/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
img map
Fra : Jimmy skov Adetunji


Dato : 09-12-08 23:42

har rodet med en hjemmelavet menu, der er blevet noget kringlet
og helt sikert ikke efter bogen, men det var sådan det blev.

Mit problem er nu at jeg laver et img map der fungerer i IE men i
andre browsere kan jeg ikke få musen hen over pop-up billedet.

Det er altså det billed der kommer frem når man holder musen hen
over rådgivning, hvor der så foldes tre nye punkter ud som jeg
skal have til at virke. Sagen er den at der gerne skulle kunne
linkes til tre forskellige filer via billedet.

Hmmm mon det overhovedet er til at forstå
Venligst
jimmy


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Erik Ginnerskov (09-12-2008)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 09-12-08 23:48

Jimmy skov Adetunji wrote:

> Hmmm mon det overhovedet er til at forstå

Næ, så længe du ikke kommer med et link til problemet, så vi faktisk kan se
det, er det ikke til at forstå.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://vestfynswebdesign.dk - http://html-faq.dk


Allan Vebel (09-12-2008)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 09-12-08 23:51

Jimmy skov Adetunji skrev:

> Mit problem er nu at jeg laver et img map der
> fungerer i IE men i andre browsere kan jeg ikke
> få musen hen over pop-up billedet.

Du glemte et link til problembarnet - hvordan skal
vi ellers kunne fejlsøge?

> Hmmm mon det overhovedet er til at forstå

Ja, det der trigger mig er image map, det kan nok
give en masse problemer i andet end IE.

Jeg er mere interesseret i at vide hvad du vil opnå,
men det ser jeg sikkert på dit link?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk
http://vebel.dk



Erik Ginnerskov (10-12-2008)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 10-12-08 00:19

Allan Vebel wrote:

> Ja, det der trigger mig er image map, det kan nok
> give en masse problemer i andet end IE.

Hvorfor skulle det give problemer i andet end IE?

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://vestfynswebdesign.dk - http://html-faq.dk

Kerim Ellentoft (09-12-2008)
Kommentar
Fra : Kerim Ellentoft


Dato : 09-12-08 23:52

Jimmy skov Adetunji <jordemoder@musling.net> skrev :

>Hmmm mon det overhovedet er til at forstå

Ja, men ikke til at svare på, når vi ikke kan se, hvad det er du
har lavet.

Kom med et link, evt. til en testside.

Har du set på http://www.html.dk/artikler/00024/ ?
--
Kerim

Jimmy skov Adetunji (10-12-2008)
Kommentar
Fra : Jimmy skov Adetunji


Dato : 10-12-08 10:46

Her er linket
www.fhraadgivning.com

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jimmy skov Adetunji (10-12-2008)
Kommentar
Fra : Jimmy skov Adetunji


Dato : 10-12-08 10:47

www.fhraadgivning.com

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Birgit Holme (10-12-2008)
Kommentar
Fra : Birgit Holme


Dato : 10-12-08 17:55

Jimmy skov Adetunji wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> www.fhraadgivning.com
>
> --

Hej Jimmy,

Ja det er lidt kringlet, men jeg syntes nu du skal have en hel
del plus-point for at tænke anderledes!! Når det er sagt og du
har klappet dig på skuldren for det, så tag lige og ret de 21
fejl der er på siden.

Hvem ved, når de er rettet, virker det måske helt som du ønsker.

Lav din side så den virker i FF og samtidig download "web
developer tools" og "hmtl validator tools" så kan du on the fly
få råd til hvor der er fejl i din kode.

Når det så ser ud til at virke så check din kode på
http://validator.w3.org/ så du er helt sikker på at din kode er
valid.

Men som sagt ret de fejl der er på siden nu, hvis du har
problemer med at forstå fejlmeddelserne, så spørg endelig!! og
når siden så er valid og hvis din fine menu ikke virker, så kom
tilbage og vi vil have meget nemmere ved at hjælpe dig.

MVH/Birgit





--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Erik Ginnerskov (11-12-2008)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 11-12-08 14:50

Jimmy skov Adetunji wrote:
> www.fhraadgivning.com

Vær opmærksom på, at ved en browserbredde på kun 800px er dele af siden til
venstre utilgængelig. Når man placerer #wrapper med absolut position og
tildeler negativ værdi for at centrere, kan det kun gå galt.

Hvis du i stedet sætter relative position på og fjerner definition for top
og left og centrerer med margin:auto, falder tingene på plads og alt bliver
tilgængeligt:

#wrapper {
position:relative;
margin: 0 auto;
background:url(fhr2.gif);
width:900px;
height:620px;
}

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://vestfynswebdesign.dk - http://html-faq.dk


Jørgen Farum Jensen (10-12-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 10-12-08 16:24

Jimmy skov Adetunji skrev:
> har rodet med en hjemmelavet menu, der er blevet noget kringlet
> og helt sikert ikke efter bogen, men det var sådan det blev.
>
> Mit problem er nu at jeg laver et img map der fungerer i IE men i
> andre browsere kan jeg ikke få musen hen over pop-up billedet.
>
> Det er altså det billed der kommer frem når man holder musen hen
> over rådgivning, hvor der så foldes tre nye punkter ud som jeg
> skal have til at virke. Sagen er den at der gerne skulle kunne
> linkes til tre forskellige filer via billedet.
>
> Hmmm mon det overhovedet er til at forstå

Nej, ikke uden et link til siden.

Mit standardråd til folk, der har problemer
med dele af en webside er at lave en webside, der
kun omfatter de problematiske dele, og få det
til at virke som ønsket. Så åer det også lettere
at finde ud af hvor eventuelle fejl ligger.

Mht. image maps er det min erfaring at det
er meget sjældent der i virkeligheden er brug
for det. Og hvis du virkelig vil have at selve
billedet skal skiftes ud, skal du være meget
obs på, at det aktive element skal være aktivt
på begge billeder.

En mulig måde at sikre det på finder du her:
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur2225.html


--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Jahirah (11-12-2008)
Kommentar
Fra : Jahirah


Dato : 11-12-08 12:41

Lige et indout mht til funktionaliteten af dit image map...

Pt. er det ret ineffektivt lol - når man mouse-over'e hovedpunkter
dukker der ganske korrekt nogle undermenuer op, men man er ude af
stand til at flytte musen over på disse før de forsvinder igen -
hvilket resulterer i at man ikke kan komme videre end at sidde og
kigge på din menuer :D

...bare for at sige det på godt jydsk, så er det noget hø hehe...

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Birger Sørensen (11-12-2008)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 11-12-08 13:45

Jahirah skrev den 11-12-2008:
> Lige et indout mht til funktionaliteten af dit image map...
>
> Pt. er det ret ineffektivt lol - når man mouse-over'e hovedpunkter
> dukker der ganske korrekt nogle undermenuer op, men man er ude af
> stand til at flytte musen over på disse før de forsvinder igen -
> hvilket resulterer i at man ikke kan komme videre end at sidde og
> kigge på din menuer :D
>
> ..bare for at sige det på godt jydsk, så er det noget hø hehe...

Som jeg forstod spørgsmålet, var det vist lige præcis det, der blev
bedt om hjælp til?

Jeg har set lidt på det. Men jeg gider ikke rigtigt.
Der angives en doctype - XHTM 1.0 strict.
Det gør vi så midt i dokumentet også - for at være sikker på, at
browseren ikke har glemt det?
Til gengæld glemmer konstruktøren det selv .. der er (pt) 21 fejl.
Designet med $nbsp; - for crying out loud!
DW gjorde det i gamle dage. Frontpage.
Den rigtige måde må være at absolut positionere elementerne på cirklen.
Forfatteren har fundet ud af der er noget der hedder css - men har
tilsyneladende ikke forstået pointen. 3 <span> inde i hinanden, der
alle definerer en font-family, med style på de enkelte elementer.
(Eller er det en eller anden ubrugelig wysiwyg generator, der er
anvendt?)

I gamle dage var alting lettere. Men det er ikke i gamle dage længere.
Hvis man ikke gider/evner at sætte sig ind i det nye, er det nok en god
idé, at få nogen, der kan/vil til at gøre tingene for sig.

Birger SØrensen

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Jimmy skov Adetunji (11-12-2008)
Kommentar
Fra : Jimmy skov Adetunji


Dato : 11-12-08 19:29

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jahirah skrev den 11-12-2008:
> > Lige et indout mht til funktionaliteten af dit image map...
> >
> > Pt. er det ret ineffektivt lol - når man mouse-over'e hovedpunkter
> > dukker der ganske korrekt nogle undermenuer op, men man er ude af
> > stand til at flytte musen over på disse før de forsvinder igen -
> > hvilket resulterer i at man ikke kan komme videre end at sidde og
> > kigge på din menuer :D
> >
> > ..bare for at sige det på godt jydsk, så er det noget hø hehe...
>
> Som jeg forstod spørgsmålet, var det vist lige præcis det, der blev
> bedt om hjælp til?
>
> Jeg har set lidt på det. Men jeg gider ikke rigtigt.
> Der angives en doctype - XHTM 1.0 strict.
> Det gør vi så midt i dokumentet også - for at være sikker på, at
> browseren ikke har glemt det?
Det er ikke fordi det er glemt, men fordi at menuen bliver hentet som en
..inc fil. måske jeg så skal fjerne informationen fra denne menu.php fil.
> Til gengæld glemmer konstruktøren det selv .. der er (pt) 21 fejl.
> Designet med $nbsp; - for crying out loud!
Ville meget gerne være i stand til at gøre det på en anden måde men det er
som du selv er inde på nedenfor det mine evner rækker til og derfor jeg
søger guidens her. Det kunne sagtens være en henvisning til en bog eller
hjemmeside jeg skal læse, jeg forventer ikke at få det serveret.
> DW gjorde det i gamle dage. Frontpage.
> Den rigtige måde må være at absolut positionere elementerne på cirklen.
> Forfatteren har fundet ud af der er noget der hedder css - men har
> tilsyneladende ikke forstået pointen. 3 <span> inde i hinanden, der
> alle definerer en font-family, med style på de enkelte elementer.
> (Eller er det en eller anden ubrugelig wysiwyg generator, der er
> anvendt?)
> Ja der bliver anvendt tinymce, da den person som jeg laver hjemmesiden
for gerne selv vil have mulighed for at ændre teksten på siden løbende.
> I gamle dage var alting lettere. Men det er ikke i gamle dage længere.

> Hvis man ikke gider/evner at sætte sig ind i det nye, er det nok en god
> idé, at få nogen, der kan/vil til at gøre tingene for sig.
Igen vil jeg sige at jeg godt gider sætte mig ind i det og kan egentlig
ikke se noget galt i at jeg afprøver i praksis imens at jeg lærer
> Birger SØrensen
>
> --
> http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
> http://bbsorensen.dk
>
>


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jimmy skov Adetunji (11-12-2008)
Kommentar
Fra : Jimmy skov Adetunji


Dato : 11-12-08 19:34


> Til gengæld glemmer konstruktøren det selv .. der er (pt) 21 fejl.
> Designet med $nbsp; - for crying out loud!
> DW gjorde det i gamle dage. Frontpage.
> Den rigtige måde må være at absolut positionere elementerne på cirklen.

Jeg har til at begynde med positioneret teksten med helt almindelige href
og styling, men det gav mig så problemer i forhold til kvalitetet af det
fontens udtryk. Derfor denne lidt aparte løsning.

der ud over gør jeg jo også opmærksom på i mit indlæg at jeg er klar over
at det er noget af en "morfar løsning" jeg har lavet

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jimmy skov Adetunji (11-12-2008)
Kommentar
Fra : Jimmy skov Adetunji


Dato : 11-12-08 19:39

Glemte jeg at sige at det jo virker i IE - ved godt at det bestemt ikke er
noget kvalitets stempel men..

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Birger Sørensen (11-12-2008)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 11-12-08 22:00

Jimmy skov Adetunji sendte dette med sin computer:
> Glemte jeg at sige at det jo virker i IE - ved godt at det bestemt ikke er
> noget kvalitets stempel men..

Godt ord igen.
Når det virker i IE, er koden måske rigtig...

Brug FF til at udbikle i.
Hent HTML validator tilføjelsen - senere også FireBug måske. Det er
gode værktøjer til udvikling. Der findes mange andre, men lad være med
at overbebyrde dig, for man skal vide hvad man gør og kende værktøjerne
for at kunne bruge dem.
Og du skal nok starte med at sætte dig ind i CSS, og hvordan det
arnejder sammen med HTML.

Jeg vil foreslå dig Jørgen Farum Jensens sider og bøger - han har et
indlæg lidt tidligere, hvor du kan finde link.

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Jimmy skov Adetunji (11-12-2008)
Kommentar
Fra : Jimmy skov Adetunji


Dato : 11-12-08 23:10

Rigtig godt ord igen
Tak for hjælpen Birger



--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408195
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste