Barnestol?
Fra : Klaus G.

Dato : 07-12-08 19:23

Hej.

Nu er det her nok ikke lige det mest typiske emne, men vover forsøget
alligevel. Men kommer i til den konklution at det bare er _for_ OT, så
henvis venligst til en anden gruppe :)

Hvornår/hvorfor køber man en barnestol i stedet for at leje den? Jeg tænker
specifikt på den til de helt små baby'er op til 13kg. Altså de bagudvendte
stole. Det er ikke længere lovligt med et net over liften, så en barnestol
skal jo købes. Den bruges typisk kun i 9-12mdr, så skal der endnu en stol
til, nemlige en 9-18kg stol. Og så igen en 15-36kg stol. Så burde ungen være
over de 135cm som er grænsen for hvordan en unge skal placeres i bilen :)

For at vende tilbage til det egentlige spørgsmål, så er det fordi man kan
leje den første stol for bare 300kr. i 9mdr.. Hvor den koster 2850kr. fra
ny(ISOFIX model). Det er jo det rene galskab at købe den så, er det ikke?
Eller er der noget som er gået min næse forbi? :) Skal man have 10børn, så
er det billigere at købe den til at starte med, meeen det regner vi ikke
lige med. Nok nærmere to i alt engang :)

Den næste stol skal man jo beholde i 3-4år, så det giver lidt mere mening at
købe den jo.

Nå, men kom med lidt input tak. Og gør mig klogere!

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : HB

Dato : 07-12-08 19:35

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvornår/hvorfor køber man en barnestol i stedet for at leje den?

For det første:
Hvis du lejer en brugt?? - Ved du ikke om den har været med i et
færdselsuheld og har taget skade. Det må være ligesom med en styrthjelm..
For det andet:
Vi har købt en MaxiCosi i Babysam. De tilbyder at købe den tilbage når vi
ikke skal bruge den mere - De giver halvdelen af nyprisen tilbage.

--
/HB

Fra : Klaus G.

Dato : 07-12-08 20:45

> For det første:
> Hvis du lejer en brugt?? - Ved du ikke om den har været med i et
> færdselsuheld og har taget skade. Det må være ligesom med en styrthjelm..
Er jo rigtigt nok. Men tager en stol skade som en hjelm gør det? Brugt én
gang og den er til skraldespanden?

> For det andet:
> Vi har købt en MaxiCosi i Babysam. De tilbyder at købe den tilbage når vi
> ikke skal bruge den mere - De giver halvdelen af nyprisen tilbage.
Ja, det har jeg set. Et OK tilbud. Men hvis man nu er 96% sikker på at man
vil have to børn. Så skal man ud og købe ny stol to gange jo. Da aftalen
lyder på at man aflevere stolen tilbage efter 9mdr mener jeg det er.

Fra : HB

Dato : 07-12-08 20:56

> Er jo rigtigt nok. Men tager en stol skade som en hjelm gør det? Brugt én
> gang og den er til skraldespanden?

Det er et godt spørgsmål. Personligt vil jeg aldrig lade det komme an på en
prøve.
Jeg tror ikke at tidligere lejere oplyser om at stolen har været med i et
færdselsuheld.

> Ja, det har jeg set. Et OK tilbud. Men hvis man nu er 96% sikker på at man
> vil have to børn. Så skal man ud og købe ny stol to gange jo. Da aftalen
> lyder på at man aflevere stolen tilbage efter 9mdr mener jeg det er.

Så behold stolen - Men man ved jo heller ikke om nr. to barn kommer lige
efter eller om der går 5 år

--
/HB

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-12-08 14:04

On Sun, 7 Dec 2008 20:55:52 +0100, "HB" <HB@@nomail.dk> wrote:

>Så behold stolen - Men man ved jo heller ikke om nr. to barn kommer lige
>efter eller om der går 5 år

joh, det kaldes planlægning

Fly

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-08 19:40

"Klaus G." skriver:

> Nå, men kom med lidt input tak. Og gør mig klogere!

Den første (lille bagudvendte) lejede vi, den næste har vi købt (og er
glad for den) og har nu brugt den i 2 år, men skal snart til at have en
ny.

Den vi har nu er en Maxi Cosi Tobi og dækker op til 18 kg. knægten er
over 3 nu, men bruger den stadig.

Med hensyn til leje skal man være opmærksom på at der kan være stor
prisforskel på den samme stol i butikker fra den selvsamme kæde.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus G.

Dato : 07-12-08 20:47

> Med hensyn til leje skal man være opmærksom på at der kan være stor
> prisforskel på den samme stol i butikker fra den selvsamme kæde.
Hvad mener du?

Går man ind på babysam.dk så koster en Römer BabySafe ISOFIX Plus
2.849,00kr..

Det ændre sig vel ikke om jeg køre til en butik i nordjylland eller
sjælland?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-08 21:55

"Klaus G." skriver:

> Hvad mener du?

Lejeprisen for en stol er ikke nødvendigvis den samme.....det opdagede
vi og lejede derfor stolen i Silkeborg, mod ellers Randers.

> Går man ind på babysam.dk så koster en Römer BabySafe ISOFIX Plus
> 2.849,00kr..
>
> Det ændre sig vel ikke om jeg køre til en butik i nordjylland eller
> sjælland?

Hvis der er lokale tilbud - jo.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-12-08 08:42

> Går man ind på babysam.dk så koster en Römer BabySafe ISOFIX Plus
> 2.849,00kr..
> Det ændre sig vel ikke om jeg køre til en butik i nordjylland eller
> sjælland?

Og har du kigget til nærmeste udland...

Vi ville for 2 år siden også have en isofix. Da var det ikke muligt at leje
en sådan i midtjylland. Vi købte så en recaro med isofix postordre fra
tyskland til væsenligt under danske priser. Da knægten så efter 1/2år var
vokset ud af den så solgte vi den brugt. Udgiften var således ikke meget
større end ved at have lejet en "gammeldags" stol.

Men stol #2 til ham ville vi også have bagudvendt - og der er/var udvalget
heller ikke stort. Vi købte en brugt der godt nok ikke er isofix og dermed
temmelig besværlig at montere (Med seler ned under forsædet) Men den skal så
heller ikke flyttes fra bilen. Det er en stol der får god kritik i norge og
sverige, men ikke her i landet. Der dumper den på at være for stor og for
besværlig at montere ...

Mener jo ikke at vores C5 er nogen lille bil, men med den stol på højre
bagsæde kan jeg knapt være på højre forsæde ... Men den er jo også lavet til
et land hvor en lille familiebil er en volvo v70 ....

Fra : Klaus G.

Dato : 08-12-08 16:28

> Og har du kigget til nærmeste udland...
Ikke det mindste :)

Nogle steder du kan anbefale? Webshops altså. Eller findes der nogle gode
fysiske butikker i nordtyskland? Har noget familie i Aabenraa, så når de
alligevel er i tyskland så kunne de evt. købe en for os jo.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-12-08 19:07

> Ikke det mindste :)
>
> Nogle steder du kan anbefale? Webshops altså.

Find den billigste på ebay.de

Dens store har en recaro start vi får ~5år siden købte hos
http://justtrading.dk mens den lilles første stol var fra
http://www.brynet.de/

Det kan da være et udgangspunkt for prisniveauet

Brynet har jeg også testet en reklamation på. Da var en støbefejl i stolen
hvor det justerbare ryglæn var skruet på selv skallen. Det ville jeg ikke
nøjes - det tog lidt skriveri at få den byttet de Recaro DE ikke mente at
det var et sikkerhedsmæssigt problem. Men Brynet byttede den alligvel

Fra : Klaus G.

Dato : 08-12-08 22:26

> Find den billigste på ebay.de
>
> Dens store har en recaro start vi får ~5år siden købte hos
> http://justtrading.dk mens den lilles første stol var fra
> http://www.brynet.de/
Tak for links. Desværre sælger de ikke den mærke stol jeg vil købe, nemlig
Römer.

Men jeg vil da lige tjekke ebay.de og se om jeg kan finde nogle butikker den
vej igennem.

Fra : Anders Majland

Dato : 11-12-08 13:39

> Tak for links. Desværre sælger de ikke den mærke stol jeg vil købe, nemlig
> Römer.

http://www.guenstiger.de/
http://www.idealo.de/

Nettet flyder med prisportaler. en google søgning på den ønskede stol giver
sikkert også link til prisportaler og webshops (og check så også lokale
butikker for gode tilbud

/A

Fra : Søren

Dato : 08-12-08 09:25

Klaus G. skrev:
> [...]
> henvis venligst til en anden gruppe :)
>
> Hvornår/hvorfor køber man en barnestol i stedet for at leje den?

Mjaee .. vi har lejet / lånt da vi skulle bruge de helt små stole, da de
kun skulle bruges så kort tid. Jeg syntes det var fjollet at købe når de
ikke skulle bruges længere.

Da der så skulle skiftes til en større model har vi vagt at købe - og
det til lige over halv pris i Tyskland incl. fragt (Römer TS King og
Römer Kid Plus)

Fra : Klaus G.

Dato : 08-12-08 16:29

> Da der så skulle skiftes til en større model har vi vagt at købe - og det
> til lige over halv pris i Tyskland incl. fragt (Römer TS King og Römer Kid
> Plus)
I hvilken butik? url?

Fra : Søren

Dato : 09-12-08 08:43

Klaus G. skrev:
> I hvilken butik? url?

Forskellige butikker fra gang til gang. Google er din ven:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=r%C3%B6mer+kid+plus+preis+site%3A.de

Kig så på de forskellige "preisvergleich" sites, og find dagens
billigste pris.

Fra : Jesper

Dato : 08-12-08 12:06

Klaus G. wrote:
> Hej.
>
> Nu er det her nok ikke lige det mest typiske emne, men vover forsøget
> alligevel. Men kommer i til den konklution at det bare er _for_ OT, så
> henvis venligst til en anden gruppe :)

Det vil jeg absolut ikke mene, da de danske politikere har lavet love,
som siger at det kun er i fritiden, du må køre med børn i bilen :)

> Det er ikke længere lovligt med et net over liften

Hvor har du det fra, så vidt jeg har læst/hørt så er det stadig lovligt
i danmark, men som FDM skrev i sidste nr, så anbefaler man det ikke.

> [...]
> er det billigere at købe den til at starte med, meeen det regner vi ikke
> lige med. Nok nærmere to i alt engang :)

Hvis du går i tanken med at leje, så kan du lige så godt købe brugt, her
køber du tit og ofte til halv pris, og når du så ikke skal bruge den
mere, så sælger du den bare igen, det tab du evt. skulle få her ville
være mindre end hvis du skal leje stolen 2 gange.

> Den næste stol skal man jo beholde i 3-4år, så det giver lidt mere mening at
> købe den jo.
>
> Nå, men kom med lidt input tak. Og gør mig klogere!

De input jeg kan komme med er det som vi har gjort/gør, IKKE sagt at det
er løsningen, bare et foreslag.

Den første vi havde var "skuffen", den der er beskrevet som den sikreste
fra 0-3 mdr købt brugt for 300 kr, den er brugt en gang, og skal bruges
til den der er i vente, kan igen sælges for ca 300 kr, dvs intet tab.

Den anden købte vi fra ny, på åbningstilbud, i en butik der ikke just lå
i nærheden, men med venners hjælp blev den hentet. Pris 998 kr, holdte
første gang ca 1 år, og måske også anden gang, kan nok sælges for ca 700
kr da det er en mærkevare model, som har et rigtig godt test resultat.
Jeg ved ikke om man kan leje en stol 2 gange á 1 år for ca 300 kr, men
tror det ikke.

Den tredje model, som han kom op i for noget tid siden, købte vi også
brugt for 800 kr, den kan de nok ikke få glæde af begge to, da han nok
stadig bruger den, når nr to skal i samme model, men her tror jeg stadig
ikke at leje ville kunne betale sig.

Hilsen Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 20:23

Klaus G. skrev:
> [...]
> købe den jo.
>
> Nå, men kom med lidt input tak. Og gør mig klogere!

Det er jo smag og behag om man helst vil leje eller eje. Anyway, jeg har
købt 2 stole fra http://www.kindersitze.de/ og sparet ca 1000 kr pr
stol. Babysam er bare dyrere med alt. Kan også anbefale BabyOne
babymarkt i Flensborg ved Citty hvis man kommer på de kanter.

Mvh. Ulrich

Fra : Klaus G.

Dato : 08-12-08 22:27

> [...]
> Babysam er bare dyrere med alt. Kan også anbefale BabyOne babymarkt i
> Flensborg ved Citty hvis man kommer på de kanter.
Tak for url. De har en Römer stol 800kr. billigere end den kan findes til i
DK og det er inkl fragt endda.

Babymarkt i Flensborg siger du. Det vil jeg lige undersøge lidt nærmere :)

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 23:00

> Tak for url. De har en Römer stol 800kr. billigere end den kan findes til
> i DK og det er inkl fragt endda.
>
> Babymarkt i Flensborg siger du. Det vil jeg lige undersøge lidt nærmere :)

Forretningen hedder BabyOne http://www.babyone.de/index.html

Jeg har ikke købt autostol der, men klapvogn m.m. De snakker dansk og er til
at handle med.

Mvh. Ulrich

Fra : Mikael

Dato : 09-12-08 06:02

On 7 Dec., 19:22, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> Nå, men kom med lidt input tak. Og gør mig klogere!

Vi har lige fået vores første barn og har købt en Römer babysafe isofix
+.
Vi købte den hos FDM og fik ca.300kr rabat fordi vi er medlem.

Vi overvejede også at leje, men som flere siger, du ved ikke hvad den
har været udsat for og det anbefales at ligesom en styrthjælm, skal
stolen skrottes hvis den har været i et uheld.
Når vi nu ejer en, kan vi jo gemme den til den næste som formentlig
kommer på et tidspunkt og så ved vi stadig hvordan den har været brugt
og hvor evt. pletter stammer fra

Jeg ser også sådan på det, at når faren gerne giver 340.000kr for en
ny bil i stedet for at finde en lidt brugt og spare en del, så kan jeg
vel også ofre 2300kr på en ny stol til min søn.

Min søster vælger at leje deres barnestol fordi de ikke har bil og
derfor er det meget begrænset hvor meget den vil blive brugt.

Mikael

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-12-08 14:03

On Sun, 7 Dec 2008 19:22:33 +0100, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

>Hej.
>
>Nu er det her nok ikke lige det mest typiske emne, men vover forsøget
>alligevel. Men kommer i til den konklution at det bare er _for_ OT, så
>henvis venligst til en anden gruppe :)

Det har noget med biler at gøre, så det erda meget On-Topic.

> [...]
>over de 135cm som er grænsen for hvordan en unge skal placeres i bilen :)

Vi havde en babyskål til ungerne da, de var helt små. Herefter har vi
købt en stol, som de kan have indtil, at de når de 36kg. Stolen kan
udvides i både højde og bredde, når / hvis det er nødvenidgt. Stolene
blev købt med ekstra hovedstøtte, da det ikke var stadard på det
tidspunkt.
I den test, som vi købte efter, blev de nummer et. Året efter blev de
nummer langt nede, da hpvedstøtten ikke er standard. Tilgengæld kostede
stol + hovedstøtte mindre end vinderen, som året før blev nummer to.

>Den næste stol skal man jo beholde i 3-4år, så det giver lidt mere mening at
>købe den jo.
>
>Nå, men kom med lidt input tak. Og gør mig klogere!

Velbekomme.

Fly