Autograf på DR2
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 04-12-08 08:24

Jeg vil lige anbefale Autograf-udsendelserne med Lone Scherfig (18.
nov.) og Ole Bornedal (2. dec.). Jeg har ikke rigtig set de andre
udsendelser, men disse to viste sig at være ret skarpe og indholdsrige
interviews.

Scherfig taler om fornyelsen i dansk film i 90'erne mere nuanceret og
konkret end så mange andre. Hun er meget ærlig omkring sine egne film
og ønsker til nye projekter. Bedste citat: "Hvis folk skriver en stor
krigsfilm, så sender de den altså ikke til mig. Jeg får film, der
handler om 50-årige kvinder, der tager til Italien og finder sig selv,
og jeg sender dem venligt tilbage hver gang."

Bornedal er som altid ret selvhævdende, men han fortæller meget åbent
om personlige emner. Og så fortæller han sjovt om sin "five-picture
deal" hos Miramax, som han aldrig fik så meget ud af. Sjoveste
historie: Han bliver tilbudt at lave Total Recall 2 og er til møde på
Harvey Weinsteins kontor. Han behøver ikke gøre andet end nævne
Dostojevskij som mulig inspirationskilde, så udråber Weinstein ham som
"a fucking genius".