Mange mangler lys
Fra : Jens G

Dato : 05-12-08 16:08

I morges prøvede jeg at tælle hvor mange biler jeg mødte, før der var
en der manglede et forlygtelys.

Ikke én gang nåede jeg at tælle til 10.

Det var på den korte strækning mellem Klausdalsbrovej og Tomskrydset
på O4 i Ballerup.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Janner

Dato : 05-12-08 16:27

Fordelingen så nok sådan her ud:
4 Citroen C5
6 Citroen C4
7 Citroen C4
8 VW Golf 5
10 Citroen C4

Ja savner IKKE pæreskiftet på min gamle franske ostefræser

/Jan

Fra : Lars

Dato : 05-12-08 17:27

On Fri, 5 Dec 2008 16:26:54 +0100, "Janner"
<baumspieler@NOTVALID.NONO> wrote:

>Fordelingen så nok sådan her ud:
>4 Citroen C5
>6 Citroen C4
>7 Citroen C4
>8 VW Golf 5
>10 Citroen C4

Pug 207 skal da også med på listen Vi har allerede fået skiftet én
nærlyspære i fruens CC som nu også snart er et helt år gammel!

Xenon og/eller LEDs er vejen frem... Ikke mere de der fjollede
glødetråde der brænder over.

** Lars

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-12-08 17:31

On Fri, 05 Dec 2008 16:26:33 GMT, Lars <nomail@nothing.here.se> wrote:

> [...]
>nærlyspære i fruens CC som nu også snart er et helt år gammel!
>
>Xenon og/eller LEDs er vejen frem... Ikke mere de der fjollede

Rent faktisk mangler der nogle Seat'er på listen - der var en periode
i efteråret hvor jeg næsten troede kun en forlygte var standardudstyr
på visse modeller )

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-12-08 18:45

Lars skriver:

> Xenon og/eller LEDs er vejen frem... Ikke mere de der fjollede
> glødetråde der brænder over.

Begge dele slides også....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars

Dato : 06-12-08 10:23

On Fri, 05 Dec 2008 18:44:43 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Begge dele slides også....

Selvfølgelig - men levetiden er alt andet lige meget længere!

Mine to forrige biler havde Xenon forlygter, de nåede aldrig at blive
skiftet i den tid jeg havde dem. Den første rundede 240.000 km og den
anden 96.000 km.

Hvad LED angår bliver de vel nærmere slidt over tiden og lyser efter
tilstrækkelig mange timers brug mindre, men de stopper typisk ikke
pludselig med at fungere. Så kan de skiftes ifm service når det er
tid.

** Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 06-12-08 13:09

> Begge dele slides også....

Yep, men holder nok væsenligt mere end 2-30000km er normen på pærer i vores
c5 ... Problemet her at pærene ikke er designet til den spænding de får _og_
at pærene skal være billigst muligt for producenten af bilen ...

Imho bør pærer have en rimelig lang levetid og så skiftes forebyggende inden
de brænder ud... Jeg ved ikke lige hvordan det er med xenon, men både LED og
glødepærer mister lysudbytte over tid. Olien skifter man jo også på faste
intervaller (eller faste variable så jeg vil synes det var fint hvis
f.eks pæreskift var en del af alm service. Primære lygter som nær og
fjernlys kunne passende have et interval på 50000 eller 100000km og
sekundære det dobbelte...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-12-08 15:31

> Yep, men holder nok væsenligt mere end 2-30000km er normen på pærer i
> vores c5 ... Problemet her at pærene ikke er designet til den spænding de
> får _og_ at pærene skal være billigst muligt for producenten af bilen ...

Dvs. at bilimportøren bør bede om at få bilen leveret uden pærer ab fabrik.
Da bilen ikke skal udstyres med pærer, så falder prisen.
Dette medfører så også en lavere afgift.
Denne difference bør da rigeligt opveje prisen for at forhandleren skal
montere pærerne.
Alternativt kan forhandleren bede om at få pærer med en højere
mærkespænding.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Thore Jensen

Dato : 07-12-08 15:57

Uffe Bærentsen skrev:

> [...]
> Dette medfører så også en lavere afgift.
> Denne difference bør da rigeligt opveje prisen for at forhandleren skal

Hertil skal så lægges prisen for et registringssyn, da bilerne jo ikke
længere er typegodkendte,...

Thore

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-12-08 19:33

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Hertil skal så lægges prisen for et registringssyn, da bilerne jo ikke
> længere er typegodkendte,...

Mon dog?
Hvis det er tilfældet, så bliver bilen jo også ulovlig hvis jeg skifter
pærer?

Me don't think so

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-08 16:19

Anders Majland skriver:

> Jeg ved ikke lige hvordan det er med xenon, men både LED og
> glødepærer mister lysudbytte over tid.

Prøv at tjek de der smarte LED stopbaglygter der sidder på diverse
biler. Oftest er der ikke svage dioder imellem, men "manglende"......

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-12-08 15:26

"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i en meddelelse

> Xenon og/eller LEDs er vejen frem... Ikke mere de der fjollede
> glødetråde der brænder over.

og hvorfor er LED så meget bedre?
De kan da heller ikke tåle den overspænding der er i 'moderne' biler.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Lars

Dato : 06-12-08 16:48

On Sat, 6 Dec 2008 15:25:41 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote:

>og hvorfor er LED så meget bedre?
>De kan da heller ikke tåle den overspænding der er i 'moderne' biler.

Tja... Jeg har ikke oplevet nogen problemer med dem jeg har haft i
mine relativt "moderne" biler. Er det ikke blot et spørgsmål om at
regulere spændingen til pæren...

** Lars

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-12-08 18:53

> Tja... Jeg har ikke oplevet nogen problemer med dem jeg har haft i
> mine relativt "moderne" biler. Er det ikke blot et spørgsmål om at
> regulere spændingen til pæren...

Det har du så ganske ret i.
Det kan bare være problematisk.
I en bil kan der forekomme spikes på ret så høje spændinger.
Spikes på 30 volt på et 12 volt system er absolut ikke usædvanlige.
Almindelige pærer har lettere ved at overleve dette end LED.
Derfor _kan_ det være en dårlig ide blot at erstatte alm. pærer med LED.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i