Websikre farver
Fra : Martin Ploug

Dato : 07-12-08 13:31

Hej

Der var en gang, hvor det var vigtigt at vælge websikre
farver for at være sikker på, at farverne blev vist korrekt.
http://www.html.dk/dokumentation/farver/

Bør jeg fortsat vælge disse websikre farver for at være
sikker, eller er vi for længst ude over det?

Findes der i så fald et opdateret farveskema, hvorfra man
også kan vælge de "nye" farver?

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-12-08 14:30

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.html.dk/dokumentation/farver/
>
> Bør jeg fortsat vælge disse websikre farver for at være
> sikker, eller er vi for længst ude over det?

Med mindre du har en speciel grund til det, så kan du roligt benytte en fuld
24 bits palette.
Systemet blev lavet for at sikre at farverne blev gengivet på 8bits paletter
(256 farver), det er vist begrænset hvad computere der bruger det i dag.

Selvom det vises på et eller andet med mindre farvedybde, eks. pda eller
mobil, så kan de selv konvertere ( eller dither) ned, så der er i praksis
ingen grund til at bruge tid på det.

Der kan dog være tilfælde hvor det af plads hensyn bedre kan betale sig at
gemme i eks. png-8 frem for 24, afhænger dog af indholdet.

> Findes der i så fald et opdateret farveskema, hvorfra man
> også kan vælge de "nye" farver?

Du kan som udgangspunkt vist roligt bruge hele 24 bit paletten uden at
tænke nærmere over det.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-12-08 15:21

> [...]

> http://www.html.dk/dokumentation/farver/
>
> Bør jeg fortsat vælge disse websikre farver for at være
> sikker, eller er vi for længst ude over det?

Jeg har tænkt samme tanke, men har valgt at gå ud fra at vi for længst er
ude over det.
Jeg har ikke oplevet problemer med det, heller ikke på skærme med mindre
farvedybde. Det virker som om de blot konverterer til en farve der ligger i
nærheden.

Så som Sune skriver: Brug du bare alle 16'777'216 farver (256x256x256) der
er tilgængelige via almindelig HTML/CSS.

Selv opererer jeg dog i praksis med 4096 forskellige farver (16x16x16), da
jeg i min CSS bruger kortform.

Eksempel:
Normal: #ffaa66
Kortform: #fa6

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-12-08 15:32

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> er tilgængelige via almindelig HTML/CSS.
>
> Selv opererer jeg dog i praksis med 4096 forskellige farver (16x16x16), da

Hej

Mange tak for jeres kommentarer.
Kan jeg finde 24 bit paletten på nettet?

Mvh. Martin

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-12-08 16:01

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev

> Kan jeg finde 24 bit paletten på nettet?

Det er vel bare alle tilgængelige kombinationer af HEX-farvekoder fra
#000000 #000001 #000002 ... #fffffc #fffffd #fffffe #ffffff.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-12-08 10:27

Martin Ploug wrote:

> Kan jeg finde 24 bit paletten på nettet?

Som Philip skriver, er det bare alle de farver, der kan defineres med
HEX-kode.

Der eisisterer næppe en tilgængelig palette som viser alle farver af den
simple grund at det må betragtes som en uoverskuelig opgave at lave en sådan
med mere end 16 millioner farver og næppe mange heller ville have særlig
glæde af at kigge på så mange faever, der ligger så tæt på hinanden, at de
er svære at skelne fra hinanden.

Jeg ville end ikke bruge tid på at lave en 4096-palette, det vil blive en
koloenormt lang side og kræve lang tids arbejde at lave. Men der findes på
nettet udmærkede værktøjer til dels at se virkningen online af en bestemt
farvekode og dels også at se passende matchende farver at bruge til et
samlet design:

http://www.wellstyled.com/tools/colorscheme2/index-en.html
http://www.colorjack.com/studio/
http://www.developingwebs.net/tools/color.php
http://defmech.com/color/
http://www.degraeve.com/color-palette/
http://www.colorschemer.com/online.html

Der findes flere, hvis man googler "color generator". Jeg bruger selv de de
to sidste af ovennævnte.

Erik Ginnerskov

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-12-08 16:28

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> writes:

> [...]
> http://www.html.dk/dokumentation/farver/
>
> Bør jeg fortsat vælge disse websikre farver for at være
> sikker, eller er vi for længst ude over det?

Det er vi forlængst ude over (hvis du spørger mig).
Det web-sikre farver var dem der var garanteret at virke på
Netscape's default-palette i 256-farvers mode.

Det er svært at finde en bare nogenlunde moderne maskine der er
begrænset til 256 farver. Jeg kan ikke udelukke at der er nogen
målgrupper hvor det stadig er relevant (nogle dele af Afrika, måske),
men i almindelighed er det ikke noget jeg ville bekymre mig om.

> Findes der i så fald et opdateret farveskema, hvorfra man
> også kan vælge de "nye" farver?

Du kan måske prøve at begrænse dig til 16-bit farver, men jeg ville
nok kun "begrænse" mig til 24-bit.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Christian Kragh

Dato : 07-12-08 17:17

> [...]
> målgrupper hvor det stadig er relevant (nogle dele af Afrika, måske),
> men i almindelighed er det ikke noget jeg ville bekymre mig om.

På mit arbejde kører de med en citrix løsning hvor man logger ind via en
linux på et windows 2000 system.
Der kører vi kun med 8-bit farver, så der er stadigvæk nogle der kører med
den farvepalet...
Men om vi kan se en side rigtigt eller ej er ikke så vigtig da vores system
er meget langsomt og skærmene alligevel er noget gamle.
Derfor viser de ikke farverne rigtigt alligevel.

Christian

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-12-08 18:15

Christian Kragh <dsl516573@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
>er meget langsomt og skærmene
>alligevel er noget gamle.
>Derfor viser de ikke farverne rigtigt alligevel.

Hej alle

Ville jeg kunne bruge alle farver fra nedenstående?

http://colorblender.com

http://www.ficml.org/jemimap/style/color/wheel.html

http://www.colorcombo.com/array.html

Mvh. Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-12-08 18:27

Martin Ploug <mploug@TD3RPpc.dk> (slet TD3RP) skrev:

>Hej alle
>
>Ville jeg kunne bruge alle farver fra nedenstående?

> [...]

....og http://www.colorschemer.com/online.html ?

Mvh. Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-12-08 18:38

Martin Ploug <mploug@R966Bpc.dk> (slet R966B) skrev:

>...og http://www.colorschemer.com/online.html ?
>
>Mvh. Martin

.... og her: http://www.nationalfinder.com/html/colr4096.htm

Nu skal jeg nok stoppe

Mvh. Martin

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-12-08 19:39

"Martin Ploug (slet OJ2W6)" <mploug@OJ2W6pc.dk> skrev

> ... og her: http://www.nationalfinder.com/html/colr4096.htm

Jeg forstår så stadig ikke hvad du vil med de paletter, når vi nu er enige i
at vi er ude over det.
Det er jo bare at blande sig frem med den html-kode der allerede er
tilgængelig.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-12-08 19:49

On Sun, 7 Dec 2008 19:38:41 +0100, "Philip Nunnegaard"
<nunnenospam@hitsurf.dk> wrote:

> [...]
>at vi er ude over det.
>Det er jo bare at blande sig frem med den html-kode der allerede er

Det eksempel du nævner er måske ikke særligt myttigt, men fx:
<url: http://colorblender.com/>
er da ret nyttig, hvis man vil sammensætte matchende farver.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-12-08 00:05

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev

> Det eksempel du nævner er måske ikke særligt myttigt, men fx:
> <url: http://colorblender.com/>
> er da ret nyttig, hvis man vil sammensætte matchende farver.

Tjah... Jeg synes nu det er nemmere bare at taste mig frem.
Men vi arbejder muligvis på forskellig måde.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-12-08 01:35

On Mon, 8 Dec 2008 00:04:36 +0100, "Philip Nunnegaard"
<nunnenospam@hitsurf.dk> wrote:

>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev

>Tjah... Jeg synes nu det er nemmere bare at taste mig frem.
>Men vi arbejder muligvis på forskellig måde.

Sikkert. Min farvesans er ikke skarp nok til at kunne udvælge et sæt på
4-5 farver, som matcher hinanden.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-12-08 10:47

Martin Ploug (slet TD3RP) wrote:

> Ville jeg kunne bruge alle farver fra nedenstående?
>
> http://colorblender.com
> http://www.ficml.org/jemimap/style/color/wheel.html
> http://www.colorcombo.com/array.html

Hvis din skærm og dit grafikkort ikke er levn fra forrige århundrede, skulle
du ikke ryge ind i begrænsninger.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-12-08 19:55

> [...]

> linux på et windows 2000 system.
> Der kører vi kun med 8-bit farver, så der er stadigvæk nogle der kører med

Jeg tror at det er ca. det samme på mit arbejde. Det ligner noget Linux, når
vi står på login-skærmen, og det er Citrix/win2000 derefter.

Jeg har ikke umiddelbart set nogle problemer med farverne. Det kan godt
tænkes at de vises forkert, men det vises i hvert fald ikke så forkert, at
det virker forstyrrende på læsningen. Den finder vel bare nærmeste
tilgængelige farve.

Problemet er der vel kun hvis sidens webmaster er sådan en kegle der ikke
har fattet at der skal være stor kontrast mellem tekst og baggrund. Men også
den slags kegler var vel mere almindelige for 5-10 år siden, end de er i
dag.

> Men om vi kan se en side rigtigt eller ej er ikke så vigtig da vores
> system er meget langsomt og skærmene alligevel er noget gamle.
> Derfor viser de ikke farverne rigtigt alligevel.

Lyder igen som det vi har. Ser man en video på skærmen (naturligvis uden
lyd - det er jo tynde klienter), bølger opdateringen af billederne sig hen
over skærmen.

Men det kan vel være en bevidst politik fra deres side om at vi er på
arbejde for at arbejde - ikke for at surfe på nettet. Det sidste er blot et
frynsegode som vi kan få lov til at benytte i fritiden eller frokostpausen.
[1]

[1] På en arbejdsplads med mange ufaglærte arbejdere er man nærmest jetset,
hvis man som 35-årig eller ældre har computer i sit eget hjem, så det tilbud
om at kunne sidde på jobbet i sin fritid og surfe er der en del der benytter
sig af.
Jeg har virkelig oplevet episoder a la denne her:
http://www.youtube.com/watch?v=0cmty7csYSw

(Opfølger på denne klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=pQHX-SjgQvQ )

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-12-08 01:36

Philip Nunnegaard wrote:

> Ser man en video på skærmen (naturligvis uden
> lyd - det er jo tynde klienter), bølger opdateringen af billederne sig hen
> over skærmen.

Citrix er oprindeligt en lappeløsning fra dengang PC'erne var meget dyre.
Konceptet er, at det stort set kun er keyboard klik og museklik, der
overføres, og de tilsvarende primitiver til skærmopdatering.

Det er slet ikke gearet til Video og den slags.

For nogle år siden skulle jeg lige tjekke snesituationen på et live webcam
via den Citrix klient jeg havde til rådighed.
Det frøs hele lortet, så jeg kunne kun tage strømmen og reboote.

> Men det kan vel være en bevidst politik fra deres side om at vi er på
> arbejde for at arbejde - ikke for at surfe på nettet.

Citrix dur ikke, og kommer ikke til at du til den slags (video, lyd).

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-12-08 05:34

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Citrix dur ikke, og kommer ikke til at du til den slags (video, lyd).

Damn! Det lyder i mine ører til at det får lange udsigter med at få noget
bedre på mange arbejdspladser.
Men jeg går da ud fra at der findes andre netværksløsninger anno 2008, der
er egnet til store arbejdspladser hvor hver medarbejder skal have login osv.

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-12-08 06:48

Philip Nunnegaard wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Damn! Det lyder i mine ører til at det får lange udsigter med at få noget
> bedre på mange arbejdspladser.

Det kommer an på arbejdspladsen.
Nogle virksomheder fokuserer snævert på 'vedligeholdelsesomkostninger'.
Jeg har sat det i citationstegn, fordi deres opfattelse af 'vedligeholdelse'
er at gøre det let for administrator.
Under Citrix laver man een fælles installation, man derefter giver adgang
til.

De afledte effekter, som burde indgå i en totaløkonomisk betragtning er SPOF
(Single Point Of Failure).

For nogle år siden havde jeg en snak med regnskabsdirektøren for VTU.
Hun havde beregnet, at en dags nedetid kostede (indirekte) 1 million.
På det tidspunkt havde deres 'løsning' været nede 2 gange 1 dag inden for 14
dages, altså en merudgift på 2 millioner.

> Men jeg går da ud fra at der findes andre netværksløsninger anno 2008, der
> er egnet til store arbejdspladser hvor hver medarbejder skal have login
> osv.

Jeg synes desværre det virker som man fokuserer på at gøre det let(billigt)
at administrere, og atger ikke hensyn til merværdi for brugerne.

En glad bruger er mere produktiv end en ikke glad bruger, og burde medtages
i en totaløkonomisk beregning - synes jeg.

Nogle firmaer har regnet på det, og fundet Citrix alt for dyr (totalt set),
og her bruger man traditionelle PC'ere.

Med fremkomsten af små lavenergi PC'ere, der sagtens kan trække en
arbejdsplads, er der ingen gevinst i forhold til effektforbrug og
størrelse.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-12-08 09:48

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

<snip en masse om fokus på omkostninger>

Den fejlagtige fokus gælder nok ikke kun på computere men også på en række
andre områder.
Vedligeholdelse af maskiner der ellers kører døgnet rundt, udskydes, da det
hurtigt kan mærkes på bundlinjen, hvis en maskine tages ud af drift en dag
på grund af vedligeholdelse.
Det mere langsigtede tab i form af at maskinen slides ned, ses ikke så
prompte på bundlinjen, så ergo lader man stå til.

Også medarbejderne kan finde på at modarbejde det, fordi de frygter at de
skal løbe det stærkere ved at producere det samme med én maskine mindre.

> Nogle firmaer har regnet på det, og fundet Citrix alt for dyr (totalt
> set),
> og her bruger man traditionelle PC'ere.

Sjovt nok gik vi den modsatte vej omkring 2001/2002. Her gik vi fra at have
PC'er til at have tynde klienter.
Ved samme lejlighed blev vi opgraderet fra Windows NT til Windows 2000, og
vi fik mulighed for at komme på nettet og se andet end vores eget intranet.

Man kan have en forestilling om at Microsoft i sin tid har givet min
arbejdsgiver et "tilbud".
På den anden side ville jeg også umiddelbart finde det billigere end at
skulle sidde og nurse flere hundrede PC'er hver dag hvis man så bort fra
omkostningerne ved nedbrud - der jo så rammer *alle*.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-12-08 11:07

Philip Nunnegaard wrote:

> På den anden side ville jeg også umiddelbart finde det billigere end
> at skulle sidde og nurse flere hundrede PC'er hver dag hvis man så
> bort fra omkostningerne ved nedbrud - der jo så rammer *alle*.

På mit arbejde har vi fuldt bestykkede PC'er. Men opkoblingen til
filserveren hvor sagsbehandling logges, sker via Citrix. Når så Citrix går
ned, er vi lost - kan intet foretage os.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-12-08 21:34

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> intranet.
>
> Man kan have en forestilling om at Microsoft i sin tid har givet min

Det var vist mere hypet om stordriftsfordele.
I forbindelse med et projekt i ITST havde vi inviteret din arbejdsgiver til
at beskrive en case.
Desværre blev jeg kaldt over til noget andet, så jeg fik ikke resultatet,
altså om man observerede nogle besparelser.

> På den anden side ville jeg også umiddelbart finde det billigere end at
> skulle sidde og nurse flere hundrede PC'er hver dag hvis man så bort fra
> omkostningerne ved nedbrud - der jo så rammer *alle*.

Normalt ville man lave storaftaler på ensartet PC'ere, og lave et master
installationskit, og sørge for, at brugerer ikke kan installere 'sjove
ting'.
Så der er ikke brug for at nurse PC'ere, kun ved hardwarefejl.

Men det må være op til den enkelte virksomhed at vurdere.

Personligt vil jeg kalde det de store cirkler.
I 80'erne ville man gøre sig fri af servicebureauer pga afhængighed.
I 90'erne hypede man med downsizing, rightsizing og jeg skal gi dig -sizing.
Nu hyper man med store centrale driftscentre (~servicebureauer) - circle
completed.

Stig Johansen

Fra : Christian Kragh

Dato : 08-12-08 10:43

Det ha du helt ret i...
Ideen i Citrix er smart, altså at man kun skal kører med en maskine og at
alle har adgang til alle programmer.
Men selve systemet er ikke smart da det er noget langsomt, forældet kode og
er meget lappet for at fungere i dag.

> [...]
> er egnet til store arbejdspladser hvor hver medarbejder skal have login

Der findes mange andre løsninger.
På DTU har vi en maskine der kører alle databarerne, og der logger man ind
med tynde klienter.
Det du logger ind på er en Linux maskine, via et unix system, men der findes
også nogle maskiner der er sat op til automatisk at logge ind på en Windows
2000 maskine så man kan bruge word, excel, IE og hvad der nu ellers er
installeret.

Det hele kører formiddabelt hurtigt, selv hvis man sidder der hjemme via et
program.
Jeg kan ikke lige pt. huske hvad det hedder, da jeg ikke bruger det mere
selv.

Christian