Nå nu skal vi alle have nye dæk
Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 08-12-08 08:19

Hakket fra ingeniøren:

Det hele: http://ing.dk/artikel/94050-eu-vil-spare-50000-stoej-doedsfald-med-ny-daekstandard?nyhedsbrev

Vigtige stumper er her:

"EU-parlamentet har bestemt sig til at gribe fat om trafikstøjens rod
af hensyn til befolkningens sundhed. Inden for de kommende tre år skal
medlemslandene indføre skrappere miljøkrav til bildæk. Dæk skal støje
væsentligt mindre, og de skal give mindre rullemodstand, så Europas
biler kan spare på brændstoffet og udlede mindre CO2 til atmosfæren."

"Blandt andet bliver det påbudt for personbiler at køre med
måleudstyr, der løbende holder øje med trykket i hvert enkelt dæk og
giver alarm, hvis trykket er forkert. Og det bliver forbudt at sætte
tykke, terrængående dæk på en almindelig firehjulstrækker, der mest
bliver brugt til at køre mellem hjemmet og sushibaren."

"Dæk støjer mere, fordi de må

En stor andel af støjen kommer fra køretøjernes dæk. Det vil
vibrationer i dækket på ujævnheder i vejen og i dækmønstret, men
lydene kommer også fra luften, der presses ind og ud af
slidbanemønstret, når dækket roterer hen over asfalten med stor fart.

Desuden støjer det fra den del af dækket, der rører asfalten, da delen
kortvarigt suger sig fast som en sugekop. Det sker kontinuert, fordi
dækket er rundt, men det medfører hurtige trykforandringer i luften
omkring dækket, og det betyder mere lyd.

Endelig er der de åbne vinkler mellem dæk og vejbane, som åbner sig
foran og bagved dækket. De virker som schallstykket i en trompet og
får alle de førnævnte trykforandringer til at gjalde ud over
autoværnet. Ud til de mange ufrivillige tilhørere.

Støjproduktion kræver energi, og dermed kræver støjforureningen også
sin andel af indholdet i benzintanken. Men en del af disse støjkilder
kan minimeres, og dækfirmaerne ved, hvordan man gør.

Et dækfirma som Michelin skriver på sin hjemmeside, at blot med en
særlig gummiblanding i dækket kan enhver bil spare en liter brændstof
per 100 km i hele køretøjets levetid.

De nye love om trafikstøj skal generelt gælde fra 1. november 2011,
dog med undtagelser, der udsættes så sent som 2018 af hensyn til
bilindustrien."

Benny

Fra : Sørensen

Dato : 08-12-08 19:48

<hojvaelde@gmail.com> skrev
En stor andel af støjen kommer fra køretøjernes dæk. slidbanemønstret, når
dækket roterer hen over asfalten med stor fart.

Ja det er utroligt der ligger en stor vej 1 km. herfra og det eneste man kan
høre er dækstøj, der skulle også findes en astfalt som er meget støjdæmpende
men det er hvist noget dyre end det almindelige.

vh.
Sørensen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-12-08 20:08

> Ja det er utroligt der ligger en stor vej 1 km. herfra og det eneste man
> kan høre er dækstøj, der skulle også findes en astfalt som er meget
> støjdæmpende men det er hvist noget dyre end det almindelige.

Jeg mener at kunne huske at den støjdæmpende asfalt indeholder gummigranulat
fra findelte bildæk.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : .J.S...

Dato : 08-12-08 20:06

<hojvaelde@gmail.com> wrote in message
>De nye love om trafikstøj skal generelt gælde fra 1. november 2011,
>dog med undtagelser, der udsættes så sent som 2018 af hensyn til
>bilindustrien."

Her i århus amt er de fleste veje grovere end dækkene så man kunne starte
med belægningen, det kunne halvere støjen.
Go gammeldags sort asfalt i stedet for grove belægninger, i kender det
sikkert vejen starter sit liv som løse sten som bilisterne selv skal køre
fast.

Fra : KASO

Dato : 08-12-08 21:15

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Go gammeldags sort asfalt i stedet for grove belægninger, i kender det
> sikkert vejen starter sit liv som løse sten som bilisterne selv skal køre

Jeps - skøn belægning - ikke alene larmer den og holder i kort tid - den
giver også glasfirmaerne ekstra arbejde

Svjv. er Motorring 3 (det renoverede/udvidede stykke) belagt med
støjdæmpende asfalt.

Fra : ShutEye

Dato : 08-12-08 21:28

> Svjv. er Motorring 3 (det renoverede/udvidede stykke) belagt med
> støjdæmpende asfalt.

Det er i hvert fald SKØNT at køre på!
Det er ligesom at få en ny bil :)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-08 21:03

hojvaelde@gmail.com wrote:

> "Blandt andet bliver det påbudt for personbiler at køre med
> måleudstyr, der løbende holder øje med trykket i hvert enkelt dæk og
> giver alarm, hvis trykket er forkert.

Så bliver der jo nok solgt en del af disse:
http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=008-001-00000420

Just for the record. Jeg har ingen forbilndelse til pågældende firma.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-12-08 00:38

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så bliver der jo nok solgt en del af disse:
> http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=008-001-00000420
>
> Just for the record. Jeg har ingen forbilndelse til pågældende firma.

Den var da skisme smart.
So ein ding muss Ich auch haben - en gang!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Torben

Dato : 10-12-08 22:20

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>>
> Den var da skisme smart.
> So ein ding muss Ich auch haben - en gang!

Du kan bare købe en s-klasse eller tilsvarende Audi, der er det standard, og
så skal man heler ikke have den grimme boks monteret.

-TT

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-08 01:48

Uffe Bærentsen wrote:
> Så bliver der jo nok solgt en del af disse:
> http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=008-001-00000420
>
> Just for the record. Jeg har ingen forbilndelse til pågældende firma.

En del nye biler har allerede et lignende system fastmonteret. Bl.a. den nye
Golf.

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 09-12-08 02:11

On 9 Dec., 00:38, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> Den var da skisme smart.
> So ein ding muss Ich auch haben - en gang!

> [...]

Der skal nok være nogle bavianer der går og samler dem på
parkeringspladser

Benny

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-12-08 19:00

hojvaelde@gmail.com wrote:

> Der skal nok være nogle bavianer der går og samler dem på
> parkeringspladser

Det vil nok være ret så svært.
Pssttt, de er monteret inden i dækket......

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i