Dato...
Fra : Frank

Dato : 11-12-08 07:13

Jeg skal beregne en 'expire date', men har et problem og mister
10 år. Det er sgu ikke så godt!!

Her er koden:

$Dateusec = gettimeofday();
$unixtime = $Dateusec["sec"];

echo "<br><br>Start time: ", $unixtime;
$start = strftime("%y.%m.%d", $unixtime);
echo "<br>Start time as string: ", $start;

$s1 = mktime(
   date("H", $unixtime),
   date("i", $unixtime),
   date("s", $unixtime),
   date("m", $unixtime),
   date("d", $unixtime),
   date("Y", $unixtime) + 10   // adding 10 years
   );
echo "<br><br>Stop time: ", $s1;

$s2 = strftime("%y.%m.%d", $s1);
echo "<br>Stop time as string: ", $s2;

$s3 = strtotime($s2);
echo "<br><br>Stop time: ", $s3;

$s4 = strftime("%y.%m.%d", $s3);
echo "<br>Hvad skete der: ", $s4;

Her er resultatet:

Start time: 1228974926
Start time as string: 08.12.11

Stop time: 1544507726
Stop time as string: 18.12.11

Stop time: 1229015531
Hvad skete der: 08.12.11

Jeg synes det er mystisk!! Er der nogen der ka hjælpe?

Tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Carsten

Dato : 11-12-08 07:48

"Frank" <frank@neergaard.dk> skrev i en meddelelse
> Stop time: 1544507726
> Stop time as string: 18.12.11
>
> Stop time: 1229015531
> Hvad skete der: 08.12.11
>
> Jeg synes det er mystisk!! Er der nogen der ka hjælpe?

strtotime har betemte regler for hvad den kan klare at konvertere til en
dato. Hvis den ikke lige kan tyde det du skriver så får du dags dato tilbage
og det er det der sker for dig. Kig lidt på php.net omkring strtotime - jeg
mener at den som standard (i DK vel) vil have dd-mm-yyyy

Carsten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-12-08 12:13

Frank skrev:

> Jeg synes det er mystisk!! Er der nogen der ka hjælpe?

Når du nu alligevel bruger strtotime, så læg mærke til hvor meget, den
egentlig kan:
$om10aar = strtotime('+10 year');
echo('Om 10 år det: '.date('Y-m-d', $om10aar));

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Frank

Dato : 11-12-08 14:44

Jeg har rettet mit eksempel fra tidligere, så det er lidt lettere
at se hvad der går galt! Nu er det sådan her:

Spørgsmålet er hvorfor linie 4 og 6 nedenfor ikke er ens?????

$Dateusec = gettimeofday();
$unixtime = $Dateusec["sec"];

$s0 = strftime("%y.%m.%d", $unixtime);
$s1 = strtotime("+10 year"); // Tak til Jonathan(-:
$s2 = strftime("%y.%m.%d", $s1);
$s3 = strtotime($s2);
$s4 = strftime("%y.%m.%d", $s3);

echo "<br><br>1. Start time: ", $unixtime;
echo "<br>2. Start time as string: ", $s0;
echo "<br><br>3. Stop time: ", $s1;
echo "<br>4. Stop time as string: ", $s2;
echo "<br><br>5. Stop time: ", $s3;
echo "<br>6. Hvad sker med de 10 år: ", $s4;

Koden resulterer i dette her:

1. Start time: 1229002227
2. Start time as string: 08.12.11

3. Stop time: 1544535027
4. Stop time as string: 18.12.11

5. Stop time: 1229015531
6. Hvad skete der med de 10 år: 08.12.11

Spørgsmålet er altså hvorfor linie 4 og 6 (eller 3 og 5) ikke er
ens?????

Er det mig der er blind???

Fra : Dan Storm

Dato : 11-12-08 15:26

Frank skrev:
> Spørgsmålet er altså hvorfor linie 4 og 6 (eller 3 og 5) ikke er
> ens?????

Fordi du ikke har læst manualen.
Datoer angives med dashes, slashes, mellemrum eller ingenting.
F.eks.:
2008-12-11
11/12/08
11dec08
11 dec 08

Tidspunkter angives med kolon, punktu eller ingenting
F.eks.:
18:00:00
180000
18.00.00

Så når du tygger 18.12.11 igennem strtotime() får du dagen i dag,
klokken 18:12:11, men du udskriver stadig årstallet og dagen for idag.

Derfor tror du at du bliver snydt for ti år.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-12-08 15:30

Frank wrote:
> Spørgsmålet er hvorfor linie 4 og 6 nedenfor ikke er ens?????

Fordi du bruger et forkert tidsformat!

> $Dateusec = gettimeofday();
> $unixtime = $Dateusec["sec"];

hvorfor ikke blot

$unixtime = time();

Ingen grund til gettimeofday() osv...

> $s0 = strftime("%y.%m.%d", $unixtime);
> $s1 = strtotime("+10 year"); // Tak til Jonathan(-:
> $s2 = strftime("%y.%m.%d", $s1);
> $s3 = strtotime($s2);
^^^^^
Der går den galt - 18.12.11 opfattes ikke som et gyldigt format!

Læs mere her:
<http://www.gnu.org/software/shishi/manual/html_node/Date-input-formats.html>

--
Johan Holst Nielsen