sidder temlig højt oppe ja så blænder de
har jeg erfaret (Har mødt fruen hvor hun havde dem tændt efter aftale)

Jeg har så fundet en anden løsning der ser ligeså fedt ud UDEN at blænde
2 styk projektøre med 2 x 100 watt i hver der er en anelse større som
THansen tågelygten
De er så ændret en smule så der sidder nu en hvid diode i hver og det
fungere som "kørelys".. Ikke at det lyser noget af betydning.. Det alm. lys
i projektørene blier så brugt som arbejdslys men fungere også fint som extra
lang lys og er ikke for stor til en alm. person bil.. De er lidt større som
Thansen modellen vel 1-2cm i diameter



Anders Majland (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 14-12-08 21:14

> Du syntes måske ikke at de blænder men fakta er at 9 ud af 10 (mindst)
> blænder.. Jeg tilbringer mindst 40 timer på landevejene i mørke om ugen og
> som vi jo ved i DK så er vejene tit våde også er det at tågelyset ofte
> blænder

Jeg er helt enig - ved ikke om min statistik er helt oppe på 90% men
ihvertfald væsenligt over 50%

I vådt vejr og mhs modkørende er minde lys bedre lys ... Specielt i sving
/bakketoppe på små veje kan selv et alm nærlys være meget blændende.



Jan Petersen (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Jan Petersen


Dato : 14-12-08 23:32


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> schrieb im Newsbeitrag
news:49456907$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Du syntes måske ikke at de blænder men fakta er at 9 ud af 10 (mindst)
>> blænder.. Jeg tilbringer mindst 40 timer på landevejene i mørke om ugen
>> og som vi jo ved i DK så er vejene tit våde også er det at tågelyset ofte
>> blænder
>
> Jeg er helt enig - ved ikke om min statistik er helt oppe på 90% men
> ihvertfald væsenligt over 50%
>
> I vådt vejr og mhs modkørende er minde lys bedre lys ... Specielt i sving
> /bakketoppe på små veje kan selv et alm nærlys være meget blændende.
>
Desuden giver tændte tågelygter et lyshav på ca. 5-10m distance, hvilket gør
at alt uden for dette område er nærmest mørkelagt synsmæssigt, man ser kun
det allernærmeste.
Så teoretisk set skal man nedsætte hastigheden væsentligt (hvilket mn jo
også skal gøre ved tåge).

Men det er igen dette med lygteføring og hastighed. Hvor mange kører med
langt lys på motorvejen, såfremt det ikke generer andre.
120 km i timen med nærlys, svarer til reaktionstiden i meter

Mvh
Jan Petersen



Ukendt (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-12-08 23:55

"Jan Petersen" <jan@NOSPAM.kosmo.dk> skrev :

>Men det er igen dette med lygteføring og hastighed. Hvor mange kører med
>langt lys på motorvejen, såfremt det ikke generer andre.
>120 km i timen med nærlys, svarer til reaktionstiden i meter

tesen forudsætter der er kulsort nat udenfor lyskeglen :)

det er der ikke.


--
Jan_stevns

Christian Denfjerde (14-12-2008)
Kommentar
Fra : Christian Denfjerde


Dato : 14-12-08 17:22

On 13 Dec., 00:15, "Eque" <-> wrote:
> En Alfa 146 m.fl. har de der lygter nederst på kofangeren.
> Er det tågelygter ? Hjælpe i tåge gør de dog ikke, MEN,
> kan man få en bøde på kr. 500,- for at ha' dem tændt
> samtidig med alm. nærlys ?
> Det ser jo fedt ud med dem tændt (mener nogle),
> men er det uluvligt ?
> Det blænder jo ikke.

Du må benytte tågelygter som kørelys hvis du slukker for nærlys.
Desuden må du benytte tågelygter i forbindelse med tændte nærlygter
når det er tåget eller hvis der på anden vis er nedsat sigtbarhed
p.g.a. ekstra høj luftfugtighed.

Der findes egentlig ikke situationer hvor tågelys og fjernlys bør
benyttes samtidig.

CHR. IV

Anders Majland (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 15-12-08 21:18

> Du må benytte tågelygter som kørelys hvis du slukker for nærlys.
> Desuden må du benytte tågelygter i forbindelse med tændte nærlygter
> når det er tåget eller hvis der på anden vis er nedsat sigtbarhed
> p.g.a. ekstra høj luftfugtighed.

Og så skal der iøvrigt "blændes ned" ved møde ... Noget ALLE glemmer


/A


Christian Denfjerde (15-12-2008)
Kommentar
Fra : Christian Denfjerde


Dato : 15-12-08 18:01

On 15 Dec., 21:18, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Du må benytte tågelygter som kørelys hvis du slukker for nærlys..
> > Desuden må du benytte tågelygter i forbindelse med tændte nærlygter
> > når det er tåget eller hvis der på anden vis er nedsat sigtbarhed
> > p.g.a. ekstra høj luftfugtighed.
>
> Og så skal der iøvrigt "blændes ned" ved møde ... Noget ALLE glemmer
>
> /A

Der ska blændes ned for evt. fjernlys ved møde med andre trafikanter
som man risikrer at blænde, uanset om det er bil, cykel eller tog
eller hvad det end måtte være.

Men hvis det er tåget eller på anden vis nedsat sigtbarhed skal der
ikke slukkes for tågelys ved møde med andre trafikanter.

CHR IV

bai (16-12-2008)
Kommentar
Fra : bai


Dato : 16-12-08 11:33

On 13 Dec., 00:15, "Eque" <-> wrote:
> Er det tågelygter ? Hjælpe i tåge gør de dog ikke, MEN,

Ja det er tågelygter.

> kan man få en bøde på kr. 500,- for at ha' dem tændt
> samtidig med alm. nærlys ?

Må man håbe at "man" gør.

> Det ser jo fedt ud med dem tændt (mener nogle),

Nej det gør ej, det er pisse træls at se på når det regner eller vejen
er våd. Og dem der synes det ser "fedt" ud er nogle skvadderhoveder.

> men er det uluvligt ?
> Det blænder jo ikke.

Jo det blænder når de som 99% af alle tåbelygter ikke er indstillet
ordentligt, og når vejen er våd. Længere er den bare ikke.

Sluk nu for h... de tåbelygter, det er kun skvadderhoveder der køre
med dem konstant.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste