Aut. Renault forhandler snyder
Fra : saphri@gmail.com

Dato : 05-12-08 02:02

I får lige denne som advarsel hvis I skulle have påtænkt at købe noget
hos denne forhandler.

I foråret købte jeg en Laguna III som blev leveret med 17” alu-fælge.
Dertil købte jeg en uge senere et sæt 18” alu-fælge med sommerdæk..

Forhandleren laver en pris på sommerdæk, 18” fælge og vinterdæk på de
fabriksmonteret 17”. Han tilbage køber dækket (Continental) som var
fabriksmonteret. Denne samlet pris er intet andet end en opremsning af
deres listeprisen på tingene, så der er intet specielt rabat opnået/
bundet i dette, og der blev ikke præciseret dækkenes fabrikant i hans
tilbud.

Vi bliver enige om at vente med vinterdækket, da det jo er forår og
jeg derfor ikke lige stå og mangler vinterdæk. Vi trækker derfor hans
pris på vinterdækkene fra.

Da jeg endelig bliver bekendt med hvilken fabrikat af dæk hans vil
sætte på, påtaler jeg for ham at Goodyear Eagle F1 bestemt ikke skal
koste kr. 3456 pr. stk. Jeg fik derfor aftalt en rabat på 43%.

Det tog så efterfølgende næsten 3 måneder for at få forhandleren til
at anerkende denne rabat, for den pågældende medarbejder have
pludselig slet ikke beføjelse til den slags. Desuden var det jo nu en
samlet pris som man derfor jo slet ikke kunne forvente rabat på.
Heldigvis havde jeg de 43% skriftligt så det endte med at forhandleren
accepterede dette.

I de 3 måneder var det nærmest umuligt at få dem til at kontakte mig,
på trods af gentagene forsikringer om at nu skulle de nok ringe
tilbage. Kun gentagende personlig fremmøde fik tingene til at flytte
sig.

Igen nu her, hvor jeg har ringet flere gange angående priser på
vinterdækkene og leveringsdato har det været umuligt at få dem til at
ringe tilbage. Så sent som i mandags skulle jeg have vinterdækkene sat
på, og først da jeg står hos dem bliver jeg informeret om at dækkende
desværre ikke var klar alligevel. De prøver også lige på at ændre
prisen på dækkende til plus moms, men heldigvis havde jeg prisen
skriftligt inkl. moms.

Og endelig onsdag, hvor jeg så kommer tilbage for at få vinterdæk på
mine 17” fælge, viser det sig at han har solgt disse. Han hævder nu at
det altid var en del af aftalen.

Han mener altså at den kreditnota på tilbagekøb af 17” Continental,
pålydende kr. 7675, ikke kun var for dækkende (som koster over kr.
8.000 hos ham), men også var inkl fælge til en værdi af kr. 15.000.
Det skal siges at der er kørt godt en uge på de Continental, så det
kan ikke ses de er brugt. Så dem smækker han sandsynligvis på en anden
bil til fuld pris alligevel.

Problemet er naturligvis at det er en mundtlig aftale vi indgik, og
der er intet papir på aftalen. Desuden indeholder deres faktura intet
udspecificeret på hvad præcis jeg fik kreditnotaen for.

Jeg kan derfor sandsynligvis intet stille op imod forhandleren, andet
end advarer andre evt. kunder imod denne aut. Renault forhandler i
Randers. Hvis I handler med dem, så få tingene skriftligt, for de har
slet ikke styr på noget som helst.

Forhandleren sagde i øvrigt at jeg skulle lade være med at hænge mig i
sådanne bagateller, og i øvrigt 'betale hvad det koster'. Livet var jo
for kort den den slags småtterier. Forsvundne fælge til kr. 15.000 er
ikke småpenge for mig, måske for ham.

Det lader til at Renault importøren stadig har et kæmpe arbejde mht.
til det dårlige ry som Renault forhandlerne har i dag.

Fra : claus b.p.

Dato : 05-12-08 12:54

saphri@gmail.com wrote:
> I får lige denne som advarsel hvis I skulle have påtænkt at købe noget
> hos denne forhandler.

//

> [...]
> end advarer andre evt. kunder imod denne aut. Renault forhandler i
> Randers. Hvis I handler med dem, så få tingene skriftligt, for de har

Og så fik vi endnu engang bekræftet at en stor del af bilbranchen består af
svindlere og fupmagere. For hvorfor blev det ikke bare skrevet i
faktura/kreditnota hvad der var aftalt. Typisk standard-fup-nummer.
Deraf følger den sædvanlige svada: Af skade bliver man klog, men sjældent
rig. Vi er som bilkøbere (og i andre sammenhænge) for godtroende, og tror at
mundtlige aftaler er lige så gode som skriftlige, og synes det er pinligt at
måtte bede om tingene på skrift, for så erkender vi jo at vi ikke stoler på
sælgeren. Det er desværre også vores egen fejl som købere. Jeg er selv
blevet lidt bedre til det, bl.a. i erkendelse af at det kan godt være man
juridisk har ret, men det er som regel ikke tiden og pengene værd at køre
retssag på det. Jeg har et par gange sagt til et værksted at de skulle samle
min bil, og lade være med at lave mere, fordi de pludselig mente at der var
en masse fejl, som man først kunne se, når den var skilt ad. Det er altså
ikke altid at den mistillid har været uberettiget.
Hvis man så finder en forhandler eller et værksted med moralen og kvaliteten
iorden, så gælder det om at holde fast. For de findes trods alt.

/Claus

Fra : Saphri

Dato : 05-12-08 05:10

On 5 Dec., 12:54, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Hvis man så finder en forhandler eller et værksted med moralen og kvaliteten
> iorden, så gælder det om at holde fast. For de findes trods alt.

Jeg har som ikke kun dårlige erfaringer med forhandlere. Skoda i
Randers, hvor jeg købte min Octavia, har altid overholdt alle de
mundtlige aftaler. Der var både med hensyn til service, udstyr og
reperationer.

De var endda så 'large' at dengang de købte min gammel Fiat Brava i
bytte for Octavia'en opdagede de efterfølgende af speedometeret var
skiftet ved 30.000km. Bilen havde derfor kørt væsenlig længere end jeg
viste. Men Skoda i Randers valgte at tage den anslået
værdiforringelsen (kr. 12.000) af Fiat'en på deres kappe, da de kunne
se jeg var blevet snydt af brugtvogns forhandleren.

Fra : Carsten

Dato : 05-12-08 14:49

> [...]
>værdiforringelsen (kr. 12.000) af Fiat'en på deres kappe, da de kunne
>se jeg var blevet snydt af brugtvogns forhandleren.

Huskede de også at give den nye køber den information - og et nedslag i
prisen på 12k ?

Carsten

Fra : Saphri

Dato : 05-12-08 06:56

On 5 Dec., 14:48, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:

> Huskede de også at give den nye køber den information - og et nedslag i
> prisen på 12k ?
>
> Carsten

Tja det er jo et godt spørgsmål. Jeg vil dog tro de ikke har fusket
dette, da jeg endnu ikke har oplevet eller hørt noget der skulle
indikere dette.