Vinterdæk ???
Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 20:39

Jeg skal ud og have mig nogle vinterdæk til bilen i str. 205/55-16 91T/H
(nyere BMW 3-serie).
Jeg tror det bliver nogle Continental, men der findes 3 modeller i år:
WinterContact TS800
WinterContact TS810
WinterContact TS830

TS800 er til små og mellemklassebiler, så dem går vi uden om.

Men hvad er bedst af de andre 2 ?

Chr.

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 20:47

"Christian F" <no-mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> (nyere BMW 3-serie).
> Jeg tror det bliver nogle Continental, men der findes 3 modeller i år:

Sikkert en dejlig vogn og nogle dejlige dæk,
men hvor sikre er en 205" kontra
en 185" eks. når vi snakker vinterdæk ?

Det har netop altid været god latin,
at et smalt dæk nemmere skærer sig
gennem sne og løst is modsat et bredt.

Er en BMW serie-3 ikke størrelsesmæssigt
på niveau med de fleste mellemklassebiler ??

Fra : Thore Jensen

Dato : 11-12-08 20:56

Eque skrev:

> Sikkert en dejlig vogn og nogle dejlige dæk,
> [...]
Skærer sig igennem, det ved jeg nu ikke om det har så meget betydning,
hvis dækket er i stand til at skovle sneen væk..

Men jeg hælder også til de smalle dæk, udfra et mantra om at få flere
kg/cm2 og derved så mere øge friktionen på et glat underlag.

> Er en BMW serie-3 ikke størrelsesmæssigt
> på niveau med de fleste mellemklassebiler ??

Det mener jeg også...

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 21:09

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
> Eque skrev:

> Skærer sig igennem, det ved jeg nu ikke om det har så meget betydning,
> hvis dækket er i stand til at skovle sneen væk..

Skovle væk ?
Troede de skulle gribe fast i et mere
eller mindre løst underlag.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-12-08 15:00

On 11 Dec., 20:46, "Eque" <-> wrote:

> [...]
> gennem sne og løst is modsat et bredt.
>
> Er en BMW serie-3 ikke størrelsesmæssigt
> på niveau med de fleste mellemklassebiler ??

Jeg tror det passer meget godt når du skriver har, for jeg får fra
forskellige tests det klare indtryk at det ikke er sådan mere. Og så
har det jo også en betydning hvilke egenskaber producenten af bilen
byder sine kunder, hvor godt den styre bremser osv. under forskellige
forhold.

I denne http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0723/072303.pdf
svenske vintertest af 20 forskellige biler skriver de, at bremsetesten
er en test af hvor godt bilens ABS virker, da alle biler er udrustet
med samme type dæk (hvilket på dansk må være samme model vinterdæk,
hvis en sammenligning skal give mening).

-På sne bremser Honda Civic 1,8 fra 60 til 0 med 36 meter bedst, og
Skoda Roomster 1,6 med 44 meter dårligst.

-På is bremser Honda Civic 1,8 fra 60 til 0 med 75 meter bedst, og
Volkswagen EOS 2,0 med 99 meter dårligst. (tal fra grafisk skema)

-Med den ene ”side” på ren asfalt og den anden på is bremser Honda
Civic 1,8 fra 80 til 0 med 79 meter, og Fiat Grande Punto 1,4 med 129
meter dårligst.

Civic’en køre på 225/45-17 og jeg tvivler på at de er lige så brede på
Skoda’en og Fiat’en, jeg er i tvivl med VW EOS men ifølge Bil Revyen
2008 ruller den også på smallere dæk. Hvad trykket pr.
kvadratcentimeter er for de forskellige kan jeg ikke lige byde på.

Endeligt er det ikke sikkert der kan klemmes så små fælge på bimmeren,
min egen bil kan ikke klare mindre end en 16” fælg.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 23:05

"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Så 225" dæk på en bil efterfulgt af 185" vil falde ud
til 225" dækkets fordel på sne og sjappe-veje ?
Vil skisme gerne se det på skrift, at det er en
fordel at gå så bredt som muligt.

[...]

Ja sammenligning indbyrdes, men jeg var også mere på jagt
efter en test som siger noget om fordele ved de brede vinterdæk
kontra smallere dæk.

Endeligt er det ikke sikkert der kan klemmes så små fælge på bimmeren,
min egen bil kan ikke klare mindre end en 16” fælg.

Så af og til kan en lille bil måske være en mere sikker bil:,o)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-12-08 15:35

On 11 Dec., 23:05, "Eque" <-> wrote:
> "Kim Kristensen" <ki...@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:3299f495-6f9c-4066-8207-84c3cc4bdf17@a12g2000pro.googlegroups.com...
>

> Ja sammenligning indbyrdes, men jeg var også mere på jagt
> efter en test som siger noget om fordele ved de brede vinterdæk
> kontra smallere dæk.

Det er vel ikke usandsynligt, at en bil som er konstrueret til ”brede”
dæk vil klare sig dårligere, på nogle som er en del smallere end bilen
(herunder ESP, APS osv.) er sat op til.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 23:48

Kim Kristensen wrote:
> Det er vel ikke usandsynligt, at en bil som er konstrueret til ”brede”
> dæk vil klare sig dårligere, på nogle som er en del smallere end bilen
> (herunder ESP, APS osv.) er sat op til.

Jeg har lige kigget i manualen, og der står de forskellige str. dæk angivet
som bilen må køre med, både sommer og vinterdæk. Men ingen mindre end
205/55-16 er angivet.
Men den str. er også fin nok til mig. Og hvis der er consensus omkring TS
830, så bliver det nok dem. Eller hvis jeg kan finde nogle runde Goodyear
Ultra Grip 7+. Jeg har læst om en del ovale UG7+ dæk sidste år. Fra den
slovakiske fabrik.

Chr.

Fra : Brian H

Dato : 12-12-08 09:50

"Christian F" <no-mail> skrev i meddelelsen

> [...]
> 830, så bliver det nok dem. Eller hvis jeg kan finde nogle runde Goodyear
> Ultra Grip 7+. Jeg har læst om en del ovale UG7+ dæk sidste år. Fra den

UG7+ kom da først i år, eller hvad?

Fra : Klaus G.

Dato : 12-12-08 10:52

> UG7+ kom da først i år, eller hvad?
Den fik førstepladsen i FDM's test. Men kun fordi den var mere holdbar en
TS830. Sidstnævnte var noget bedre en Ultragrip7+, meen slet slet ikke så
holdbar. Men hvis man nu køre på sne hele vinterhalvåret, så havde jeg valgt
TS830. Men i DK bliver det UG7+.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Søren

Dato : 12-12-08 18:43

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> TS830. Sidstnævnte var noget bedre en Ultragrip7+, meen slet slet ikke så
> holdbar. Men hvis man nu køre på sne hele vinterhalvåret, så havde jeg

"Continental Winter- Contact TS 830
Her er dækket med testens bedste egenskaber på våd vej og på is. Slidstyrken
er
eneste sted, hvor man må gå på kompromis.
Dækstøj bedre end UG7+."

Det er meget stille, men jeg syntes at man kan hører dækket især når det er
koldt ved omkring 100kmt. men der er ikke noget når man køre under eller
over 98-102kmt.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 12-12-08 11:06

Christian F:

> Jeg har lige kigget i manualen, og der står de forskellige str. dæk angivet
> som bilen må køre med, både sommer og vinterdæk. Men ingen mindre end
> 205/55-16 er angivet.

Kunne som på min, være pga. skiver/kalibre ikke kan være i mindre end
det der er angivet

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-12-08 16:05

On 11 Dec., 23:47, "Christian F" <no-mail> wrote:

> [...]
> 830, så bliver det nok dem. Eller hvis jeg kan finde nogle runde Goodyear
> Ultra Grip 7+. Jeg har læst om en del ovale UG7+ dæk sidste år. Fra den

Så ville jeg nok springe på den størrelse, hvis det er det mindste BMW
anbefaler.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mikael

Dato : 12-12-08 03:32

On 11 Dec., 20:46, "Eque" <-> wrote:

> [...]
> gennem sne og løst is modsat et bredt.
>
> Er en BMW serie-3 ikke størrelsesmæssigt
> på niveau med de fleste mellemklassebiler ??

Tror næppe en nyere 3 serie er godkendt til en størrelse 185. En
størrelse 205 er såmænd en ganske normal størrelse.
Fik af vide af en dækmand at størrelse 205/55 16 en den dækstørrelse
der ruller allerflest km. af i Europa.

Jeg tror den gamle sang om smalle dæk er fra dengang hvor 225 dæk var
vanvittigt bredt og man ikke var så gode til at lve dæk som i dag.

En lille "sjov" ting med hjulstørrelser. Da jeg var lærling i starten
af 90'erne kom BMW E34 M5, dengang var det den første bil med 17
tommer hjul som standard størrelse. Det var jo nogen vanvittigt store
hjul dengang.
I dag er min Mazda 5 født med 17 tommer.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-08 15:19

"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Det gør der sikkert.
Men jeg søger stadig en test som påstår,
brede vinterdæk er at foretrække frem for de smalle.
(Nu vi snakker maximalt sikkerhed).

Jeg tror den gamle sang om smalle dæk er fra dengang hvor 225 dæk var
vanvittigt bredt og man ikke var så gode til at lave dæk som i dag.

Der er helt sikkert sket en del på dækområdet, men der mangler
stadig lidt i snakken om brede kontra smalle vinterdæk.
De smalle er jo også blevet bedre.

Fra : Klaus G.

Dato : 12-12-08 16:10

> Jeg tror den gamle sang om smalle dæk er fra dengang hvor 225 dæk var
> vanvittigt bredt og man ikke var så gode til at lave dæk som i dag.
Præcis som myten om at sommerdæk bliver mega hårde under 6-7grader og INTET
kan. Det er også forkert, de kan intet på sne/is, men stadig en masse på våd
og tør vej :)

Fra : Mikael

Dato : 12-12-08 12:29

On 12 Dec., 15:19, "Eque" <-> wrote:

> Men jeg søger stadig en test som påstår,
> brede vinterdæk er at foretrække frem for de smalle.
> (Nu vi snakker maximalt sikkerhed).

Jeg tvivler på at der er lavet en test for at se forskelle på brede/
smalle vinterdæk. Man skal bare ikke sætte smallere dæk på bilen end
producenten foreskriver.

Jeg har godt nok selv prøvet mange forskellige kombination med biler
og dæk, men aldrig 2 forskellige dækstørrelse på samme bil.
Jeg har dog prøvet en Volvo med meget smalle pigdæk, det var
konkurrence pigdæk til rally på en frosset sø i Sverige. Det er godt
nok imponernde, det er som at køre på tør vej.

Mikael

Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-12-08 19:52

On 12 Dec., 15:19, "Eque" <-> wrote:
> [...]
>
> Der er helt sikkert sket en del på dækområdet, men der mangler
> stadig lidt i snakken om brede kontra smalle vinterdæk.

Jeg er ikke stødt på sådan en test (bred kontra smal), men jeg rendte
på dette fra Nokian.

”Dekk & felg:
Brede eller smale dekk?

Vår anbefaling er at man velger en av de dekkdimensjoner
bilprodusenten selv anbefaler. Man bør ha i tankene at bilens
kjøreegenskaper er optimalisert for originale dimensjoner, sier
produktutviklingssjef Teppo Huovila i Nokian Tyres, og dermed avliver
han en del seiglivete myter.

Blant de påstandene som har levd lengst, er for eksempel den om at
bare de smaleste vinterdekkene gir skikkelig fremkommelighet i snø.

Dette hadde nok noe for seg for 30-40 år siden (eller tidligere), men
det noen glemmer, er at det har skjedd en liten teknisk revolusjon med
både biler og dekkvalitet i mellomtiden. Samtidig har også vintrene
endret karakter, slik at kravene til gode og effektive vinterdekk i
dag er ganske annerledes enn den gang.

I dagens virkelighet vil moderne lavprofildekk være bedre enn smalere
dekk i så godt som alle disipliner. Med kortere og bredere fotavtrykk
vil lavprofildekket være klart best både på trekkevne på snø, sidegrep
og bremseevne på snø og is, og på sporfølsomhet. Ekstra smale dekk vil
stort sett bare hevde seg bedre i snøslaps, og taper altså ellers på
alle fronter.

Og er du ennå i tvil: Følg bilprodusentens anbefalinger for din
modell.”

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-08 10:42

> ”Dekk & felg:
> Brede eller smale dekk?

Tak for et særdeles brugbart og
sjældent informativt link
Så er dên ged vidst barberet.
Der er ingen forskel idag på
et bredt og smalt vinterdæk,
men man bør vælge det bilen
er designet til.

Jeg dog eet tillægsspørgsmål.
Hvis man kikker i manualen til
bilen, hvilket spring kan man så støde
på, fabrikanten anbefaler for eks. alm.
sommerdæk ??
Jeg er spændt på svaret, for hvis der er
et stort spring fra smalleste til bredeste,
hvordan vil det så påvirke "designet" ?
Eller nævner de om ændret "karakter"
hvis man monterer hhv. det ene yderpunkt
som det andet ?.

Jeg vil så samtidig tilføje,
at sommerdæk som blir' dårlige
under 7 grader også er fortid.

"I denne forbindelse er det vigtigt at slå fast, at dækbranchens oplysninger
om, at sommerdæk mister vejgrebet ved temperaturer under 7°C, ikke længere
er gældende. Selv ved lave temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre end
vinterdæk, når vejen er tør eller våd. "

Fra : Lund

Dato : 11-12-08 21:13

Hej

Du skal bruge TS830, og som en' skriver kan du evt. gå en dækstørrelse ned
til 195/65X15

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 21:42

Lund wrote:
> Hej
>
> Du skal bruge TS830, og som en' skriver kan du evt. gå en
> dækstørrelse ned til 195/65X15

Okay, men har det virkelig nogen betydning med den lille størrelsesforskel
på 195 og 205? Jeg kunne forstå hvis det var 245 jeg kørte med. Man kan vel
også sige, at hvis man kører på fast sne eller is, så har bredere dæk mere
trædeflade? Hvorimod på vand gælder det om at lede vandet væk, og der bliver
hurtigt et aquaplaningsproblem med for brede dæk. Men jeg har aquapplanet
med en Golf 4 med 165-dæk og ikke med en BMW 325 med 225 dæk. Jeg tror også
det har noget med akseltrykket (tungere bil træder igennem vandet) og måske
hjulophængene at gøre, hvordan bilen opfører sig på våd vej.

Chr.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 11-12-08 22:11

"Christian F" <no-mail> writes:

> [...]
> det har noget med akseltrykket (tungere bil træder igennem vandet) og måske
> hjulophængene at gøre, hvordan bilen opfører sig på våd vej.

Ikke akseltrykket, men trykket pr dækoverflade (kg/cm^2).

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 23:42

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Ikke akseltrykket, men trykket pr dækoverflade (kg/cm^2).

Der er forhåbentligt også et dæk i hver ende af akslen?

Chr.

Fra : Lars

Dato : 14-12-08 14:57

On Thu, 11 Dec 2008 21:42:05 +0100, "Christian F" <no-mail> wrote:

> [...]
>det har noget med akseltrykket (tungere bil træder igennem vandet) og måske
>hjulophængene at gøre, hvordan bilen opfører sig på våd vej.

Jeg ville holde mig til de dækdimensioner, som BMW anbefaler, og mener
faktisk slet ikke de anbefaler mindre end 7Jx16 fælge på den - så hvis
du vover noget med 15" skal du være 100% sikker på at de kan sidde på
bilen.

Jeg har Michelin Pilot Alpin PA2 i 225/45R17 på min e90 330iAut og de
fungerer glimrende også ved sne/sjap/is.

** Lars

Fra : Karsten Andersen

Dato : 12-12-08 04:48

Thu, 11 Dec 2008 21:13:11 +0100, skrev Lund, på 6 linier, i
<4941745c$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

>Hej
>
>Du skal bruge TS830, og som en' skriver kan du evt. gå en dækstørrelse ned
>til 195/65X15

Og skal have 4 nye fælge .-)

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Lund

Dato : 12-12-08 19:37

Det skal han jo måske have alligevel..........

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-12-08 02:55

On Dec 11, 9:42 pm, "Christian F" <no-mail> wrote:

> [...]
> også sige, at hvis man kører på fast sne eller is, så har bredere dæk mere

Men brede dæk har mindre tryk pr cm2, derfor smalle dæk.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-12-08 02:56

On Dec 11, 11:42 pm, "Christian F" <no-mail> wrote:

> Der er forhåbentligt også et dæk i hver ende af akslen?

Ja, men jo bredere dæk jo mindre er trykket pr. cm2.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-12-08 13:20

On 11 Dec., 20:39, "Christian F" <no-mail> wrote:
> [...]
> WinterContact TS810
> WinterContact TS830
>
> TS800 er til små og mellemklassebiler, så dem går vi uden om.

Så vidt jeg ved er TS830 udviklet specielt til biler med ESP, har din
bil det vil den nok kunne nyde godt af dette.

Med venlig hilsen Kim