|
| Sort Jerry Can Fra : Ukendt |
Dato : 07-12-08 23:26 |
|
Ikke så meget med bil at gøre, men jeg prøver alligevel !
Jeg står og skal bruge 2 stk. sorte Jerry Can og det har vist sig at være et
problem. Jeg kan finde dem i rød, grøn og blå, men abselut ikke i sort.
Kan det virkelig passe at de ikke er til at drive op i sort ?
/Grønne
| |
Michael Nielsen (07-12-2008)
| Kommentar Fra : Michael Nielsen |
Dato : 07-12-08 23:52 |
|
<Grønne> skrev i en meddelelse
> Ikke så meget med bil at gøre, men jeg prøver alligevel !
>
> Jeg står og skal bruge 2 stk. sorte Jerry Can og det har vist sig at være
> et problem. Jeg kan finde dem i rød, grøn og blå, men abselut ikke i sort.
>
> Kan det virkelig passe at de ikke er til at drive op i sort ?
Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men kan/må man ikke male dem?
Så kan du da få dem i lige den farve der passer dig :)
Best regards
Michael Nielsen
| |
Jens C. Hansen (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Jens C. Hansen |
Dato : 08-12-08 00:34 |
|
Michael Nielsen wrote:
> Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men kan/må man ikke male dem?
Kender du noget maling, som ikke bliver opløst af diesel eller benzin?
| |
Michael Nielsen (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Michael Nielsen |
Dato : 08-12-08 00:53 |
|
"Jens C. Hansen" skrev i en meddelelse
> Kender du noget maling, som ikke bliver opløst af diesel eller benzin?
Det tror jeg ikke lige nej, men når de er malet fra starten af, så må det jo
findes.
Men ellers 1-0 til dig :)
Best regards
Michael Nielsen
| |
Jens C. Hansen (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Jens C. Hansen |
Dato : 08-12-08 13:57 |
|
Michael Nielsen wrote:
> "Jens C. Hansen" skrev i en meddelelse
>
>> Kender du noget maling, som ikke bliver opløst af diesel eller benzin?
>
> Det tror jeg ikke lige nej, men når de er malet fra starten af, så må det jo
> findes.
Jah, metal-reservedunke må have fået noget lak som hærder, dvs. reagerer
på en eller anden måde, så det ikke kan opløses igen.
Maling tørrer bare ind efter det er smurt på; det kan stort set altid
opløses igen.
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-12-08 05:59 |
| | |
Jens C. Hansen (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Jens C. Hansen |
Dato : 08-12-08 13:56 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Jens C. Hansen" skriver:
>> Kender du noget maling, som ikke bliver opløst af diesel eller benzin?
>
> Det på min bil eksempelvis.......
Det, som vi andre kalder autolak?
Eller er din bil malet, og ikke lakeret?
| |
Klaus G. (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 08-12-08 06:32 |
|
> Kender du noget maling, som ikke bliver opløst af diesel eller benzin?
Der findes klarlak på spraydåse, som nemt kan holde til det.
Ellers skal man bare finde maling beregnet til fælge, det kan også holde til
det stads.
--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
N/A (08-12-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 08-12-08 14:59 |
|
| |
obak (08-12-2008)
| Kommentar Fra : obak |
Dato : 08-12-08 16:56 |
|
"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:ghhmgg$2vp8$1@newsbin.cybercity.dk...
> Michael Nielsen wrote:
>> Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men kan/må man ikke male dem?
>
> Kender du noget maling, som ikke bliver opløst af diesel eller benzin?
Den maling som de er malet med i forvejen.
Hammerrite, kan også.
| |
Ukendt (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-12-08 23:40 |
|
> Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men kan/må man ikke male dem?
>
> Så kan du da få dem i lige den farve der passer dig :)
>
> Best regards
> Michael Nielsen
Ikke noget dumt spørgsmål, men lidt besværligt at skulle til at male dem og
som der også bliver nævnt i en lang diskussion så skal det ikke bare være
hattelak men rigtig autolak.
Men det kan da blive sidste mulighed, men det var nu nemmer at finde dem i
sort !
/Grønne
| |
F.Syndergaard (08-12-2008)
| Kommentar Fra : F.Syndergaard |
Dato : 08-12-08 12:52 |
|
<Grønne> skrev i en meddelelse
news:493c4d89$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ikke så meget med bil at gøre, men jeg prøver alligevel !
>
> Jeg står og skal bruge 2 stk. sorte Jerry Can og det har vist sig at være
> et problem. Jeg kan finde dem i rød, grøn og blå, men abselut ikke i sort.
>
> Kan det virkelig passe at de ikke er til at drive op i sort ?
>
> /Grønne
>
Kan fås her:
http://tool4you.dk/isenkram/benzindunk_plast_20_liter_da.html
--
MVH.
Finni
| |
Søren (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 08-12-08 13:46 |
|
Det er ikke en Jerry Can.
F.Syndergaard skrev:
> <Grønne> skrev i en meddelelse
> news:493c4d89$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Ikke så meget med bil at gøre, men jeg prøver alligevel !
>>
>> Jeg står og skal bruge 2 stk. sorte Jerry Can og det har vist sig at være
>> et problem. Jeg kan finde dem i rød, grøn og blå, men abselut ikke i sort.
>>
>> Kan det virkelig passe at de ikke er til at drive op i sort ?
>>
>> /Grønne
>>
>
> Kan fås her:
> http://tool4you.dk/isenkram/benzindunk_plast_20_liter_da.html
>
| |
Peter Lykkegaard (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 08-12-08 18:55 |
| | |
Ukendt (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-12-08 23:42 |
| | |
Finn Guldmann (10-12-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 10-12-08 12:41 |
| | |
John Sahl (12-12-2008)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 12-12-08 13:29 |
|
Grønne wrote:
>> Men den her måske?
>> http://tool4you.dk/bil_baad/benzindunke/jerry_can_10_liter_da.html
>>
>> - Peter
> Den er så kun 10 liter og de svare ikke på en forespørgsel om man kan
> få den i 20 liter
Brug telefonen, det gør ikke ondt.
--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't
matter if you win, you're still a retard.
| |
Ukendt (12-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-12-08 19:14 |
|
> Brug telefonen, det gør ikke ondt.
>
> --
> John Sahl
> Racing on the streets is like competing in the special olympics - it
> doesn't matter if you win, you're still a retard.
>
Når nu du har været så hjælpsom at komme med dette fantastiske råd, kan du
så ikke lige finde deres telefon nummer på hjemmeside til mig ?
/Grønne
| |
Klaus D. Mikkelsen (~ (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~ |
Dato : 08-12-08 06:22 |
|
On 8 Dec., 13:56, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:
>
> Det, som vi andre kalder autolak?
Hvad er der i vejen for at bruge det på en Jerrycan ?
Klaus
| |
Jens C. Hansen (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Jens C. Hansen |
Dato : 08-12-08 14:59 |
|
Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:
> On 8 Dec., 13:56, "Jens C. Hansen"
> <*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:
>> Det, som vi andre kalder autolak?
>
> Hvad er der i vejen for at bruge det på en Jerrycan?
Intet, hvis bare vi er enige om at det er lak og ikke maling.
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-12-08 16:31 |
|
"Jens C. Hansen" skriver:
>
> Intet, hvis bare vi er enige om at det er lak og ikke maling.
Teknisk set ja.
De fleste kører dog til en autolakerer og beder ham om at "male" bilen
Jeg er sikker på at det er præcist det Michael Nielsen mener, når han
skriver som han gør......
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Michael Nielsen (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Michael Nielsen |
Dato : 08-12-08 17:09 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse
> Jeg er sikker på at det er præcist det Michael Nielsen mener, når han
> skriver som han gør......
Præcis, jeg mente selvfølgelig indforstået at det var maling med klarlak
ovenpå :)
Jeg har heller aldrig set at et par dråber benzin under tankdækslet har
opløst lakken/malingen.
Best regards
Michael Nielsen
| |
KASO (08-12-2008)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 08-12-08 21:09 |
|
"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:ghj97n$gk4$1@newsbin.cybercity.dk...
> Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:
>> On 8 Dec., 13:56, "Jens C. Hansen"
>> <*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:
>>> Det, som vi andre kalder autolak?
>>
>> Hvad er der i vejen for at bruge det på en Jerrycan?
>
> Intet, hvis bare vi er enige om at det er lak og ikke maling.
Og hvad er så forskellen?
"Autolak" har intet med "lak" at gøre - det er en maling - som man
sprøjtemaler/-lakerer bilen med på et malerværksted/autolakerer
Man slutter så nogle gange af med en klar lak - men ikke altid. Uanset om
der er brugt klar lak eller ej, opløses det ikke af benzin/diesel - det
ville være ret uheldigt, hvis det "faldt af", hvis man spildte når man
tankede......
| |
Ib Jakobsen (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 08-12-08 23:50 |
|
KASO skrev:
>
> Og hvad er så forskellen?
>
> "Autolak" har intet med "lak" at gøre - det er en maling - som man
> sprøjtemaler/-lakerer bilen med på et malerværksted/autolakerer
> Man slutter så nogle gange af med en klar lak - men ikke altid. Uanset
> om der er brugt klar lak eller ej, opløses det ikke af benzin/diesel -
> det ville være ret uheldigt, hvis det "faldt af", hvis man spildte når
> man tankede......
Skal det så forstås som det du kalder "maling" Altid kan holde til
benzin?. For så er svaret nej. Forskellen ligger i om det en- eller
to-komponent. Klarlak er stort set altid to-komponent, og "maling" kan
være begge dele.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
KASO (10-12-2008)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 10-12-08 21:09 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:493da4b5$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> KASO skrev:
>
>>
>> Og hvad er så forskellen?
>>
>> "Autolak" har intet med "lak" at gøre - det er en maling - som man
>> sprøjtemaler/-lakerer bilen med på et malerværksted/autolakerer
>> Man slutter så nogle gange af med en klar lak - men ikke altid. Uanset om
>> der er brugt klar lak eller ej, opløses det ikke af benzin/diesel - det
>> ville være ret uheldigt, hvis det "faldt af", hvis man spildte når man
>> tankede......
>
> Skal det så forstås som det du kalder "maling" Altid kan holde til
> benzin?. For så er svaret nej. Forskellen ligger i om det en- eller
> to-komponent. Klarlak er stort set altid to-komponent, og "maling" kan
> være begge dele.
>
Nej - al "maling" kan ikke holde til benzin - men autolak/-maling kan f.eks.
godt. Det har så absolut intet med 1- eller 2-komponent at gøre - for
"autolak" er ikke 2-komponent. Måske skulle du chekke, hvad 2-komponent
betyder?
(Det betyder, at man blander 2 komponenter - en lak/maling og en hærder -
som man så maler med inden det hærder op).
Autolak/-maling derimod er et færdigblandet produkt, som man tager fra
bøtten og maler med (evt. efter behøring toning). Når den er hærdet op
bliver der nogle gange - men ikke altid - sprøjtet med klar lak. Heller ikke
den klare lak er 2-komponent - selv om det da sikkert findes.
Uanset klar lak eller ej, opløses maling/lakering ikke selv om man spilder
diesel/benzin, når man tanker.
| |
Ib Jakobsen (11-12-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 11-12-08 00:58 |
|
KASO skrev:
>
> Nej - al "maling" kan ikke holde til benzin - men autolak/-maling kan
> f.eks. godt. Det har så absolut intet med 1- eller 2-komponent at gøre -
> for "autolak" er ikke 2-komponent. Måske skulle du chekke, hvad
> 2-komponent betyder?
Det har jeg ikke nød at gøre. Jeg har haft det rimeligt tæt inde på min
hverdag siden 1978. Du kan kalde det maling og du kan kalde det lak. For
min skyld ingen alarm. Men lad os holde det lidt på det plan som de
fleste forstår.
Vi har noget der giver bilen farve. Det kan være en ren farve uden metal
eller det kan være en med metal. Den med metal skal altid i vore dage
have en klarlak. Det skulle den ikke i gamle dage, da den også var
2-komponentbaseret. Altså "noget" man kom hærder i. Tilbage til svaret,
så kan den uden metal både være en-komponent og to-komponent.
Den med en-komponent er meget lidt modstandsdygtig over for benzin. Den
med to-komponent klarer det bedre, men er ikke helt modstanddygtig over
for benzin.
Ofte ser du mc-tanke der er malet/lakeret, kald det hvad du vil, som er
malet med en en-komponet bund og to-komponent klarlak, bobler op ved
tankdækslet. Der har man begået den fejl at lade den en-komponente gå
helt frem til benzinen. Laver man en maskering så den underliggende
en-komponente stopper lidt før og den to-komponente ligger ud over og
forsegler, så holder det bedre. Men den underliggende mener jeg både
grunder, filler, sprøjtespartel og den der giver den ønskede farve.
> (Det betyder, at man blander 2 komponenter - en lak/maling og en hærder
> - som man så maler med inden det hærder op).
Ja, det siger jo ligesom sig selv. Hvad skulle det ellers være?. Skal vi
samtidig så også afsløre at det ofte er en polyurethanbaseret type?.
> Autolak/-maling derimod er et færdigblandet produkt, som man tager fra
> bøtten og maler med (evt. efter behøring toning).
Det findes, men er ikke brugt ret meget. Men om man gør det i de nye
vandbaserede skal jeg lade være usagt. Men de vandbaserede jeg kender
til skal der også hærder til.
> Når den er hærdet op bliver der nogle gange - men ikke altid - sprøjtet med klar lak. Heller
> ikke den klare lak er 2-komponent - selv om det da sikkert findes.
Der kan ovenstående svar genbruges. Jeg er aldrig stødt på en-komponent
klarlak. Med mindre der er noget skrammel på spraydåse. Men hvis du kan
komme med en lidt navne og data på noget der kan holde til benzin, så
skal du være velkommen.
>
> Uanset klar lak eller ej, opløses maling/lakering ikke selv om man
> spilder diesel/benzin, når man tanker.
Som jeg svarer holder den en-komponente ikke ret mange sekunder sølet
ind i benzin. Den to-komponente vil også ved langtidspåvirkning koge op.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Søren (12-12-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 12-12-08 07:37 |
|
[snip]
>>
>
> Nej - al "maling" kan ikke holde til benzin - men autolak/-maling kan
> f.eks. godt. Det har så absolut intet med 1- eller 2-komponent at gøre -
> for "autolak" er ikke 2-komponent.
Det var ellers noget af en udmelding - som bestemt ikke er korrekt. Jeg
tænker at du sikkert godt kan finde automaling der ikke 2-komponent, men
det er bestemt ikke det der bruges mest af.
> Måske skulle du chekke, hvad
> 2-komponent betyder?
Måske skulle du få styr over fakta før du taler ned til folk?
> (Det betyder, at man blander 2 komponenter - en lak/maling og en hærder
> - som man så maler med inden det hærder op).
>
> Autolak/-maling derimod er et færdigblandet produkt, som man tager fra
> bøtten og maler med (evt. efter behøring toning). Når den er hærdet op
> bliver der nogle gange - men ikke altid - sprøjtet med klar lak. Heller
> ikke den klare lak er 2-komponent - selv om det da sikkert findes.
Ja mon ikke nok det findes. Det sidder ihvertfald på den bil jeg fik
malet for få år siden.
>
> Uanset klar lak eller ej, opløses maling/lakering ikke selv om man
> spilder diesel/benzin, når man tanker.
| |
Ib Jakobsen (12-12-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 12-12-08 17:02 |
|
Søren skrev:
>
>> Måske skulle du chekke, hvad 2-komponent betyder?
>
>
> Måske skulle du få styr over fakta før du taler ned til folk?
Tak for udmeldingen. Det næste bliver vel at der er nogen der vil
argumentere for at jorden bestemt ikke er rund.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
KASO (13-12-2008)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 13-12-08 13:18 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:49428add$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Søren skrev:
>
>>
>>> Måske skulle du chekke, hvad 2-komponent betyder?
>>
>>
>> Måske skulle du få styr over fakta før du taler ned til folk?
>
>
> Tak for udmeldingen. Det næste bliver vel at der er nogen der vil
> argumentere for at jorden bestemt ikke er rund.
>
Jeg må undskylde her - jeg kan se, at min viden er forældet!
Desværre tror mange, at lak er "2-komponent", hvis der er tale om en maling
med en klar lak over - det betragter de som 2 "komponenter", hvilket jo ikke
er tilfældet. Jeg antog, at du begik samme fejl, fordi de
automaling/-lakker, jeg tidligere er stødt på og har brugt, har været
1-komponent (jeg har f.eks. en Glasurit stående, der er 1-komponent). Jeg
har så været inde og chekke - og jeg kan se, at mange af nutidens autolakker
er blevet 2-komponent. Jeg beklager fejlen!!
Det ændrer dog ikke ved det grundlæggende: Heller ikke de gamle 1-komponent
automalinger/-lakker "faldt af" fordi man spildte brændstof ned af bilen -
så antallet af komponenter er ikke afgørende for, om malingen kan holde til
benzin/diesel.
| |
Ib Jakobsen (13-12-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 13-12-08 19:07 |
|
KASO skrev:
>
> Jeg må undskylde her - jeg kan se, at min viden er forældet!
Alt forladt. Du lød bare så skråsikker.
>
> Desværre tror mange, at lak er "2-komponent", hvis der er tale om en
> maling med en klar lak over - det betragter de som 2 "komponenter",
Det danske sprog er også svært at trykke sig ud i. Man kan sige det
sidste man sprøjter på består at to komponenter. Som så ofte består af
en en-komponent og til slut en klarlak som så er to-komponent. Bruger
man ikke klarlak bruger man i stedet en to-komponent farve.
> hvilket jo ikke er tilfældet. Jeg antog, at du begik samme fejl, fordi
> de automaling/-lakker, jeg tidligere er stødt på og har brugt, har været
> 1-komponent (jeg har f.eks. en Glasurit stående, der er 1-komponent).
Lige netop Glasurit var en man brugte meget i forne tider. Den var
rigtigt nok en-komponent. Men med "tørrelse" i fra leverandøren. Bruger
man en to-komponent uden hærder vil den krakelere. Og være meget følsom
over for bezin og lign.
> Jeg har så været inde og chekke - og jeg kan se, at mange af nutidens
> autolakker er blevet 2-komponent. Jeg beklager fejlen!!
Du skal såmænd ikke beklage. Det er menneskeligt af fejle, og indrømmer
man det så er det meget værd.
>
> Det ændrer dog ikke ved det grundlæggende: Heller ikke de gamle
> 1-komponent automalinger/-lakker "faldt af" fordi man spildte brændstof
> ned af bilen
De gamle en-komponente var konstrueret til at være toplak. Altså det
yderste lag. De kunne sagtens tåle benzin en tid. Men ved længere
påvirkning giver de også op. Moderne to-komponente må også give op. De
holder dog lidt længere end gamle en-komponente.
- så antallet af komponenter er ikke afgørende for, om
> malingen kan holde til benzin/diesel.
Der er vi så stadig ikke enige. Men hvis du læser svaret et par linier
herover en gang til er vi måske kommet nærmere. Normalt bruger man idag
ikke en-komponente som toplak. De bruges kun hvis man giver klarlak
ovenpå, og det er næsten altid to-komponent.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
N/A (08-12-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 08-12-08 14:59 |
|
| |
Awul Dasfilshabeda (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Awul Dasfilshabeda |
Dato : 08-12-08 16:33 |
| | |
Lund (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Lund |
Dato : 08-12-08 17:47 |
|
Ja, google er sgu smart..........
| |
Ukendt (08-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-12-08 23:48 |
| | |
Awul Dasfilshabeda (09-12-2008)
| Kommentar Fra : Awul Dasfilshabeda |
Dato : 09-12-08 11:48 |
| | |
Ukendt (09-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-12-08 15:05 |
| | |
|
|