Vinterdæk
Fra : JBH

Dato : 10-12-08 17:46

Så er det da vist ved at være tid for at finde vinterdækkene frem.

http://ekstrabladet.dk/112/article1096137.ece

"
En VW Touran kom kørende fra Roskilde og trak pludselig over i den modsatte
side af kørebanen. Her kørte bilens mandlige chauffør frontalt ind i en
modkørende Citroën Berlingo.

Muligvis på grund af galt føre
- Vi ved endnu ikke, hvad der er sket. Om han har fået et ildebefindende
eller lignende. Men der var glat på vejen, og det kan være årsagen, men det
er vi i gang med at undersøge, fortæller Carsten Andersen til
ekstrabladet.dk. "

/JBH

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-08 17:41

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så er det da vist ved at være tid for at finde vinterdækkene frem.

> - Vi ved endnu ikke, hvad der er sket. Om han har fået et ildebefindende
> eller lignende.

Vinterdæk hjælper ikke, hvis manden har fået
et ildebefindende eller lignende.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 10-12-08 17:57

Hej
Eque wrote:
> Vinterdæk hjælper ikke, hvis manden har fået
> et ildebefindende eller lignende.

.... Ellers fik han det da i hvert fald. :)

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-08 22:50

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> ... Ellers fik han det da i hvert fald. :)

Uha ja.

Fra : JBH

Dato : 10-12-08 19:04

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vinterdæk hjælper ikke, hvis manden har fået
> et ildebefindende eller lignende.

Ifølge Tv2 nyhederne her kl 18.00 var der adskillige som fik "ildebefindene"
Pudsigt fænomen som åbenbart opstår når det bliver koldt og glat og bilerne
stadig har sommersko på.

/JBH

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-12-08 19:13

On Wed, 10 Dec 2008 19:03:49 +0100, "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Pudsigt fænomen som åbenbart opstår når det bliver koldt og glat og bilerne

Jeg er såmænd ret overbevist om, at det lumske lag is, der bl. a. var
på Vestsjælland er ret ligeglad med dæktypen - det handler generelt
om, at man skraber is af bilen og glemmer at så kan der faktisk også
være noget på vejen Måske har vinterdæk marginalt bedre chancer -
men på ren is er der kun en kur, ikke få farten for højt op

Fra : SG

Dato : 10-12-08 19:45

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev i

> [...]
> være noget på vejen Måske har vinterdæk marginalt bedre chancer -
> men på ren is er der kun en kur, ikke få farten for højt op

Enig man skal altid sørge for at passe på, når temperaturen nærmer sig
frysepunktet. Men med vinterdæk har du ikke bare "marginalt bedre" chancer
for at klare is - men "noget bedre" mulighed for at holde fast i vejen -
samme hastighed taget i betragtning. Vinterdæk beholder meget bedre sin
blødhed på en frossen vej, og vil dermed suge sig bedre fast til isen en
hårde sommerdæk, der vil skøjte rundt.

Ordentlige vinterdæk vil altid være bedre end sommerdæk på is, så hvorfor
tage chancen på sine sommerdæk?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-12-08 19:49

On 10 Dec 2008 18:45:02 GMT, SG <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hårde sommerdæk, der vil skøjte rundt.
>
>Ordentlige vinterdæk vil altid være bedre end sommerdæk på is, så hvorfor

Det gør jeg nu heller ikke, jeg sad i sneen en lørdag og skruede 9
vinterhjul på - den niende har noget at gøre med at kigge på VF og se
en pil, der vender forkert )

Fra : mugge

Dato : 10-12-08 20:38

LOL

Kanon beskrivelse kan se det for mig..........

mugge

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-12-08 20:41

On Wed, 10 Dec 2008 20:38:04 +0100, "mugge"
<mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> wrote:

>LOL
>
>Kanon beskrivelse kan se det for mig..........

Du skal være glad for, du ikke lige kunne høre mig det øjeblik - nu
havde jeg endelig fået donkraften over og løfte sidste side af to
biler - og så! to ture mere med donkraften oveni )) Er sjovere nu
end med iskolde fingre og sne om fusserne

Fra : oz3bto

Dato : 10-12-08 20:07

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> være noget på vejen Måske har vinterdæk marginalt bedre chancer -
> men på ren is er der kun en kur, ikke få farten for højt op

Netop ... Har selv investeret en mindre formue i vinterdæk pga. skitur til
norge.. De står sku ikke ret godt fast på ren is

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-12-08 21:11

> Netop ... Har selv investeret en mindre formue i vinterdæk pga. skitur til
> norge.. De står sku ikke ret godt fast på ren is

Køb nogle bedre vinter dæk

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : oz3bto

Dato : 11-12-08 04:09

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hilsen Jørgen
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
> Garmin SP 2820, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg

Skal det være bedere så skal det være med pigger .. Hvilket du ikke får mig
til at køre med

Der sidder Bridgestone A/T med snefnug und alles .. ja de har sågar
lameller.. Monteret efter råd fra dækmanden
Har skam også prøvet med mine BF som er vinterdæk med hullerne til pigge ..
disse er der dog ikke.. De står hellere ikke særlig godt fast på ren is

På ren is er de kun pigdæk der hjælper

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-12-08 21:09

> være noget på vejen Måske har vinterdæk marginalt bedre chancer -
> men på ren is er der kun en kur, ikke få farten for højt op

Men der er nu aligevel voldsom forskel.
Jeg var på Sjællandsringen på køreteknisk kursus.
Vi skulle bremse ned fra 50 kmt.
der var is på glatbanen, da det var frostvejr.
2 ca ens biler
Min Toyota landcruiser m. nye vinterdæk Bridgestone vinter dueller 265/65-17
Hans VW Tuareg m. sommer lavprofiler

Jeg brugte 60 m.
Han brugte banen ud 120+ m. , og stoppede kun fordi der kom asfalt

Det skal så lige siges at de forsøgte at tø isen op ved at overspule det med
den blanding de bruger til glatbanen, så det var ekstra glat

Han stoppede så ca 2 m før på tør vej fra 80 og ned end jeg gjorde.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-08 22:50

> [...]

> "ildebefindene" Pudsigt fænomen som åbenbart opstår når det bliver koldt
> og glat og bilerne stadig har sommersko på.

Har de undersøgt, at det var sommerdæk ?

Fra : JBH

Dato : 10-12-08 23:04

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har de undersøgt, at det var sommerdæk ?

Det var det i alt fald på den Bimmer jeg så var smadret (og Touran'en) , de
andre kunne jeg ikke se dæk/fælge på.

/JBH

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 11-12-08 08:17

JBH forklarede:
> [...]

> Pudsigt fænomen som åbenbart opstår når det bliver koldt og glat og bilerne

Hvem siger der er sommerhjul på de biler ? går ud fra at du gætter
fordi du ser aludrenge, men velkommen til 2008 her køre mange med
aludrenge om vinteren

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : JBH

Dato : 11-12-08 18:58

"Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> JBH forklarede:

> Hvem siger der er sommerhjul på de biler ? går ud fra at du gætter fordi
> du ser aludrenge, men velkommen til 2008 her køre mange med aludrenge om
> vinteren

Lavprofil ?

/JBH

Fra : Karsten Andersen

Dato : 11-12-08 20:21

Thu, 11 Dec 2008 18:58:06 +0100, skrev JBH, på 32 linier, i
<494154b3$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

Også lavprofil.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 11-12-08 21:01

JBH forklarede:

> Lavprofil ?

Endnu en gang velkommen til 2008 og den virkelige verden, med gætteri
kommer man ikke langt... men får nok startet et par gode historier :/

I 2008 kører rigtig mange på aludrenge om vinteren, jeg kører feks. på
17" med Pirelli Snowsport Run Flat i str. 205-40-17 konen kører på
195-50-15 Michelin

http://kortlink.dk/delti/63rr

I øvrigt, næste gang du passerer et uheld, så koncentrer dig om din
egen kørsel, og glem hvad de andre gør/har på

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 21:12

> I 2008 kører rigtig mange på aludrenge om vinteren, jeg kører feks. på 17"
> med Pirelli Snowsport Run Flat i str. 205-40-17 konen kører på 195-50-15
> Michelin

Jeg kunne her ved udgangen af 2008 godt tænke mig
en udviddet diskussion, gældende hvorvidt debattørenes
sikkerhedsmoral, eller bare, dobbeltmoral, har det med
205" dæk kontra måske 185" dæk i vinterregi.

Som om der prales med brede vintersutter, samtidig
med der skriges på maximal sikkerhed.

Så skal vi snakke sikkerhed, hvilken
sikkerhed opnår jeg ved at købe de smarte
205" dæk frem for eks. 185"'er ??

;op

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 11-12-08 22:53

Eque kom med denne ide:

> Jeg kunne her ved udgangen af 2008 godt tænke mig
> en udviddet diskussion, gældende hvorvidt debattørenes
> sikkerhedsmoral, eller bare, dobbeltmoral, har det med
> 205" dæk kontra måske 185" dæk i vinterregi.

Øh hvorfor diskussion ?

> Som om der prales med brede vintersutter, samtidig
> med der skriges på maximal sikkerhed.

Prales ?! næ det er bare fakta

> Så skal vi snakke sikkerhed, hvilken
> sikkerhed opnår jeg ved at købe de smarte
> 205" dæk frem for eks. 185"'er ??

Mener helt bestemt at mine vinterhjul på 205-40-17 står bedre i
vinterkulden, end mine sommerhjul der er 315-25-19 men hvad ved jeg, og
ja ved godt at sommerhjul ikke holder rullediameter, men sådan er det

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 23:01

> Øh hvorfor diskussion ?

Så anvender vi ordet 'debat'.

> Prales ?! næ det er bare fakta

Så kan man jo passende købe 225" vinter
frem for 185" og være lige godt kørende.

Fra : oz3bto

Dato : 10-12-08 20:06

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vinterdæk hjælper ikke, hvis manden har fået
> et ildebefindende eller lignende.

Hjælper heller ikke meget hvis det er is man køre på

Her i byen bruges der ikke salt og til trods for terranoens 2tons og
ifølge dækmanden super vinter dæk på med lameller ja så skøjter den rundt i
div. rundkørsler.. hvad enten den er i 2 eller 4wd...
Vinterdæk gør lidt forskel men ikk ret meget

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-08 22:56

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Hjælper heller ikke meget hvis det er is man køre på

Jeg er ret enig.
Folk tror fejlagtigt, at med vinterdæk, så kan man lege Thyrring.
Med sommerdæk ved man, at når det er glat eller vejret ser
vinterligt ud, så passer man på eller blir' hjemme.
Med vinterdæk tror folk sikkert, de kan køre
som var det en efterårsdag.
Den idê tror jeg også er medvirkende til
alle de ulykker vi ser i øjeblikket.

Og igen, er det rent is der køres på, altså hvor
der ikke er sne dækkenes lameller kan 'gribe om',
så er det nok også hip som hap hvad man har på.
Forskellen er nok ikke værd at diskutere.

ps:
et dæk med manglende luft(!),
er også blødt og burde derfor
også gribe godt fat i isen.,o))

Fra : oz3bto

Dato : 11-12-08 04:12

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> der ikke er sne dækkenes lameller kan 'gribe om',
> så er det nok også hip som hap hvad man har på.
> Forskellen er nok ikke værd at diskutere.

Den holde rihvertfald i sne sand og mudder .. Guttern e lukker oftes temlig
meget luft ud af deres dæk når vi leger offroad.. Nærmest ned på det halve
tryk af hvad der skal i til landevejs brug

Nu har jeg kørt mange forskellige biler og på isglatte veje er der sku ikke
den store forskel på om det er sommer eller vinter dæk.. Først når der
kommer sne eller vand mærker man tydeligt forskellen

Fra : mugge

Dato : 11-12-08 07:48

Er vi ved at nå til en konklusion der hedder:

1. På sne er vinterdæk bedst
2. På is er alt stort set lige ringe
3. I vand er sommerdæk (gode) vel bedst

Fædselsstyrelsen siger (og det er så bremselængde):

Vejoverflade
Dæktype
Forskel i bremselængde i forhold til sommerdæk

Kortere
Længere
I procent

Gennemsnit
Spredning

Is
Vinterdæk

ca. 45%
-

Sne
Vinterdæk

ca. 40%
20 - 50%

Våd asfalt
Vinterdæk

ca. 10%
0 - 20%

Tør asfalt
Vinterdæk

ca. 15%
5 - 35%

mugge

Fra : mugge

Dato : 11-12-08 08:13

Pga uheld med copy/paste bringes her direkte link..............

http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=919

mugge

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-12-08 00:43

On Dec 10, 9:08 pm, Jørgen L. <Noem...@noemail.invalid> wrote:
> [...]
> den blanding de bruger til glatbanen, så det var ekstra glat
>
> Han stoppede så ca 2 m før på tør vej fra 80 og ned end jeg gjorde.

Og det 2 m burde være ubetydelige hvis bare man holder en ordentlig
afstand.

Mens forskellen på glat vej er meget stor.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-12-08 00:44

On Dec 10, 8:06 pm, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> Hjælper heller ikke meget hvis det er is man køre på

I forhold til sommerdæk så hjælper de stadig meget.

> div. rundkørsler.. hvad enten den er i 2 eller 4wd...

Tror du virkelig at den styrer bedre fordi den er 4wd ?

> Vinterdæk gør lidt forskel  men ikk ret meget

De gør stor forskel, og jo glattere jo større.

Fra : SG

Dato : 11-12-08 19:16

> De gør stor forskel, og jo glattere jo større.

Jeg er meget enig. Vinterdæk griber alt andet lige væsentlig bedre fat i is
end sommerdæk.

Ja, gode vinterdæk kan stadig skøjte rundt på is, men det er ingenting i
forhold til hvad gode sommerdæk gør under samme forhold og hastighed.

Den der "hip som hap"- eller "med sommerdæk passer man mere på"-holdning,
ser jeg mest som den sædvanlige undskyldning for at have glemt/ikke vil
ofre/ikke have råd til vinterdæk eller bare ren og skær påståelighed.

-SG

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 20:11

"SG" <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den der "hip som hap"- eller "med sommerdæk passer man mere på"-holdning,
> ser jeg mest som den sædvanlige undskyldning for at have glemt/ikke vil
> ofre/ikke have råd til vinterdæk eller bare ren og skær påståelighed.

Jeg synes ikke det er en undskyldning, hvis folk har gjort
op med sig selv, at de ikke finder vinterdæk nødvendige.

Jeg synes det er fair nok, hvis folk prioriterer anderledes og
ikke finder vinterdæk nødvendige.

At glemme er vel heller ikke en undskyldning for noget.

OG slutteligt, så er det ikke sikkert der er råd
til vinterdæk. Det er dyrt nok i forvejen at holde bil.

En skam de ikke laver statistikker over, hvilke
ulykkesbiler som havde vinterdæk eller ej, på.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-12-08 00:46

On Dec 10, 10:56 pm, "Eque" <-> wrote:

> Jeg er ret enig.
> Folk tror fejlagtigt, at med vinterdæk, så kan man lege Thyrring.
> Med sommerdæk ved man, at når det er glat eller vejret ser
> vinterligt ud, så passer man på eller blir' hjemme.

Men folk bliver jo ikke hjemme......
Desuden så er man jo ikke herre over hvordan de andre kører.

> Og igen, er det rent is der køres på, altså hvor
> der ikke er sne dækkenes lameller kan 'gribe om',
> så er det nok også hip som hap hvad man har på.

Næ, bremselængden for sommerdækkene kan være 100-200 % længere.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-12-08 02:48

On Dec 11, 7:16 pm, SG <ssamsonice-fjernde...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ser jeg mest som den sædvanlige undskyldning for at have glemt/ikke vil
> ofre/ikke have råd til vinterdæk eller bare ren og skær påståelighed.

Helt helt enig.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-12-08 02:50

On Dec 11, 8:11 pm, "Eque" <-> wrote:

> Jeg synes ikke det er en undskyldning, hvis folk har gjort
> op med sig selv, at de ikke finder vinterdæk nødvendige.
>
> Jeg synes det er fair nok, hvis folk prioriterer anderledes og
> ikke finder vinterdæk nødvendige.

Ja, men så skal man bare blive hjemme, men det gør folk jo ikke.

> En skam de ikke laver statistikker over, hvilke
> ulykkesbiler som havde vinterdæk eller ej, på.

Ja det er skam en skam
For så tror jeg det vil være en øjenåbner for mange og forhåbentligt
betyde at forsikringsselskaberne vil kræve dobbelt selvrisiko i
vintermånederne hvis man kører galt og ikke har vinterdæk på.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-08 15:27

On Dec 11, 8:11 pm, "Eque" <-> wrote:

> Jeg synes det er fair nok, hvis folk prioriterer anderledes og
> ikke finder vinterdæk nødvendige.

Ja, men så skal man bare blive hjemme, men det gør folk jo ikke.

Folk gør jo så mange forskellige ting.
Og ang. 'blive hjemme', en tur til bageren
vil jeg hellere foretage på sommerdæk
end en tur på 100 km. på vinterdæk..
Så det forblir' en individuel vurdering.
Og jeg tror faktisk nogle "folk blir' hjemme".

> [...]

betyde at forsikringsselskaberne vil kræve dobbelt selvrisiko i
vintermånederne hvis man kører galt og ikke har vinterdæk på.

De kunne jo starte med at gi' bilisterne en GPS
lign. ting, så de kan måle hastigheden på ulykkestidspunktet.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-12-08 15:40

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De kunne jo starte med at gi' bilisterne en GPS
> lign. ting, så de kan måle hastigheden på ulykkestidspunktet.

Jamen Eque - du lyder som om du aldrig har prøvet at køre på vinterdæk -
hverken på tør eller snedækket vej.

Prøv det - der er simpelthen ikke noget at være i tvivl om - er der sne så
skal der vinterdæk til !
Selvom du blot vil køre til bageren på sommerdæk kan du stadig nå at lave
en ulykke - hverken sommerdæk eller helårsdæk egner sig til sne.

Øget selvrisiko bør jo i sagens natur kun gælde ved ukykker, hvor føret
krævede vinterdæk ~ snedækkede veje.
Hastigheden er sådan set ikke synderen - du kan f.eks. fuldt forsvarligt
køre 90-100 km/t på snedækket motorvej - på vinterdæk !

Tyskernes ny lov ang "passende dæk til føret" er ikke så tosset endda - den
indebær jo netop at du kun blir knaldet hvis du ikke har f.eks. vinterdæk på
når vejene er sne- eller isdækkede. Selvfølgelig koster det os penge, da vi
ved kørsel gennem Tyskland om vinteren - hvis vi altså vil køre gennem det
land - jo er tvunget til at have vinterdæk på, da vi jo ikke kan regne med
snefri veje på denne årstid.
Men jeg har prøvet at køre til Østrig i snervejr et par gange, hvor aviserne
næste dag fortalte at folk var sneet inde på rastepladser over hele
Tyskland.
Men vi ku altså let køre gennem - på vinterdæk !

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-08 16:35

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i en meddelelse

> Jamen Eque - du lyder som om du aldrig har prøvet at køre på vinterdæk -
> hverken på tør eller snedækket vej.

Jamen Jesper, det har jeg da.
Snedækket vej var en succes selvom
bilen da også kunne skride ud.
På tør vej savner jeg ikke noget
med mine Michelin.

> Prøv det - der er simpelthen ikke noget at være i tvivl om - er der sne så
> skal der vinterdæk til !

Det er netop derfor, folk kan vælge at 'blive hjemme'
eller køre forsigtig.
Kører du uforsigtig med vinterdæk, er det det samme.
Vinterdæk i sig selv bør ikke være en sovepude.
Man kalkulerer på samme måde som dem,
som tar' chancen og kører mere end de tilladte
hastigheder.

> Selvom du blot vil køre til bageren på sommerdæk kan du stadig nå at lave
> en ulykke - hverken sommerdæk eller helårsdæk egner sig til sne.

Vinterdæk er ikke en garanti for ikke at havne i et uheld.
Og en tur til bageren på sommerdæk er langt mere at foretrække
end en 100 km. strækning på motorvej med 100 km/t.
Går det galt på motorvejen, så går det normalt virkelig galt.

> Hastigheden er sådan set ikke synderen - du kan f.eks. fuldt forsvarligt
> køre 90-100 km/t på snedækket motorvej - på vinterdæk !

Det mente de sikkert også, eller blot noget tilsvarende,
de som indtil nu har været involveret i et uheld.

> Men vi ku altså let køre gennem - på vinterdæk !

Jeg har kun siddet fast 1 gang
så jeg vil ikke mene, sommerdæk
behøver at gøres til et problem.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-12-08 16:56

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vinterdæk i sig selv bør ikke være en sovepude.
> Man kalkulerer på samme måde som dem,
> som tar' chancen og kører mere end de tilladte

Vrøvl - du vælger hvilke chancer du vil udsætte alle andre i trafikken for.
Som f.eks. den dag, der kom lidt sne sidste vinter.
Alene spildtiden var vanvittig - sad selv i kkø 2½ time på Holbækmotorvejen,
fordi folk på sommerdæk holdt i vejen.

> [...]
>
> Det mente de sikkert også, eller blot noget tilsvarende,
> de som indtil nu har været involveret i et uheld.

Vrøvl igen - du kan finde utallige tests, der beviser at sommerdæk
overhovedet ikke ikke kan sammenlignes med vinterdæk i sne.
Altså kan du ikke bare påstå at hastigheden er skyld i alle ulykker og at du
har en ulykke tilgode bare fordi du ikke er kørt galt endnu.
Ville du også køre på blankslidte dæk i regnvejr ? Eller slicks ?

> Jeg har kun siddet fast 1 gang
> så jeg vil ikke mene, sommerdæk
> behøver at gøres til et problem.

Jamen når du nu ikke vil have vinterdæk - hvorfor skal vi andre så holde bag
dig og vente, når du kører med alt for lav fart og stadig ikke er i stand
til at styre og bremse forsvarligt ?
Indse det - der er kun een forsvarlig handlig ud over at købe vinterdæk -
lad bilen stå når det bliver glat.
Og det uanset om bilen står hjemme - eller ude !

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-08 17:07

> Vrøvl - du vælger hvilke chancer du vil udsætte alle andre i trafikken
> for.

Så er det jo sant, da dem som kører mere end eks. 80
også må ha' kalkuleret med den øgede risiko.

> Som f.eks. den dag, der kom lidt sne sidste vinter.

Den dag husker jeg godt.
Der kalkulerede jeg og blev hjemme.

> Alene spildtiden var vanvittig - sad selv i kkø 2½ time på
> Holbækmotorvejen, fordi folk på sommerdæk holdt i vejen.

Haha..det vrimlede med sommerbilister.,o)
Du er ej længere seriøs at lytte til.

> Vrøvl igen - du kan finde utallige tests, der beviser at sommerdæk
> overhovedet ikke ikke kan sammenlignes med vinterdæk i sne.

Har jeg aldrig påstået.

> Altså kan du ikke bare påstå at hastigheden er skyld i alle ulykker og at
> du har en ulykke tilgode bare fordi du ikke er kørt galt endnu.

Jeg noterede mig blot, at høj hastighed er medvirkende
til øgede skader, frem for en lavere hastighed.
Jeg har ikke påstået at ha' nogen ulykke tilgode.
Hvor er du dog ond.

> Ville du også køre på blankslidte dæk i regnvejr ? Eller slicks ?

Ja. Det vil jeg ikke ha' et sikkerhedsmæssigt problem med.
Men jeg vil heller ikke sætte hastigheden til km. 100/

> Jamen når du nu ikke vil have vinterdæk - hvorfor skal vi andre så holde
> bag dig og vente, når du kører med alt for lav fart og stadig ikke er i
> stand til at styre og bremse forsvarligt ?

Hvem er 'vi andre' ?
Er det dig og dine tankespind ?
Og jeg er istand til at styre og bremse forsvarligt.

> Indse det - der er kun een forsvarlig handlig ud over at købe vinterdæk -
> lad bilen stå når det bliver glat.

Nej. Foretag en individuel vurdering af føret og ta'
den derfra.

> Og det uanset om bilen står hjemme - eller ude !

Hjem. Det skal man.

Fra : ShutEye

Dato : 12-12-08 17:59

> [...]
> Alene spildtiden var vanvittig - sad selv i kkø 2½ time på
> Holbækmotorvejen, fordi folk på sommerdæk holdt i vejen.

Ok har klippet alt det andet væk fordi ...

Den påstand bliver du bare NØD TIL at kunne dokumentere for at det ikke skal
lyde fuldstændigt tåbeligt.
Hvis ALLE havde haft vinterdæk på, så havde alt gået fint fint???

Var du ude ved de biler der holdt stille og kigge efter?
Det er IKKE nok lige at lure på hjulene mens man triller forbi, du skal hen
og tjekke mærkning eller dækmønster.

Siger ikke at du er helt forkert på den, men faen til påstand!