Betingede kommentarer, jeg må gøre noget g~
Fra : Jahirah

Dato : 11-12-08 20:16

Hejsa,

Jeg synes selv jeg har forstået betingede kommentarer temmelig
godt, og ville mene jeg forstår at bruge dem.
Men så alligevel ikke ikke, for jeg synes aldrig at kunne
fremkalde en effekt uanset hvordan jeg indsætter betingede
kommentarer i mine html filer.
Uanset om jeg laver en inside-style direkte, eller om jeg linker
til et eksternt stylesheet, så vil den ikke lege med :/

Meget kort, så bruger jeg generelt dette med eller uden
versionsnr:
<!--[if IE]>
<![endif]-->

Det burde jo virke, ikk? Jeg har så forstået det sådan at de 2
klammer skal puttes ind i en style, som holdes i headeren - er
jeg stadig på rette spor?
<!--[if IE]>
<![endif]-->

Til slut putter man w/e man ønsker ind mellem <!--[if IE]> og
<![endif]--> Et @import, et stylesheet link eller selve CSS-koden
direkte...

Det ser jo alt sammen meget rigtigt ud, men jeg må gøre et eller
andet galt for den render ALDRIG looket som jeg beder den om i IE
:/ Jeg tester løbende mine sider i IE, Opera, Firefox og Safari
for at se forskellen, og det lader aldrig til at mine
bestræbelser for at ramme IE's sære tolkning lykkeds.

Er der en åbenlys grund til at jeg ikke kan få det til at virke?
En dummy fejl jeg burde kende?

Siden er valideret og iorden så... ja... :/ Al input er
velkommen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-12-08 20:29

"Jahirah" <jahirah@gmail.com> skrev

> Det burde jo virke, ikk? Jeg har så forstået det sådan at de 2
> klammer skal puttes ind i en style, som holdes i headeren - er
> [...]

Forkert rækkefølge. <!--[if IE]> er HTML - ikke CSS, selv om man gerne
bruger det i forbindelse med CSS.

Den rigtige rækkefølge er derfor:
<!--[if IE]>
<![endif]-->

Fra : Jahirah

Dato : 11-12-08 20:35

> Forkert rækkefølge. <!--[if IE]> er HTML - ikke CSS, selv om man gerne
&gt; bruger det i forbindelse med CSS.
&gt;
&gt; Den rigtige rækkefølge er derfor:
&gt; <!--[if IE]>
> <![endif]-->

Jeg fatter stadig hat og briller :(

Mit head ser pt. således ud:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<head>
<title>Gittesrattery.dk</title>
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" />

<!--[if IE 6]>
..subheader
   margin-top:0px;
   margin-left:0px;
   color:#3b5216;
   font-weight:bold;
   letter-spacing:-1px;
   font:1.6em "Trebuchet MS", Tahoma, Sans-serif;
<![endif]-->

</head>

.....og det virker stadig ikke :(

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 11-12-08 20:57

Jeg bruger følgende:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<head>
<![if IE]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="front.css" />
<![endif]>

<!--[if IE]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="front_ie.css" />
<![endif]-->
</head>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-12-08 21:01

Jahirah wrote:

> ....og det virker stadig ikke :(

Hvad virker ikke? Kom med et link til siden og giv en præcis beskrivelse af,
hvad du ikke kan opnå. Så slipper vi for at sidde og prøve at gætte os frem
til årsagen til dit problem.

Erik Ginnerskov

Fra : Jahirah

Dato : 11-12-08 21:19

Hør...

...jeg er klar over de fleste af jer foretrækker et link, men jeg ligger af
principsag aldrig ting op før de kører lokalt, ikke medmindre det er strengt
nødvendigt - jeg bryder mig ganske enkelt ikke om det.
For det andet er det et direkte spørgsmål, kode så konkret at man burde kunne
sige ja/nej så længe en validering er foretaget.

Forstå mig ret, det jeg spørger om ikke en ting der ikke kan påvirkes af så
frygtelig mange ting, andet end at have sat det forkert op (når dokumentet nu er
valideret) - så i sidste ende er et link ganske unødvendigt for at forstå
problemet... eller er det bare mig?

Anyways

@Jimmy
- det gjorde tricket :) Tak skal du have!

<head>

<![if IE]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />
<![endif]>

<!--[if IE]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="iestyle.css" />
<![endif]-->

</head>

Tak til alle for den hurtige hjælp :)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-12-08 21:51

Jahirah frembragte:
> [...]
> <![endif]>
>
> <!--[if IE]>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="iestyle.css" />

M$ om Conditional Comments.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms537512(VS.85).aspx

Man kan gå over åen efter vand:
<![if IE]>
får IE til at læse den efterfølgende linie.
Eftersom det er "downlevel-revealed" som M$ kalder det - det er ikke et
korrekt HTML comment - vil alle andre browsere også se indholdet af den
betingede kommentar.
IE + alle de andre = ingen udelukket. Hvorfor så have det? Det gør bare
koden sværere at læse.

Her står nøjagtigt det samme som i den citerede kode :

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 11-12-08 22:16

Tak for præciseringen Birger.
Du udstråler jo en fantastisk dejlig stor viden,på trods af dine noget
"tørre". Jeg vil straks rette det på mine sider også.
I samme åndedræt ville jeg blive rigtig glad, hvis du ville svare videre på
min tråd om maps i IE kontra andre browsere.
Jeg har rettete op på de værste valideringsfejl og tænker du måske vil være
behjælpelig trods din modvilje i første tilbagemelding

Venligst
jimmy

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-12-08 02:07

Jimmy skov Adetunji har bragt dette til verden:
> [...]
> Jeg har rettete op på de værste valideringsfejl og tænker du måske vil være
> behjælpelig trods din modvilje i første tilbagemelding

Tak for de pæne ord.
Jeg skal svare dig her - selvom det måske hører til i imgmap tråden.
Og måske syntes du jeg er "tør". Jeg har også været med længe og set
meget. Måske bliver man lidt hård af det. Men det er aldrig i en ond
mening (så lader jeg hellere være). På den anden side, er der ikke
meget fidus i at jeg sidder her og skriver at det ser godt ud - hvis
jeg i virkeligheden mener det modsatte.

Hvad er din forbindelse med Frank Hansen?
Hvorfor designer du hjemmeside for ham?

Disse grupper, er for at hjælpe folk, der lige løber ind i et problem.
Den omhandlede side, har - kodemæssigt - meget mere end et enkelt
problem.
Først, er der stadig 6 valideringsfejl.
Valideringsfejl betyder, at browserne ikke kan tyde koden - de forstår
ikke hvad der står.
Før man kan regne med det man ser på skærmen, må man altså fjerne de
fejl der er i koden.
Det er ikke godt nok, at rette "de værste". Der er ikke nogen "de
værste" - eller de er allesammen "de værste".
Og undskyldninger eller bortforklaringer, hjælper heller ikke så meget.
Det er ikke de venlige mennesker her, der skal overbevises. Browserne
skal kunne forstå koden. Derfor må der ikke være fejl i den.
(Der er i øvrigt også fejl i din CSS - det du'r heller ikke! :/)

Og der er langt fra et enkelt problem der skal løses, til koden bag din
side med imagemappet...

Du har fået at vide i den anden tråd, hvor jeg syntes du skal begynde -
eller fortsætte.
Render du ind i problemer, så spørg. Der er mange her til at svare -
også med forskellige meninger om hvordan "tingene skal være".
Forskellige måder at løse de samme problemer.
Selv jeg lærer noget Og ikke så sjældent som jeg gerne selv ville
have at det skete. :/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jahirah

Dato : 11-12-08 22:18

> [...]
> <!--[if IE]>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="iestyle.css" />

Ja...det ville jeg jo også hårdnakket have påstået, men jeg ku simpelthen
ikke få det til at reagere ved at indsætte den snip kode du her viser.

Jeg snupper din snippet og putter den ind for at tjekke om det nu alligevel
synes at ville tage røven på mig igen :/ Det skulle ikke være første gang.

Mange tak for hjælpen!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-12-08 22:28

Jahirah sendte dette med sin computer:

> [...]
> synes at ville tage røven på mig igen :/ Det skulle ikke være første gang.

Lad os vide hvordan det går.

Jeg bruger ikke conditional comments, så det er udelukkende en
teoretisk betraktning, som ikke er afprøvet i praksis...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-12-08 23:48

Jahirah skrev:

> [...]
> før de kører lokalt, ikke medmindre det er strengt
> nødvendigt - jeg bryder mig ganske enkelt ikke

Jamen, hvad vil du gøre i stedet?

Lægger du en stump kode ud, kan folk naturligvis
kommentere denne kode, men skal de teste den,
er de nødt til at klippe den ud, sætte ind i eget
dokument, lægge det ud på en server, teste det
og validere det.

Det er jo ikke sikkert at kodestumpen er sat ind i
samme sammenhæng som din, der kan være en
anden <header> eller helt andre parametre der
påvirker din kodestump.

Den sikreste løsning er derfor at komme med et
link til problemet, så får alle det på samme måde
som du ser det, kan validere det, kan se det i
forskellige browsere, og så videre.

Samtidig er det meget nemmere at få hjælp til et
specifikt problem, for hjælperen skal blot klikke et
enkelt sted, klikke "Vis kilde", og kan måske hurtigt
se hvad der er galt.

I øvrigt bruger jeg aldrig betingede kommentarer, se
debat om dette et andet sted i denne gruppe eller
nabogruppen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-12-08 03:47

On 11 Dec 2008 20:19:21 GMT, Jahirah <jahirah@gmail.com> wrote:

>..jeg er klar over de fleste af jer foretrækker et link, men jeg ligger af
>principsag aldrig ting op før de kører lokalt, ikke medmindre det er strengt
>nødvendigt - jeg bryder mig ganske enkelt ikke om det.

Jeg vil foreslå dig at oprette en testmappe, hvor du kan lægge den slags
problemer ud. Når problemet er løst, kan du evt. slette filen igen.
Skær evt. alt overflødigt væk, som ikke vedrører problemet.

>For det andet er det et direkte spørgsmål, kode så konkret at man burde kunne
>sige ja/nej så længe en validering er foretaget.

Tit er problemt, at man kigger et andet sted, end der hvor problemet i
vikeligheden er. Jeg tror de fleste har prøvet at stirre sig blind på et
eller andet, som ser rigtigt ud - men bagefter fundet ud af, at problmet
måske lå 3 linier længere oppe eller nede.

Og: Ved ikke at uploade, beder du i virkeligheden en masse andre om at
gøre det for dig.

Hvis man bare får serveret en kodestump, vil man ofte sige: Det ser da
meget rigtigt ud - og hoppe videre, fordi man ikke har en løsning.
Hvis man får et link er det meget hurtigere at se, at der (måske?)
faktisk er et problem.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-12-08 17:00

Jahirah wrote:
> [...]
> For det andet er det et direkte spørgsmål, kode så konkret at man
> burde kunne sige ja/nej så længe en validering er foretaget.

Den stump kode, du havde citeret, ser god nok ud, men du siger at det ikke
virker. hvad havde du forestillet dig, at vi skal kunne gøre for dig, når du
'af princip' ikke vil gøre det muligt for os at se dit problem?

Du havde heller ikke gjort dig den beskedne ulejlighed at fortælle præcis
hvad der ikke virker/hvordan du havde forventet at det virker. Hvordan skal
vi så vide hvad du slås med?

Som Jørn var inde på, behøver du ikke lægge det på endelig adresse. En
testmappe til problemløsning er helt fint. Men skip principperne, hvis du
vil have hjælp.

Erik Ginnerskov