Berlin - miljømærkat
Fra : Mogens

Dato : 04-12-08 20:51

Kæft det er omstændeligt. Man skal åbenbart bestille en mærkat over nettet
eller købe een ved Tüv eller Dekra, Ka' de da ik' bare lade
servicestationerne styre det pis der - jeg kører imorgen tidligt".
www.car-germany.eu/?todo=index

Fra : Ivan Madsen

Dato : 04-12-08 20:53

Skal Porschen bruge sådan en mærkat?

Fra : Mogens

Dato : 04-12-08 20:57

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Skal Porschen bruge sådan en mærkat?

Ved det ikke - jeg kører derned i min TDi med partikelfilter

Fra : Ivan Madsen

Dato : 04-12-08 21:05

On Thu, 04 Dec 2008 19:56:39 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Ved det ikke - jeg kører derned i min TDi med partikelfilter

Se det vidste jeg jo godt - men hvis du vil ind i byen, så må du
fremskaffe et skilt. Prøv at søg på nettet om ikke der er en
tankstation eller en synshal i nærheden, der kan give et adgangstegn -
jeg har ladet mig fortælle at det er muligt.

Fra : alexbo

Dato : 04-12-08 21:18

"Mogens" skrev

> Kæft det er omstændeligt. Man skal åbenbart bestille en mærkat over nettet
> eller købe een ved Tüv eller Dekra, Ka' de da ik' bare lade
> servicestationerne styre det pis der - jeg kører imorgen tidligt".

Nu er det jo ikke bare en betaling på linie med en motorvejsmærkat.

Herhjemme kan de fleste synshaller klare sagen med det samme, men det er
klart at hvis man venter til de har lukket er det svært.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 04-12-08 21:52

> Nu er det jo ikke bare en betaling på linie med en motorvejsmærkat.

OG?

> Herhjemme kan de fleste synshaller klare sagen med det samme, men det er
> klart at hvis man venter til de har lukket er det svært.

Jamen dog - hvis man kan bestemme udgaven via nettet og købe den samme sted,
så er forskellen sgu til at overse. Gosh

Fra : alexbo

Dato : 04-12-08 22:29

"Mogens" skrev

> Jamen dog - hvis man kan bestemme udgaven via nettet og købe den samme
> sted, så er forskellen sgu til at overse. Gosh

Det kan man så heller ikke,
i stedet for at tale nedladede om noget du ikke ved noget om, skulle du
måske sætte dig ind i sagen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 04-12-08 22:32

> Det kan man så heller ikke,
> i stedet for at tale nedladede om noget du ikke ved noget om, skulle du
> måske sætte dig ind i sagen.

Slap af - og læs hvad der står: Umweltplakette online bestellen

Fra : alexbo

Dato : 04-12-08 22:39

"Mogens" skrev

> Slap af - og læs hvad der står: Umweltplakette online bestellen

Ja men du bestemmer ikke selv udgaven som du skriver, det gør bilen,
ved hjælp af reg. nr. finder de den der passer.

Der er derfor en tilfældig tankstation eller pølsevogn ikke kan sælge den.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 05-12-08 07:29

> Ja men du bestemmer ikke selv udgaven som du skriver, det gør bilen,
> ved hjælp af reg. nr. finder de den der passer.

Prøv at læse igen hvad jeg skriver !!!
"hvis man kan bestemme udgaven..."

HVIS !! og det er der så en forklaring på,hvordan man gør.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 04-12-08 21:24

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller købe een ved Tüv eller Dekra, Ka' de da ik' bare lade
> servicestationerne styre det pis der - jeg kører imorgen tidligt".

Det er da ikke mere besværligt end at du finder en FDM prøvestation, og
kører ind der.
Når du har indregisterings nummeret, går der kun et kort øjeblik.
Det er lidt dyrere end at købe den i Tyskland. Mener at FDM tager 135
kroner og i Tyskland koster
den vist 10 Euro

Elmer

Fra : Mogens

Dato : 04-12-08 21:50

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når du har indregisterings nummeret, går der kun et kort øjeblik.
> Det er lidt dyrere end at købe den i Tyskland. Mener at FDM tager 135

OK - vil jeg undersøge...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-12-08 07:05

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> "Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

> OK - vil jeg undersøge...

Jeg så et eller andet sted at man kan sende penge til en adresse i Tyskland
og modtage plaquetten direkte derfra til billige penge. Men jeg husker
desværre ikke hvor jeg så det og hvor pengene skal sendes hen. Men adressen
var fundet på en internetside ..

Det kræver så også lige at man har nogle Euro :)

--
Per

Fra : Fly Christensen

Dato : 05-12-08 07:08

On Thu, 04 Dec 2008 20:49:43 GMT, "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk>
wrote:

>"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

>OK - vil jeg undersøge...

Ved TÜV i FL betaler jeg en 5'er. Det var i hvert fald den pris, som jeg
fik oplyst.

Fly

Fra : Mogens

Dato : 05-12-08 07:34

> Ved TÜV i FL betaler jeg en 5'er. Det var i hvert fald den pris, som jeg
> fik oplyst.

OK - lidt omstændeligt at jeg skal søge en TÜV. Det system er sgu ikke
gennemtænkt IMO. Nuvel, der står på web-siden, at man må køre direkte til
sit hotel i miljøzonen, og da man aldrig bruger sin bil dernede (kun det
halve antal P-pladser ift. antallet af biler), ender det nok med, at vi gør
det...

Fra : BJ

Dato : 05-12-08 21:44

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sit hotel i miljøzonen, og da man aldrig bruger sin bil dernede (kun det
> halve antal P-pladser ift. antallet af biler), ender det nok med, at vi

Jeg mener det er cirka 2 år siden, FDM tilbød sine medlemmer dem.

Begge vore Volvoer har dem siddende i forruden.

Jeg var glad for mit fra fredag til søndag i sidste uge i Berlin.

Du er så ikke medlem af FDM..?..

mvh/Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-08 22:18

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev :

>Du er så ikke medlem af FDM..?..

hvad mon D'et nu står for ? <grin>

--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 05-12-08 23:04

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

KLIP

> hvad mon D'et nu står for ? <grin>

Derlin ?...

mvh/Bjørn J.

Fra : claus b.p.

Dato : 06-12-08 01:31

Mogens wrote:
> "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse

> OK - lidt omstændeligt at jeg skal søge en TÜV. Det system er sgu ikke
> gennemtænkt IMO.
Præcis, - ligesom det system Ritt og Bondam forsøger at lave i København,
der er de bare _foreløbig_ kun nået til lastbilerne.
Jeg synes det er fint at indføre miljøgodkendelser og lignende, men det er i
strid mod alt hvad der er rimeligt, at man laver nationale regler for visse
områder. Nu har vi næsten fået afskaffet vejkortene og fået GPSerne til at
vise os vej, og så skal man igen til at have skilte, mærkater og tabeller
for at måtte køre det ene eller det andet sted. De må F..G.. se at få lavet
et europæisk fællessystem, før de indfører sådan noget! Inden længe er hele
bilen jo tilklistret med mærkater fra alle de europæiske lande og byer. Og
så får man vel en bøde for det!

/Claus

Fra : BJ

Dato : 06-12-08 01:44

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Inden længe er hele bilen jo tilklistret med mærkater fra alle de
> europæiske lande og byer. Og så får man vel en bøde for det!

Kun hvis de hindrer dit udsyn, når du fører automobilet.

Skulle du komme i den situation, skal du bare få skiftet forruden (de dyre
mærker kan ikke tages af den gamle igen) og starte helt forfra.

mvh/Bjørn J.

Fra : Per

Dato : 05-12-08 01:01

On 5 Dec., 07:33, "Mogens" <nyhedsgrupperS...@jubii.dk> wrote:

> [...]
> halve antal P-pladser ift. antallet af biler), ender det nok med, at vi gør

Det kunne være at man skulle sætte sig ind i tingene lidt på forkant.
Nu har der været skrevet om disse mærker de sidste 2 år.

Det er rigtigt at du fpr mærkaten via en bestilling på nettet. Men her
oplyser du dit reg. nr (som kommer til at stå på mærkaten). De
undersøger så hvilken bil du har (EU typegodkendelse) og ud fra det
får du din mærkat. Jeg har selv fået en ved TÛV i Flensborg og det var
ikke lige noget, de skulle først finde EU typegodkendelsen på bilen.
Så det er IKKE noget der kan laves på en tankstation.

Fra : Mogens

Dato : 07-12-08 20:34

"Per" <internet@wolfsdorf.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne være at man skulle sætte sig ind i tingene lidt på forkant.

Nøh, vi fandt ud af at tage til Berlin dagen før.

> Så det er IKKE noget der kan laves på en tankstation.

Næsten - jeg fik den hos FDM. Spritny bil, TDI med PF, så mærkaten blev grøn

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 07-12-08 19:20

Elmer Fjort wrote:
> [...]
> Når du har indregisterings nummeret, går der kun et kort øjeblik.
> Det er lidt dyrere end at købe den i Tyskland. Mener at FDM tager 135

Applus tager 150,- (Jeg blev tilbudt den ved syn forleden) Men i
Tyskland koster den kun 6 Euro - omregnet omkring 46 kr men det kan vist
variere lidt. Men da jeg skal til (omegnen af) Berlin om et par uger
bliver den nok købt der.
Alt havd den koster ud over prisen for fremstille og distribuere
plaketten er forhandleravance.

Tag bilens papirer med så stelnummer, model, typenummer og motor mm kan
dokumenteres, så kan du købe den hos langt de fleste værksteder og bil
forhandlere i de områder hvor miljøplaketten er påkrævet.

Indrømmet, det er klart det nemmeste at trille forbi den nærmeste
ddanske synshal selvom det koster kassen.

(Æv - Min egen Lupo 3L TDI kan vist kun få den gule plakette )
Min kilde: mit netværk af tyske venner i Berlin, incl min kone.

/Lars

Fra : Mogens

Dato : 07-12-08 20:33

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:493c13e6$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> Indrømmet, det er klart det nemmeste at trille forbi den nærmeste ddanske
> synshal selvom det koster kassen.

Og det gjorde jeg så - købte den i DK i en FDM synshal. Mærkaten kostede
kassen og gælder hele bilens levetid, eller indtil forruden smadres, sagde
synsassistenten...

Fra : claus b.p.

Dato : 10-12-08 15:26

> [...]
> kassen og gælder hele bilens levetid, eller indtil forruden smadres, sagde
Eller indtil de finder på et andet og endnu mere sindsygt system i diverse
byer og lande!

/Claus

Fra : Mogens

Dato : 10-12-08 18:47

> Eller indtil de finder på et andet og endnu mere sindsygt system i diverse
> byer og lande!

Jeg så iøvrigt INTET skilt om miljøgrænse eller andet - kørte ellers en del
rundt i byen

Fra : BJ

Dato : 12-12-08 08:21

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg så iøvrigt INTET skilt om miljøgrænse eller andet - kørte ellers en
> del rundt i byen

Hvorfor skal tyskerne også skilte med det (miljøfråds at lave specielle
vejskilte), da de så ikke kan give uvidende turister en bøde på 40 euro for
at køre rundt uden i de udvalgte byer..?

mvh/Bjørn J.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 12-12-08 11:41

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vejskilte), da de så ikke kan give uvidende turister en bøde på 40 euro
> for at køre rundt uden i de udvalgte byer..?

Så vil jeg sige at du ikke har kigget godt nok efter.
Da jeg var i Berlin i sommers, var det helt klart skiltet da vi kørte ind
i byen.
Vores indfarts vej var Kürfurstendamm.
Men ellers er det hele området inden for S-baneringen der er miljøzone

Elmer

Fra : BJ

Dato : 12-12-08 21:51

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ind i byen.
> Vores indfarts vej var Kürfurstendamm.
> Men ellers er det hele området inden for S-baneringen der er miljøzone

Vi var i sommerhus i Scharmützelsee. Når vi kørte ind til Berlin lagde jeg
nu ikke mærke til noget.

Hvorfor skulle jeg også det, når det for længst sad på ruden, det fine
grønne klistermærke..

Her er det i farver:
http://www.berlin.de/sen/umwelt/luftqualitaet/de/luftreinhalteplan/umweltzone_allgemeines.shtml

mvh/Bjørn J.