Gåde omkring tågelygter foran løst !
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-12-08 17:13

Hejsa

På vej hjem fra Århus idag, kommer jeg til at køre foran en Ford C-Max med
fuldt blus på alle 4 lygter foran. Der var ikke den mindste hentyden til
tåge eller nedsat sigt. Jeg blinker lige en gang med min tågebaglygte for
pønt at gøre personen opmærksom på at vedkomne har glemt at slukke tågelyset
fra i morges hvor det var tåget.

Vedkomne reagerer ikke, jeg tænder så tågebaglygten på fuld tid, og nu skal
jeg sørme love for der kommer liv i bilen bagved, aldrig har jeg set sådan
et lysshow med de lange lygter før.

Jeg lader lygten være tændt.

Ved et kryds i silkeborg skal bilen til højre og jeg skal ligeud, og skæbnen
vil at der er højresvingsbane og vi komme til at holde side om side. Jeg
ruller vinduet ned og signalerer til damen at hun skal gøre det samme, jeg
spørger hvorfor hun blinker sådan med lygterne, og jeg får en skideballe af
de store om at jeg da ikke skal køre med tågelys tændt når det ikke er
tåget. Jeg svarer stille og roligt, at hvis hun har behov for tågelys foran
så har jeg også behov for tågelys bagved, vi skal jo ligesom kunne se
hinanden.

"Jeg kører fandme ikke med tågelys tændt", siger hun, jeg fortæller hende at
hun har 4 lygter tændt foran på bilen, 2 nærlys og 2 tågelys.

"Denne bil har IKKE tågelys foran" bliver der svaret, "den har kørelys, og
det siger min mand jeg skal køre med!"

"Ha en god dag siger jeg", og kører smilende videre :)

Mvh
Jacob

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-12-08 17:17

Jacob Rungwald wrote:

> [...]
>
> "Denne bil har IKKE tågelys foran" bliver der svaret, "den har kørelys,
> og det siger min mand jeg skal køre med!"

Hvor er det dog dejligt at høre om en mand og kone, der i den grad
kompletterer hinanden intellektuelt

> "Ha en god dag siger jeg", og kører smilende videre :)

He he...

Ebbe

Fra : ShutEye

Dato : 12-12-08 17:43

> "Denne bil har IKKE tågelys foran" bliver der svaret, "den har kørelys, og
> det siger min mand jeg skal køre med!"

Hehe lol. Jamen stakkels kone da - kører rundt derude og forsvarer trofast
sin mands fejltagelser :)

> "Ha en god dag siger jeg", og kører smilende videre :)

Tja. Ingen grund til at hidse sig op ...

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-12-08 18:23

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message

> Hehe lol. Jamen stakkels kone da - kører rundt derude og forsvarer trofast
> sin mands fejltagelser :)

> Tja. Ingen grund til at hidse sig op ...

Det fik jeg ihvertifald ikke noget ud af i den situation, mage til mangel på
fornuft har jeg aldrig set før :)

Mvh
Jacob

Fra : Brian H

Dato : 12-12-08 18:46

"Jacob Rungwald" <jacob@FJERNrungwald.dk> skrev i meddelelsen

> Det fik jeg ihvertifald ikke noget ud af i den situation, mage til mangel
> på fornuft har jeg aldrig set før :)

Hun virkede da ellers meget fornuftig :)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-12-08 18:54

"Brian H" <brian@something.com> wrote in message
> "Jacob Rungwald" <jacob@FJERNrungwald.dk> skrev i meddelelsen

> Hun virkede da ellers meget fornuftig :)

:)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-08 19:26

Jacob Rungwald skrev:

> "Denne bil har IKKE tågelys foran" bliver der svaret, "den har
> kørelys, og det siger min mand jeg skal køre med!"

Hende møder jeg en 8-9 gange hver aften når jeg kører hjem fra arbejde!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-08 19:52

Endelig en kvinde der hører efter og så....

Keld

Fra : Bo :o\)

Dato : 12-12-08 23:29

> Hende møder jeg en 8-9 gange hver aften når jeg kører hjem fra arbejde!
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Må være dejligt kun at skulle køre 2 km for at komme hjem fra arbejde

Bo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-08 01:05

Bo skrev:

> Må være dejligt kun at skulle køre 2 km for at komme hjem fra arbejde

Hér er tyndt befolket!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Thore Jensen

Dato : 13-12-08 15:33

Jacob Rungwald skrev:
> Hejsa
>
> ....og jeg får en skideballe af de store om at jeg da ikke skal køre med tågelys
> tændt når det ikke er tåget.

og hun har jo fuldstændig ret. Uagtet hvilke (og hvor mange) lygter hun
har tændt!

Det bliver interessant, den dag en jer fra "trafikkens inkvisition"
forsager et trafikuheld i jeres iver for at få folk til at rette ind
efter færdelsloven (eller blot jeres tolkning af samme).

Er det fra biblen (tand for tand, øje for øje...) og middelalderens
inkvisitioner at I henter inspirationen til metodevalg til at afværge en
i jeres øjne potentiel farlig situation, ved at opføre jer på præcis
samme måde. - dog er der nu blot endnu flere som f.eks bliver blændet.

Men nu er der naturligvis ikke længere tale om en farlig situation, men
om et forsøg trække en vildfaren trafikant over på den rene sti.

Når det så ikke lykkedes at standse "ulykken" ved at skabe en mere
parallelt med den allerede pågående - måske lykkedes det ikke altid
fordi "tåberne" som bliver passende belært har rigeligt at gøre med
holde bilen på vejen, nu hvor de både bliver belært bagfra med fuldt
blus på et sæt fjernlygter og måske endda samtidig forfra med et par
gode kraftige tågebaglygter - ja så kan man altid mødes med de andre
kardinaler og ryste på holdet over de vildfarne og prise hinandens
dygtighed i passende fora.

Just my 2 cents...

Thore

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-12-08 15:42

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> wrote in message

> og hun har jo fuldstændig ret. Uagtet hvilke (og hvor mange) lygter hun
> har tændt!

Øh ?

Du har så intet fattet af pointen i historien eller hvad ? Du er vel en af
dem der mener man bare skal passe sig selv i trafikken, og "INGEN jeg mener
INGEN skal fandme fortælle/hjælpe mig hvis jeg gør noget forkert".

Mvh
Jacob

Fra : Leonard

Dato : 13-12-08 16:25

Jacob Rungwald wrote:

> Du har så intet fattet af pointen i historien eller hvad ?

Du har i hvert fald intet fattet af Thore's pointe.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 14-12-08 10:53

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message

> Du har i hvert fald intet fattet af Thore's pointe.

Nej, nedladende indlæg om "inkvisitioner" og "vores fortolkning af
færdselsloven" tager jeg ikke alvorligt, det er skrevet af folk uden humor
der aldrig laver noget forkert i hverdagen.

At jeg prøver at fortælle en medtrafikant at vedkomne kører med forkert
lygteføring, ved at blinke med min tågebaglygte, anser jeg ikke som farligt
eller "inkvisitorisk". Jeg syntes gerne man må fortælle/hjælpe
medtrafikanter med at rette op på fejl, og jeg har rigtigt mange gange
hjulpet folk med at få slukket deres tågelys på samme måde, uden at modtage
et møgfald fordi personen ikke selv kender/forstår deres bil/færdselsloven.

Jeg er ikke den type som kører 81km/t på landevej og 130 på motorvej, jeg er
normalt ikke "trafikbetjent", men ligepræcis lygteføring er min kæphest,
især fordi jeg er sikker på at rigtigt mange af dem der kører med tågelys
tændt, faktisk ikke gør det bevidst, men fordi de kører i en ældre bil med
fysisk knap for tågelys, og derfor godt kan glemme at slukke det før næste
gang bilen bruges.

Hvis du møder en modkørende der glemmer at slukke fjern lyset en nat, så
blinker du heller ikke igen, for man skal da ikke nedlade sig på deres
niveau?

Jeg snakker om at hjælpe hinanden i trafikken, ikke "jeg har ret, de andre
er idioter fordi de kører med tågelys, men jeg vil ikke hjælpe dem"

Gud fader bevares en holdning der er ved at udvikle sig i den danske trafik.
Jeg håber sådan at polisen snart kører nogle "lygtekampagner" for de kunne
dælme score kassen, mede de tågelygter/sprungne pærer der kører rundt.

Mvh
Jacob

Fra : Jens G

Dato : 14-12-08 11:13

On Sun, 14 Dec 2008 10:52:50 +0100, "Jacob Rungwald"
<jacob@FJERNrungwald.dk> wrote:

> [...]
>et møgfald fordi personen ikke selv kender/forstår deres bil/færdselsloven.

Men hvad så med dette, som er citeret fra dit første indlæg:

"Vedkomne reagerer ikke, jeg tænder så tågebaglygten på fuld tid.."

Her er du langt ude over at gøre opmærksom på problemet, efter min
mening. Du går fra at gøre opmærksom på et problem til at chikanere.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 14-12-08 11:26

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Her er du langt ude over at gøre opmærksom på problemet, efter min
> mening. Du går fra at gøre opmærksom på et problem til at chikanere.

Det kan godt tænkes at det kan virke lidt chikanerende, min bil har kun 1
tågebaglygte, så man er ikke i tvivl om at det er tågelys der er tændt.

Jeg tændte det dog først efter jeg fik lysshowet med fjernlyset. Ikke at det
retfærdiggør det, men ind i mellem har det hjulpet med tågelampen tændt i
noget tid.

Mvh
Jacob

Fra : Brian Lund

Dato : 14-12-08 12:30

> [...]
>
> Jeg tændte det dog først efter jeg fik lysshowet med fjernlyset. Ikke at
> det retfærdiggør det, men ind i mellem har det hjulpet med tågelampen

Ja, det har jeg nu også prøvet en gang hvor jeg over en lang strækning lå
lige foran en som kørte med tågelys bag mig...
Nu var det bare sådan at han enten selv havde eftermonteret dem eller det
ene var blevet slået skæv, for det lyste ihvertfald lige op i mit spejl! Så
kraftigt at det faktisk blændede og distraherede mig i dagslys. Jeg blinkede
et par gange med tågebaglyset, intet hjalp... Ok, kørte videre, men da han
stadigvæk lå bagved efter 10 minutters kørsel tændte jeg tågebaglyset
permanent, der gik endnu 5 minutter inden han regnede den ud og slukkede sit
tågelys...

Brian

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-12-08 11:21

Du skrev følgende:

- Vedkomne reagerer ikke, jeg tænder så tågebaglygten på fuld tid, og
nu skal jeg sørme love for der kommer liv i bilen bagved, aldrig har jeg
set sådan et lysshow med de lange lygter før. -

et laaanget blink :-\

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 14-12-08 11:27

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message
> [...]
> skal jeg sørme love for der kommer liv i bilen bagved, aldrig har jeg set
> sådan et lysshow med de lange lygter før. -

Ja ja, got the point :)

Mvh
Jacob

Fra : Leonard

Dato : 14-12-08 16:28

Jacob Rungwald wrote:

> Nej, nedladende indlæg om "inkvisitioner" og "vores fortolkning af
> færdselsloven" tager jeg ikke alvorligt, det er skrevet af folk uden
> humor der aldrig laver noget forkert i hverdagen.

Vi har bare ikke læst det samme i det indlæg.

Fra : Thore Jensen

Dato : 13-12-08 19:44

Jacob Rungwald skrev:

> Du har så intet fattet af pointen i historien eller hvad ?
Jotak.. damen kan enten ikke finde af et betjene bilen - eller (og dette
har den oprindelig forfatter, og sikkert også dig, overset) der er fejl
på den omtalte bils elnet.

>Du er vel en af dem der mener man bare skal passe sig selv i trafikken, og "INGEN jeg
> mener INGEN skal fandme fortælle/hjælpe mig hvis jeg gør noget forkert".

Næ, det mener jeg ikke.
Men man skal overveje midlet, læs evt. mit indlæg igen eller lige så
mange gange det er nødvendigt for at du forstår min pointe! Ellers så er
du velkommen til at spørge.

M.v.h.
Thore Jensen Bergenstoff

Fra : ShutEye

Dato : 13-12-08 21:26

> Jotak.. damen kan enten ikke finde af et betjene bilen - eller (og dette
> har den oprindelig forfatter, og sikkert også dig, overset) der er fejl på
> den omtalte bils elnet.

Stadig hendes fejl - ikke?
Eller skal andre trafikanter bare finde sig i hendes fejlbehæftede køretøj?

> Næ, det mener jeg ikke.
> Men man skal overveje midlet, læs evt. mit indlæg igen eller lige så mange
> gange det er nødvendigt for at du forstår min pointe! Ellers så er du
> velkommen til at spørge.

Nu var dit forrige indlæg noget skingert - lige af den slags der føler sig
ramt over at folk reagerer på noget der ikke er ok.

Og du fremstår ikke meget bedre nu med din lettere nedladene tone ...

Fra : Thore Jensen

Dato : 13-12-08 23:09

ShutEye skrev:

> Stadig hendes fejl - ikke?
> Eller skal andre trafikanter bare finde sig i hendes fejlbehæftede køretøj?

Enig det er jo hende som fører bilen. Men jeg mener stadig ikke at det
er ok at blænde hende..

> Nu var dit forrige indlæg noget skingert - lige af den slags der føler sig
> ramt over at folk reagerer på noget der ikke er ok.
Det var med fuldt overlæg.

Det er fint at reagere. F.eks at fortælle folk det, ganske som der blev
gjort da bilerne holdt stille. Men det er ikke ok at lave samme nummer
som det man selv er utilfreds med, det holder ikke.

> Og du fremstår ikke meget bedre nu med din lettere nedladene tone ...

Nej, det må jeg desværre indrømme. Jeg var for hurtig i blækhuset. Det
beklager jeg.

Thore

Fra : ShutEye

Dato : 13-12-08 23:57

> Enig det er jo hende som fører bilen. Men jeg mener stadig ikke at det er
> ok at blænde hende..

Blænde? Med en tågebaglygte?

> Det var med fuldt overlæg.

Ok så :)

> Det er fint at reagere. F.eks at fortælle folk det, ganske som der blev
> gjort da bilerne holdt stille. Men det er ikke ok at lave samme nummer som
> det man selv er utilfreds med, det holder ikke.

Nej den er jeg med på - ikke noget der indebærer en risoko.
Man er sgu ikke bedre selv så!
Men en markering med en tåbebaglygte er vist ikke just farligt?

Jeg er HELT med på ideen om, at man ikke skal lege færdselsbetjent - men man
skal altså heller ikke finde sig i det hele.

> Nej, det må jeg desværre indrømme. Jeg var for hurtig i blækhuset. Det
> beklager jeg.

Jeg har været i det selv samme blækhus hehe :)

mvh

Ole

Fra : Thore Jensen

Dato : 14-12-08 00:06

ShutEye skrev:

> Blænde? Med en tågebaglygte?

Ja det vil jeg da nok mene er muligt. Nogle af dem er ret kraftige, og
hvis folk så samtidig ikke magter at holde deres forrude ordentlig ren så..
Det er ikke for sjov at tysk politi slår ret hårdt ned på misbrug af
tågebaglys

Thore

Fra : ShutEye

Dato : 14-12-08 00:10

> [...]
> så..
> Det er ikke for sjov at tysk politi slår ret hårdt ned på misbrug af

Gad godt at dansk politi slog MEGET mere ned på forkert lygteføring
herhjemme.
Tågelys (for/bag) er da bare de MINDSTE af plagerne.
Folk med diverse himmellygter og eftermonteret bras generer langt mere ...

Fra : Thore Jensen

Dato : 14-12-08 11:19

ShutEye skrev:

> Gad godt at dansk politi slog MEGET mere ned på forkert lygteføring
> herhjemme.
Enig..

> Tågelys (for/bag) er da bare de MINDSTE af plagerne.
> Folk med diverse himmellygter og eftermonteret bras generer langt mere ...

Enig igen. Dog er de ret aktive når det drejer sig om eftermonterede
xenon-lygter. Der er endda røget et par synsbevillinger på den
bekostning fra sysnsteder som har godkendt biler emd ulovligt monterede
xenonlygter

Thore

Fra : ShutEye

Dato : 14-12-08 11:53

> Enig igen. Dog er de ret aktive når det drejer sig om eftermonterede
> xenon-lygter. Der er endda røget et par synsbevillinger på den bekostning
> fra sysnsteder som har godkendt biler emd ulovligt monterede xenonlygter

Sådan! :) Godt at høre!

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-12-08 23:47

ShutEye skrev:

> Stadig hendes fejl - ikke?
> Eller skal andre trafikanter bare finde sig i hendes fejlbehæftede køretøj?

Da de oftest er til lige så stor fare gene og ulempe som de stakler de
har set sig nødsaget til at tilrettevise må svaret ubetinget være JA!

JA!

JA!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : ShutEye

Dato : 14-12-08 00:01

> Da de oftest er til lige så stor fare gene og ulempe som de stakler de har
> set sig nødsaget til at tilrettevise må svaret ubetinget være JA!

Nej nej nej! Det handler sguda ikke om at være til fare/gene.
Måske damen virkelig ikke VIDSTE at der var noget galt med hendes
lygteføring?

> JA!

Skal vi ikke bare allesammen passe os selv?
Flyt et sted hen hvor der kun er "DIG" så!

> JA!

KLAP I!
(Ja det var mig der sagde hvad du skal!)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-12-08 23:16

> Du har så intet fattet af pointen i historien eller hvad ? Du er vel en af
> dem der mener man bare skal passe sig selv i trafikken, og "INGEN jeg
> mener INGEN skal fandme fortælle/hjælpe mig hvis jeg gør noget forkert".

Du har da slet ikke hjulpet den dame, du har måske prøvet på din måde, men
jeg læser det som om det helt er mislykkedes.
Så næste gang du vil hjælpe, skal du prøve med en anden metode og se om den
har bedre virkning.

Mvh Niels

Fra : ShutEye

Dato : 14-12-08 00:07

> [...]
> jeg læser det som om det helt er mislykkedes.
> Så næste gang du vil hjælpe, skal du prøve med en anden metode og se om

Måske har han ikke gjort det på den bedste måde, men han har gjort NOGET!
Konen kommer måske hjem og fortæller manden om episoden og måske, bare
MÅSKE, finder han ud af at han har taget fejl om lygteføringen på deres bil.
Jacob gjorde intet der var farligt så jeg bifalder til fulde hans opførsel.

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-12-08 17:45

On Fri, 12 Dec 2008 17:13:05 +0100, "Jacob Rungwald"
> [...]

>hun har 4 lygter tændt foran på bilen, 2 nærlys og 2 tågelys.
>
>"Denne bil har IKKE tågelys foran" bliver der svaret, "den har kørelys, og

Hvis du ser den nye Galaxy med 4 lygter tændt, så skal du ikke lave det
nummer. Den har nemlig to små kørelamper ned ved jorden i samme højde
som tågelygterne. Når det korte lys så automatsik tænder, ja så ser det
ud som om, at man kører med tågelys - men det gør man altså ikke. Jeg
har haft et par stykker som gik amok med deres lys. Når man så virkelig
tænder tågelyset og det lange lys samtidigt, så bliver der pænt slukket
i den anden ende.

Fly

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-12-08 19:20

Fly Christensen skrev:

> [...]
> har haft et par stykker som gik amok med deres lys. Når man så virkelig
> tænder tågelyset og det lange lys samtidigt, så bliver der pænt slukket

Hvis man forveksler Galaxy'ens kørelamper med tågelys, ja så har man
vist selv et stort problem :)

/Kent

Fra : Leonard

Dato : 13-12-08 20:29

Fly Christensen wrote:

> [...]
> højde som tågelygterne. Når det korte lys så automatsik tænder, ja så
> ser det ud som om, at man kører med tågelys - men det gør man altså

Er sådan en Galaxy på danske plader?
Ifølge detailforskrifterne, så skal kørelys slukke når nærlyset tændes:

6.12 Kørelys
6.12.001 Generelle bestemmelser
(1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre
trafikanters opmærksomhed
på køretøjet.
(2) Som kørelys kan anvendes
a) nærlyslygter,
b) tågeforlygter,
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding.
(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter
som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding
som kørelys, skal påbudte baglygter tænde samtidig, og andre lygter til
markering
kan tænde samtidig.
(4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets
lyskontakt sættes i
positions- eller nær-/fjernlysstilling.
a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
c) Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.
d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet
kørelysautomatik.
(5) Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt kørelys.

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-12-08 12:19

On 13 Dec 2008 19:28:38 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote:

>Er sådan en Galaxy på danske plader?

Nej, men importeret direkte fra Vejle, kørt til TÜV og så tyske plader
på. Den står altså, som den ville gøre, hvis den havde DK-plader på.

Fly

Fra : Leonard

Dato : 14-12-08 16:29

Fly Christensen wrote:

> Nej, men importeret direkte fra Vejle, kørt til TÜV og så tyske plader
> på. Den står altså, som den ville gøre, hvis den havde DK-plader på.

Det passer dårligt med teksten i Detailforskrifterne, men alt er jo
ikke som det står i bogen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-12-08 00:21

Fly Christensen skriver:

> Hvis du ser den nye Galaxy med 4 lygter tændt, så skal du ikke lave det
> nummer. Den har nemlig to små kørelamper ned ved jorden i samme højde
> som tågelygterne.

Hvad er en kørelampe ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 14-12-08 11:30

"Jacob Rungwald" <jacob@FJERNrungwald.dk> wrote in message
> Hejsa

Jeg bliver nød til at komme med dette indlæg også, det er simpelthen sjovt
hvordan man får drejet indlæg herinde væk fra det oprindelige indlæg,
simpelthen fordi der er personer der skal være betjente overfor "os
betjente". Det gør mig opmærksom på hvorfor jeg ikke har været herinde i
lang tid.

Pointen med mit indlæg var simpelthen, at der kører personer rundt derude,
der ikke aner hvilke lygter på bilen der er til hvad.

Såre simpelt.

At jeg så skriver at jeg tændte min tågebaglygte for at afhjælpe problemet,
bliver det største samtale emne herinde.

Go figure ?

Mvh
Jacob

Fra : Jens G

Dato : 14-12-08 12:33

On Sun, 14 Dec 2008 11:30:18 +0100, "Jacob Rungwald"
<jacob@FJERNrungwald.dk> wrote:

>Pointen med mit indlæg var simpelthen, at der kører personer rundt derude,
>der ikke aner hvilke lygter på bilen der er til hvad.

Og det var da også en sjov historie, ingen tvivl om det.

>Såre simpelt.
>
>At jeg så skriver at jeg tændte min tågebaglygte for at afhjælpe problemet,
>bliver det største samtale emne herinde.

Sådan er usenet.

Fra : Leonard

Dato : 14-12-08 16:32

Jacob Rungwald wrote:

> Pointen med mit indlæg var simpelthen, at der kører personer rundt
> derude, der ikke aner hvilke lygter på bilen der er til hvad.

Og det var en god historie med en god pointe.

> At jeg så skriver at jeg tændte min tågebaglygte for at afhjælpe
> problemet, bliver det største samtale emne herinde.

Næh, men et eller andet sted skulle kommentaren om, at der efterhånden
er mange, der gerne vil opdrage på andre jo skrives og det blev
tilfældigvis i din tråd.
Sådan læste jeg Thore's indlæg.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-08 17:05

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev :

>Næh, men et eller andet sted skulle kommentaren om, at der efterhånden
>er mange, der gerne vil opdrage på andre jo skrives og det blev
>tilfældigvis i din tråd.

og lidt akavet tager man jo slet ikke stilling til hvorfor pokker det
efterhånden "er blevet nødvendigt" at opfordre folk til at ændre stil

Den del af emnet springer man let udenom - nej, folk skal bare finde
sig blindt i at andre skider på sine medtrafikanter...... på den ene
og den anden måde

>Sådan læste jeg Thore's indlæg.

Thore har jo ret et meget langt stykke ad vejen - men ærligt talt -
Jeg kan sagtens leve med, at hvis jeg pga en anden trafikant's
forkerte brug af tåbelys, bruger mit fjernblus redder en
cyklist/fodgænger's liv og førlighed, måske samtidigt betyder
vedkommende kører ind i en lygtepæl - vedkomemnde sidder trods alt
bedre beskyttet end dem jeg måtte risikere at kvase

Jeg vil bestemt velkomme ethvert tiltag fra polisen, der hudfletter
alle de båthorn, der synes tåbelys ser fedt ud, ikke gider afise deres
vinduer - og vi kan blive ved .......

Men tænk om man kører en kampagne i tossekassen ?

--
Jan_stevns

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-12-08 17:14

> Men tænk om man kører en kampagne i tossekassen ?

Der er ikke stemmer i det... desværre.

Men kan høre jeg ikke er den eneste der sidder og tænker i samme baner
som dig Jan! Men selv det er jo heller ikke politisk korrekt - tænk sig
at gøre andre opmærksomme på deres fejl... nej fy da!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jens G

Dato : 14-12-08 17:45

On Sun, 14 Dec 2008 17:04:34 +0100, jan_stevns wrote:

> [...]
>vedkommende kører ind i en lygtepæl - vedkomemnde sidder trods alt
>bedre beskyttet end dem jeg måtte risikere at kvase

Helt i usenets og denne tråds ånd, vil jeg lige påpege at hvis den
formastelige kan køre ind i en lygtepæl efter du har blændet ham, så
kan han også køre ind i en cyklist/fodgænger.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-08 18:19

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> skrev :

>Helt i usenets og denne tråds ånd, vil jeg lige påpege at hvis den
>formastelige kan køre ind i en lygtepæl efter du har blændet ham, så
>kan han også køre ind i en cyklist/fodgænger.

med andre ord - du mener det er mere i orden han ødelægger mit udsyn
og dermed risikerer ansvaret for at en fodgænger dør ?

dybest set er skylden jo hans ....

--
Jan_stevns

Fra : Jens G

Dato : 14-12-08 20:06

On Sun, 14 Dec 2008 18:18:53 +0100, jan_stevns wrote:

>med andre ord - du mener det er mere i orden han ødelægger mit udsyn
>og dermed risikerer ansvaret for at en fodgænger dør ?

Selvfølgelig mener jeg da ikke det.
Det jeg mener er, at det ser ud til at du mener at du risikerer at
køre en fodgænger ned når du blændes af en med forkert lygteføring,
mens du kun mener en modkørende med forkert lygteføring kan risikere
at køre ind i en lygtepæl når du blænder ham for at gøre opmærksom på
den forkerte lygteføring.
Hvorfor tror du ikke at han kan ramme en fodgænger, når han kan ramme
en lygtepæl?

>dybest set er skylden jo hans ....

Jeg aner ikke hvordan en domstol vil afgøre en sag, hvor en bilist
kører galt fordi en anden blænder ham for at gøre opmærksom på forkert
lygteføring.

Og så er ovenstående skrevet i ægte usenetånd.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-08 20:33

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> skrev :

>Selvfølgelig mener jeg da ikke det.

ok - det er så iorden

> [...]
>mens du kun mener en modkørende med forkert lygteføring kan risikere
>at køre ind i en lygtepæl når du blænder ham for at gøre opmærksom på

Du læser vist tingene så de passer bedst i dit eget kram ?

Jeg skriver at jeg ikke vil blive synderligt ked af det, hvis det at
jeg blænder op for mit lys, så kan bevirke en fodgænger i min vejbane
redder livet - på beskostning af at fjolset, der er årsag til jeg
ellers ikke så fordgængeren måske risikerer at ramme en lygtepæl.

For at blive helt i tråden - må han jo sætte sin fart ned, ifald jeg
napper hans udsyn - eller lade være med at kigge på mine lamper ?

... sådan er tesen jo blevet i gruppen - man beskytter de formastelige
udover enhver grænse, åbenbart ... sørgeligt !

>Hvorfor tror du ikke at han kan ramme en fodgænger, når han kan ramme
>en lygtepæl?

Jeg er ret ligeglad med hvad han kan ramme - det der er væsentligt for
mig er hvad jeg kan ramme.

>Jeg aner ikke hvordan en domstol vil afgøre en sag, hvor en bilist
>kører galt fordi en anden blænder ham for at gøre opmærksom på forkert
>lygteføring.

Det ved jeg heller ikke - men er årsagen til han bliver blændet, at
en anden ikke kan se en bønne i sin egen vejbane, bliver den retssag
godtnok spændende

>Og så er ovenstående skrevet i ægte usenetånd.

Den ægte usenet ånd er død for længst
--
Jan_stevns

Fra : Jens G

Dato : 14-12-08 20:57

On Sun, 14 Dec 2008 20:32:41 +0100, jan_stevns wrote:

>ok - det er så iorden

>Du læser vist tingene så de passer bedst i dit eget kram ?

Jeg læser det som du skriver det.

> [...]
>
>For at blive helt i tråden - må han jo sætte sin fart ned, ifald jeg
>napper hans udsyn - eller lade være med at kigge på mine lamper ?

Men skal du ikke også sætte farten ned, hvis du mister udsyn?
Og hvis nu det er en der af uvidenhed tror at det er kørelys der er
tændt, som så også tænder sit fjernlys? Hvor ender vi så?

>.. sådan er tesen jo blevet i gruppen - man beskytter de formastelige
>udover enhver grænse, åbenbart ... sørgeligt !

Men er der ikke også en tendens til kun at kunne se andres fejl, og
aldrig at se på mulige konsekvenser af alle de tiltag man gør sig for
at få de formastelige rettet ind?

Og er der ikke også en tendens til at ophidse sig over ting folk gør
forkert, selv om det ikke er voldsomt generende?

Eller reagere uden at tænke sig om? Jeg har flere gange prøvet at
komme over en bakke, hvor en modkørende så giver mig sit lange lys
fordi han er blevet blændet et øjeblik pga fysiske forhold jeg ikke
kan gøre noget ved.

[...]
>Den ægte usenet ånd er død for længst

Det har "altid" været sådan her, ihvertfald siden 1995.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-08 21:09

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> skrev :

>Men skal du ikke også sætte farten ned, hvis du mister udsyn?

måske, måske ikke ....

>Og hvis nu det er en der af uvidenhed tror at det er kørelys der er
>tændt, som så også tænder sit fjernlys? Hvor ender vi så?

man kører vel kun med kørelys, i det tidspunkt det er tilladt ?

Nåehhh nej ..........

>Men er der ikke også en tendens til kun at kunne se andres fejl, og
>aldrig at se på mulige konsekvenser af alle de tiltag man gør sig for
>at få de formastelige rettet ind?

Måske - jeg ved nu udemærket hvad jeg gør forkert i trafikken - men
jeg ved søreme også hvordan det påvirker min kørsel at andre åbenbart
ikke kender til de mest elemæntære ting, eller ganske enkelt skider på
dem - fordi de regler er upraktiske lige her og nu.

>Og er der ikke også en tendens til at ophidse sig over ting folk gør
>forkert, selv om det ikke er voldsomt generende?

Når du har fortalt dine møgunger utallige gange, at de ikke skal røre
den varme kogeplade .... hvordan bliver din stemmeføring ?

> [...]
>komme over en bakke, hvor en modkørende så giver mig sit lange lys
>fordi han er blevet blændet et øjeblik pga fysiske forhold jeg ikke

Det oplever jeg da også - da jeg ofte kører en vej, med bakker og
sving, hvor der er naturlige steder, man kortvarigt vil blive blændet
en kende - det gider jeg ikke hidse mig spor op over, det skal jo ske

Men jeg flår mig stadig af grin over de sarte mimoser der i en
venstrekurve på motorvejen bliver sure på mit lys - Dem er der mange
af, især i lastbiler ;)
--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 14-12-08 19:25

jan_stevns wrote:

> og lidt akavet tager man jo slet ikke stilling til hvorfor pokker det
> efterhånden "er blevet nødvendigt" at opfordre folk til at ændre stil

Det er jo for nemt. Den eneste grund til at folk kører med forkert
lygteføring er, at det er blevet almindeligt at have disse lygter på
almindelige biler. Den almindelige bilist er ganske uinteresseret i,
hvad og hvordan det skal bruges, men det er der og så skal udstyret
bruges. Ligesom med mobiltelefoner, GPS, DVD osv, når nu det er i bilen
og der er betalt vanvittige afgifter osv. osv. så skal det knageme også
bruges - også selvom det er helt ligegyldigt.

Vi kan så håbe på, at den her finanskrise, som indtil videre vist nok
kun har ramt 2 gange Finn bevirker at den næste generation af biler
sælges med lidt mindre udstyr på, så slipper folk for at rode med den
kontakt, som alligevel ikke må bruges til ret meget.

Fra : Claus Frørup

Dato : 14-12-08 17:59

Isang tao pinangalanan, Jacob Rungwald nagsulat:

klip
>At jeg så skriver at jeg tændte min tågebaglygte for at afhjælpe problemet,
>bliver det største samtale emne herinde.
>
>Go figure ?

Janteloven !

Jeg gør nøjagtigt det samme som dig, når nogen blænder mig med deres
tåbelygter...Desuden er jeg immun over for dem der altid synes det er
mere synd for forbryderen end offeret, så jeg fortsætter ganske som
jeg plejer.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 14-12-08 17:50

On 12 Dec., 17:13, "Jacob Rungwald" <ja...@FJERNrungwald.dk> wrote:
> [...]
> det siger min mand jeg skal køre med!"
>
> "Ha en god dag siger jeg", og kører smilende videre :)

Når nu du er så emsig med at adfærdsregulere andre trafikanter, så
husk lige på hvilken ende der kom på en lignende situation i trafikken
for nylig hvor adfærdsreguleringen skete i ydersporet med en
opbremsning i stedet for tågelygter.
Føreren af denne bil er stadig varetægtsfængslet.
Og ja, jeg mener der er et sammenligningsgrundlag.

CHR IV

Fra : ShutEye

Dato : 15-12-08 10:37

>Og ja, jeg mener der er et sammenligningsgrundlag.

Du laver fis ikke? Den ene ting er pissefarlig, den anden blot irriterende!

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 15-12-08 04:59

On 15 Dec., 10:36, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:

> Du laver fis ikke? Den ene ting er pissefarlig, den anden blot irriterende!

Det farlige består primært i folks ønske om at adfærdsregulere andre
uden at have kompetence til det.

CHR IV

Fra : ShutEye

Dato : 15-12-08 16:29

>Det farlige består primært i folks ønske om at adfærdsregulere andre
>uden at have kompetence til det.

Du er en af dem der bare står og kigger på hvis folk får tæsk?
Man er med til at gøre samfundet til hvordan man ønsker det ved at tage
ansvar og sige fra.
Kald du det bare 'adfærdsregulering'.

Fra : Thore Jensen

Dato : 15-12-08 20:35

ShutEye skrev:

> Du er en af dem der bare står og kigger på hvis folk får tæsk?

???? Hvor ligger analogien?

Netop i et tilfælde som "når folk får tæsk", så har man netop
neødværgeretten, som hjemme til at måtte gribe ind.

Thore

Fra : ShutEye

Dato : 16-12-08 09:26

> ???? Hvor ligger analogien?

Den kan du nok se hvis du kigger efter.
Meeen ok lidt langt ude eksempel vil jeg give dig ret i, blev nok fristet af
hans egen sammenligning med lygteføring vs hård opbremsning på motorvej.

> Netop i et tilfælde som "når folk får tæsk", så har man netop
> neødværgeretten, som hjemme til at måtte gribe ind.

Mit eksempel gik mere på, at hvis man vil have danmark til at være et godt
sted at være, ja så skal man være med til at GØRE det til et godt sted at
være.

Fra : Thore Jensen

Dato : 17-12-08 01:30

ShutEye skrev:

> Mit eksempel gik mere på, at hvis man vil have danmark til at være et godt
> sted at være, ja så skal man være med til at GØRE det til et godt sted at
> være.

Enig, men når folk spytter på gaden, er det så ok at spytte efter dem?
Det er det ikke min verden.

Thore

Fra : ShutEye

Dato : 17-12-08 09:40

> Enig, men når folk spytter på gaden, er det så ok at spytte efter dem?
> Det er det ikke min verden.

Nu ved jeg godt at jeg også hoppede på vognen, men skal vi ikke stoppe med
de elendige sammenligninger? :)